GÁIVUONA SUOHKAN – KÅFJORD KOMMUNE

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
5 åringen og sammenhengen barnehage – skole
Advertisements

PRØVEPLAN FOR OSLOSKOLEN
Behandlingsansvarlig i spesialisthelsetjenesten
Kartleggingsmateriell: Språkkompetanse i grunnleggende norsk
Lunner Skolefaglig rådgiver Velkommen til UNGDOMSRÅD!
Hvem skal bestemme?.
Habiliteringsteamet for barn og voksne
Opplæring for representanter i skolemiljøutvalget
Nordisk tilsynskonferanse
Birkenes kommune Tidlig intervensjon.
Ingen Tromsværing er så liten at ikke fylkesmannen ser han eller henne Fylkesmannen i Troms: SJUMILSSTEGET Bodø januar 2013.
Barn og unges rett til deltakelse
FAMILIENS HUS Hvor: Hoff Terrasse 20 (Senter for familiebarnehager)
Nordisk tilsynskonferanse
Praksiseksempel- samarbeid med veilederkorpset GÁIVUONA SUOHKAN – KÅFJORD KOMMUNE.
Gutter i fokus Et Samhandlings Prosjekt Tannhelse- tjenesten
Velkommen til Osloskolen og Nordstrand skole!
Tidlig inn- opplæringspakka Barn i rusfamilier Barn som bekymrer
Tverrfaglig samarbeid Skien kommune
Prosjekt ”Mestring av hverdagen” Utvikling av aktivitetstilbud tilpasset personer med nevrologiske skader eller sykdommer.
Særskilt språkopplæring for språklige minoriteter etter § 2-8
GLIS Glimrende Læringsutbytte I Skolen
“FØRSKULEVUKKU “ ... Bygger på ordinært Helsestasjons program
Kommunedelplan oppvekst – mot 2020
Joachim Bjerkvik
Tilpasset opplæring i en lærende skole
Kristin Karlbom Sveaas Barnesykepleier/Helsesøster
God oppvekst – styrket satsing på barn og unge i Sande og Vestfold
Det du gjør, gjør det helt Bedre samordning for utsatte barn og unge (NOU 2009:22) Geir Kjell Andersland Hafjell, 17. mars 2010.
RHS-Seminar Alexandra
Levanger kommune enhet Kommunedelplan oppvekst Visjon: Livskvalitet og vekst Kommunedelplan, oppvekst 1.
Folkehelsearbeid Nasjonale mål og prioriteringer for kommunene i 2010 Kristiansand
Veilederkorpset - Eide kommune Trondheim
Meld. St. 18 (2010–2011) En inkluderende skole – hvorfor og hvordan
St.meld. 25 (2005 – 2006) Mestring, muligheter og mening «De fleste undersøkelser peker på dagligliv, måltider, aktivitet, sosiale og kulturelle forhold.
Veien videre Tredelt: Oppfølgingsmøtet med analyse av skolens ståsted
Regionalplan for folkehelse 2013 – 2017 Inghild Vanglo Leder politisk styringsgruppe Rogaland fylkeskommune.
Styringsgruppemøte Borgøy
BIKUBEN – Regionalt brukerstyrt senter
Fiskeriministeren Fiskeriministeren ønsker
Vi henter inspirasjon fra barnas livsglede og positive energi.
Manifest mot mobbing 2011 – 2014 Statsminister Stoltenberg og sentrale parter signerte i januar et nytt Manifest mot mobbing. Manifestet skal gjelde.
”BARNAS PROBLEMER ER IKKE INNDELT I FAG- OMRÅDER, FORVALTNINGSNIVÅ ELLER I KONTORER. UTFORDRINGEN ER DERFOR Å SE HELE BARNET OG I TILLEGG Å FLYTTE KOMPETANSEN.
Folkehelsearbeid i Lier kommune
Evaluering inntak 2012 Vedleggsskjema «Rett skjema til rett elev» Skjema A: Det var inntaksåret 2012 et ønske om å få riktige søkere til særskilt.
STRATEGIPLAN LILLEHAMMER-SKOLENE
Foreldreutvalget for grunnskolen i Levanger ( FGIL ) * FGIL er valgt for å være et koordinerende og felles ledd for alle Foreldre arbeidsutvalgene (FAU`ene)
…og ingen sto igjen Tidlig innsats for livslang læring
Velkommen til Osloskolen Skolestart 2014/2015
Velkommen til Godlia skole Skolestart Skolens visjon: "Et trygt sted å være og et godt sted å lære"
Prosjekt barn og unge i Hedmark
Karine Haven og Ragnhild Dale Ringen, Fysioterapeuter Mandal Kommune
Sør-Aurdal Arbeiderparti Valgprogram
Kommunenettverk for miljø og samfunnsutvikling Nettverk natur og kulturbasert nyskaping i Nord-Trøndelag? Turid Haugen, KS.
SFO Kultur- og fritidsaktiviteter. Skal være tilpasset barna og foreldrenes behov.
Fylkesstrategi for lesing. Familien Politisk nivå og kommuneadministrasjon Skole Lærer Rektor Skolesjef Barnehage Førskolelærer Styrer Helsetjenesten.
Oppvekst med funksjonsnedsettelser – fra Barneombudets perspektiv
Velkommen til førskoledag
Prosjekt og Prosjekt Fokus på overganger Fra barnevernstiltak til voksentilværelse Målgruppe: Utsatt og sårbar ungdom – Ettervern –
Kjell Erik Øie Statssekretær
Linda Heitmann, Else Kvamme Ramberg og Kristin Uglebakken
Noen erfaringer fra tverrfaglig og tverretatlig samarbeid i forhold til barn og unge i Skjervøy kommune Bodø 6.september 2011 Kristin Norheim og Eldbjørg.
Oslo kommune Byrådsavdeling for byutvikling Plankontoret for Groruddalen Metodeutvikling i Groruddalssatsingen Nasjonal konferanse om områdeløft Hotell.
Involvering av barn og unge. Hva er involvering? 15. november 2012 Ikke informasjon – bare en forutsetning for å få til involvering Se Forstå Akseptere.
Regional plan for et helhetlig opplæringsløp Østlandssamarbeidet
RAMMEPLAN FOR SFO OVERORDNEDE MÅL Det overordnede målet for SFO er å sikre trygge og stimulerende oppvekstsvilkår i nær forståelse og samarbeid.
SAMMEN OM BARN EN MODELL FOR TVERRFAGLIG SAMHANDLING
Idrettsskolen på Kjenn skole, Lørenskog
Metodeutvikling i Groruddalssatsingen
alle barna sin rett til god omsorg
Utskrift av presentasjonen:

GÁIVUONA SUOHKAN – KÅFJORD KOMMUNE Oppvekst i endring GÁIVUONA SUOHKAN – KÅFJORD KOMMUNE

GÁIVUONA SUOHKAN – KÅFJORD KOMMUNE Fortellingen om oss sjøl BOX HOME; Kåfjord kommunes kulturambassade Steg 1 og 2

Gjennom kulturmøter oppnår vi bevissthet om egen og andres kultur Steg 7

Kultur i hverdagen Steg 2 , 5 og 6

FLERKULTURELL KOMMUNE Fra kamp og krise til forsoning og stolthet over egen kulturbakgrunn Steg 1, 2,5 og 6

Medbestemmelse og demokrati Økt makt, innflytelse og engasjement Forsøksvalg med stemmerett for 16- og 17-åringer i Gàivuotna/Kåfjord 64,1 % av de som kunne delta i forsøksvalget brukte stemmeretten Større valgdeltakelsen i vår aldersgruppe enn den ordinære deltakelsen, som er på 61,9 % totalt (inkludert 16- og 17 åringene). Demokratiopplæring på skoler og tur for 10. klasse til Fylkeskommunen, Storting og Barneombud Steg - medbestemmelse

Utfordringer i oppvekstmiljøet - hvordan endre kurs? Kartlegge ståsted med systematisk oppfølging Hva er bra? Hva må bli bedre? Verktøy for kartlegging: Fylkesmannen i Troms: ”Sjumilsteget” som analyserer ivaretakelse av FNs barnekonvensjon Brukerundersøkelser, Bedre kommune, Skoleporten, egne undersøkelser Hvem kartlegger: Innbyggere i kommunen; foreldre og ansatte i barnehager og skoler, elever Tverrfaglig arbeidsgruppe om Sjumilsteget Representanter fra elevråd og ungomsråd er representert Oppfølging og evaluering av kartleggingsresultater Sjumilsteget

Sjumilsteget FNs barnekonvensjon skal gjelde i kommunene 7 utvalgte artikler er analysert   1) Barns rett til ”medbestemmelse” (artikkel 12) 2) Barn har rett til god omsorg (artikkel 18) 3) Barn som ikke kan bo i sitt hjemmemiljø har rett til særskilt vern og støtte (artikkel 20) Barn har rett til vern mot overgrep og utnytting (artikkel 34 og 36) Funksjonshemmede barn har rett til et fullverdig og anstendig liv (artikkel 23) Barn har rett til den høyeste oppnåelige helsestandard og behandlingstilbud (artikkel 24). God helse Barn har rett til grunnutdanning og at videre utdanning gjøres tilgjengelig og oppnåelig (artikkel 28 og 29). God utdanning Eksempler på kartlegginger Sjumilsteget

Tverrfaglig samarbeid - Barnehage- og skolehelseteam (barnehage, skole, barnevern, PPT, helsesøster og BUP) - Barnevernstjenesten skal aktivt oppsøke skolene Steg 2, 3, 4, 5 og 6

Styrke med tilrettelegging for, og samarbeid med frivillige lag og foreninger Steg 2, 3, 4, 5 og 6

Barnehage og skole styrker samarbeidet med foreldre og slekt gjennom overnattingsturer og uteskole Steg 2 og 7

Støttespiller og aktiv tilrettelegger for befolkningen Steg 6

Fysisk og psykisk helse Hva gjør vi bra? Tilrettelegger av fysisk aktivitet sammen med frivillige lag og foreninger Samtaler med hver enkelt elev om temaet i ungdomsskolen Røykefrie kontrakter med belønning for den enkelte Undervisning om kosthold og psykisk helse Gratis frukt og grønt i skoler, barnehager, fritidsklubber Skape møteplasser, psykisk helse Ungdomsrådet prioriterer midler til rusforebyggende tiltak Hva må bli bedre? Tilrettelegge for transport mellom de ulike bygdene. Ungdommer ønsker å møtes på tvers av bygdene ( vi har ikke kollektiv transport som dekker dette behovet) Igangsatt planrevidering som evaluerer og kvalitetsikrer overgangene mellom barnehage- skole, de ulike trinn innenfor skole, grunnskole- vgo Utarbeide tilpasset kartleggingsmateriell i forhold til psykisk helse. Steg 3, 4, 5 og 6

Resultater i barnehager og skoler Bevisst satsning for å øke resultater ved nasjonale prøver Igangsatt drøfting av hva som skal kartlegges i barnehager og metoder for dette Målstyringskort Behov for flere fagpersoner med kompetanse innenfor samisk språkopplæring K-vedtak 11/11 Vi må holde oss innenfor rammen av budsjett og økonomiplan, samt oppnå målsetninger om bedre ressursutnyttelse og samhandling framover gjennom et skole- utviklingsprosjekt. Vårt mål må være å skape et best mulig kvalitativt oppveksttilbud i vår kommune både faglig og sosialt, ut ifra fastsatte rammer.   Steg 7

Sammenheng mellom fritid og skole Steg 2, 3, 4, 5 og 6