Regional HR handlingsplan for perioden

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Pasientbehandling – tilgjengelighet og kvalitet
Advertisements

Forskningsrådets policy for FoU ved høgskolene Møte med Høgskolen i Telemarks styre 19. september 2013 Spesialrådgiver Berit Hyllseth.
Magnet En reise til pasientsikkerhet og gullstandard for sykepleie Tillitsvalgkonferanse NSF Oslo 15. juni 2011.
Hva nå? Strategiske utfordringer for RHF’ene etter evalueringen Fagrådets høringskonferanse Oslo 11. Juni 2007.
Utarbeidet i tilknytting til deltagelse i Kompetanseprogrammet
Medarbeiderskap + Lean + Strategisk kompetanseplanlegging
IHR: Ny organisering av Sentraladministrasjonen Høsten 2013.
Ledelse i ny organisasjon Innspill til mellomlederne i Levanger kommune Oddbjørn Vassli KPMG.
Samhandlingsreformen – hvor står psykisk helse og rusfeltet?
Styrende dokumenter 2013 •Styringsdokument 2013 for St. Olavs Hospital HF • Protokoll fra foretaks- møte i St. Olavs Hospital HF –18. februar 2013 –Krav.
Handlingsplan strategisk HR
HR satsing og oppfølging av Charter og Code Orientering for Universitetsstyret 2. mars 2010 HR-direktør Anita Sandberg.
DEMOKRATI - UENDRET STRUKTUR FORDELER _____ ULEMPER
Overordnet målsetting
Line Richardsen Fagleder KS Forskning, Innovasjon og Digitalisering
45          Hvordan skal vi sikre god kvalitet og kompetanse og fornøyde pasienter i fremtidens helse- og omsorgstjeneste? Lisbeth Normann, forbundsleder.
«Sammen om Kvalitet» Informasjon om kvalitet, kvalitetssystem og avvikssystem Kurs tillitsvalgte Utdanningsforbundet 23.mai 2013 Kjell Meen, kvalitetssjef.
Avspark - mai KULTURETATEN Ny Hr-hverdag.
1.1 MÅL : Elevenes grunnleggende ferdigheter er betydelig forbedret Strategisk initiativ: 1.Rammeplanens krav til innhold og aktiviteter blir iverksett.
Strategiprosess Allmøte SAM desember 2011 DJ
Utvikle standardisert analyse og kunnskapsbase Et samarbeid mellom Fylkesmannen i Nord-Trøndelag, Helseforetaket i Nord-Trøndelag og Fylkeskommunen i Nord-Trøndelag.
Forprosjekt Pasientbehandling og samhandling
”Litt bedre i dag enn i går”
Helsefremmende arbeidsmiljø i hjemmetjenesten
HMS i de lokale og regionale energibedriftene Hvordan ivaretar bedriftene helse, miljø og sikkerhet? KS Bedriftenes Møteplass 2011, 17.februar.
Difi, 1. mars 2012 Sissel Gulbjørnrud
Mangfold Landskonferanse…… Trondheim september 2011 Administrerende direktør Nils Kvernmo.
”Selbuseminaret” 2011 SAS Radison Blue Værnes 9-10 mars 2011 Tore Hoven Avdelingsdirektør Virksomhetsutvikling Vegdirektoratet.
Samhandling leder/verneombud
USIT 3.0 etter LUP. Ledersamling 25. og 26. november Avslutning av LUP –Opprettholde/videreutvikle kunnskap og ny kompetanse fra LUP Bruke kunnskap fra.
Strategi for universitetets IT-virksomhet. Kontekst Strategi 2020 Mer strategisk IT: –U3 – USIT for UiO og UH, Rambøllrapporten –UiO-IT – Strategi, styring,
Handlingsplan med konkrete samarbeidstiltak
Hvilke forventninger og planer har St. Olavs Hospital knyttet til at reformens hensikt skal kunne bli en realitet? Samhandlingssjef Rolf J. Windspoll.
Lederens rolle i systematisk etikkarbeid og noen erfaringer…. Sandefjord, Stokke, Larvik Kommune Larvik, Leni Klakegg, KS.
HeV-prosjektet Helhetlig virksomhetsstyring
VELKOMMEN Til samarbeidsmøte mellom Kommunene og St. Olavs Hospital, avd. Orkdal sykehus Adm. direktør Nils Kvernmo den 24. mars 2010.
Kvalitet i møtet med brukeren Hvordan lykkes med kvalitetsforbedring?
Strategi for utdanning og kompetanseutvikling i Helse-Midt-Norge
Utviklingsprosjekter for ledere og medarbeidere i helse-, sosial- og omsorgstjenestene Ann Sissel Misund Nedberg, prosjektveileder KS Midt-Norge.
SKOLETINGET Olav Ulleren, administrerende direktør Kunnskap for kommende generasjoner.
Tverrfaglig samarbeid er ditt ansvar! Flink med folk i første rekke Fagnettverkssamling Royal Garden Trondheim, 19.juni 2009 Ann Sissel Misund Nedberg,
Kommunehelsereformen - lokale/regionale utfordringer
KS Arbeidsgiverutvikling 2009
Forprosjekt Pasientbehandling og samhandling Styremøte HMR
Kompetansebehov i fremtidens spesialisthelsetjeneste RSA, Torbjørg Vanvik Direktør for eierstyring.
Arbeidsgiverpolitikk gir gode resultater Strategikonferansen i Akershus Spesialrådgiver Hanne Børrestuen.
Brukerutvalget April 2016 Stig Slørdahl Administrerende direktør Helse Midt-Norge RHF.
Samarbeid ordfører og rådmann Fast møte hver mandag Forarbeid til møter Etterarbeid etter møter Løpende avklaringer rundt representasjon og deltagelse.
Kvalitetskultur ”Litt bedre i dag enn i går” Kvalitetsstrategi for Helse Midt-Norge
Lederutvikling i Innovasjon Norge Tilbudskonferanse.
Ledelse av pasientsikkerhet Styreinvolvering. Sett et mål Del fakta og pasienthistorier Sett i gang og følg opp tiltak på systemnivå Forbedre pasientsikkerhetskulturen.
Introduksjon til systematisk HMS- arbeid Presentasjon
Utfordringer Interkommunalt samarbeid Samhandlingsreformen.
1 IVT Handlingsplan Org, medvirkning og ressurs Status for 2013 Styremøte september 2013 Anne Rossvoll.
Utfordringer for kommuner og fylkeskommuner i informasjonssamfunnet
Organisatoriske barrierer i Statoil
Strategi for utdanning og kompetanseutvikling i Helse Midt – Norge
12. mai 2016 Allmøte USIT.
LMR1 IVT rekrutterer de beste
Handlingsplan 2017 status Ledelse, medvirkning og ressurs
Strategi for utdanning og kompetanseutvikling i Helse Midt – Norge
Styrende dokumenter 2013 Styringsdokument 2013 for St. Olavs Hospital HF Protokoll fra foretaks-møte i St. Olavs Hospital HF 18. februar 2013 Krav og rammer.
2016: Mer enn 25 prosent over 67 år 21 – 24 prosent 18 – 20 prosent
Asker - mulighetenes kommune
SUS 6/18 Strategiske utviklingsmål
Hva er kommunenes utfordringsbilde ? Perspektiver fra Lindås kommune
Langtidsplan og budsjett
utfordringer i en ny region
Ny medarbeiderundersøkelse i 2014
Arbeidsmiljøundersøkelsen
Utskrift av presentasjonen:

Regional HR handlingsplan for perioden 2014-2015 RBU-møte 19. mai 2014 Kjell Åge Nilsen

«Rett kompetanse på rett sted og rett tid» Dekker den strategiske forankringen (2020 og eiersignaler) Viktig at de to medarbeiderne er de riktige ift det pasienten trenger (aktivitetsstyrt bemanningsplanlegging) og da kan du snakke om alle tiltakene i handlingsplanen om dette temaet Viktig at de to medarbeiderne har den riktig kompetansen både i dette møtet, men også når de skal møte pasienter om 5 år – da kan du snakke om alle tiltakene i kompetansekapitlet. Du kan også omtale Strategi for utdanning og kompetanse i denne sammenhengen Viktig at de smiler – et godt arbeidsmiljø og et HMS-arbeid en forutsetning for kvalitet og effektivitet (her kan du hente inspirasjon fra Statoil-foredraget på KU) Grunnleggende premiss for en  sli utvikling er utvikling av gode ledere og god ledelse

Hovedområder Kompetanse; rekruttere og beholde/utvikle kompetansen hos medarbeidere slik at den er i samsvar med virksomhetens behov. Ressursstyring; sørge for at aktivitetsplaner, bemanningsplaner og arbeidsplaner henger sammen . Helse, miljø og sikkerhet; Et godt arbeidsmiljø og en god sikkerhetskultur har direkte overslag til kvalitet og pasientsikkerhet. Ledelse; Tydeliggjøre og støtte ledelsesfunksjonen på alle nivå, individuelt og i team

3 viktige utviklingstiltak i 2014 AMUS 2014 Medarbeiderundersøkelse for å forbedre kunnskapsgrunnlaget for lederutvikling, medarbeiderutvikling og utvikling av arbeidsmiljøet Prosjekt «Kompetanseledelse» Styrke lederes kompetanse på alle nivå når det gjelder strategisk kompetanseplanlegging og kompetanseutvikling. Gi ledere bedre verktøy for ressursstyring - integrasjon av aktivitetsplanleggingssystemer og arbeidsplanleggingsystemer

Rullering av Strategi 2020 Program igangsatt: program for kvalitet og pasientsikkerhet program for effektivitet og virksomhetsstyring Program for E-Helse I rullering av Strategi 2020 vedtok styret at strategiene skal operasjonaliseres gjennom etablering av programmer.

Kompetanse Ledere på alle nivå skal til en hver tid ha oversikt over enheten sitt behov for kompetanse og kapasitet både på kort og lang sikt Det skal foreligge konkrete planer for å dekke behovet, både eventuelle planer for rekruttering og utviklingsplaner for våre medarbeidere Det skal foreligge standardiserte og dokumenterte arbeidsprosesser for kompetanseutvikling som sikrer god lederstøtte både operativt og strategisk. Kompetansehevende tiltak skal være lett tilgjengelig og kunne gjennomføres med god kvalitet og kostnadseffektivitet Kompetansedeling skal skje mellom profesjoner, enheter og tjenestenivåer

«Kvalitetskulturarbeid og HMS arbeid skal innrettes slik at de gjensidig forsterker hverandre» (HMN) «HMS = kvalitet» (Statoil) tilfredshet, motivasjon og engasjement oppdatert og implementert HMS - system. kartlegge og iverksette tiltak god meldekultur Synlige verneombudenes i kvalitetsforbedringsarbeidet. Det skal etableres faste og regelmessige arenaer for dialog, medbestemmelse og refleksjon mellom ansatte og ledere. Lisence to operate: Myndighetskrav God butikk Bedre kvalitet Forutsetter: godt arbeidsmiljø god ledelse godt samarbeid åpenhet – trygghet ”Litt bedre i dag enn i går..” Kvalitetsstrategi for Helse Midt-Norge 2011-2015 Mange likheter på mål og visjoner, men i Statoil er HMS enda tettere vevd inn i forretningslogikken I hverdagen – store forskjeller i hvordan vi jobber. Kulturendring – hvordan?

Pasienten og helsevesenet

Hvordan skal vi nå målene? Bedre kvalitet og pasientsikkerhet Effektivisere driften for å sikre økonomisk handlingsrom Realiseres gjennom: Ta i bruk pasientens egne ressurser Standardisering og effektivisering av pasientforløp Systematisk arbeid med helse, miljø og sikkerhet Bedre samhandling mellom enheter og nivåer i helsetjenesten Videreutvikle tverrfaglige, kompetente og bærekraftige fagmiljøer

Et brukerstyrt helsevesen? Virker brukerne? Medvirker brukerne? Bruker virkerne å være med? Er virkningen brukbar? Bruk med virkning? Bruker med virkning? Et brukerstyrt helsevesen….Bernt Høie