Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Mariann Løkse Universitetsbiblioteket i Tromsø

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Mariann Løkse Universitetsbiblioteket i Tromsø"— Utskrift av presentasjonen:

1 Mariann Løkse Universitetsbiblioteket i Tromsø Mariann.lokse@uit.no
” … men jeg ble positivt overrasket” Undervisning i informasjonskompetanse: Hva gjør vi og hva synes studentene? Mariann Løkse Universitetsbiblioteket i Tromsø

2 Innhold Våre kurs Studentevaluering Erfaringer

3 Våre kurstyper Brukeropplæring Informasjonskompetanse

4 INF#¤MASJ&%@KOMPETA£¤E
What's in a name? That which we call a rose By any other name would smell as sweet. Romeo and Juliet (II, ii, 45-46)

5 Et kurs i akademisk overlevelsesteknikk
For hvem? Alle nye studenter på HSL-fakultet Av hvem? Fagreferenter Omfang? 3 x 2 timer

6 Kursinnhold: Informasjonssøking
Informasjon om bibliotekets tjenester Bibsys + Ofelas (bibliotekportalen) VPN Søkeprosessen Studieteknikk & læring på universitetet Språkbruk Henvisning til VIKO og Søk & skriv

7 Eksempel: Born digital = born information literate?
”students may be adept at using new technologies, but they do not necessarily have the abilities to use research content in effective ways” (p.9) Hampton-Reeves, S, et al. ”Students use of research content in teaching and learning.  A report for the Joint Information Systems Couoncil (JISC)” [Accessed ]

8 Eksempel: Hva er dette?  

9 Kursinnhold: Kildebruk
Kritikk Digital dømmekraft Sitatrett og sitatbruk Opphavsrett Akademisk redelighet & plagiat Eksamensforskrifter Referanseteknikker

10 Eksempel: Kildekritikk Ting er ikke alltid det de gir seg ut for å være….
Begge bilder er hentet fra Worth1000.com:

11 Eksempel: Juks Juks?? Æ??? Fra Nordlys, 17/6-2005

12 Kursinnhold: Praktiske øvelser
Oppgaver i søk (Bibsys/Bibliotekportalen) Øvelser i referanseskriving Diskusjon om plagiatproblematikken

13

14 Studentevaluering Low-tech evaluering!
Skjema leveres ut etter hvert kurs Høy svarprosent Interessante kommentarer! Bearbeides manuelt

15 Hvorfor evaluering Hjelper oss å holde riktig fokus
Støtte der det er nødvendig, ikke der vi tror de trenger hjelp En kort rapport utarbeides på grunnlag av evalueringene hvert år og sendes til fakultetet Inkluderer Evalueringen i tabellform Kommentarene fra studentene Antall oppmøtte Forelesers vurdering av kurset

16 Hva mener studentene? Hvor nyttig synes du denne undervisningen har vært?

17 Hva mener studentene? Hvordan vil du vurdere innholdet i undervisningen:

18 Hva mener studentene? Hvordan vil du vurdere presentasjonen av stoffet:

19 Hva liker studentene? Jeg trodde at det ville bli en tørr forelesning,
men jeg ble positivt overrasket. Er mer komfortabel på universitetet nå. Betryggende. Inspirerende og positiv ånd.

20 Hva liker studentene? Hyggelig med pausemusikk.
Stoffet framstilt på en langt mer relevant måte enn mange andre forelesninger i ex.fac., så her er det noe å lære! En av de få forelesninger (hittil) som ikke gir en følelse av å sitte i en roman av Kafka.

21 Og hva liker de ikke? Kunne med fordel brukt litt mindre tid på informasjon om biblioteket. Jeg er ganske lei av PowerPoint-presentasjoner! Klarer ikke å henge med i alt, er ikke kjent med bibliotekterminologi. Stusser for eksempel over ’tidsskrift’ og ’database’, helt enkle ord jeg ikke klarer helt å plassere.

22 Og hva liker de ikke? Hva er dette? Trodde det skulle være sok-001-forelesning her. Bibsys-oppgavene kunne vært mer utfordrende. Dårlig pausemusikk!

23 Hva ønsker de? Få prøve mer selv. Flere eksempler.
Ønsker gjerne flere anbefalinger om gode nettsider i forbindelse med skolearbeid. Få prøve mer selv. Flere eksempler. Litt om Fronter. (Vise framgangmåte)

24 Hva ønsker de? Kunne øvd oss i fellesskap på å skrive referanser fra de nettsted vi besøkte. Tipse om at man kan ta noen enkle notater under foredraget … Ikke slå av musikken i pausen.

25 Forankring i fagmiljøet
Erfaringer Forankring i fagmiljøet

26 Erfaringer Nødvendig å være med på planleggingen Vær tidlig ute!
Timeplanene for høsten fastsettes ofte i mars.  Biblioteket bør være representert i arbeidsgrupper/emnestyrer etc. som planlegger tilbudet. Fagmiljøet har stor betydning for oppmøteprosenten på kursene våre Informasjonsflyten mellom bibliotek - studenter - fagmiljø må være god

27 Utfordringer Hvordan kan vi:
Forbedre samarbeidet med fagmiljø/integrering av kursene i øvrig studietilbud? Forbedre oppmøteprosenten? Forbedre informasjonsflyten fra biblioteket til studenter/fagmiljø? Holde et høyt faglig og pedagogisk nivå på undervisningen? Forbedre samkjøring/utveksling av informasjon, både internt på biblioteket og med andre bibliotek?    

28 Blogg: http://fagreferenten.blogspot.com/
Kjør debatt! & Takk for meg! Blogg:


Laste ned ppt "Mariann Løkse Universitetsbiblioteket i Tromsø"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google