Prosjektoppgave Grafikk og Digitale foto

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Teknologi i klasserommet
Advertisements

Jr. FIRST LEGO League – 2014.
Når skal Ta med troen hjem – samlingene være?! Vi anbefaler å bruke tiden under menighetens faste gudstjeneste til slike samlinger. Samlingen kan holdes.
Å snakke med ungdom - kan vi forebygge spiseforstyrrelser?
Prosessarbeid med collage, tekstur og formlikhet
Avsluttende prosjekt-oppgave på 10. trinn
Studie forberedende formgivingsfag
Bildekomposisjon.
Grafisk design Visuell kommunikasjon
Kva konsekvensar har Kunnskapsløftet for norskfaget i lærarutdanninga ved HSF? Utgangspunkt i nye emne i Kunnskapsløftet.
Skulptur Skulpturer er tredimensjonale kunstgjenstander. Den formen en skulptur får, er mer avhengig av det materialet den er laget av enn tilfellet er.
Virkemidler og komposisjon
Arbeidskrav 4 I min skisseprosess har jeg lånt dette bilde fra internett
POWER POINT INNFØRING I BRUK AV SOM ET PRESENTASJONS VERKTØY
Inn i naturen Kandidat nummer 110.
Arbeidskrav 3 selvvalgt tema - arkitektur. Oppstart i arbeid med ideer Første ideer – plakat til den norske opera, hvordan Få barna inn i operaen kampanje.
Møte med RKK Info -Dialog -Samarbeid De beste skolene ligger i Nordland.
INNFØRING AV NY LÆREPLAN – UTFORDRINGER BÅDE FOR FORELDRE OG SKOLE
Historiefaget i skolen
Biblioteket som læringsarena i et eBorgersamfunn
Prosjektoppgave Grafikk og digital foto.
Eksamensoppgave i Design og innovasjon
Eksamensoppgave i Design og innovasjon
Dokumentasjon av en prosess
estetiske virkemidler
Arbeidskrav 3 Del 2 Idéutvikling for illustrasjon, dekor eller kunstnerisk uttrykk. Jobb med ett av de to temaene dine. Arbeidet skal hovedsakelig foregå.
1 S PESIALPEDAGOGISK HJELP OG SPESIALUNDERVISNING – KVA INNEBER RETTEN ? Tysvær
«LYSE IDEER» Maske med refleks og lysdioder
Bruk av IKT i skolen - påstand • Bruk av IKT I skolen har generelt sett ikke endret karakter på denne siden av årtusenskiftet. Oppgaver som løses med teknologi.
”Framtida nå – les og forstå!” Uke 41
Veileder i vurdering i musikk - introduksjon
Praktisk eksamen Vg2 - yrkesfag
Brukergrensesnitt og design av skjermbilder
Kunst i grunnskolens barnetrinn
Læring av grunnleggende ferdigheter!
Nye utfordringer Læringsstiler Taksonomi Læringsstrategier.
Kompetansemål Mål for opplæringen er at elevene skal kunne - bruke ulike materialer og redskaper i arbeid med bilder ut fra egne interesser - samtale.
Brukergrensesnitt og design av skjermbilder
Brukergrensesnitt og design av skjermbilder
Arbeidskrav 2 Design og innovasjon
Arbeidskrav 3 - Del 2: Litt barn – litt voksen? Idéutvikling for illustrasjon, dekor eller kunstnerisk uttrykk.
Bakgrunnsbilder. Dere kan nå administrere bakgrunnsbilde selv gjennom Ressursgallerimodulen Tips: bildet bør ikke være for tungt (inntil kb går.
KUNNSKAPSLØFTET UNNEBERG SKOLE
Film i Den kulturelle skolesekken. Om Norsk filminstitutt * Statlig institusjon under KKD * Forvalter den norske filmarven * Profilerer, restaurerer.
Bakgrunn for satsingen  Oppstart 2004  Opplæringsloven § 9A  Samarbeid mellom Barne –og familiedepartementet, Sosial og Helsedirektoratet og Utdanningsdirektoratet.
Informasjon om Skoleprogrammet VIP Denne presentasjon kan vises på:  Foreldremøter  Skolens hjemmeside  Epost til foreldre  På ”classfronter” eller.
Informasjon til skolens ansatte om skoleprogrammet VIP
My Samien Sijte Tore Sætre Arbeidskrav ved HiOA, ZARK 1, 2012 vår.
Undervisning i gruppe for ungdom med psykisk utviklingshemming
Regjeringens navn på den nye skolereformen
Prosjektbeskrivelse av Lærende nettverk
Fagdag på DH: Stilhistorie – vg1
Studiespesialisering med formgivingsfag
Informasjon til skolens ansatte om Skoleprogrammet VIP
Grafisk Design Visuell kommunikasjon Intorduksjonsbilde.
Engler i Det gamle testamentet
1 Prototyping: verktøy og teknikker u Årsaker til å lage en prototyp u Konsekvenser for prototypen u ”Lag og kast” vs. evolusjonær utvikling u Horisontale.
Maria Tindberg.
Vurdering av og for læring Ida Large Regional konferanse Tønsberg
Ny barnehage – ny førskolelærerrolle?
Elev- og lærlingombudet i Nordland Regional elevrådskolering VURDERING.
AKVARELL MALING Fargeperspektiv. diskutere hvordan kunstnere i ulike kulturer har framstilt mennesker gjennom tidene, og bruke dette som utgangspunkt.
Inspirasjonsssamling ot
Rammer for presentasjon av FoU -arbeid
Digital kunst, kultur og kommunikasjon Arbeidskrav 2b, Hioa høst 2016 WORKSHOP: FOTOGRAFI I SOSIALE MEDIER Elisabeth og Anne Gro.
”Digitale redskaper kan være gode verktøy i læringsprosesser
Estetiske virkemidler
Kunst og håndverk 10.trinn
Psykisk helse.
Lover og forskrifter Kort introduksjon til modulen.
Utskrift av presentasjonen:

Prosjektoppgave Grafikk og Digitale foto Prosessdokumentasjon Kandidatnr. 113 DAK HiO 2011

Bakgrunn «Litt barn – litt voksen»: ungdomstid, pubertet, identitet, tilhørighet, kontraster og sammenheng «På nært hold»: avgrensning av motivet Detaljer. Mønstre og linjer. Natur Kombinasjon Ingen grafikkerfaring Stort utbytte av kurs

Rammer Andre teknikker enn i arbeidskravet Utvikle egen kompetanse Kollagrafi Linosnitt

Arbeidskrav 2: «Unnskyld» (Koldnål på plexiglass)

Tema Videreføre uttrykk i bildet fra arbeidskrav 2 Skjørt, enkelt Illustrasjon av sårbar fase eller tilstand Ungdomsrelatert, aktuelt, konkret Spiseforstyrrelser

Fiktivt oppdrag «Utform to illustrasjoner til en brosjyre om spiseforstyrrelser. Brosjyren skal gi informasjon og veiledning om temaet spiseforstyrrelser. Illustrasjonene skal være diskrete, men skal kunne gi assosiasjoner til tema. Brosjyren vil være tilgjengelig på sykehus, legekontor eller helsestasjon og den kan distribueres i skolesammenheng. Målgruppe er primært ungdom og deres foresatte.»

Problemstilling Hvordan kan jeg lage illustrasjoner i de grafiske teknikkene kollagrafi og linosnitt til en brosjyre om unge og spiseforrstyrrelser?

Tema og motiv Spiseforstyrrelser 50 000 nordmenn i alderen 15 – 44 år Flest kvinner under 25 år Sensitivt, tabubelagt Skam, skyldfølelse, angst, depresjon, lavt selvbilde Figurative illustrasjoner Natur + menneske Naturlig skjørt og følsomt uttrykk

Hvitveis Metafor til ungdom «Ungdommens vår» Hvit, ren, skjør Hardfør, utholdende Tilpasningsdyktig

Foto bearbeidet i Photoshop

Trykkplate

Farger?

Prøvetrykk

«SKJØR»

2: Skisser, foto og rentegning

Overføring av motiv til linoleumsplate Eksperimentering med skygger og mønstre

Trykkplate

Prøvetrykk

I høytrykkspressen

«GOD NOK?»

Didaktisk tilnærming Kunnskapsløftet, kompetansemål etter 7. årstrinn: Mål for opplæringen er at eleven skal kunne bruke enkle grafiske teknikker i eget arbeid bruke fargekontraster, forminskning og sentralperspektiv for å gi illusjon av rom i bilder både med og uten digitale verktøy benytte kontraster mellom diagonale, horisontale og vertikale retninger i enkel komposisjon for å gi illusjon av ro og bevegelse

Grafikk i skolen Monotypi, koldnål, lino og kollagrafi Tilpasset opplæring Konkrete resultater Vurdering Varierende tegneferdigheter Foto og bildebehandling Visuelle virkemidler Materialer og utstyr Begrensninger? Klar instruksjon, tydelige rammer, mindre grupper Inspirerende arbeid med prosjektoppgaven!