ASVL Fagkonferanse Hotell Bristol Oslo 20. – 21. oktober 2010 Læringsrommet – individuell kompetanseutvikling gjennom nettstudier og støtte i lokal attføringsbedrift.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Impulssenteret Et dynamisk veiledningssenter i Vaskerelven, Bergen.
Advertisements

Markedsføring, rekruttering og lojalitet
Samiskopplæring i Nordland
Teknologi i klasserommet
Tidlig Innsats Early Years 1. – 4. årstrinn
Bakteppe. Definisjon av rehabilitering
Et 3 årig samarbeidsprosjekt mellom Helse Fonna, NAV Rogaland og SUS JobbResept.
INNTAKSFORSKRIFTEN KAPITTEL VI
Velferd i Norge: Arbeid, aktivitet og trygghet
individuell oppfølgingsplan
INNFØRING AV NY LÆREPLAN – UTFORDRINGER BÅDE FOR FORELDRE OG SKOLE
Livsstilsendring Telemark Rehabiliteringssenter
Hva er aktivitet og deltakelse?
Fagdager ungdom april 2011 Parallell sesjon – Oppland fylkeskommune Klaus Eriksen prosjektleder NY GIV.
Minoritetsspråklige og tilpasset språkopplæring i APS
Attføringsbedriften ”ny horisont – nye muligheter” 1.mars
Prosjekt ”Mestring av hverdagen” Utvikling av aktivitetstilbud tilpasset personer med nevrologiske skader eller sykdommer.
MetARR Metodeutvikling – arbeidsrettet rehabilitering Jostein Stensrud Køhn Utvikling av faglig og metodisk tilnærming i arbeidsrettede rehabiliteringsløp.
Erfaringskonferanse om Funksjonsvurdering i Attføringsbedrifter for IA bedrifter Elsa Sæbø, Rådgiver NAV arbeidslivssenter Akershus.
Læringsrommet – individuell kompetanseutvikling gjennom nettstudier og støtte i lokal attføringsbedrift                             Forskning rundt Læringsrommet.
målet Hovedmål i PR modul 2 var å
God oppvekst – styrket satsing på barn og unge i Sande og Vestfold
Morgendagens kompetanse
Aktivitet mot frafall Aktivitet mot frafall Caroline Stensø – tidligere prosjektleder Aleksander Stabbforsmo – deltaker i prosjektet Fysisk aktivitet mot.
Samarbeid OT/NAV/skole
Arbeid med bistand Rapportering.
Flekkefjord Produkter AS. ETABLERINGEN Etablert våren Kun NKI Få tilbud lokalt. Styrke tilbudet ved bedriften Styrke statusen til bedriften.
ARBEIDSRETTET REHABILITERING METODEUTVIKLING
Kommentarer til rapportene «En av flokken?» og «Langt igjen?» v. Pia Paulsrud, Utdanningsdirektoratet.
Lederen som coach Jeg kan ikke lære noen noe,
Sosial integrering av mennesker med psykiske problemer
NKIs erfaring med Læringspartnere
Pressekonferanse 6. mars 2009 Holdning til psykisk helsevern og tvangsbehandling Landsomfattende undersøkelse 5. – 16. februar 2009.
Valgfagsnettverket Et samarbeid om valgemner i Informasjonsteknologi for lærere Presentert på SOFFs konferanse Monica Johannesen & Leikny Øgrim.
FOU prosjekt ved Sjøkrigsskolen
OTH – Åfjord 30.april. 2 faktorer som er kritiske for motivasjonen, og som læreren kan påvirke:
Informasjon til skolens ansatte om skoleprogrammet VIP
Undersøkelse om undervisningsmateriell for psykisk helse
Erfaringer fra HiL ulike samarbeidsprosjekter innen vurdering 3 hovedmodeller Etterutdanning Veiledning av team Undervisningsrekke.
Frafalls-og mobilitetsundersøkelsen En undersøkelse blant bachelorstudenter ved Universitetet i Oslo Møte i Læringsmiljøutvalget 22. september 2011 Studieavdelingen/Helge.
Forsøk med Utdanningspermisjoner/ Utdanningsvikariater Seniorrådgiver Kirsten Nieuwejaar, Arbeids- og velferdsdirektoratet 14. Oktober 2008.
Hjem-skole-samarbeid Rollemodeller Engasjement
ETABLERING AV LOKALT SN-FORUM/GRUPPE. Tekna – Teknisk-naturvitenskapelig forening Mål for første møte Bli enig om: Å sammen ta initiativ til lokal SN-forum.
Arbeidsmiljøundersøkelse 2011
MAS og oppfølging av det pedagogiske arbeidet i klasserommet
Hvilke familietilbud trenger de yngste
Brukerundersøkelse for Etat for byggesak og private planer
Studieforbundet natur og miljø. Hva er Studieforbundet?  Serviceorgan som legger til rette for studiearbeid i medlemsorganisasjonene.  Formidler av.
Monika S. Luktvasslimo 12. desember 2013
INTERKOMMUNALT SAMARBEID I VOKSENOPPLÆRINGEN Follo Kvalifiseringssenter IKS (FK) Opprettet kommuner (Frogn, Ski og Vestby) Antall deltakere 250/565.
m arkedsføringshuset Birkebeinerrennet 1 Evaluering StafettBirken 2010.
Et samarbeidsprosjekt mellom: Norges Basketballforbund Norges Svømmeforbund Norges Rugbyforbund.
Hva vet vi om utenlandsstudentene i Norge? Jannecke Wiers-Jenssen.
Fritid med Bistand.
Drop-In metoden i skolen
- DÅS (den åpne skole) - Studieverksted - Fengselsundervisning - Kurs.
NTNU 2006 VELKOMMEN TIL INFORMASJONSMØTE OM KOMPETANSE- OG NETTVERKSUTVIKLINGSPROGRAM NTNU 2006.
Bydel Søndre Nordstrand - URO Fagtorg
Lærerutdanning for ungdomstrinnet LUT Mattias Øhra 2008.
Råd til arbeidsgivere. Psykiske helseproblemer – ofte årsak til sykefravær Halvparten av oss får psykiske helseproblemer i løpet av livet Angst og depresjoner.
Brukerundersøkelse i barnehage Rælingen kommune Februar-mars 2016 Overordnet rapport for Petrine barnehage.
Lærerutdanning for ungdomstrinnet ( LUT ) Mattias Øhra 2009.
Copyright © Dale Carnegie & Associates, Inc.
Nord-Trøndelag fylkeskommune – hva har vi gjort siden sist?
Tilbakemeldinger fra deltakere på
Arbeidsrettede virkemidler
Hvordan tilrettelegge for elever med nedsatt funksjonsevne
Undersøkelse blant synshemmede For Norges Blindeforbund
Evaluering av «MUSIT Ny IT-arkitektur»
Videregående opplæring for voksne - kort om søknadsprosessen for deltakere til to-årig prosjekt RM og TIP Marit Nygård Roth, rådgiver Seksjon veiledning.
Utskrift av presentasjonen:

ASVL Fagkonferanse Hotell Bristol Oslo 20. – 21. oktober 2010 Læringsrommet – individuell kompetanseutvikling gjennom nettstudier og støtte i lokal attføringsbedrift Øyvind Tingstad, Regionleder NKI Nettstudier

Vedr.: tidligere skolegang og holdning til fjernundervisning (Utdrag fra rapporten) • Erfaringer viser at mange, eller de fleste av disse brukerne, vil ha store problemer med å organisere sin hverdag og sitt studiearbeid som rent individuelt fjernstudium.

Skolevegring • Andre grunner kan være at den potensielle deltakeren har dårlig erfaring med tidligere skolegang, slik at det å begynne som elev i ordinær voksenopplæring eller skole ikke oppfattes som et aktuelt alternativ. Situasjonen er også ofte slik at deltakeren har fysiske, psykiske eller sosiale problemer som gjør at vedkommende er helt avhengig av å kunne studere i eget tempo avhengig av dagsform etc.

– Internett vil gjøre skolen overflødig Bill Gates mener at Internett vil demokratisere nettet, slik at formell undervisning blir stadig mindre viktig

Hva motiverer?

Hvordan tilpasse?

Hvordan tilpasse og motivere? Omskoleres? Æ som it`j ein gong e skolert!

Læringsrommet, et kompromiss som fungerer?

Læringsrommet Tydelig ansvarsfordeling Pensum Oppgaver Faglig veiledning Informasjon Oppfølging Tilgjengelighet Bestiller- kompetanse Godkjenne Søke inn Finansiere Lese Løse Møte Følge Innkjøp Tilrettelegge Systematisere Motivere Oppfølging Dialog Progresjon Arbeidspraksis Dokumentere Attføringsbedriften

Avtale med ASVL E-post:

nki.no

”Kvart menneske har sine stunder i tvil, og dess større menneske dess større stunder.” (Olav Duun) Takk for oppmerksomheten

Intervjuundersøkelse (VOX) En landsdekkende intervjuundersøkelse blant deltakere, representanter for attføringsbedrifter og NAV konsulenter Tilbakemeldinger fra 30 DELTAKERE  Deltakerne er meget fornøyd med sine opplevelser i studieopplegget med Læringsrommet  Det er liten tvil om at deltakerne opplever at struktur, veiledning, sosial støtte og motivering gjennom Læringsrommet er av stor betydning for å lykkes  Fleksibiliteten i nettstudiene kombinert med lokal tilrettlegging oppfattes som særdeles viktig. Mange gir uttrykk for at fleksibiliteten er helt avgjørende  Mange mener det er positivt med andre deltakere, spesielt på samme kurs, men også om de er på forskjellig sted i kurset. Flere mener også det sosiale miljøet med andre som studerer andre kurs er positivt og motiverende

Intervjuundersøkelse En landsdekkende intervjuundersøkelse blant deltakere, representanter for attføringsbedrifter og NAV konsulenter Tilbakemeldinger fra 25 ANSATTE i 25 ATTFØRINGSBEDRIFTER  Attføringsbedriftene gir entydig tilbakemelding om at deltakerne synes å være fornøyd og til dels meget fornøyd både med fjernundervisningsoppleggene og med lokal tilrettlegging  Attføringsbedriftene har stor tro på at løsningen med Læringsrommet vil ha fremtiden for seg i arbeidet med attføringsbrukerne  Generelt mener representantene for attføringsbedriftene at det er lite, til dels svært lite frafall blant deltakere i Læringsrommet. *

*Sitater fra attføringsbedrifter vedrørende fullføring • Vi har hatt ca 300 studenter på 3 år. Av dem som har vært ut tiden, er det bare 4 som ikke har mestret. Noen har sluttet pga. sykdom. • De to siste årene har alle fullført. • Gjennomføringen har vært 100 prosent bortsett fra en som sluttet pga. alvorlig sykdom. • Det er langt bedre fullføring i Læringsrommet enn i andre løsninger. Jeg har tidligere jobbet i NAV og vet at mange faller fra i andre løsninger. Det blir god struktur på opplæringen. Like god som klasseundervisning. Vi har ikke hatt frafall blant studenter som har begynt i Læringsrommet, bortsett fra ved sykdom.

Intervjuundersøkelse En landsdekkende intervjuundersøkelse blant deltakere, representanter for attføringsbedrifter og NAV konsulenter Tilbakemeldinger fra 12 NAV KONSULENTER PÅ 11 STEDER Det er et gjennomgående inntrykk at de NAV-konsulentene som har erfaring med Læringsrommet oppfatter løsningen positivt. Følgende forhold vektlegges:  Læringsrommet – individuell nettbasert opplæring kombinert med oppfølging, støtte, veiledning og sosial deltakelse med andre nettstudenter fungerer vesentlig bedre enn ren fjernundervisning for attføringsbrukerne  Læringsromløsningen er bedre enn klasseromsundervisning for mange fordi løsningen faktisk gir bedre oppfølging enn i klasseromsløsninger og fordi mange har uheldige erfaringer fra skolen med påfølgende uvilje/angst for skolesituasjonen.  Oppfølgingen i attføringsbedriften samkjørt med andre tiltak som jobbsøk og arbeidspraksis er et godt grunnlag for suksess med tilbakeføring til arbeidslivet