Praktisk strategisk PR-arbeid

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hvor stor er en fisk? Yggdrasil Hvor stor er en fisk?  Vanlige kundetyper og prosjekter  Faktorer som påvirker.
Advertisements

Etablering av effektiv produksjon på tvers av landegrenser
Hva er migrasjon og hva gjør Røde Kors Ungdom?
Plan for markedssatsing: <sett inn navn på markedssatsing>
Nytt fra IF Innhold • Justeringer på • Messer • Aftenposten-bilag • Studentum • Studiestart • Folkehøgskolekatalogen.
Brukertesting •Lærefil fra •© 2004 Nina Furu.
Hjemmeoppgave 1: Å høre etter NAVN: ……………………………….. DATO: ……………………….
Hvordan oppnå GOD kommunikasjon med dine målgrupper?
Grafisk design Visuell kommunikasjon
Hva er evaluering? Systematisk innhenting av data, for å si noe noe hvor vi er eller hvor vi vil, eller begge deler N.B. Vi vurderer og evaluerer kontinuerlig,
12. Oppsummering.
KOMMUNIKASJONS- STRATEGI
Markedsføring kommunikasjon. Markedsføring  Markedsføring – muligheten og nødvendigheten til muligheten og nødvendigheten til suksess. suksess.
Menighetsutvikling – hva og hvordan?
Tips og råd for praktisk kompetansearbeid
7. Fysisk arbeidsmiljø Jeg er fornøyd med den ergonomiske utformingen av arbeidsplassen min Jeg er fornøyd med inneklimaet på arbeidsplassen.
Praktisk Ledelse Kompetanseprosjektet Et samarbeidsprogram mellom Kompetanseprosjektet og Mercuri International for utvikling av ledere. Hvorfor lederutvikling.
- Hovedrolle eller birolle
Årskonferansen for fylkeskommunale fagskoler 2010 Kristiansund 6. mai 2010 NOKUT informerer v/ Bjørn R. Stensby.
Coaching – en frigjøring av menneskelige ressurser
Folketrygdfondet Finanskomiteen 6. mars Program  Folketrygdfondets rolle og mandat  Aksjer og eierskap  Renter og obligasjonsmarkedet  Utfordringer.
Markedskommunikasjon, Reklame, Salgsfremmende tiltak, PR og Direkte markedsføring Kapittel 17, 18 og 19.
Møre og Romsdal. 2 Ligger det et bedehus eller et kristelig forsamlingshus (ikke kirke) i nærheten av der du bor? (n=502) i prosent.
Treningsleir på Stiklestad Hotell - Forbedringsarbeid i egen bedrift
Webkommunikasjon og evaluering
NRKs Profilundersøkelse NRK Analyse. Om undersøkelsen • NRK Analyse har siden 1995 gjennomført en undersøkelse av profilen eller omdømmet til NRK.
Planlegging og evaluering
HELSEOPPLYSNING Påvirke holdninger og atferd Fremme god helse
Presentasjon Fylkesbiblioteket i Akershus. Spørreundersøkelse blant bibliotekansatte i Akershus. 1.
Tilpasset opplæring i en lærende skole
Veiledning av studenter
Strategisk informasjonsarbeid - grunnleggende informasjonsteorier
Informasjon er ikke gitt før den er mottatt
Hvordan lykkes med et prosjekt?
Highlights fra markedsundersøkelse Utarbeidet av Inger Marie Brun,
– en faglig støttetjeneste for statlige og kommunale virksomheter for å innarbeide samfunnsansvar og miljøhensyn i offentlige anskaffelser Ansvarlige innkjøp.
I FOKUS En bok om observasjonsarbeid i skolen
©TNS Norsk Finansbarometer 2013 Norsk Finansbarometer 2013 Det norske pensjons- og livsforsikringsmarkedet og dets bevegelser Grafikkrapport – Livsforsikring.
Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 TNS Gallup Oslo, 2011 Det norske livs- og pensjonsforsikrings- markedet.
Norsk Finansbarometer 2011 TNS Gallup Oslo, 2011 Det norske livs- og pensjonsforsikrings- markedet og dets bevegelser Grafikkrapport - total.
Empiriske metoder Oppgaveanalyse, observasjon
Øystein Pedersen Dahlen
Kapittel 4 oppgave j Skriv om slik at setningene betyr omtrent det samme.
Kapittel 1, oppgave b) å kaste loss å seile uvær (n) kuling (m)
Kp 4 Målformulering Godt formulerte mål skal:
Malverk intern produktopplæring
Lis Byberg Forelesning 14. oktober 2005
Nettverkskommunikasjon og utviklingsprosjekter
Definere og velge hovedmål og delmål

Undersøkelse om undervisningsmateriell for psykisk helse
Rotary lys langs kanalen. Hva skal til for å lykkes?
God intern kommunikasjon vær trygg
Opplæringspakken for barnerepresentantene Møte med administrasjon, politikere og media Hvordan få fram det jeg vil si.
Hvor kan vi søke midler? Hvordan sette opp en søknad?
Roller og synsvinkler Bente Erlien
SINTEF Fiskeri og havbruk AS 1 Hvordan oppnå økt deltakelse på Tromstrygdskolen? Signe Sønvisen og Trine Thorvaldsen SINTEF Fiskeri og havbruk.
Online distribusjon – erfaringer fra Norge
Fra IT for funksjonshemmede til IKT for alle – i et samfunn for alle 1998: Et oppdrag under regjeringens Handlings- plan for funksjonshemmede Finansiert.
Dagligbankundersøkelsen 2014
Bø hotell, Anders Stang Lund Senior kommunikasjonsrådgiver
Kapittel 1, oppgave i) Sett inn preposisjoner eller adverb som passer.
Dagligbankundersøkelsen Fakta Dagligbankundersøkelsen intervju Befolkning 15 år + TNS Gallup Forfatter Bente Pettersen Roar Thorvaldsen.
Befolkning og arbejdsmarked 7. Mikroøkonomi Teori og beskrivelse © Limedesign
Mellom skremsler og beroligelse Kommunikasjon med publikum om fugleinfluensa Gunhild Wøien Kommunikasjonsdirektør Folkehelseinstituttet
Basisgrupper en nær professoren-opplevelse Knut Kaasen Nordisk institutt for sjørett Det juridiske fakultet Knut Kaasen 1.
Forretningsplan Oppbygging - Hensikt
1 Kommunikasjon.
Basis Lesing Panorama Vg1 Læreplanmål:
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

Praktisk strategisk PR-arbeid Erik Larsen, 2001

Når du skal planlegge Det strategiske hjulet Situasjonsanalyse Gjennomføring Vurdering

De ti delene av hjulet (scannes inn)

1.Situasjonsanalysen Sjekk bestillingen. Hva er mandatet? Hva er det egentlige problemet? Hva er problemstillingen beskrevet i mandatet? Virker det umiddelbart faglig forsvarlig å løse de beskrevne problemene med informasjon (i form av et opplysningstiltak)? Er målgruppene definert allerede i bestillingen? Er oppfatningen av målgruppene fastlåst hos bestilleren? Er tiltakene antydet eller definert i bestillingen? Hvor mye ressurser stilles til rådighet? Er det tenkt på evaluering?

Situasjonen nå: Hva er problemet? Hva er EGENTLIG problemet? Er det virkelig et problem vi behøver å hanskes med? Hvor er det et problem? Når er det et problem? Hvem er eller blir involvert eller berørt av problemet? Hvem er interessentene og hvem vil bli interessenter? Er dette et informasjonsproblem?

Virkemidler Juridiske Teknisk/fysiske Økonomiske Organisatoriske Informasjon/opplæring

Forutsetningsanalyse Interne forutsetninger Hvilke interne ressurser har vi tilgang til? Hva har vi av penger, økonomi, folk, kompetanse og tid? Er de ulike faktorene en styrke eller en svakhet? Hvordan kan vi bruke ressursene best mulig? Eksterne forutsetninger Kan arbeidet samordnes med andre? Er tidspunktet (-ene) for satsingen/tiltakene gode? Endringer og trender i tiden som virker inn i perioden?

2.Overordnet mål- og brukergruppevurdering Hva vil vi oppnå? Hvilke resultater ønsker vi å sitte igjen med etter at tiltaket er gjennomført? Hvilke effekter vil vi at tiltaket skal ha på målgruppene? Oppmerksomhet, kunnskap, endrede holdninger og nye handlinger? Viktig å sjekke ut målet i forhold til mål for virksomheten og eventuelle egne mål. ØR-øvelse. Ligger opplysningsmålet innen VP-mål, strategien, visjonen eller misjonen til virksomheten?

To målnivåer Overordnet målnivå Resultatmål Høynet kunnskap om barnevernet i befolkningen Resultatmål Mest mulig konkrete, observerbare og målbare – helst i forhold til de enkelte målgruppene

En målmodell Hvordan vi mener at problemet best mulig kan løses? I forhold til visse grupper i samfunnet Innenfor de rammene vi har til rådighet Det realistiske målet

Hva slags effekter? Noen generaliseringer: Massemediebasert informasjon er best egnet til å gi effekter som økt oppmerksomhet og mer kunnskap, men kan også påvirke holdninger og atferd, spesielt forsterke dem. Massemediebasert informasjon som blir kombinert med personlig kommunikasjon og et visst sosialt press, har større sjanser for å føre til holdnings- og handlingsendringer. Men også dette er vanskelig, og det er alltid en fare for at visse grupper forsterker de holdningene eller handlingene vi ønsker å endre. Informasjon egner seg best som virkemiddel når målgruppen selv oppfatter at den ønskede atferden er i deres egen interesse.

Gruppedefinisjoner Brukergrupper Berørte grupper Målgrupper Interessenter Aktører Medinformatører

Kommunikasjonskartet (legg inn fra side 26)

Ulike grader av berørthet Uberørte grupper Latent berørte grupper Bevisst berørte grupper Aktivt berørte grupper Hvem er det viktigst at vi når nå – og om en stund? Hvem kan vi nå dem via?

3. Datainnsamling og -vurdering Hva trenger vi å vite? Skal vi teste ut noe vi vet Skaffe til veie ny kunnskap Kunnskap om målgruppene Hvem er de? Hva vet de? Hvor er de? Hva mener de? Hvorfor mener de det de mener? Hvor gjør de og hvorfor? Hvilke behov har de og hva etterspør de?

Kriterier for systematisering Vanlige kriterier Kjønn, alder, utdanning, bosted, etnisk tilhørighet, livsstil og personlighet og kunnskap Psykologiske kriterier: Grad av oppmerksomhet, forståelse, aksept, hukommelse og handling Situasjonsbeskrivelse: Grad av berørthet, grad av involvering, grad av engasjement og grad av følelse av å kunne gjøre noe med den aktuelle situasjonen eller problemet

Typer data Primærdata Sekundærdata Egne undersøkelser Informasjon fra fagbøker, andre undersøkelser, statistikk og andre kilder Vevsøk.

Egne undersøkelser Hva er formålet med undersøkelsen? Hva vil vi egentlig vite? Kvalitative data Gir et grunnlag for å analysere hvorfor de vi spør, gjør, vet eller mener det de gjør. Kvantitative data F.eks type data som forteller noe om hvor mange som gjør, vet eller mener noe om det vi spør om.

Andre arbeidsformer Samtalegrupper Idedugnader Kommunikasjonsråd Brukerpanel Idedugnader Opptur – startkonferanser Framtidsverksteder Læringstorg

4. Mål- og målgruppevalg På bakgrunn av datainnsamlingen kan vi utforme konkrete, observerbare og målbare mål Ikke skriv: En større del av forvaltningen skal ha kjennskap til informasjonspolitikken Men heller (dersom vi har grunnlag for det): 80 prosent av lederne i statlige virksomheter skal kjenne til hovedmålene og prinsippene i statens informasjonspolitikk innen år 2002 Og velge ut målgrupper og IKKE-målgrupper fra kommunikasjonskartet

5. Strategivalg Ulike strategier Aktiv direkte informasjon Annonsering i massemedier Brev, brosjyrer og andre publikasjoner sendt direkte til målgruppene Oppsøkende informasjon, virksomheten møter brukerne direkte (førstelinje) Aktiv indirekte informasjon Redaksjonell dekning i medier etter vår henvendelse Bruk av sosiale nettverk Møteplasser hvor informasjon og erfaringer utveksles

Hva skal vi si (budskap)? Henger sammen med hvem vi er og hvordan virksomheten ønsker å framstå Hva som vil fungere best overfor mottakerne Hvem som vil kommunisere best med mottakerne Budskapet består gjerne av argumentasjon knyttet til spørsmålene hva, hvem, når, hvorfor og hvordan.

Annonsering Egenskaper ved mediene deles gjerne i tre grupper: Egenskaper ved distribusjon Egenskaper ved presentasjon Egenskaper ved bruk

Distribusjonsegenskaper Hvilke muligheter gir mediet for å nå hele eller deler av målgruppen? Hva er mediets dekning i målgruppen? Er mediet egnet for å oppnå ønsket frekvens på eksponering av budskapet? Hva er mediets kontaktpris? Hvilke muligheter gir mediet for geografisk avgrensing av budskapet? Hvilke kostnader må du regne med for å produsere annonsemateriellet for mediet? Hvor lang tid tar produksjonen? Hvilke muligheter har du for å få plassert annonsen der du ønsker?

Presentasjonsegenskaper Hvilke muligheter for effekt av kreative virkemidler gir mediet? Egner mediet seg for budskap som skal vekke oppmerksomhet? Egner mediet seg for detaljerte budskap? Egner mediet seg for å demonstrere eller illustrere? Egner mediet seg for å dramatisere budskapet? Egner mediet seg for emosjonelle budskap, og humor? Er mediet følsomt for ”støy” fra andre annonser, andre medier eller omgivelsene? Brukes mediet av avsendere med et konkurrerende eller motstridende budskap som er i konflikt med vårt? Egner mediet seg for denne typen budskap? Er mediet egnet for å påvirke holdninger og handlinger?

Reaksjonsegenskaper Benyttes mediet regelmessig av samme gruppe brukere? Er mottakerne irritert over reklamemengden eller måten reklamen presenteres på i mediet? Hvor engasjerte er brukerne i mediet når de benytter det? Oppfattes mediet som troverdig? Har mediet lang brukstid og levetid?

Brosjyrer Folk flest ønsker å få offentlig informasjon i form av brev, brosjyrer og lignende sendt hjem til egen postkasse Eks 1: Landsomfattende brosjyre om 2000-problemet. 44 prosent hadde sett brosjyren. Av disse var det 54 prosent som mente at brosjyren var informativ i noen eller stor grad (Norsk Gallup). Eks 2: Sør-Østerdal Interkommunale Avfallsselskap (SØIR) har jobbet systematisk med å informere brukerne av ordningen. Informative brosjyrer, en enkel ordning og økonomisk stimulans for de som har lite restavfall, har ført til gode resultater. 90 prosent (MMI-undersøkelse) sier seg fornøyd med den informasjonen de har fått.

Andre muligheter Direkte møte med brukerne Redaksjonell dekning Det sosiale nettverket Møteplasser Kombinasjoner

6. Plan for informasjonstiltakene Tiltaksplanen Målgruppe, resultatmål, budskap, informasjonskanal, tid, ansvar og kostnad/budsjett Ressursplanen Tidsplanen Ulike diagrammer finnes og benyttes.

7. Pretesting og utprøving Kvalitetssikring handler om å avdekke ting som kan gå galt FØR tiltakene gjennomføres 24 av 25 produkter blir aldri lanser på markedet. De er testet og forkastet. Kutte unødige ord Sjekke budskapet Intern informasjon andre ansatte må vite om hva som skjer gjøre folk til entusiastiske medspillere i stedet for lunke tilskuere

8. Planlegging av evalueringen Målanalyse samsvarer resultatene med de målene vi satte oss? Prosessanalyse på hvilke måter førte tiltakene til resultater? Hvordan var planleggingen, organiseringen, samspillet mellom ulike aktører, kommunikasjonsprosessen og sammenhengen med effekten av tiltakene? Når skal vi evaluere? Underveis Umiddelbart etter eller lenge etter Hvem skal evaluere?

9. Planen iverksettes Avspark Koordinatoren Tilbakemeldingene Avslutningen mental beredskap krisehåndtering back-up

10. Evaluering Hvordan gikk det, hva lærte vi? En kilde til kunnskap Hvordan bruke resultatene? Tør vi lære? Er problemet løst? Gikk tiltakene som planlagt? Hva gikk bra og hva kunne gått bedre? Ulike former for konferanser