Fagbøker for barn Anne
I dag 14. november Kl 16.00 Søknader ut Kl 16.30 Praktisk norsk Kl 17.15 Skriveøkt med utgangspunkt i Fagbøker for barn Kl 18.00 Fagboktekst/POS Kl 20.00 Takk for i dag!
Innledning sakprosa Fiksjon <-> ikke-fiksjon/sakprosa Sakprosa for voksne <-> sakprosa for barn
Sakprosabøker Lærebøker (primært til skolebruk) Fagbøker (primært for fritid) (faktabøker/temabøker)
Teksttyper Teksttypene i fagbøker for barn kan ofte være mange: Deskripsjoner (Beskrivelser, forklaringer, definisjoner, utgreiinger, presentasjoner ) Narrasjoner (fortellinger el. fortellingselement) Argumentasjoner (påstander og begrunnelser) Dialoger (direkte henvendelse til leseren, undrende spørsmål –hvem stiller spørsmålene?)
Mer om deskripsjon Hvordan organiseres en beskrivende, presenterende tekst for barn? Kategorisering (ovenfra og ned, utenfra og inn,) Konkretisering (eksempel <> generalisering) (kjent til ukjent) Sidestilling (a og b og c og d…) ”Hypertekstualitet”? Multimedialitet?
”Hypertekstualitet”? Hva gjør at man kan sammenlikne komposisjonen i enkelte fagbøker med hypertekststruktur? Mange ulike tekster/teksttyper på same side (faktabokser, bilder, småfortellinger, faktaruter) Ofte en ikke-lineær struktur Legger opp til fragmentert lesing, fritt veivalg
Mer om narrasjon Hvordan brukes fortellinga i fagbøker for barn? Som en gjennomgående fortelling i hele boka (og der fagstoffet er innbakt i fortellinga) Som en gjennomgående fortelling i hele boka (der fortellinga blir brutt av noen sakprosabiter) Enkeltstående fortellinger som ikke henger sammen (annet enn tematisk)
Fortellingen Hva kjennetegner en fortelling?
Margaret Mallett Sakprosa for barn hos Mallet Tradisjonelt: Fiction/non fiction Fortellinger hvor tidsprinsippet rår (fiction) Tekster som er ordnet etter emne/tema (non-fiction) Sakprosa for barn hos Mallet Fortellende (kunnskapsfortellende) Ikke-fortellende, men refererende, f eks oppslagsbøker Ikke-fortellende, men forklarende som ”kunnskapsbøker”
Fagboka –en blandingssjanger Faksjon (Fakta + fiksjon = faksjon) Edutainment Kunnskapsfortellingen
Hva kjennetegner kunnskapsfortellingen? Smalere fokus-ofte med konkretisering, analogier, anekdoter, ”tenk om”, identifikasjonsfigur gjennom teksten, handling i teksten, redundans, adaptasjon, rammefortellingen episke, dramatisk og lyriske elementer
Temaer Nøytrale og ikke-kontroversielle Konkrete temaer Faktaorientert mer enn problematiserende og undrende (?) Temaer i forandring
Uviklingen av fagboka Ca 1900 –eget marked for fagboka pga utbygging av skoler og skolebibliotek Markedsutvikling fra 1970-tallet pga vekst i pedagogisk sektor, bl a barnehageutbygging Fagbøker i skyggen av skønnlitteratur 1996 innkjøpsordning:20 fagbøker i 1550 eks
Fagbok-serier Sakprosabøker for barn, - ofte i serier Mine første oppdagelser Les og lær Vår utrolige verden Barnas faktabøker
Kunnskapsfortellingen Hva slags ordning av stoffet har en bok som denne? Vi følger et barn – i en særskilt tidssekvens - på et særskilt sted – i en bestemt periode Fra det nære miljø til en større verden – deretter mer emneorientert mot perspektiv på geografi, historie og naturvitenskap Fortellingen brukes fordi den passer yngre lesere så godt, men det er samme krav til nøyaktighet
Skrivedag