Læreplaner Forskrift Beskriver kompetansen lærlingen skal ha etter endt utdanning Beskriver hva lærlingen skal kunne mestre ved avsluttende fagprøve Dynamiske.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
4.3 FORSKRIFT OM ORGANISERING, LEDELSE OG MEDVIRKNING
Advertisements

Av Reidar Kvalvaag Beerenberg
Utfordringer på norsk sokkel sett fra arbeidstakersiden Norsk Offshoredag Sonja D. Tinnesand forbundssekretær NOPEF.
Samarbeidsseminar om tvangsekteskap
Vurdering for læring Tema: Nøkkelen til vurdering på Vg2 og Vg3 frisør
Leverandørutviklings-programmet 20.mars utbyggers behov •Baseareal •Fellesareal •Kulturskolen •Arbeidsrom •Personalrom •Kantine •Administrasjonen.
”Bygg i tre-tre i bygg” Mål for landsby
LÆREPLAN I RØRLEGGERFAGET
1.Juli 2013 Forskrift om elektroforetak og kvalifikasjonskrav for arbeid knyttet til elektriske anlegg og elektrisk utstyr (fek) 2013 (8 år siden revisjonen.
LÆREPLANEN Sosiologi og sosialantropologi – hovedprinsipper.
Tema 6 VURDERING OG DOKUMENTASJON
Forskerspiren Åpne forsøk: nye læringsmål?
Kan det lages et felles internkontrollsystem i kommunen. Åre
STATOIL VEDLIKEHOLDSSTYRING.
Hva skal vi snakke om? Hva er IK – Akvakultur? Hva er internkontroll?
Kjell Ola Jørgensen Gjøa Driftssjef
Østgård skole ”Så lenge du er i bevegelse, kan du nå så langt du vil!
Programområde ELEKTROFAG
Teknologi og forskningslære
Overordnede mål for medisinerutdanningen ved UiO
Personlig planlegging
IK – Akvakulturforskriftens krav og innhold
Er farlig avfallsbransjen kvalitetsbevisst nok
Veiledet lesing Mørkved skole
Elevvurdering i Kunnskapsløftet
Praktisk eksamen Vg2 - yrkesfag
LÆREPLANVERKET FORMÅL OG STRUKTUR Ved Ola Ivar Eikebø
Systematisk opplæring av framtidas fagarbeidere
Resultater fra en undersøkelse i 7 kommuner med vekt på uteområder Rapport august Kostnader ved universell utforming i kommunene.
Vurdering. Nemd Vurdering Det eleven skal lære, fastsettes som mål for kompetanse. Det er kompetansemålene som skal prøves til eksamen. Kompetanse er.
IK – Akvakulturforskriftens krav og innhold
”Programfag til valg” En nyskaping innen yrkes- og utdanningsveiledning?
1 Nye læreplaner – Noen utfordringer for lærerne Utdanningsforbundet 3. mai 2005 Stein Dankert Kolstø Institutt for fysikk og teknologi Universitetet i.
Dokumentasjon på at vurdering er gitt!
Didaktiske analysekategorier
Struktur Oversikt over programfagene: Årstrinn Vg2 Programfag
Samhandling leder/verneombud
Onsdag 13. mars Sam Eyde vgs
Er farlig avfallsbransjen kvalitetsbevisst nok? Forstår vi risikoen vi har tatt? Nordisk Bedriftsutvikling AS Interesserte partnereØnske og forventninger.
Vurdering; Hvem, hva hvorfor
Emne: Hva er HMS? Økt 1: Innføring i HMS
Noen nyttige råd og tips – IK - Akvakultur
Utdanningsvalg 10.klasse
Hva kan jeg gjøre bedre, lærer?
Lærerkonferansen 2014 og veien mot læringsutbytte for faglig ledelse.
Planlegge og prioritere tiltak
Microsoft System Center Operations Manager 2007
System Center Configuration Manager 2007 Bachelorprosjekt gruppe 18A
ROS-analyse.
Velkommen til nytt skoleår 2015/16
Tilbudskonferanse 29 mai 2013 Rehabilitering av tunneler i Akershus (Follo)
Kurs for nye prøvenemndsmedlemmer perioden September/oktober 2015.
Elev- og lærlingombudet i Nordland Regional elevrådskolering VURDERING.
BLOOMS Bygdøy 24.sept-08. Begreper i vurdering 1.Kompetanse det man gjør og får til i møte med utfordringer 2. Kompetansemål angir hva elevene skal kunne.
ELEKTRO Praksisdager HØST 2017.
Nytt i ny utgave av standarden for ledelsessystem for miljø: NS EN ISO 14001;2015 Resertifisering i 2017 av Kiwa TI AS Møte klinikkenes miljøkoordinatorer.
Kurs for nye prøvenemndsmedlemmer perioden
Faget Utdanningsvalg Jobbskyggedag
Helse miljø og sikkerhet
DIGITALE MÅLEVERKTØY I BYGGE OG ANLEGGS BRANSJEN
Bærekraft og global bevissthet
Tilsyn med Inneklima i skoler og barnehager
Strategiplan 2019 – 2022 For et bedre miljø og en grønnere hverdag
(Forskrift om utførelse av arbeid)
Bærekraftig boligbygging
26. desember 2018.
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Strategisk kart 2018–2021 Bruker Kvalitets-utvikling Kompetanse-
Valgfaget design og redesign
Overgangen barnetrinn - ungdomstrinn B – Samarbeid
Utskrift av presentasjonen:

Læreplaner Forskrift Beskriver kompetansen lærlingen skal ha etter endt utdanning Beskriver hva lærlingen skal kunne mestre ved avsluttende fagprøve Dynamiske og fremtidsrettede

Kompetansemål i læreplanene Planlegge i kompetansemålet menes: Lærlingen skal, ut i fra arbeidsordre: Kunne administrere Velge riktig verktøy, materielle Beregne tidsforbruket av eget arbeid Christine legger inn

Læreplan Energimontør Beskriver kompetansen lærlingen skal ha etter endt utdanning Læreplanens formål Utvikle system, sikkerhets- og utstyrsforståelse Utvikle evnen til å tenke helhetlig

Energimontør - Hovedområde 1 Overføring av elenergi Montasje og ombygging på lav – og høyspenningsanlegg for linje, kabel, fordelings- og transformatorstasjoner, komponenter for nyanlegg, som apparat- styrings- og dataanlegg, og bruk av tilhørende utstyr og verktøy. Integrert i dette inngår helse, miljø og sikkerhet, person- og elsikkerhet, Christine legger inn

Energimontør - Hovedområde 2 Drift, vedlikehold og styringssystemer Drift, vedlikehold, feilsøking, overvåking, beredskap og målinger i fordelingsnett, utbedring av førstelinjefeil på linjenett, fordelingsanlegg og transformatorstasjoner. Integrert i dette inngår HMS, person- og elsikkerhet

Læreplan Energioperatør Beskriver kompetansen lærlingen skal ha etter endt utdanning Læreplanens formål Utvikle system, sikkerhets- og utstyrsforståelse Utvikle evnen til å helhetlig planlegging Fremme bedre miljømessig utnyttelse av naturressursene

Energioperatør - Hovedområde 1 Elenergiproduksjonsdrift og vedlikehold Hovedområdet omfatter drifting av produksjonsanlegg, funksjonstesting, feilsøking, gjenoppretting av drift, daglig vedlikehold, skifte ut gammel komponent med ny tilsvarende Integrert i dette inngår HMS, person- og elsikkerhet Christine legger inn

Energioperatør - Hovedområde 2 Oppgradering og fornyelse Hovedområdet omfatter utvikling og oppgradering og på et bestående produksjonsanlegg, utskifting av komponent med ny av bedre kvalitet, eller ny teknologi samt nyutbygging Integrert i dette inngår HMS, person- og elsikkerhet

Operasjonalisering av kompetansemål Handler om Bryte ned kompetansemålene til mindre omfattende mål – læringsmål Bransjestandard Knytte læringsmål til konkrete arbeidsoppgaver/læringsoppgaver To begrep i læringsmål: Kjenne til Bli informert om, og/ eller vist de viktigste funksjonene for et system, en komponent eller verktøy uten å kunne forstå eller bruke disse fullt ut. Manglende håndverkmessig gjennomføringsevne Kunne Forstå et system, en komponents virkemåte og bruke riktig verktøy for å utføre en bestemt type arbeid. Håndverkmessig gjennomføring av arbeid