Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertEskil Jensen Endret for 9 år siden
2
Kommentarer til rapportene «En av flokken?» og «Langt igjen?» v. Pia Paulsrud, Utdanningsdirektoratet
3
Hovedfunn Skole og utdanning er nøkkelfaktorer for å lykkes i arbeidslivet og for sosial inkludering i voksen alder. De aller fleste elevene i undersøkelsene går i ordinær skole/på nærskole. Det er ofte de som trenger mest hjelp som er mest segregert fra ordinær klasse/gruppe. Mange av elevene med fysiske funksjonsnedsettelser og sansetap har behov for spesialundervisning, men i forskjellig grad. De fleste elevene er mye av skoletiden i ordinær klasse/gruppe. Det er mest spesialundervisning og mest segregering i mindre sentrale strøk. Elevenes læringsutbytte ser ut til å henge sammen med deltagelse i ordinær klasse/gruppe. Mange er fornøyde med kontaktlærers kompetanse og samarbeid med skolen. Dess større grad av segregering i opplæringen, dess mindre fornøydhet med kompetanse og samarbeid. Elevenes trivsel ser ut til å være avhengig av inkludering i ordinær klasse/gruppe. De som er mest segregert trives dårligst. Inkludering og tilpasning er svært krevende for den enkelte barn/ungdom.
4
Kan spesialundervisning praktiseres på måter som i mindre grad ekskluderer barn og unge fra fellesskapet ? Svaret er selvsagt ja! Å jobbe med inkludering krever kunnskap og kompetanse hos alle aktører. Særlig viktig for Utdanningsdirektoratet er skoleeier, skoleansatte og PP-tjenesten.
5
Utdanningsdirektoratet arbeider med forskjellige tiltak. Blant annet: Kompetanseheving av PP-tjenesten (2013-2018) Statped som viktig støttespiller. Støtte og veiledning til skolesektoren Innhente kunnskap på området. Utvikle nye tiltak og påvirke politikkutforming.
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.