Prosjektoppgave Grafikk og Digitale foto Prosessdokumentasjon Kandidatnr. 113 DAK HiO 2011
Bakgrunn «Litt barn – litt voksen»: ungdomstid, pubertet, identitet, tilhørighet, kontraster og sammenheng «På nært hold»: avgrensning av motivet Detaljer. Mønstre og linjer. Natur Kombinasjon Ingen grafikkerfaring Stort utbytte av kurs
Rammer Andre teknikker enn i arbeidskravet Utvikle egen kompetanse Kollagrafi Linosnitt
Arbeidskrav 2: «Unnskyld» (Koldnål på plexiglass)
Tema Videreføre uttrykk i bildet fra arbeidskrav 2 Skjørt, enkelt Illustrasjon av sårbar fase eller tilstand Ungdomsrelatert, aktuelt, konkret Spiseforstyrrelser
Fiktivt oppdrag «Utform to illustrasjoner til en brosjyre om spiseforstyrrelser. Brosjyren skal gi informasjon og veiledning om temaet spiseforstyrrelser. Illustrasjonene skal være diskrete, men skal kunne gi assosiasjoner til tema. Brosjyren vil være tilgjengelig på sykehus, legekontor eller helsestasjon og den kan distribueres i skolesammenheng. Målgruppe er primært ungdom og deres foresatte.»
Problemstilling Hvordan kan jeg lage illustrasjoner i de grafiske teknikkene kollagrafi og linosnitt til en brosjyre om unge og spiseforrstyrrelser?
Tema og motiv Spiseforstyrrelser 50 000 nordmenn i alderen 15 – 44 år Flest kvinner under 25 år Sensitivt, tabubelagt Skam, skyldfølelse, angst, depresjon, lavt selvbilde Figurative illustrasjoner Natur + menneske Naturlig skjørt og følsomt uttrykk
Hvitveis Metafor til ungdom «Ungdommens vår» Hvit, ren, skjør Hardfør, utholdende Tilpasningsdyktig
Foto bearbeidet i Photoshop
Trykkplate
Farger?
Prøvetrykk
«SKJØR»
2: Skisser, foto og rentegning
Overføring av motiv til linoleumsplate Eksperimentering med skygger og mønstre
Trykkplate
Prøvetrykk
I høytrykkspressen
«GOD NOK?»
Didaktisk tilnærming Kunnskapsløftet, kompetansemål etter 7. årstrinn: Mål for opplæringen er at eleven skal kunne bruke enkle grafiske teknikker i eget arbeid bruke fargekontraster, forminskning og sentralperspektiv for å gi illusjon av rom i bilder både med og uten digitale verktøy benytte kontraster mellom diagonale, horisontale og vertikale retninger i enkel komposisjon for å gi illusjon av ro og bevegelse
Grafikk i skolen Monotypi, koldnål, lino og kollagrafi Tilpasset opplæring Konkrete resultater Vurdering Varierende tegneferdigheter Foto og bildebehandling Visuelle virkemidler Materialer og utstyr Begrensninger? Klar instruksjon, tydelige rammer, mindre grupper Inspirerende arbeid med prosjektoppgaven!