Nye stier for bibliotekaren i høgskolens forskning og undervisning Heidi Kristin Olsen Høgskolen i Vestfold Biblioteket.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kontaktkonferansen 2011 Tor Eivind Johansen 26. mai 2011 Kristiansund.
Advertisements

Barnevernkonferansen 2013 Union Hotell Geiranger 18
Høgskolen i Oslo Hvordan matcher studenters trening i kunnskapsbasert praksis med yrkeslivets krav? ved Anett Kristin Kolstad, 1. bibliotekarstipendiat.
Fra universitetsbibliotekar til førstebibliotekar
- og noen norskblogger. Fra bloggen Dette likte jeg. Bildene. Ordspillene. Fortellinga fra din barndoms.
Barns rettigheter - personvern
ROM-prosjektet: Erfaringer og resultater fra et samarbeid mellom UiS og kommuner i Nord-Rogaland Øystein Lund Johannessen og Dag Husebø.
Vurdering for læring V/ Trude Slemmen Wille
Digital kompetanse – nettbasert Tonje H. Giæver Louise Mifsud.
1 Evalueringer av LMS Kan evalueringer av bruk av læringsstøttesystem lære oss noe i forhold til en ny anbudsprosess? NTNU som utgangspunkt.
Erfaringer med akkreditering av masterprogram ved HiAk Oversikt over de masterne (og en ph.d.) HiAk har fått akkreditert fra 2004 – d.d. ■Læring i komplekse.
Bruk av håndholdte spillkonsoller og kommersielle spill i skolen
Biblioteket som støtte for forskning og utdanning Randi E. Taxt Bibliotekmøtet på Hamar
Av Oda, Magnus, Elfrid og Siw-Anita
© UNIVERSITETETS SENTER FOR INFORMASJONSTEKNOLOGI UNIVERSITETET I OSLO USIT Side 1 HOUSTON We have a problem.
Jan Helge Luth Praktisk bruk av IKT i undervisningen
Strategi og politikk for utvikling av det digitale fag- og forskningsbibliotek ved egen institusjon av Lars Egeland, Høgskolen i Vestfold Innledning på.
Statens senter for arkiv, bibliotek og museum Bibliotekreform 2014 INNHOLD OG TJENESTER.
Kunnskapsløftet og sammensatte tekster
Elektroniske verktøy Diakonhjemmet nov Verktøyene Disse verktøyene blir brukt på Diakonhjemmet •E-post •PPS •NEL •Studentweb •Its learning.
Lesing av fagtekster Nordre Modum ungdomsskole
Barns språkutvikling og språkarbeid i barnehagene
Høgskolen i Oslo HiOs LÆRINGSSENTER – Bibliotek / IT / AV LÆRINGSSENTERET Snarveien til et nytt kunnskapsunivers v/ Kari Frodesen, spesialbibliotekar LS/P35.
Pedagogisk utviklingsarbeid
Ungdomstrinn i utvikling
Presentasjon av Concrea
Den informasjonskompetente lærer Et samarbeidsprosjekt mellom Høgskolen i Bergen, Hordaland fylkesbibliotek og praksisskoler i Hordaland Presentasjon ved.
Hvordan kan vi bruke det?
Bibliotek som støtte for forskning og utdanning. Fra en høgskolerektors ståsted Lise Iversen Kulbrandstad,
Klar, ferdig – spill! Dataspill i bibliotek – et prosjekt ved Hamar bibliotek og Hedmark fylkesbibliotek Støttet av Barne- og likestillingsdepartementet,
Utdanning & Forskning i Norge - Gullslottet som henger i luften? Betyr veivalgene for norsk utdanning & forskning egentlig så mye.
Informasjons- og kommunikasjonsteknologi (IKT) i utdanning og institusjon Nye førskolelærerstudenter ved Avdeling for lærerutdanning og internasjonale.
Høgskolen i Oslo Litt om LMS. Hva er et LMS? l Et internettbasert, brukeravgrenset system for elektronisk kommunikasjon, publisering av elektroniske filer.
Universell utforming av bibliotek Erfaringer fra en kartlegging i Østfold Anne Berit Brandvold Spesialbibliotekar Østfold fylkesbibliotek Rosfjord Strandhotell.
Når ble pragmatisk slukt av Smidig ? Joachim Haagen Skeie, Smidig 2011.
24. mars 2009Stokmarkneswww.itu.no F O R S K N I N G S- O G K O M P E T A N S E N E T T V E R K F O R I T I U T D A N N I N G Lærende nettverk og nasjonale.
Velkommen til Medisinsk bibliotek
Førsteamanuensis Vidar Gynnild, NTNU
Britt-Ingjerd Nesheim Forskningsbasert undervisning - hva er det? Og trenger vi det?
PCer i klasserommet – kaos eller kontroll? Erfaringssamling RFK, pedagogisk bruk av IKT, 4. mai 2010 Marita Aksnes, Randaberg vgs. Twitter: maritaa Blogg:
Høgskolen i Oslo Læringssenteret – - forskjellig fra ”tradisjonell bibliotektjeneste”? Avd. JBI Kari Mitchell, underdirektør; Tanja Strøm, hovedbibliotekar.
Hvilken betydning har etikksatsningen hatt? Reidar Pedersen Senter for medisinsk etikk, Universitetet i Oslo Avslutningsseminar for etikkprosjektet, Bærum,
Introduksjon Studiereise til Malmö og København, juni 2006 Malmö Högskola Handelshøjskolen i København.
MetaLib og SFX Demonstrasjon 16 oktober Program Utfordringer for bibliotek og brukere Hva er MetaLib og SFX? Live-demo Systemene i bruk Produkter.
Høgskolen i Oslo Den flerkulturelle skolen: Internettsøk – oppøve bevissthet rundt ulike søkeord Introduksjon til nettsøk og kildekritikk for KRL-studentene.
PARLAY/OSA Referanser: Referanser Foredraget er i all hovedsak basert på to artikler. Disse kan finnes på:
Framtida nå – les og forstå!
Arne Jakobsson. Universitetsbiblioteket i Oslo, Bibliotek for medisin og helsefag Open Access Journals Arne Jakobsson Universitetsbiblioteket i Oslo Bibliotek.
RM – Online Thon Hotels Director of Revenue Management - Jorunn Svidal
Språk ”En rekke barn har et annet morsmål enn norsk og lærere norsk som andrespråk i barnehagen. Det er viktig at barna blir forstått og får mulighet.
UNIVERSITETSBIBLIOTEKET I BERGEN Læringssenter – form eller innhold? Fagreferentseminar i Stavanger 25.april 2002 Innledning ved Anne Sissel Vedvik Tonning.
Fagreferentens arbeidsoppgaver i ei tid med nye læremetoder og nettbasert utvikling Hans Martin Fagerli Høgskolen i Oslo.
Universitets- og høgskolebibliotekene i kunnskapssamfunnet Randi E. Taxt Bibliotekmøtet på Hamar
Synliggjøring og kvalitetssikring av UH-bibliotekene i ny mål-struktur og ved budsjett-rapportering til departementet Stabsdirektør Hans Martin Fagerli,
Digitale mapper i førstelektorkvalifisering Helge Høivik & Vibeke Bjarnø Førstelektorprogrammet, Høgskolen i Oslo Arbeidsseminar: Digitale mapper i høgre.
PEDAGOGISK DAG Kjetil Bjorvatn 26/ Plan for dagen 1.Oppsummering av uken v/meg 2.Veien videre v/instituttene 3.Lunsj når vi er klare Torben Jensen.
Kompetente barn og unge 4.Samling April 2008 Organisasjonslæring.
Drop-In metoden i skolen
Taushetsplikt og samarbeid i mellom kommunale etater
Høgskolen i Oslo Videre om Oslomodellen Integrering av IKT i allmennlærerutdanninga med vekt på flerfagsdidaktikk IKT-utvalget ved LUI Vibeke.
Verden der ute – slik DML ser den Erfaringer fra Educause & refleksjoner rundt NMC Horizon-rapporten.
Anna Kristine Halvorsrud, Symra barnehage
- På vei mot universitet1 ”nHS-fra prosjekt til institusjonalisering” - implementere nHS i organisasjonen Leif Aage Eilertsen Prosjektledersamling, Oslo.
Det digitale skolebiblioteket om å utvikle digitale bibliotektjenester til elever og lærere i grunnskolen.
Digital læring for publikum og bibliotekansatte
Hilde Johannessen Universitetsbiblioteket i Agder
”nHS-fra prosjekt til institusjonalisering”
Ingerid S. Straume Akademisk Skrivesenter, UiO
Forskningsstøtte ved UBA
Mariann Løkse Universitetsbiblioteket i Tromsø
Utskrift av presentasjonen:

Nye stier for bibliotekaren i høgskolens forskning og undervisning Heidi Kristin Olsen Høgskolen i Vestfold Biblioteket

Foredraget skal handle om •Mest om biblioteket og forskerne •Kort om førstebibliotekarkvalifiseringen •Aktuelle senarier om bibliotekene i fag- og forskningssektoren •Mine prosjekter 2

Hva er førstebibliotekarprogrammet? • I regi av Pedagogisk Utviklingssenter ved HiO (PUS) •Utviklet etter mønster av førstelektorprogrammet ved HiO •Omfang: Fem år på halv tid •Praktisk utviklingsarbeid på egen arbeidsplass i nært samarbeid med arbeidsgiver •Mest individuelt arbeid, noen felles prosjekter og kurs •Samle dokumentasjon som kan vurderes av en kommisjon Mine veiledere: •Hovedveileder: Hans Siggaard Jensen, professor ved Danmarks Pedagogiske Universitet og forskningsleder for Learning Lab Denmark •Biveileder: Tord Høivik, førsteamanuensis ved Høgskolen i Oslo

Varsler... OCLC (2009) Information Management Roadmap "We hope the outcomes of this activity will serve as a wake up call to academic libraries that the status quo is not enough anymore.“ DEFF (2010): Fremtidens forskning og forskningsbibliotek: Forskningsbibliotekerne står over for en række udfordringer. Digital teknologi er én af dem,men der er også andre udfordringer i forbindelse med ændringer i forskningssystemet og uddannelsessystemet, især i forbindelse med den måde læring opnås på og undervisning ydes. British Library and JISC (2008): information behaviour of the researcher of the future: information behaviour of the researcher of the future: The main message of this report for research libraries is that the future is now, not ten years away, and that they have no option but to understand and design systems around the actual behaviour of today’s virtual scholar. OCLC: Online Computer Library Center DEFF: Danmarks Elektroniske Fag og Forskningsbibliotek JISC: Joint Information Systems Committee (UK)

Vil du ikke være bibliotekar? Spørsmål fra en universitetslektor når jeg fortalte om førstebibliotekarkvalifiseringen Hun hadde møtt en fagreferent som var svært opptatt av at han egentlig var fagmenneske, ikke bibliotekar. Svar: Jo, det er nettopp bibliotekar jeg vil være. For å kunne fortsette med det vil jeg gjerne være med på å utvikle rollen!

Hvorfor er HiVe med i førstebibliotekarprogrammet? •Nytt bibliotek, nye utfordringer •Utvikling av biblioteket •Mer refleksjon over egen praksis •Ny organisasjonstilknytning (under Prorektor for forskning) åpner kanskje nye porter? Nytt bibliotek på Høgskolen i Vestfold

Prosjektbibliotekar •Ett av tre prosjekter i førstebibliotekarkvalifiseringen •Barnehagens rom: materialitet, læring og meningsskaping. Rommets betydning for barnehagens pedagogiske virksomhet. Fakta om prosjektet: •Finansiert i Norges forskningsråd, mellomstort prosjekt over to år i Strategiske høgskoleprogram •Ledes av professor Thomas Moser •I 2010: 6 delprosjekter med timer, to seniorer i 20 % hver, en stipendiat •Stor bredde i prosjektene, f.eks. barns utvikling av romforståelse, barnehagerommet som multimodal tekst, kunstneriske forstyrrelser i rommet, intervjuer med barn om rom… Ordsky av prosjektsøknaden laget på wordle.net

Del av et team – gleder og utfordringer

Prosjektbibliotekarens oppgaver (versjon 1.0) Informasjonsadministrasjon •EndNote referansehåndtering: lage bibliotek, holde kurs, brukerstøtte •Prøve ut verktøy for Consept mapping / brainstorming – noe for bibliotekarer? Informasjonsformidling •2.0-kurs? Prosjektblogg? •Samarbeidspartner for Intra- og Internettsider Informasjonssøk •Søkekurs •Arbeidsøkter med fellessøk •Søkesamarbeid mellom bibliotekar og forsker •Samarbeid om oversiktsartikkel - metodeutvikling?

Noen av nytteverdiene... (versjon 1.0) For institusjonen: •Tydeligere bibliotektjenester kan gi bedre utnyttelse av ressurser •Et bibliotek som er nært til forskernes behov gavner forskning og utvikling For forskergruppen: •Skaper en felles arena for en forskergruppe med individuelle prosjekt •Fagansatte som “oppdager” bibliotekets tjenester (som databaser og EndNote) •Bedre utnyttelse av det digitale bibliotektilbudet •Ny dimensjon i prosjektet – jobber med søking tidlig – også før innsamling av data •Prosjektblogg: Tidstyv eller god kommunikasjon? Ny sjanger! For bibliotekarene/biblioteket: •Finner flere samarbeidspartnere blant fagansatte •Gir innsikt i måten forskningsprosjekter organiseres på i institusjonen •Muligheter for nye finansieringsformer - via forskningsprosjekt •Morsomme oppgaver! •Videreutvikle bibliotekarenes kompetanse i nye retninger

Bibliotekarkompetanse? Skjermbilde fra programmet Personal Brain (thebrain.com) 11 Kanskje de for eksempel kan bidra i systemering i forskningsprosjekter? Verd å prøve ut?

- og på den andre siden..... •Vi har har travle dager nå - hvordan skal vi rekke dette også? Men: Har vi noe valg? •Prioriteringsutfordringer •Grenseoppganger - hva skal bibliotekarene egentlig drive med? •Behov for å ha en bevisst strategi i bibliotekets utvikling •Fint med fornøyde brukere, men vet de egentlig hva de kunne brukt oss til?

Andre førstebibliotekarprosjekter •Etablere fagforum for bibliotekkollegiet: Utvikle et møtested for å studere, diskutere og finne nye veier for biblioteket (fra 2011) •Utvikle digitale opplæringstilbud i databasesøk Prøve ut ulike metoder for lærere i profesjonsutdanninger (fra sommeren 2011?) •Lede seminar om informasjonskompetanse (2010)

Dokumentasjon av arbeidet •Alle prosjektene er praksisforskning og forskjellige former for aksjonsforskning •Utfordring å finne teoretiske ståsteder for utviklingsarbeidet •Logg og blogg viktig som verktøy som hjelp til å "se det jeg ser“ 14

Takk for meg! Illustrasjon fra Barn og rom

Litteratur Pedagogisk utviklingssenter, HiO, Bibliotek 2020: Om kvalifisering til 1.bibliotekar [Internett] Tilgjengelig fra: [lest ] Bourg, Chris, Ross Coleman, and Ricky Erway Support for the Research Process: An Academic Library Manifesto. Report produced by OCLC Research [Internett] Tilgjengelig fra: research/publications/library/2009/ pdf [Lest ] research/publications/library/2009/ pdf DEFF, The future of research and the research librarsy [Internett] Tilgjengelig fra: [Lest ] Flyvbjerg, B. (2001) Making social science matter: why social inquiry fails and how it can succeed again. Cambridge, Cambridge University Press. Høivik, Tord (2010) Plinius: blogg. [Internett] Tilgjengelig fra: Olsen, Heidi Kristin, Heidis bibliotektank(er): en blogg. [Internett] Tilgjengelig fra: Rennemo, Øystein (2006) Levér og lær: aksjonsbasert utvikling i resultatorienterte organisasjoner. Oslo, Universitetsforlaget. University College London, "Information behaviour of the researcher of the future: A ciber briefing paper.“ [Internett] Tilgjengelig fra [Lest ]