Hva kjennetegner sosionomen?

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
HISTORISK OG FREMTIDIG OVERSIKT OVER:
Advertisements

Barnevernkonferansen 2013 Union Hotell Geiranger 18
MARBORG Brukerorganisasjon for LARiNord Stiftet 1. juni 2004
Hva er migrasjon og hva gjør Røde Kors Ungdom?
Utfordringene sett fra brukerne Foreningen for Muskelsyke Leder Bjørn Moen,
Det nye lærefaget ”HELSEFAGARBEIDER”
Åpning av konferansen Tillit til tjenestene? kunnskap og åpenhet i barnevernet og i familievernet Kjell Erik Øie Statssekretær
SOSIALT ARBEID FRA PRAKTISK ARBEID TIL UNIVERSITETSDISIPLIN?
N orges mest framtidsrettede fagskole, der fagmiljøene møtes og kompetanse utvikles SAMHANDLIGSREFORMEN Pål Storå avd.leder helsefag fagskolen.gjovik.no.
Prosjektet ”Aktiv Hverdag” i Narvik Kommune
Fra forvaring til frihet
Vernepleiefaglig kompetansebehov
Landsforbundet Mot Stoffmisbruk Kariann Tingstein Generalsekretær Evaluering av rusreformen Veien videre til gode forsvarlige tjenester.
Kommunestruktur og tjenestekvalitet - og nogo attåt
Samhandlingsreformen – hvor står psykisk helse og rusfeltet?
Samhandlingsreformen med særlig fokus på psykisk helse- og rusfeltet
Sverre Nesvåg Forskningsleder
Samhandlingsreformen sett fra en stor kommunes ståsted
Diagnostikk og behandling av rusmiddelavhengige
Levanger kommune enhet Velkommen! Bunntekst 1. Levanger kommune enhet Bunntekst 2 Kommunedelplan oppvekst Hvorfor lager vi kommunedelplaner? Behov for.
Joachim Bjerkvik
Etisk kompetanse er en forutsetning for kvalitet
Meld. St. 18 (2010–2011) En inkluderende skole – hvorfor og hvordan
Som bakteppe i arbeidet ved Voksenhabiliteringstjenesten
St.meld. 25 (2005 – 2006) Mestring, muligheter og mening «De fleste undersøkelser peker på dagligliv, måltider, aktivitet, sosiale og kulturelle forhold.
NAV – REFORMEN Innhold og utfordringer i NAV-kontorene. 12 K PLO-nettverk 27.september 2006 Live Jetlund, rådgiver, Fylkesmannen i Vestfold.
Sosial integrering av mennesker med psykiske problemer
Relevant utdanning med høy kvalitet – realistiske forventninger til norsk høyere utdanning Marianne Harg, president i Tekna NOKUT-konferansen
Nordnorsk Kompetansesenter-Rus
Jeg heter Yasmin Meralli Jeg er invitert hit på grunn av mine erfaringer som Konsernsjef for mangfold og likestilling i et av Canadas største finanskonsern,
Regionalplan for folkehelse 2013 – 2017 Inghild Vanglo Leder politisk styringsgruppe Rogaland fylkeskommune.
DET TRE-HODEDE TROLLET
Fagforbund og profesjonsforbund
Samhandlingsreformen i et kommunalt perspektiv
Regionplan Agder 2020 Presentasjon for Regionplanens hovedmål Utvikle en sterk og samlet landsdel som er attraktiv for bosetting og næringsutvikling.
Ungdomstiltak Tiltak mot fattigdom blant barn, unge og familier Drevet med tilskudd fra kap. 857 post 60 ”Støtte til barne- og ungdomstiltak i større bysamfunn.
Hva er det vi har behov for å få hjelp til av spesialisthelsetjenesten? Av Per Willy Ormestad, Sosionom m/spesialkompetanse i sosialt arbeid på rusfeltet.
Mosjøen 4.mai 09 Kjell Amundsen 1 Kommunikasjon og Sosial kompetanse Dialogkonferanse Mosjøen Kjell Amundsen.
”HVA MENER DU?” FORSTÅ OG BLI FORSTÅTT
Oslo Universitetssykehus HF Nærmere barn og unge i Norge har foreldre som sliter med psykisk sykdom eller rusproblemer. Mange av disse barna får.
SLT Samordning av lokale kriminalitetsforebyggende tiltak blant barn og unge.
Nytt fra NAV på boligfeltet Hege Løchen, KS storbyforum
Side 1 / Erfaringer fra Norge : Hvorfor staten skal satse på forebyggende tilbud Avdelingsdirektør Kjetil Horgmo Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet.
FELLESORGANISASJONEN FO Hordaland 30. oktober 2014 BARN I NAV Ved Ellen Galaasen Medlem av arbeidsutvalget og leder av seksjonen for barnevernpedagoger.
Regjeringens stasing på barnevern – hva foreventes av kommunene Kjell Erik Øie Statssekretær.
Barnevernet sett fra Regjeringens side Kjell Erik Øie Statssekretær
Stortingsmelding 13 Utdanning for velferd – Samspill i praksis
Helse- og sosialfag ved HiL- kort oversikt og hva er vi opptatt av? Dialogmøte med kommunene NG v/Dekan Kjell Ivar Iversen.
Helgeland Krisesenters jubileum 21. mai 2007 Kjell Erik Øie Statssekretær.
Barnevernet sett fra Regjeringens side Innlegg på kommunekonferansen til Nordland Fylke Kjell Erik Øie Statssekretær
Kjell Erik Øie Statssekretær
Et kunnskapsbasert barnevern Innlegg på regional barnevernskonferanse, Hell Kjell Erik Øie Statssekretær
1 Odd Godal Seniorrådgiver Norske kommuner og fylkeskommuner som internasjonale aktører – har det noen betydning.
Framtidas kompetanse Problemstillinger. 1 Utfordringer og muligheter Hva kjennetegner framtidas samfunns- og arbeidsliv? Hvilke samfunnstrekk legger premisser.
av Rune Thodesen rektor Elihu Kristne Grunnskole
Den gode barndommen, de store utfordringene Grete Herlofson Norske Kvinners Sanitetsforening 5/10-15.
Oslo kommune Byrådsavdeling for byutvikling Plankontoret for Groruddalen Metodeutvikling i Groruddalssatsingen Nasjonal konferanse om områdeløft Hotell.
«Å komme sammen er begynnelsen, å holde sammen er fremgang, å arbeide sammen er suksess!» Henry Ford Torunn Dahlberg Frances Reardon Undervisning medisinerstudenter.
Oktoberseminar på Solstrand hotell oktober 2009 Familiens Hus Familiens Hus Familiens Hus i Øygarden kommune.
Bli møtt med verdighet og respekt Bli forstått og verdsatt som medmenneske Ikke bli møtt med fordommer og stigmatisering Bli sett på som medspiller og.
Revidering av Bachelor i Pedagogikk: allmennpedagogisk søyle v/Kirsten, Tone, Sophie, Mette, Sten, Harald, Kristinn.
FOLK Et femårig regionalt kultur- og helseprosjekt hvor kulturelle aktiviteter benyttes som virkemiddel i folkehelsearbeidet ( – ).
Yrkesrollen Faglig mestring og praktisk dyktighet.
Kjell Erik Øie Statssekretær
Recovery i praksis - muligheter og utfordringer
Hva er kommunenes utfordringsbilde ? Perspektiver fra Lindås kommune
Metodeutvikling i Groruddalssatsingen
Hvordan kan minoritetsorganisasjoner bidra til bedre skole-foreldre samarbeid? v/Whyn Lam, sosialantropolog og styreleder MiR Generelle utfordringer i.
Helse- og sosialkomiteen 28. februar 2008
Utskrift av presentasjonen:

Hva kjennetegner sosionomen? Hvilke røtter har vi? Hva er målgruppen for sosionomprofesjonen? På hvilke arbeidsfelt finner vi sosionomen? Hva er innholdet i bachelor til sosionomen? Hvilken kunnskap skal sosionomen tilegne seg? Hva er sosionomens særegne kompetanse? Hvorfor er det utfordrende for sosionomen å etablere en integrert yrkesidentitet?

Hvilke røtter har sosionomene? Sosionomutdanningen: Kom som ledd i å byggingen av velferdsstaten med mål om avskaffelse av fattigdom og sosiale problemer Utviklingen av fagfeltet i Norge har sitt utspring de to amerikanske damene Mary Richmond og Jane Adams I 1892 fikk diakonene sin første utdanning (forbeholdt menn) I 1909 kom utrykket sosialt arbeid (Norsk Forening for Socialt Arbeid) I 1920 startet kvinnesaksbevegelsen den første ettårige utd. Med fokus på å bedre levekårene for utsatte grupper I 1950 etablertes Norges Kommunal og sosialskole med en ettårig utd. I 1959 etableres den første organisasjonen forløåer til NOSO I 1963 gikk kursene over til to årig utdannng I 1967 kom yrkestittelen sosionom (NOSO) I 1968 gikk utdanningen over til ett 3- årig utdanningsløp

Hvilke målgrupper har sosionomer ? Sosionomens målgruppe: Sosionomer yter bistand til og samarbeider med mennesker med ulik sosial og kulturell bakgrunn, i ulike livsfaser. Det dreier seg om enkeltmennesker og grupper med svært ulike former for og grader av sosiale problem som må forebygges og løses på ulike nivå. Sosiale institusjoner, organisasjoner, lokal- og storsamfunn er også sentrale målgrupper for sosionomers arbeid.

På hvilke arbeidsfelt finner vi sosionomen? Sosionomens arbeidsfelt: Sosionomer har hovedsakelig arbeidet på to arenaer, kommunale sosialkontor/NAV kontor og sykehus/behandlingsinstitusjoner. I mindre grad har også bo- og nærmiljøer vært arenaer for sosialt arbeid. Over halvparten av sosionomene arbeider i helse- og sosialtjenestene i kommunene, de fleste i direkte klientarbeid på sosialkontor/NAV og i barnevernet. For øvrig arbeider sosionomene innenfor et vidt spekter av arbeidsfelt; innenfor barne- og ungdomspsykiatri, rusinstitusjoner/-tiltak, somatiske og psykiatriske sykehus og poliklinikker, A-etat og trygdeetat (av NAV), kriminalomsorg, skolesektoren, utekontakter, familievernkontor m.m. I tillegg til kjernearbeidet i relasjon med klienter arbeider sosionomer med ledelse, undervisning, forskning og fagutvikling.

Sosionomens arbeidsfelt: På hvilke arbeidsfelt finner vi barnevernpedagoger, sosionomer og vernepleiere? Sosionomens arbeidsfelt: Sysselsatte sosionomer fordelt på næring i 2004: Helse og sosialtjenester 6067 Offentlig administrasjon 1178 Forskning og undervisning 349 Primær og sekundær næring 99 Varehandel 83 Utleie av arbeidskraft 22 Barnehager og personlig tjenesteyting 430 Tjenesteyting ellers 270 Uoppgitt 19

Sosionomen i vårt distrikt i 1. linje Flest på sosialkontor/NAV arbeid med enkeltpersoner, familier med ulike behov Ungdom – på vei fra grunnskole mot arbeid studier – se den enkelte Økonomi – funker når man har/funker ikke når man ikke har Samlivsbrudd – konsekvenser Rus - konsekvenser

Sosionomen på Agder i 1. linje Barnevern i kommunene! Ungdomsklubber ?? !! Utekontakt Frivillige ideelle organisasjoner – som inspirator og driver for offentlige tiltak KB, Blå Kors, Røde Kors, Shalam, Idrettslag, ………

Sosionomen på Agder i 1. linje Innvandring – asylsøkere – flyktninger

Sosionomen bak 1. linje Sykehus – sykestuene - samhandlingsreformen Familierådgivning Rusbehandling Psykiatrisk behandling Barneverninstitusjoner, fosterhjem, private tiltak i ideell og kommersiell regi

Sosionomen bak 1. linje Kriminalomsorgen Kompetansesentre Forsking og utviklingsarbeid

Sosionomens kompetanse etter endt grunnutdanning Etter 3 årig grunnutdanning skal sosionomen kunne: ha kunnskap om og forståelse for hvordan samfunnsmessige strukturer og prosesser skaper og vedlikeholder sosiale problemer ha kunnskap om og forståelse for menneskelige behov og menneskelig atferd ha kunnskap om generelle forvaltningsmessige prinsipper og aktuelle lover, og kunne utføre saksbehandling som ivaretar brukernes behov og rettigheter kjenne hovedmål og virkemidler i sosialpolitikken, kunne vurdere disse kritisk og kunne virke som premissleverandør for beslutninger i hjelpeapparatet og overfor politiske myndigheter ha oversikt over hjelpeapparatet og kunne anvende det i arbeidet med å redusere sosiale problemer i samarbeid med andre yrkesgrupper og brukere/klienter ha kompetanse i ulike sosialfaglige arbeidsformer, med spesiell vekt på arbeidsformer der brukere er aktive deltagere og mobiliserer egne ressurser, enten disse er enkeltpersoner, familier, grupper eller sosiale nettverk

Sosionomens kompetanse etter endt grunnutdanning kunne arbeide i relasjoner preget av krysspress og interessemotsetninger, og håndtere slike konflikter med fokus på brukernes interesser kunne møte brukere av hjelpeapparatet med respekt og empati, og se likeverd som en grunnleggende forutsetning for sosialt arbeids yrkespraksis være solidarisk med mennesker som befinner seg i en utsatt marginal posisjon når det gjelder livsvilkår og livskvalitet, ha kompetanse til å synliggjøre og fremme deres rettigheter og interesser, og evne til å samarbeide med dem kunne arbeide med mennesker med ulik virkelighetsoppfatning og ha evne til yrkesutøvelse i flerkulturelle kontekster ha kjennskap til andre aktuelle yrkesgrupper, kunne vurdere egen og andres kompetanse og ha utviklet evne til tverrfaglig samarbeid kunne delta i faglig utviklingsarbeid, ta i bruk nye arbeidsmåter på grunnlag av forskning og annen faglig innovasjon og ha forståelse for betydningen av egen personlig og faglig videreutvikling kunne dokumentere, kvalitetsutvikle og evaluere sitt arbeid

Hva er den særegne kompetansen til barnevernpedagogen, sosionomen og vernepleieren? Har særlig fokus på og kunnskap om utviklingsfremmende samspill mellom foreldre og barn, barn og unges utvikling og læring generelt, samt sosiale og materielle betingelser som fremmer og hemmer gode oppvekstvilkår. Sosionomen: Har generalist kompetanse om ulike sosiale problemer, hvordan de fremtrer og kan forstås. Evner å analysere disse og intervenere på forskjellige nivå. Vernepleieren: Har en kombinasjon ev helsefaglig- og sosialfaglig kompetanse, som kvalifiserer for å utføre miljøarbeid, habiliterings- og rehabiliteringsarbeid sammen med mennesker med fysiske, psykiske og/eller sosiale funksjonsvansker.

Hvorfor er det utfordrende for b, s og v å etablere en integrert yrkesidentitet Utgave 2 av tidsskriftet Barnevernpedagogen fra 1976, trakk frem spørsmålet om yrkesidentitet som en av de store diskusjonene i organisasjonen 20 år senere har vi samme diskusjon gående Ligger svaret i at vår teoretiske forankring har utspring i sosialfaglig og sosialpedagogisk kunnskapsteori (epistemologi). Denne kunnskapen tufter sitt grunnlag på erfaringsbasert og vanskelig etterprøvbar kunnskap? Effekten av sosialt arbeid er oftest vanskelig å måle veie eller telle (naturvitenskaplige kriterier for evidens) Er det andre forklaringer? Hvordan kan FO bidra til at medlemmenes yrkesidentitet styrkes?

Tjener vi penger ? Oppstartlønn i kommunesektoren er 310.000 Etter 10 år tjener du 355.000 Har du videreutdanning kan du begynne på 330.000 Etter 10 år med videreutdanning 375.000

Mange takk for meg! 