Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
1
Grenseløs Attraktivitet
2
Disposisjon - Fakta om Trysil - Trysils utfordringer Trysils framtid
Hvordan skape attraktivitet for næringsliv, bosetting og besøkende Erfaringer og resultater
3
Fakta om Trysil Areal: 3 mill daa Befolkning: 6.555 Antall besøkende
høysesong: 50/60.000 Fritidsboliger: Antall godkjente senger: Antall godkjente nye hytter:1.800 Antall bedrifter: Antall nyetableringer: 60
4
Demografisk utvikling frem i tid?
5
Trysils utfordring – store sesongvariasjoner
6
Trysils utfordringer Trysil har hatt nedgang i både befolkning og arbeidsplasser. Hovedårsaken ligger i de strukturelle forholdene: - En stor andel eldre gir fødselsunderskudd. - En lite gunstig næringsstruktur med få bedrifter i vekst-næringer. - Lav vekst i offentlige arbeidsplasser -Trysil har vært attraktiv, både for besøk og bosetting -Trysil har ikke vært attraktiv for øvrig næringsliv
7
Trysils framtid ? Ligger an til å få nedgang i folketall de nærmeste årene. Må bli mer attraktiv for næringsliv, dvs fortsatt være attraktiv for besøksnæringer, og samtidig bli attraktiv for basisnæringer og regionale næringer. Bedre attraktivitet betyr «statistisk unormal» god vekst. Det betyr at Trysil må gjøre noe mer eller smartere enn: Hva som har blitt gjort de siste årene Hva som andre kommuner i Norge gjør
8
Attraktivitetspyramiden
Hvordan skape mer attraktivitet? 1.Deltakelse i prosjektet Grenseløs Attraktivitet 3.Bruk av attraktivitetsteorien i arbeidet med næringsplan for Trysil kommune 2. Tett samarbeid med Telemarksforskning Bosted Vekst Arbeidsplassvekst Bedrift Besøk Attraktivitetspyramiden
9
Lokalisering og sentralisering Utviklingen i nabokommuner
Norges innvandring Lokalisering og sentralisering Utviklingen i nabokommuner Befolkning Arbeidsplasser Strukturell utvikling Stedets næringsstruktur Konjunkturer nasjonale og internasjonale
10
Hvordan stedet blir attraktivt å bo i og flytte til
Befolkning Arbeidsplasser Hvordan stedet blir attraktivt for bedrifter Hvordan stedet blir attraktivt å besøke
11
De strukturelle faktorene bestemmer hva som er Trysils «normale» utvikling
Trysil kan få en bedre utvikling enn normalt dersom de er attraktive for næringsliv og befolkning + - = Faktisk utvikling
12
Arbeidsplassutvikling
Utviklingen i antall arbeidsplasser i næringslivet i Trysil hadde en svært negativ utvikling fram til Da var utviklingen langt svakere enn ellers i landet. Nå vokser antall arbeidsplasser i næringslivet i Trysil mer enn i resten av landet. Det er også bedre vekst i antall arbeidsplasser i offentlig sektor i Trysil etter 2013. Arbeidsplassutvikling i privat og offentlig sektor i Trysil. Indeksert og normalisert mot Norges utvikling. .
13
Befolkningsutvikling
Folketallet i Trysil sank med over 500 fra 2000 til slutten av 3. kvartal På det laveste var folketallet Siden 3. kvartal 2015 har folketallet i Trysil vokst. På slutten av 2. kvartal 2017 var det innbyggere i Trysil. Folketallet i Trysil
14
Bostedsattraktivitet
Den relative nettoflyttingen skyldes da tre drivkrefter: Strukturelle flyttefaktorer (som vist på forrige side). Arbeidsplassvekst Bostedsattraktivitet Trysil er forventet å ha 4,4 % svakere nettoflytting som landet ut fra de strukturelle flyttebetingelsene. Svak arbeidsplassutvikling reduserer forventet nettoflytting med ytterligere 3 %. Innflyttingen ble imidlertid 1,4 % bedre enn forventet. Trysil har dermed vært attraktiv for bosetting. Figur 24: Drivkrefter for nettoflytting i perioden Enheten er nettoflytting i prosent av folketallet i begynnelsen av perioden.
15
Erfaringer: Nyttig og avgjørende å ha analysen av Trysil som faktagrunnlag Ny tilnærming som ga arbeidet en annen dimensjon og en tydeligere retning Felles forståelse for utfordringene Felles mål Samarbeid kommune og næring
16
Takk for oppmerksomheten!
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.