Ingen Tromsværing er så liten at ikke fylkesmannen ser han eller henne Fylkesmannen i Troms: SJUMILSSTEGET Bodø 22.-23.januar 2013.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Barnas Stasjon – et nettverkstiltak
Advertisements

«Te ka slags nøtte?» 10. oktober 2012 Anders Bakken, NOVA
Habiliteringsteamet for barn og voksne
PALS – Skoleomfattende tiltaksmodell
Barne-og familietjenesten Levanger kommune, Barne- og familietjenesten november 2007.
Fotograf Eiliv Leren © Destiansjon Tromsø
Fylkesårsmøter 2013 Mental Helse. Vår visjon ”Alle mennesker skal ha en mulighet til å leve et liv basert på uavhengighet, selvstendighet og mestring”
Birkenes kommune Tidlig intervensjon.
GÁIVUONA SUOHKAN – KÅFJORD KOMMUNE
FAMILIENS HUS Hvor: Hoff Terrasse 20 (Senter for familiebarnehager)
Nordisk tilsynskonferanse
Tidlig inn- opplæringspakka Barn i rusfamilier Barn som bekymrer
Samhandlingsreformen og nasjonal strategi for habilitering og rehabilitering Møteplass: Allmennhelse 13. Mai 2009 Mette Kolsrud forbundsleder.
Levanger kommune enhet Velkommen! Bunntekst 1. Levanger kommune enhet Bunntekst 2 Kommunedelplan oppvekst Hvorfor lager vi kommunedelplaner? Behov for.
Rådmannens forslag til handlingsprogram HKH Rådmannens forslag 1. november 2011 Handlingsprogram
“FØRSKULEVUKKU “ ... Bygger på ordinært Helsestasjons program
Kommunedelplan oppvekst – mot 2020
Helsestasjons- og skolehelsetjenesten
”Jeg har ikke gjort leksene mine-min mor fikk kreft i går” Hvem ser og hvem tar ansvar når barn blir pårørende? Randi Værholm, spesialrådgiver i Kreftforeningen.
Kristin Karlbom Sveaas Barnesykepleier/Helsesøster
God oppvekst – styrket satsing på barn og unge i Sande og Vestfold
Det du gjør, gjør det helt Bedre samordning for utsatte barn og unge (NOU 2009:22) Geir Kjell Andersland Hafjell, 17. mars 2010.
Elevenes læringsmiljø og skolens brede mandat
RHS-Seminar Alexandra
Levanger kommune enhet Kommunedelplan oppvekst Visjon: Livskvalitet og vekst Kommunedelplan, oppvekst 1.
Folkehelse, idrett og friluftsliv Handlingsplan for Troms 2008 – 2013
Regionalplan for folkehelse 2013 – 2017 Inghild Vanglo Leder politisk styringsgruppe Rogaland fylkeskommune.
Forankring av arbeid med LP- modellen Opplæringslovens betsemmelser og faglige begrunnelser for lederoppgaver og –ansvar Gardermoen juni 2012 Svein.
Nanna Maries hjem har vært et senter for foreldre og barn i regi av Kirkens Bymisjon i 27 år. Vårt arbeid består i å støtte foreldre slik at de kan ta.
Kunnskapsdepartementet Norsk mal: Startside Tips for engelsk mal Klikk på utformingsfanen og velg DEPMAL – engelsk Eller velg DEPMAL– engelsk under ”oppsett”.
Vrimledag/2012 Haugesund, Navn: Torhild Bråthen Tittel: Seniorrådgiver Barnehagen og skolens betydning for barn i en vanskelig livssituasjon.
Manifest mot mobbing 2011 – 2014 Statsminister Stoltenberg og sentrale parter signerte i januar et nytt Manifest mot mobbing. Manifestet skal gjelde.
”BARNAS PROBLEMER ER IKKE INNDELT I FAG- OMRÅDER, FORVALTNINGSNIVÅ ELLER I KONTORER. UTFORDRINGEN ER DERFOR Å SE HELE BARNET OG I TILLEGG Å FLYTTE KOMPETANSEN.
Barn og unge Barn og unge er en sentral målgruppe i forhold til arbeidet med sosial og økonomisk inkludering, noe som også gjenspeiler seg i bl.a. formålsparagrafen.
Tanker til den regionale samlingen for opplæringsprogrammet.
Tidlig innsats HS styret 7. desember 2010 Svein Ove Ueland
Prosjekt tidlig innsats
Hvordan kan skolene og DKS samarbeide for å løfte fram kunstfagene v/ Kirsti Saxi.
Ungdomstiltak Tiltak mot fattigdom blant barn, unge og familier Drevet med tilskudd fra kap. 857 post 60 ”Støtte til barne- og ungdomstiltak i større bysamfunn.
Forebygge sammen i Namdalen Overskrift Arial 28 Sett inn tekst og dato her.
SAMBA småbarnsteam - sammen om barna –
SLT Gran kommune og Lunner. Lafton inn i alle SLT-møter
Sør-Odal kommune Prosjekt barn og unge
Barneverntjenestens Ytre Helgeland avd Alstahaug Situasjon pr
Karine Haven og Ragnhild Dale Ringen, Fysioterapeuter Mandal Kommune
Bakgrunn for skolehelserådet
Regjeringens stasing på barnevern – hva foreventes av kommunene Kjell Erik Øie Statssekretær.
Slåtthaug ungdomsskole
HELSESTASJONS-OG SKOLEHELSETJENESTEN
Forebygge sammen i Namdalen Overskrift Arial 28 Sett inn tekst og dato her.
Konst. direktør for oppvekst og utdanning Terje Larsen Tjenesteområde oppvekst Introduksjon til Komité for oppvekst 27. oktober 2015.
Folkehelse i kommunene. Kommunene er pålagt å drive med helsefremmende arbeid Følger opp myndighetenes mål og arbeid for folkehelse gjennom tjenester.
Fra bekymring til handling – gjør noe med det Barneombudet v/seniorrådgiver Tone Viljugrein Bodø 6.september 2011.
Noen erfaringer fra tverrfaglig og tverretatlig samarbeid i forhold til barn og unge i Skjervøy kommune Bodø 6.september 2011 Kristin Norheim og Eldbjørg.
Lørenskog kommune PUBLISERT: OMRÅDE: TEMA: OPPVEKST OG UTDANNING Tverrfaglig samarbeid for barn og unge TVERRFAGLIGE MØTER 22. SEPTEMBER 2016 HEGE DYRLAND.
Psykisk helsearbeid i lokalpolitikken i Bergen Bjarte Bønes Bruntveit, leder Hordaland lokalavdeling.
Helsesøster Revheim skole
SAMMEN OM BARN EN MODELL FOR TVERRFAGLIG SAMHANDLING
Alle skal med… Et 3 årig prosjekt i Hasvik kommune
RULLERING HOVEDPLAN FOR FYSISK AKTIVITET, IDRETT OG FRILUFTSLIV
Orientering om Skolehelsetjenesten og Helsestasjon for ungdom
alle barna sin rett til god omsorg
Prosjekt tverrfaglig samarbeid barn/unge i Nordre Land kommune
Jeg vet Voldsforebyggende opplæring
Voldsforebyggende opplæring
Oppstart i barnehagen.
Systematisk arbeid for eit trygt og godt miljø for alle
Jeg vet Voldsforebyggende opplæring
Voldsforebyggende opplæring
Velkommen til foreldremøte om
Utskrift av presentasjonen:

Ingen Tromsværing er så liten at ikke fylkesmannen ser han eller henne Fylkesmannen i Troms: SJUMILSSTEGET Bodø januar 2013

Systematisk arbeid med oppvekstmiljøet ”Med FNs barnekonvensjon som ledestjerne”

Sammen skaper vi tiltak og trivsel! STEG 1 •Ungdomsråd / Barns og unges kommunestyre - etablert h.h.v og felles vedtekter og gjennomgående representasjon f.o.m •Demokratiopplæring / utvikle lokal læreplan - informasjonshefte til skolene - lokal rammeplan vedtatt i 2012 •Barnetråkk - oppstart ved Finnsnes barneskole og Finnsnes ungdomsskole høsten konsekvenser for / deltakelse i arealplanlegging

Sammen skaper vi tiltak og trivsel! STEG 2 •Det tverrfaglige møtet - vedtatt av kommunestyret og iverksatt høsten i alle skoler og barnehager/helsestasjoner hver 8.uke - PPT, helsesøster, barnevern, psykiatritjeneste og fysioterapitjeneste •Satsing mot barnefattigdom - utstyrsbank - rockeverksted - foreldreveiledning - arbeid med handlingsplan i 2011/12 •Lek og fritid - lekeparken/LEO fylkeskontoret for Ungdommens kulturmønstring (UKM) - internasjonal kulturutveksling

Sammen skaper vi tiltak og trivsel! STEG 3 •Actionuker - Lavterskeltilbud ferieaktiviteter for ungdom i vinter- og sommerferie - Gi opplevelser •Aktivitet og mestring - ”Idrett og utfordring” rettet mot inaktive ungdommer

Sammen skaper vi tiltak og trivsel! STEG 4 •Handlingsplan mot vold i nære relasjoner - politisk vedtatt høsten 2011 og iverksatt fra 1.januar 2012 •Holdningsarbeid - jentesnakk-/guttesnakkgrupper i skolene - opplæring lærere og helsesøstre i forhold til vold og seksuelle overgrep - fagdager for ansatte i aktuelle tjenester •Manifest mot mobbing - gjennomført aksjonsuker både i 2011 og lage lokal handlingsplan som inkluderer både skole og fritid - oppstart av eget prosjekt ”Jobbing mot mobbing” høsten 2012

Sammen skaper vi tiltak og trivsel! STEG 5 •Integrert teater - Samhandling med utviklingshemmede i regi av det kommunale fritidskontoret •Samarbeid mellom kommunen og frivillige lag og foreninger - Hovedfokus på barn med funksjonsnedsettelser og innvandrerbarn - Prosjekt med støtte fra BLD og idrettsrådet a)Modeller for samarbeid b)Systemer for opplæring og veiledning c)Konkrete tiltak og planmessig likestillingsarbeid

Sammen skaper vi tiltak og trivsel! STEG 6 •Mestringsgrupper - barn/unge av psykisk syke / rusavhengige foreldre - samarbeid helsesøstertjeneste og psykisk helsetjeneste - iverksatt vinteren 2011 •Forebygging - anbefalinger fra arbeidsgruppe knyttet til Samhandlingsreformen a) fokus på fysisk aktivitet i skolene b) god kostveiledning fra helsesøstertjenesten c) forebyggende program i alle skoler mot tobakk og rus d) alle skolene skal ha fokus på psykisk helse

Sammen skaper vi tiltak og trivsel! STEG 7 •Støa - tilpasset undervisning på ungdomstrinnet for de som holder på å droppe ut av skolen •Satsing på bedre læringsmiljø - alle grunnskoler i kommunen deltar i nasjonalt prosjekt for bedre læringsmiljø - halvparten av skolene med i nystartet prosjekt for bedre skole / heim – samarbeid •Solid grunnmur - prosjekt over flere år for styrking av begynneropplæringa •Satsing på skolelederutdanning

Fjern bekymringene før de blir et problem DET TVERRFAGLIGE MØTET

Sammen skaper vi tiltak og trivsel!  TIDLIG INTERVENSJON - Fjern bekymringer før de blir et problem  SAMARBEID – fra stafett til lagspill

Sammen skaper vi tiltak og trivsel! HVA ER DET TVERRFAGLIGE MØTET?  Møteplass for tverrfaglig samarbeid  Møteplass for foreldre og hjelpeapparat  Møteplass for undringer, råd og veiledning

Sammen skaper vi tiltak og trivsel! HVORFOR DET TVERRFAGLIGE MØTET?  Trygg møteplass for foreldre og alle gode hjelpere  Felles ansvar med tydelig ansvarsfordeling  Ei dør inn

Sammen skaper vi tiltak og trivsel! HVEM DELTAR I DET TVERRFAGLIGE MØTET?  Foreldre og barn og barnets helsestasjon, barnehage eller skole  Åpenhet, ingen overraskelser i møtet!

Sammen skaper vi tiltak og trivsel! HVEM DELTAR I DET TVERRFAGLIGE MØTET ? •Helsesøstertjenesten • PPT • Barneverntjenesten • Psykisk helsetjeneste • Jordmortjenesten • Fysioterapitjenesten

Sammen skaper vi tiltak og trivsel! HVEM DELTAR I DET TVERRFAGLIGE MØTET? •Andre som foreldre, barnehage eller skole ønsker å ha med (eks. lege, logoped, støttepersoner etter foreldres ønske)

Sammen skaper vi tiltak og trivsel! UTFORDRINGER •KOORDINERING AV MØTESYSTEMET •TILSTREKKELIG MED RESSURSER OG VILJE TIL Å PRIORITERE MØTENE I TJENESTENE •EVNE OG VILJE I SKOLER OG BARNEHAGER TIL Å BRUKE MØTET •”FORELDREFRYKTEN” •GODE TILTAK Å SETTE INN NÅR BEKYMRINGER AVDEKKES

”Alle barn i Lenvik har like muligheter” Handlingsplan mot barnefattigdom

Sammen skaper vi tiltak og trivsel! MÅL •Alle barn bor trygt og godt og har en varig og stabil livs- og boligsituasjon •Alle barn deltar i velferds- og aktivitetstilbud ut fra behov •Alle barn har like muligheter for utdanning •Alle barn har mulighet til å være i barnehage •Alle barn har mulighet til å delta på SFO

Sammen skaper vi tiltak og trivsel! FORESLÅTTE TILTAK •Bedre samordning av det sosiale arbeidet overfor barn •Styrke generell foreldreveiledning •Videreføre og videreutvikle mestringsgrupper for barn •Videreutvikle og videreføre utstyrsbanken, rockeverkstedet, actionuka •Samarbeid mellom offentlige og private om fritidstilbud •Bedre tilrettelegging for fremmedspråklige barn i skolen •Foreldreveiledning hjem – skole •Bedre undervisning i skolene om økonomi •Inntektsgradering foreldrebetaling i barnehage og SFO

Sammen skaper vi tiltak og trivsel! UTFORDRINGER •Kompetanse •Utredningskapasitet •Kommuneøkonomi