”Jeg kan, jeg vil, hjelp meg å få det til..”

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Samhandling.
Advertisements

IDRETT ER FOREBYGGENDE BARNEVERN ”En åpen og inkluderende idrett” Hovedmål •Gi flere barn, ungdom og voksne et bedre tilbud •Prioritere grupper som ikke.
HVORFOR VELGER ELEVEN Å DELTA NÅ?
Vennskap Ikke gå foran meg, kanskje følger jeg deg ikke.
- på lag med deg for din helse R e h a b i l i t e r i n g s k l i n i k k e n Tema 2.
Hønefoss politistasjon
Motivasjon.
Fagdag for barne- og ungdomsarbeidere Harebakken 20. november 2013
Mestring.
Positiv ledelse av barn
Trygge foreldre – trygge barn
AKB-Pårørende en ressurs
Barna våre- det beste vi har i livet!
SETT I SAMMENHENG MED ATFERD
- roller og forventinger
Danning – å skape seg selv
Rolighetsmoen barnehage
Lek og læring er sterkt knyttet sammen med barnehagepedagogikken
Venn kommer av norrønt: Vinr
Generelle tiltak og forebygging
Å leve med ADHD i familien
Studietur New Zealand LEDELSE: Voksne skal lede seg selv og barna Gi barna trening i å lede seg selv og andre. Egenledelse. De voksne støtter det positive.
Mestring og forebygging av depresjon
ROLLEN SOM TILRETTELEGGER
© Norsk senter for studier av problematferd og innovativ praksis
Ett skritt foran 3 © Irène Johansson 1 Metoden Ett skritt foran Kursmøte 1-2.
1 Ett skritt foran 4 © Iréne Johansson Metoden Ett skritt foran Kursmøte 1-3.
"God bagasje på livets reise."
UTDANNING MODUL 1 Utdanningssystemet i Norge Barnehagen Verdigrunnlag
HelART i Ulåsen barnehage
Den bevisste opplevelsen av seg selv som menneske
MAS og oppfølging av det pedagogiske arbeidet i klasserommet
Relasjoner – en beskyttelsesfaktor for sårbare barn og unge
Vi har en tydelig struktur gjennom barnehagedagen
ROGNAN BARNEHAGE GRØNN GUL BLÅ RØD ROSA.
TANKENS MAKT DET UMULIGE - MULIG KFL/04
Kampen skole Vår visjon:
Gustadmoen barnehage Med for ditt barn
Velkommen til et nytt skoleår!
FORMÅLET MED SKOLEN Opplæringen skal, i samarbeid og forståelse med hjemmet, åpne dører mot verden og framtiden og gi elevene historisk og kulturell innsikt.
Foreldremøte 1. trinn Flatåsen skole
Språk Fra Temaheftet Språkmiljø og språkstimulering i barnehagen:
PEL-eksamen Glu 5-10.
Hvorfor skal vi ha barnehager?
Trond Haukedal AS Norsk Forening for Rett Syndrom Fagseminar Oslo den 17 oktober 2015 «Hei.
BOF Barneorientert familieterapi
INFOHEFTE FOR FORELDRENE «LØFT ER TØFT». INNLEDNING: I gjorde vi i Skaubo AS en stor satsning hvor alle ansatte i alle barnehagene gikk på kurs.
RAMMEPLAN I PRAKSIS. Målet med rammeplanen er å gi styrer, pedagogiske ledere og det øvrige personalet en forpliktende ramme for planlegging, gjennomføring.
RAMMEPLAN FOR SFO OVERORDNEDE MÅL Det overordnede målet for SFO er å sikre trygge og stimulerende oppvekstsvilkår i nær forståelse og samarbeid.
HILLEVÅG BARNEHAGE ”ET STED DER ULIKHETER SKAPER MULIGHETER”
Forebygging og tiltak. Hva gjør oss langtidsfriske? Innflytelse på arbeidssituasjonen Å føle seg sett, hørt og verdsatt Å oppleve arbeidet som meningsfylt.
Velkommen til foreldremøte i Setskog Barnehage Tema: SOSIAL KOMPETANSE v/ Vigdis, Monica C, Sarah og Karoline Foreldreråd.
Foreldrenes betydning for elevenes læring Thomas Nordahl
Kunsten å omgås andre Få venner Holde på venner Ha tro på seg selv Ta hensyn og vise omtanke Kunne samarbeide og løse konflikter Kunne kommunisere verbalt.
SAMSPILLMETODEN DIALOG Informasjon til foreldre Bergen 2012.
Hvordan forebygge mobbing?
Bli med! Barn.
Periodeplan for Lekestua Uke Sosial kompetanse
Periodeplan for Minsten Uke Sosial kompetanse
VELKOMMEN TILVENNING I SOMMERLY BARNEHAGE
SAMSPILLMETODEN DIALOG
SAMSPILLMETODEN DIALOG
VELKOMMEN TILVENNING I SOMMERLY BARNEHAGE
Siste året i barnehagen
Psykisk helse.
Kommunikasjon og relasjon i arbeid med ungdom
Samarbeid hjem – skole (en veileder)
STANDARDER FOR OSERØD SKOLE
VELKOMMEN TILVENNING I SOMMERLY BARNEHAGE
Utskrift av presentasjonen:

”Jeg kan, jeg vil, hjelp meg å få det til..” Hvordan kan vi sette grenser for barnet? Hvordan kan vi hjelpe barnet til mest mulig selvstendighet og mestring? Siv Try Bakke, mammaen til Torbjørn 7 år og Barnevernspedagog og familieterapeut, Familieveileder i Fredrikstad kommune

Hei!

Foreldrerollen til sårbare barn Terapeut eller omsorgsperson Tilknytning, tilhørighet og fellesskap Hjemmet og familien som en buffer – Du er bra nok som du er Hva er familiens oppgave i dagens samfunn?

Sentrale utviklingsoppgaver hos barnet og foreldrevner 0-6 år Tilknytning til omsorgspersoner, utforske verden, språkutvikling, å være en egen person, mentalisering, selvkontroll og lydighet, samarbeidsevne Foreldreevne/oppgave: Trygg base, lydhørhet, forutsigbarhet og tilgjengelighet Utviklende lek, språklig kommunikasjon, oppmuntre rollelek, oppmuntring, belønning, respekt for barnet, tydelige grenser, støtte vennekontakt

Sentrale utviklingsoppgaver hos barnet og foreldrevner 7-12 år Skoletilpasning, skoleprestasjoner, positivt selvbilde, å komme overens med venner(sosial kompetanse), regelstyrt oppbygging Foreldreevne: Oppmuntring, aktiv deltagende og «overvåkning», støtte barnet ut fra barnets forutsetninger, åpen kommunikasjon, aksepterende, støttende, forbilde Hentet fra Broberg, Almqvist og Tjus 2003

Om grenser Grensesetting – å ramme inn barnet All grensesetting forutsetter god relasjon mellom barnet og den voksne Forutsigbarhet og struktur - Daglig livets rutiner og struktur hjelper barnet til indre struktur

Grenser - fortsetter Prioriter - hva er viktig og hva er nødvendig - Hva er unødvendig Vi må velge ut hva vi skal jobbe med - ikke mange endringsprosjekter på en gang Vi lærer mer igjennom positiv tilbakemelding på det vi gjør bra enn av tilbakemelding på hva vi ikke skal gjøre Det vi setter fokus på får vi mer av…

Grenser fortsetter All adferd læres - Vær tydelig på hvilken adferd du ønsker - gi barnet en alternativ til den adferden du ikke ønsker Grenser må være forutsigbare for barnet Tydeliggjør for barnet i forkant av nye situasjoner Å være sin egen person – utprøvning som en del av barnets utvikling Eksempelets makt

Mestring og selvstendighet Godt selvbilde bidrar til motstandsdyktige barn (Gjærum, Grøholt og Sommerscild, 98) Selvbilde og selvtilitt Hvordan hjelpe barna våre til et godt selvbilde

Torbjørn har lært å sykle

Mestring og selvstendighet Alle ferdigheter må læres – Deles inn mindre trinn Hvordan lære nye ferdigheter når den indre motivasjonen mangler Hvilken ferdigheter er det viktig at barnet kan? Hva er viktig for barnet? Og opplever vi som foreldre at er viktig

Å bestemme selv

Mestring og selvstendighet Mestring – En grunnsten i utviklingen Stillasebygging – Hva skal til for at barnet skal mestre? Hvordan kan vi tilrettelegg for mestring og selvstendighet

Mestring og selvstendighet

Mestring og selvstendighet

Mestring og selvstendighet Hjelpe barnet til mestring igjennom tilrettelegging av omgivelsene I hvilke omgivelser kan barnet få til mestring? Og hvilken situasjoner kan vi unngå ALLE BARN TRENGER EN HEIJA GJENG!

På toppen av verden!

Gi barnet kjærlighet, mer kjærlighet og enda mer kjærlighet så kommer fornuften av seg selv Astrid Lindgren