Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

26. desember 2018.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "26. desember 2018."— Utskrift av presentasjonen:

1 26. desember 2018

2 IKT-servicefaget i utdannings-program for Service og samferdsel
Johs Totland, rådgiver i Utdanningsdirektoratet Jan Helge Luth, ansvarlig for Program for Innovativ Læring i Microsoft Norge 26. desember 2018

3 26. desember 2018

4 Generell struktur 26. desember 2018

5 Samarbeidsrådet for yrkesopplæringen SRY
8 faglige råd med representanter fra bransjeorganisasjonene Fagutvalg for IKT-servicefaget Yrkesopplærings-nemndene Fylkeskommunene Lærebedrifter, skoler, lærlinger 26. desember 2018

6 Framdrift i arbeidet Kompetanseplattformer VG3 – ferdig des 04
Programfag og læreplaner VG3 – til høring høsten 06 Programfag og læreplaner VG2 – til høring våren 06 Programfag og læreplaner VG1 – til høring mai 05. Fastsatt jan 06 26. desember 2018

7 Et lite tilbakeblikk fra i fjor – hvordan så kartet ut da
26. desember 2018

8 Et lite tilbakeblikk fra i fjor – tilbakemeldinger
Alt for få timer IKTSF bør være eget kurs på VG2 Vet bedriftene at IKT Servicemedarbeider lærlinger har hatt færre timer i faget og at de er mindre tekniske enn IKT Driftsmedarbeideren? 26. desember 2018

9 …… forsamlingen var deppa – faget går i dass
26. desember 2018

10 MEN – hva har skjedd? Flere timer (476 årstimer) + prosjekt til fordypning IKTSF blir et eget kurs på VG2 26. desember 2018

11 Struktur 26. desember 2018

12 Prosess Faglig råd for S&S
Læreplangruppa i IKT-servicefaget Geir Ande Christiansen, Trond Smistad, Steinar Kristiansen Fagutvalg for IKT-servicefaget Geir Ande Christiansen, Jan Helge Luth, Johs Totland 26. desember 2018

13 Kompetanseplattformen
NB! Siste gjeldende versjon Kompetanseplattformen Daglig arbeid IKT-servicefaget omfatter drift og brukerstøtte, opplæring og rådgivning/veiledning i forbindelse med virksomhetens IKT-løsninger og IKT-infrastruktur. En IKT-servicefaglært skal bidra til å videreutvikle og effektivisere virksomheten ved hjelp av IKT. En IKT-servicefaglært vil få utstrakt kontakt med andre mennesker på alle nivåer i og utenfor virksomheten. For å løse problemer som brukerne har, vil det være viktig med gode evner til å kommunisere, også kunne formidle virksomhetens behov til leverandør. Det legges derfor vekt på systematisk og nøyaktig arbeid, både selvstendig og i samarbeid med andre. 26. desember 2018

14 Kompetanseplattformen forts.
Den IKT-servicefaglærte har kunnskaper og ferdigheter innen følgende områder (nytt fra plattformen som ble presentert i fjor i rødt): virksomhetens IKT-infrastruktur og IKT-prosesser måling og dokumentasjon av tjenestekvalitet økonomisk vurdering av innkjøp, drift og vedlikehold av IKT-systemer installasjon, drift og vedlikehold av nettverk installasjon, bruk og vedlikehold av programvare service og brukerstøtte tilrettelegging av digitalt arbeidsmiljø tiltrettelegge IKT til bruk i læring på arbeidsplassen/i virksomheten forskrifter, lover, standarder og avtaler informasjonssikkerhet etikk og personvern kommunikasjon direkte mellom mennesker og ved bruk av teknologi synliggjøre foretningsmessige muligheter med bruk av IKT rådgivning, veiledning og opplæring i bruk av IKT-systemer evne til å tenke nytt og være kreativ teknisk engelsk 26. desember 2018

15 IKT i læreplanen på VG1 Å kunne bruke digitale verktøy i service og samferdsel innebærer å strukturere og behandle data som grunnlag for vurderinger, fremstilling av informasjon og effektiv utførelse og understøtting av ulike arbeidsprosesser. Planlegging bruke relevante digitale verktøy til informasjonsinnhenting forklare hvordan bruk av informasjonsteknologi kan understøtte arbeidsprosessene i små virksomheter som driver handel, forflytting av mennesker og leveranse av varer og tjenester 26. desember 2018

16 IKT i læreplanen på VG1 forts.
Drift og oppfølging bruke relevante digitale verktøy til systematisering og bearbeiding av tallmateriale gjøre rede for prinsippene for hvordan kontorstøtteverktøy lagrer data og utføre grunnleggende sikkerhetsrutiner knyttet til egne data gjøre rede for gjeldende regelverk som regulerer personvern, helse, miljø og sikkerhet på arbeidsplassen 26. desember 2018

17 IKT i læreplanen på VG1 forts.
Kommunikasjon og service bruke relevante digitale verktøy til kommunikasjon og utarbeidelse av tekster lage og framføre presentasjoner ved bruk av digitale verktøy 26. desember 2018

18 Utkast til læreplan i felles programfag VG2 IKT-servicefaget
Arbeidsdokument fra læreplangruppa Programfag VG2 Installasjon, drift og vedlikehold Bruker- og driftsstøtte Virksomhetsutvikling 26. desember 2018

19 Utkast til læreplan i felles programfag VG2 IKT-servicefaget forts.
Installasjon, drift og vedlikehold Omfatter planlegging, gjennomføring og dokumentasjon av installasjon, drift og vedlikehold av IKT-systemene. Her inngår veiledning knyttet til klarlegging av behov, tilpasning av IKT- systemene til den enkelte brukers behov, koordinering av installasjon, drift og vedlikehold av IKT-systemene med øvrig arbeid i virksomheten. Faget omhandler videre vurdering av HMS, økonomi og servicenivå, og bruk av sentrale begreper på norsk og engelsk innen fagområdet. 26. desember 2018

20 Utkast til læreplan i felles programfag VG2 IKT-servicefaget forts.
Bruker- og driftsstøtte Omfatter service i form av bruker- og driftsstøtte, samhandling med brukere og leverandører av IKT-systemer og -tjenester ved skriftlig og muntlig kommunikasjon på norsk og engelsk. IKT bruker- og driftsstøtte kjennetegnes ved systemforståelse, veiledning i problemløsning, håndtering av fortrolige opplysninger, avdekking av behov for opplæring, serviceinnstilling og evne til å kommunisere. Tilpasning av kommunikasjonen avhengig av situasjon og medium, og om den foregår med bruker eller teknisk fagpersonell. 26. desember 2018

21 Utkast til læreplan i felles programfag VG2 IKT-servicefaget forts.
Virksomhetsutvikling Omfatter synliggjøring av muligheter og utfordringer ved bruk av IKT, og bruk av IKT som bidrag til verdiskapning og omstilling. Forbedring av arbeidsprosesser og bruk av IKT for å oppnå gevinster, ved kombinasjon av systeminnsikt, innsyn i og forståelse for arbeidsprosesser i en organisasjon inngår i faget. Faget tar videre for seg kartlegging av IKT-kostnader, undersøkelse av brukertilfredshet, kost/nyttevurdering, samt aktuelt regelverk og avtaler for videreutvikling av virksomheten og IKT-løsninger. 26. desember 2018

22 Installasjon, drift og vedlikehold
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne utarbeide en plan for en enkel systeminstallasjon med program- og maskinvare og nettverk skaffe til veie nødvendig program- og maskinvare, gjennomføre og dokumentere en enkel systeminstallasjon utarbeide et blokkskjema over systemets egenskaper og virkemåte vurdere installasjonen ut fra hensyn til sikkerhet, HMS, økonomi, tilgjengelighet og brukervennlighet planlegge og dokumentere drift og vedlikehold av en enkel systeminstallasjon utføre driftsoppgaver og daglig vedlikehold av en enkel systeminstallasjon bruke sentrale begreper på norsk og engelsk innen faget 26. desember 2018

23 Bruker- og driftsstøtte
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne behandle fortrolige opplysninger på en måte som er etisk forsvarlig og ivaretar personvernet dokumentere brukerstøttefunksjonen og servicenivået i som en del av samspillet med en organisasjon dokumentere enkle rutiner yte service ved å utføre brukerstøtte og kommunisere med brukere yte service ved å utføre driftsstøtte, kommunisere med leverandører og fagpersonell organisere og vurdere eget arbeid og egen læring veilede i bruk av kontorstøttesystemer bruke og delta i kunnskapsnettverk for kunnskapsutvikling i en organisasjon veilede i bruk av kunnskapsbaser og hjelpefunksjoner gjennomføre og dokumentere en analyse av henvendelser for å avdekke behov for opplæring og brukerveiledninger dokumentere og gjøre tilgjengelig rutiner for kjente løsninger på problemer for bruk i bruker- og driftsstøtteoppgaver 26. desember 2018

24 Virksomhetsutvikling
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne dokumentere IKT- bruk i egen organisasjon innhente informasjon om og gi råd og veiledning ved innhenting og bruk av relevant tilgjengelig informasjon i forbindelse med planlegging av nye systemløsninger dokumentere kost/nytteverdi av tilgjengelige IKT- ressurser gjennomføre en undersøkelse av brukertilfredshet og vurdere resultatet opp mot organiseringen av brukerstøtten og avtalt tjenestekvalitet utarbeide enkle makroer og maler for å forenkle arbeidsoppgaver gjennomføre en undersøkelse av skjulte IKT-kostnader i en virksomhet og foreslå tiltak for å redusere disse utnytte relevante forskrifter, lover og standarder for bruk av IKT til videreutvikling av virksomheten gjøre bruk av en avtale for kjøp eller vedlikehold av IKT-systemer eller -tjenester 26. desember 2018

25 Veien framover Programfag og læreplaner VG2 – til høring våren 06
Programfag og læreplaner VG3 – til høring høsten 06 2 – 3 mrd til informasjon, opplæring av instruktører og prøvenemnder mv fram til 2008 Rådet tror faget kan bli svært populært Forslag til kryssløp fra alle VG1 26. desember 2018

26 IKTDF er 8. størst per 26. desember 2018

27 …… hva vil du med faget Jan Helge?
26. desember 2018

28 Muligheter for næringslivet
Store ambisjoner for faget – Næringslivet i dag tar i stor grad bruk av ny teknologi Lønnsomheten er avhengig av effektiv utnyttelse av teknologi og kompetanse blant medarbeiderne Kompetanseoverføring fra skole til lokalt næringsliv Mulighet til å knytte til seg personer som kan ikt uten å ha ingeniør utdannelse Bedrifter sparer kostnader Bedriften får inn høy faglig kompetanse og motiverte elever Forståelse for næringslivets behov økes 26. desember 2018

29 Muligheter for eleven Store ambisjoner for faget
faget bør være det mest populære faget innen tre år Elever blir verdsatt for den kompetansen skolen gir dem og det de bidrar med for lokal verdiskapning De får en fleksibel utdannelse som har en sterk forankring i den praktiske hverdagen De ser hva nytteverdien er med en gang Bedriften får inn høy faglig kompetanse og motiverte elever De er med på å skape verdi i lokalsamfunnet og ser resultatene av sitt arbeid Selvstendige elever. 26. desember 2018

30 Muligheter - lærere 26. desember 2018


Laste ned ppt "26. desember 2018."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google