PIA arbeid og livsmestring.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
”Når livet setter seg i kroppen…” Livsstyrketrening som en del av Arbeidsrettet rehabilitering Liv Haugli ASVL 5 feb.08.
Advertisements

Bakteppe. Definisjon av rehabilitering
- Et samtaleverktøy for styrking av sosial og emosjonell kompetanse
Psykiske utfordringer ved MS
Motivasjon.
ASVL Fagkonferanse Hotell Bristol Oslo 20. – 21. oktober 2010 Læringsrommet – individuell kompetanseutvikling gjennom nettstudier og støtte i lokal attføringsbedrift.
Agenda - Prinsipper for bistand til brukerne - Rammeverk for arbeidsmetodikk i NAV - Arbeidsevnen i sentrum - Planer og velferdskontrakter - Tiltak og.
Mestring og forebygging av depresjon
Pårørendetilbud ved lett traumatisk hjerneskade
Nettjenesten sidetmedord.no  Oppstart 15. november 2006  Over 3000 meldinger er besvart  Ca % av innskriverne er menn, resten er kvinner.
Hverdagsrehabilitering
Identifisere og tydeliggjøre kompetanse
Omstilling uten nedbemanning
Livsstilsendring Telemark Rehabiliteringssenter
Forventet levealder i Norge
Mestring og forebygging av depresjon
Rusavhengige en vanlig pasientgruppe?
Attføringsbedriften ”ny horisont – nye muligheter” 1.mars
Nasjonalforeningen Os helselag i samarbeid med Os skole
Foreldresamarbeid Kan vi gjøre det enda bedre ?
MetARR Metodeutvikling – arbeidsrettet rehabilitering Jostein Stensrud Køhn Utvikling av faglig og metodisk tilnærming i arbeidsrettede rehabiliteringsløp.
Arbeidsmarkedsbedriftene – veien videre
Et økende problem i skolen?
Kommunestyremøte Levanger 21. mai 2008 Jan Arve Strand NAV Partnerskap.
FamilY Åshild Skulstad-Hansen Helsesøster/prosjektkoordinator
Dette er Raskere tilbake
IPS Molde Individual Placement and Support
Norsk Industri – Inkluderende arbeidsliv i praksis
Aktivitet mot frafall Aktivitet mot frafall Caroline Stensø – tidligere prosjektleder Aleksander Stabbforsmo – deltaker i prosjektet Fysisk aktivitet mot.
Attføringsbedriftene og samhandlingsreformen Oslo, 31 okt 2011 Muligheter Målgrupper Seniorrådgiver Øivind Andersen.
Arbeid med bistand Rapportering.
Godt innhold i avklaring
ARBEIDSRETTET REHABILITERING METODEUTVIKLING
Veksthuset Molde. Veksthuset Molde Veksthuset Molde.
HVA GJØR EN FYSIOTERAPEUT I NAV?
Et arbeidsliv for alle! Jon Valestrand - tillitsvalgt for Fellesforbundet ved Åstvedt AS.
Sosial integrering av mennesker med psykiske problemer
Helt – ikke stykkevis og delt
NAV og flyktningearbeidet ”Nytt oppdrag – nye muligheter!”
Den vanskelige samtalen Rusforum i Nord-Østerdal
I dag snakker vi om psykiske problem:
”Brukermedvirkning for mennesker med begrenset samtykkekompetanse”.
Erfaringer fra HiL ulike samarbeidsprosjekter innen vurdering 3 hovedmodeller Etterutdanning Veiledning av team Undervisningsrekke.
Hverdagsrehabilitering Del 1 Hverdagsrehabilitering – hva er det?
Samtale 2.

Bamble Kommune, STHF, og NAV 2009 – 2010 Satt i drift Fokus på det som virker.
Velkommen til VTA- seminaret 2007, hotell Atlantic i Sandefjord.
Monika S. Luktvasslimo 12. desember 2013
Lek og Læring i barnehagen
Fritid med Bistand.
Hva kjennetegner god ansvarsgruppe jobbing Rakkestad 19 mars 2015
Samarbeid med NAV for elever med store funksjonsnedsettelser ved Steinkjer videregående skole.
ForVei Konferansen MEG Informasjon om.
En bedriftsintern opplæringsmodell for primærhelsetjenesten
Fremme helse og forebygge sykdom
Bamble Kommune, STHF, og NAV 2009 – 2010 Satt i drift Fokus på det som virker.
INFORMASJON OM ELDREOMSORGENS ABC
Helse Sør-Øst RHF Gode og likeverdige helsetjenester til alle som trenger det, når de trenger det, uavhengig av alder, bosted, etnisk bakgrunn, kjønn og.
Råd til arbeidsgivere. Psykiske helseproblemer – ofte årsak til sykefravær Halvparten av oss får psykiske helseproblemer i løpet av livet Angst og depresjoner.
1 Samhandling rundt den eldre pasienten fra et kommune- perspektiv Tove Røsstad, IIIC, Høst 2012.
Egil W. Martinsen Oslo universitetssykehus Universitetet i Oslo
Koordinerende enhet for habilitering og rehabilitering
Mimmi Kvisvik Frokostmøte
Nord-Trøndelag fylkeskommune – hva har vi gjort siden sist?
Kursstart i januar-februar 2018
PTØ Kari Hapnes, Fagsjef PTØ
Koordinerende enhet for habilitering og rehabilitering
? Innhold i program WOW Statlige tiltak og tjenester Kommunale
Mobbing og psykisk helse (Ungdomstrinnet)
Utskrift av presentasjonen:

PIA arbeid og livsmestring

Situasjonsbeskrivelse for langtidssyke i 2004 Mange med svært lange perioder i passivitet Langsiktige aktivitetskrav til den enkelte var fraværende Liten oppfølging etter eventuell tiltaksdeltakelse Lite samhandling mellom ”de gode hjelperne” (sekvensiell tenkning i beste fall) For lite helhetstenkning hvor den langtidssyke var i sentrum

Visjon for PIA (i 2004) Utfordre den uklare ansvarsdelingen mellom helsetjenesten og trygd/Aetat (NAV – systemet) med et nytt konsept Formålet var å bygge en mer synlig og ”robust” bro mellom helse og arbeid – og begynne å lage en felles plattform I dette tomrommet ønsket Aetat/trygd og Durapart å etablere et integrert tilbud som forutsatte samhandling og helhetstenkning med mennesket i fokus Fange opp de som ”faller mellom” passiv stønad/rehabiliteringsytelse og et aktivt attføringsopplegg – et tilbud når brukeren selv ikke selv vet om de kan jobbe – hvor NAV og lege også er usikre (PIA skal være ”missing link”)

Hvem er PIA for ? (målgruppe) Personer i skjæringspunktet medisinsk rehabilitering/ yrkesrettet attføring innsøkt fra NAV Arendal med sammensatte helseplager. Hovedsaklig sammensatte problemer -majoritet med muskel/skjelett-lettere psykiske plager. Både NAV og personen er usikker på om yrkesrettet attføring er en realistisk aktivitet. Ingen spesielle eksklusjonskriterier. Viktigst : et ønske om endring i eget liv ! - ha mot til våge mer / vil “utsette seg” for nye tanker - et ønske om å komme i bevegelse fysisk og mentalt - motivere for videre attføring og kvalifisering

Kjennetegn ved målgruppa kroniske sammensatte plager (muskel – og skjelett/angst og depresjon) subjektiv smerteopplevelse ferdig utredet hos fastlege mangler adekvat aktivitets – og behandlingstilbud lang periode med passivitet - lavt selvbilde - usikre på fremtiden utfordring som handler om nære relasjoner (barn,foreldre,livsledsager,venner,kollega) PIA Arbeidsliv

PIA Arbeidsliv Grunntanken i PIA (verdigrunnlag) Vi ønsker å møte deg som et helt menneske der du befinner deg – ikke der alle andre vil at du skal være”. PIA ser helhetlig på mennesket og fokuserer på balansert samspill mellom jobb og fritid, mellom kropp og sinn og mellom deg og dine nærmeste. Det er en sammenheng mellom hvordan du har det (hvordan du subjektivt føler du har det) og hvordan du tar det. Vi tror det er en klar sammenheng mellom manglende livsmestring og at mange faller ut av arbeidslivet. Motivasjon er ikke en egenskap som bare er i deg – motivasjon er et samspill mellom person og situasjon. LIVSMESTRING – JOBBVEILEDNING - FYSISK AKTIVITET – KROPP OG SJEL PIAs verdier er respekt – mot - integritet PIA Arbeidsliv

PIA Arbeidsliv PIA er blitt: Et multifaglig mestringsprogram for personer som har potensiale for jobb – men langvarige smertetilstander med subjektive helseplager og psykisk uhelse (plager) holder dem utenfor. Et lokalt dagtilbud innenfor arbeidsrettet rehabilitering hvor fokusering på arbeidsdeltakelse, helseveiledning og fysisk aktivitet skjer samtidig og integrert. Vi har et friskperspektiv med hovedfokus på livsmestring, bygge selvtillit og det å føle seg sett og bli verdsatt, i et samspill med kvalifisering, jobbveiledning og arbeidspraksis. PIA kan være et eksempel på hvordan en kan samordne helsetjenester og mer arbeidsrettet tiltak og tjenester for personer med sammensatte helseproblemer. (Velferdsmeldingen s. 175) PIA Arbeidsliv

Rammene for PIA - aktivitet Oppstart 3 ganger pr år 20 deltakere pr. kurs 4 dager pr. uke fra 09.00 – 14.00 12 uker + 12 uker oppfølgingskurs Ukeplan /timeplan inneholder følgende temaer /aktiviteter kvalifisering, data og jobbtrening fysisk aktivitet i grupper (4 ganger pr. uke) temaer om motivasjon og livsmestring individuelle støttesamtaler og oppfølging Første opplegg startet august 2004 11 kurs hittil – ca. 220 personer fullført

Arbeidsmarkedsfaglig praksis Arbeidstrening i ordinær bedrift eller virksomhet Arbeidstrening internt på Durapart Arbeidsmarkedsfaglig innhold PIA PIA Arbeidsliv Data Jobbveiledning Moduler i datakortet nav.no Meldekortreg. Jobbsøknad Min CV Arbeidsmarkedet – utviklingstrekk Arbeidspraksis - hvordan går jeg fram? Jobbsøkerprosess Jobbintervju Kvalifisering Modulbasert nettundervisning Realkompetanse Vurdering Studiekompetanse

Oppfølging Tett individuell oppfølging underveis Trekantsamtaler med NAV Etter behov initierer integrerte oppfølgingsgrupper (ansvarsgrupper/basisteam) med NAV, fastlege evt. andre Tilbud om ”Veien Videre” og/eller individuelt APS – løp Oppfølging på arbeidsplass i hele ”PIA – perioden” Etterpå ??

Erfaringer og resultater Hittil alle PIA kurs: 82 %videre i aktivitet (primært til oppfølgingsprogram) Kun 5 % søker uføre direkte etter PIA-deltakelse Meget stor deltakertilfredshet Veldig gode tilbakemeldinger – NAV,fastleger og andre innenfor helseaksen PIA er et godt ”igangsetter” - tiltak Hva med langtidseffekt ? For mange på tidsbegrenset uførestønad ( første gruppene) Mange på arbeidsmarkedstiltak Behov for nær, langvarig, tålmodig og personlig etter PIA – ellers frafall

fysioterapeut psykomotorisk Kompetansekrav for å jobbe i PIA vektlegging av tverrfaglig kompetanse sykepleier ergoterapeut fysioterapeut psykomotorisk teolog veiledningspedagog arbeidsformidler PIA Arbeidsliv Livsstyrketrening Innføringskurs i Kognitiv Terapi Ettårig formalisert etterutdanning som gir 30 studiepoeng i høyskolesystemet i regi av Kognitiv Forum/Modum Bad (Basert på forskningsbasert dokumentasjon) Ettårig formalisert etterutdanning som gir 30 i høyskolesystemet i regi av Diakonhjemmet (Steen & Haugli doktorgradsarbeid fra 2001) Psykomotorisk etterutdanning

Forskningsprogram PIA – programmet blir vurdert opp mot tre sentrale samfunnsmessige forhold: Bidrar PIA – programmet til økt inklusjon i arbeidslivet? 2. Får deltakerne en helsemessig bedring ved å delta på PIA – programmet, og gir dette en samfunnsmessig helseøkonomisk effekt ? 3. Opplever deltakeren økt livskvalitet gjennom deltakelse på PIA, og tilegner de seg ny mestringskompetanse som kan anvendes i eget liv og i forhold til jobb?