Atferdsanalytisk arbeid med atferdsvansker

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Elevsamtalen i Færder videregående skole
Advertisements

Læring i organisasjoner - hva er en organisasjon
Teknologi i klasserommet
Samhandling.
Ekstern skolevurdering Sandnes skole,
OBSERVASJON.
Mindreårige mulige ofre for menneskehandel
- Et samtaleverktøy for styrking av sosial og emosjonell kompetanse
Klasseregler.
- på lag med deg for din helse R e h a b i l i t e r i n g s k l i n i k k e n Tema 2.
Henvisning til PP-tjenesten
LYDIGHETSØVELSEN FRI VED FOT
Håndtering av problematferd - bruk av konsekvenser
Motivasjon.
To kjerneferdigheter Lytte Stille spørsmål
Mestring og forebygging av depresjon
Systematisk bruk av klasseregler Introduksjon av klasseregler for å fremme konsentrasjon og god arbeidsinnsats Gunn Kragseth & Henry Liamo. Utadrettet.
- Hovedrolle eller birolle
GOD OPPDRAGELSE ?.
Fagdag for barne- og ungdomsarbeidere Harebakken 20. november 2013

Grunnleggende spørsmål om naturfag
Høgskolen i Telemark Inge Jørgensen
LÆRING Grunnleggende prosesser
Tilpasset opplæring i en lærende skole
Konstruksjoners sikkerhet
Barns læring, voksnes ansvar!
Lederen som coach Jeg kan ikke lære noen noe,
Å leve med ADHD i familien
Kun senter for Kunnskap og Likestilling. 2 Hvorfor systematisk likestillingsarbeid? Nødvendig for å sikre at like kvalifikasjoner virkelig betyr i praksis.
Den systemteoretiske analysemodellen Levanger 20. – 21. april 2006
Strilatun, Seim 5.Februar 2010
HelART i Ulåsen barnehage
Noen nyttige råd og tips – IK - Akvakultur
Oppgaver Hva er hovedforskjellen mellom barnehage- og skoletradisjon?
MAS og oppfølging av det pedagogiske arbeidet i klasserommet
Kurs i leiing Kommunikasjon.
Kommunikasjon JOHARI Tilbakemeldinger Aktiv lytting og åpne spørsmål
Opprettholdende faktorområder
Arbeid med tics ved bruk av atferdsanalytiske prinsipper.
Intro til rapporter fra PPT Skien Systemarbeid: Systematisk endringsarbeid 1.Grunnlinje 2.Mål4.Analyse 5.Tiltak6.Evaluering 3.Observasjon.
Hafjellseminaret våren 2012
Workshop, Dokka – 9. nov
MÅLRETTET MILJØARBEID
Drop-In metoden En metode for å veilede elever til en mer positiv elevrolle Fra bekymring til forandring gjennom samtale, veiledning og oppfølging Utviklet.
Linda Heitmann, Else Kvamme Ramberg og Kristin Uglebakken
Didaktikk knyttet til arbeidet i Besøkssenteret vår 2008 Tilpasset opplæring Elevaktiv undervisning LK06 – kompetansemål og de fem grunnleggende ferdighetene.
KLASSELEDELSE.
HÅNDTERING av BRÅK og URO
Emosjon, spenning, stress
Problemløsning.
DETTE MÅ JEG KUNNE - gode tjenester til personer med utviklingshemming Del 1 Hva er utviklingshemming? 1.
Foreldremøte Høsten STAVANGER KOMMUNE Jeg skal si litt om: ■ Skole-hjem-samarbeid ■ Gjensidige forventninger ■ Trivsel – læring – mestring – motivasjon.
TIDLIG INNSATS OG UTFORDRENDE ATFERD Boka: Kompetanseløft i bhg Pål Roland.
Sosial kompetanse. Ferdigheter og villighet til å løse en konkret oppgave En kompetanse vi trenger for å fungere godt sammen med andre –Kompetansen viser.
SAMSPILLMETODEN DIALOG Informasjon til foreldre Bergen 2012.
Kartlegging og analyse av atferd
Asperger syndrom og ADHD
VIS DETTE LYSBILDET: INTRODUKSJON
SAMSPILLMETODEN DIALOG
SAMSPILLMETODEN DIALOG
23. November 2017 Skolen fyller 50 år !
Utviklingshemmede Ikke en ensartet gruppe, men enkeltindivider med store ulikheter både i grad av utviklingshemning og typer av funksjonsnedsettelse. Medfødt.
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
STANDARDER FOR OSERØD SKOLE
Norsk Forening for Kognitiv Terapi Ferdighetstrening
Utviklingshemning og psykiske lidelser
Del 3 Lek og samarbeid mot mobbing
Klasseregler. Målsetting med dette kapitlet vise hvordan reglene kan arbeides med i klassen for å skape tilslutning og ansvarsfølelse blant elevene vise.
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

Atferdsanalytisk arbeid med atferdsvansker Høgskolen i Telemark Inge Jørgensen

Høgskolen i Telemark Inge Jørgensen Årsaker til atferdsvanskene  P Howlin: problemer blant mindre godt fungerende personer - typer funksjonsforstyrrelser:   ·    Utilstrekkelig språk ·    dårlig forståelse ·    manglende sosial bevissthet ·    forstyrrelser av rutiner ·    motstand mot forandring ·    medisinske årsaker (medisinsk screening: allergier, ørebetennelse, hudlidelser, brokk, urinveisinfeksjon, tarminfeksjon og andre infeksjoner, feil medisinering, o.a.) Høgskolen i Telemark Inge Jørgensen

Høgskolen i Telemark Inge Jørgensen Andre årsaker (Gardner and Cole):   ·     høyt støynivå i miljøet ·     overbefolkning - dårlig fysisk plass ·     store krav til utføring av ønsket atferd ·     aggressive modeller   God plass og rikt miljø reduserer uønsket atferd Høgskolen i Telemark Inge Jørgensen

Høgskolen i Telemark Inge Jørgensen Prosedyre for arbeid med atferdsvansker (P Howlin og Gardner and Cole): 1 Informasjonsinnhenting ·     personens medisinske tilstand. ·     personens motorikk, syn, hørsel. ·     personens kompetanse mht. kommunikasjon og samhandling, atferdsrepertoar. Høgskolen i Telemark Inge Jørgensen

Høgskolen i Telemark Inge Jørgensen Informasjonsinnhenting fortsatt    ·     hvilken atferd snakker vi om ? Hvordan ser den uønskete atferden ut (utseende = topografi) ? Atferden må beskrives eller vises. ·     hvilke situasjoner forekommer den uønskete atferden ? Atferden kan forekomme i en situasjon, eller i mange ulike. Eller den kan forekomme kun med bestemte personer til stede. Eller den kan forekomme av og til. ·     hva skjer etter at denne atferden har forekommet ? Hva gjør de som samhandler med personen eller de som er i nærheten ? hva liker personen som vi kan benytte til å motivere og belønne ? (Wagner og Baadsgaard eller eget skjema) Høgskolen i Telemark Inge Jørgensen

Høgskolen i Telemark Inge Jørgensen 2 Hypotese og registrering/observasjon   Gardner and Cole opererer med tre situasjonsvariabler som utløser eller går forut for uønsket atferd:   1.  fysisk tilstand (for lite søvn, har drukket kaffe eller annet stimulerende, spist søtsaker o.a.) 2.  vedvarende hendelser (tilstedeværelse av en bestemt person, krav som stilles til deltakelse, atferd, prestasjon o.a.) 3.  atferdshistorie (krangla med noen eller andre tidligere på dagen) Høgskolen i Telemark Inge Jørgensen

Høgskolen i Telemark Inge Jørgensen Hypotese og registrering/observasjon fortsatt P Howlin opererer med fem hovedfunksjoner for aggressiv, selvskadende, stereotyp eller annen forstyrrende atferd (som kan drøftes som hypoteser - ref. fra Durand og Carr og Durand og Crimmins):   1.  Vise behov for hjelp eller oppmerksomhet 2.  flykte fra belastende situasjoner eller aktiviteter 3.  få ønskede gjenstander 4.  protest mot uønsket hendelse eller aktivitet 5.  oppnå stimulering Høgskolen i Telemark Inge Jørgensen

Høgskolen i Telemark Inge Jørgensen 3 Tiltaksutforming og gjennomføring   Tiltakene utformes i henhold til hypotesene.   I tiltakene kan personen lære seg en ønsket, alternativ atferd og trene på dennes utseende, på tid og sted atferden kan utføres. En kan legge vekt på å endre på situasjonene forut for atferden, og en kan legge vekt på å endre på reaksjonene etter at atferden har vist seg. Høgskolen i Telemark Inge Jørgensen

Høgskolen i Telemark Inge Jørgensen 3 Tiltaksutforming og gjennomføring fortsatt   Gardner and Cole bruker utrykket Behavior Treatment (atferdsbehandling) om følgende tiltak/prosedyrer:   - når personen får ny kompetanse gjennom opplæringen, også hvordan de takler situasjoner som virker provoserende. F.eks. når en personen lærer å be om (med tale eller tegn) i stedet for å skrike seg til, og når en lærer en elev å si at «Du tuller med meg og det liker jeg ikke» i stedet for å slå når noen viser fingeren. Høgskolen i Telemark Inge Jørgensen

Høgskolen i Telemark Inge Jørgensen Gardner and Cole bruker utrykket Behavior Management (atferdshåndtering) om følgende tiltak/prosedyrer: 1.    fjerne eller minimalisere stimuli som gir atferdsvansker (la være å stille for store krav, søke å ha et rolig, men stimulerende miljø, god plass, rutiner, m.m.) 2.    arrangere et miljø som stimulerer prososial atferd (ved å ha klare regler som personen oppfatter, ha klare og tilpassede forventninger til atferden, rikelig med anerkjennelse for å vise ønsket atferd m.m.) 3.    arrangere et miljø som holder aggressiv og uønsket atferd tilbake (ved å gi klar beskjed om hva som vil skje dersom personen viser aggressiv og uønsket atferd) 4. minimalisere varighet og intensitet når den aggressive atferd først har vist seg (fjerne personen fra situasjonen, fjerne de provoserende stimuli, overse, avlede) Høgskolen i Telemark Inge Jørgensen

Høgskolen i Telemark Inge Jørgensen Gardner and Cole bruker utrykket Behavior Control (atferdskontroll) om følgende tiltak/prosedyrer:   1. fysiske tiltak: ·     isolasjon ·     holding ·     nedlegging ·     bruk av belter o.a. 2. kjemiske tiltak: ·  bruk av medisiner I tiltakene kan personen lære seg en ønsket atferd og trene på dennes utseende, på tid og sted atferden kan utføres. En kan legge vekt på å endre på situasjonene forut for atferden, og en kan legge vekt på å endre på reaksjonene etter at atferden har vist seg. Høgskolen i Telemark Inge Jørgensen

Høgskolen i Telemark Inge Jørgensen 4 Evaluering   Etter en tiltaksperiode bør/må tiltaket vurderes. Det kan gjøres ved reobservasjon og ny registrering, og det kan gjøres med samtaler, intervju, diskusjoner. I atferdsanalytisk arbeid bør det foretas nye registreringer Høgskolen i Telemark Inge Jørgensen