Pilotprosjektet så langt

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kjøpte produkter - Rabatter - Budsjett 3 moduler som er integrert i SuperOffice Påfølgende bilder vil vise en enkel forklaring og noen skjermdumper om.
Advertisements

-ikke bare for zippylæreren…
Samarbeidsseminar om tvangsekteskap
IKT i Vurdering for læring 3. oktober 2012
Programmering i ActionScript - hva er det, og hvordan undervise?
Om praktisk tilrettelegging av fjernundervisningen Eksempel fra Praktisk Pedagogisk utdanning ved UMB Nasjonalt studieveilederseminar 2007 Hans Erik Lefdal.
Det er MIN kropp det gjelder! Et sunnere liv for jenter og kvinner med somalisk kulturbakgrunn Pilotprosjekt høsten 2009.
• Innledning • Del 1 Faglig og digidaktisk status i fremmedspråk • Del 2 Ny Undervisnings og vurderingspraksis • Konklusjon.
Blikk på ikt •Handler om data •Design og layout •Programvare •Handler om utstyr •Handler om nye ting og gagets •Handler om folk •Vanlige.
Lynkursdagene 2011 Webdrive Tilgang til UiO-disker utenfor UiO-nettet Mads Lomholt usit/sas/lipk.
Foto: Peder Austrud Vest-Agder fylkeskommune folkestyre- samarbeid - kompetanse Evaluering av elevforsøk med bærbare PC’er 2005/ skoler.
Dokumentasjon av en prosess
Kunnskapsløftet og sammensatte tekster
Hvorfor vurdere av avstandsoverbyggende medier.
NESODDEN VIDEREGÅENDE SKOLE - ERIK HEIER
Digital kompetanse i studiet og praksisopplæringen •Produksjon av sammensatte tekster inkludert digitale presentasjoner (tekst, bilde, lyd, video, animasjon)
Det digitale løftet i Rogaland fylkeskommune v/Torill E.Thune Rådgiver ped.bruk av IKT RFK – seksjon skole Twitter: torillevy
Oslo kommune Utdanningsetaten Lambertseter videregående skole 1 Tiltak for bedre læring 4. november 2009 Tiltak for bedre læring - Felles ansvar.
STASJONSUNDERVISNING
Oslo kommune Utdanningsetaten Stovner videregående skole BRUK AV IKT I LÆRINGSARBEIDET Hvordan fungerer IKT som pedagogisk verktøy/hjelpemiddel ved Stovner.
FRAM- FØRING LØPESEDDEL /WEBSTANDTOTALVURDERING PEDAGOGISK/FAGLIG INNHOLD OG RELEVANS IKT-LØSNINGER PRESENTASJON Tydelig/god layout/Lett å fatte idéen/budskapet.
”Folkehelsesøstra i bevegelse fra barnehage til rådmann”
Presentasjon av hovedprosjekt 23E Student:Veileder:Oppgavestiller: Ronny A. HansenArne B. MikalsenNordborg Kristen Videregående Skole
Lektor 2 på Vardal ungdomsskole 5. mars Lektor 2 - ordning Fagpersoner fra industri og øvrig arbeidsliv utenfor skolen deltar aktivt i undervisningen.
Sats på nettet Av Lars Egeland. Hvorfor satse på nettet ? zRask informasjon og kommunikasjon zMiljøvennlig zStor uavhengighet av tid og sted zFramtidas.
Informasjons- og kommunikasjonsteknologi (IKT) i utdanning og institusjon Nye førskolelærerstudenter ved Avdeling for lærerutdanning og internasjonale.
Høgskolen i Oslo Litt om LMS. Hva er et LMS? l Et internettbasert, brukeravgrenset system for elektronisk kommunikasjon, publisering av elektroniske filer.
Vannforvaltning som regional planlegging - Verktøy for teknokrati eller politikk? Fagkonferansen, HIOA, 24. oktober 2013 Sissel Hovik.
Vurdering av pedagogisk programvare
Veilederkorpset - Eide kommune Trondheim
Arbeidslivsfag Kan arbeidslivsfaget bidra til at ungdomskoleelevene blir mer motivert??
Regionalt kompetansesenter odontologi M-N Presentasjon Fylkesutvalget
En beskrivelse av IKT i skolen Sett fra en lærers ståsted
Det digitale løftet i Rogaland fylkeskommune v/Torill E
2 SK Arbeidsseminar om LMS 1 Erfaringer med bruk av LMS og noen spørsmål Jan-Arve Overland
Fjernstyring av PCer med NTRconnect Svein/ALEPH brukermøte 2007.
Digital kompetanse - for hvem og hvordan?. Digital kompetanse Nå nytter det ikke lenger å vente på at det skal gå over. PFDK er her og er kommet for å.
ZIPPYS VENNER Et program fra Organisasjonen Voksne for Barn.
Sentralisert drift med Hvordan få mest bredbånd og utstyr for pengene? Av Knut Yrivn 10. des
STRATEGIPLAN LILLEHAMMER-SKOLENE
Berit Bratholm BREDBÅNDSPROSJEKTET DIGITALE MAPPER OG SAMARBEIDSLÆRING.
-ikke bare for zippylæreren…
NOKUT evaluering 2008 Ingeniørdidaktisk kurs Marte Bratseth Johansen Seksjon for universitetspedagogikk Program for lærerutdanning
Prosjektbeskrivelse av Lærende nettverk
Vedtak i bystyret 2008: ”Drammensskolen – Norges beste skole, en skole der hver enkelt elev oppfyller sitt fulle faglige potensial og blir et trygt og.
Workshop Wiki/ Blogg Wiki. Hva er en wiki? wiki betyr fort, rask, hurtig, hastig (Hawaii) et personlig publiseringsverktøy gratis, åpent for.
Vågen IKT Skolen har 2 teknikere på dataavdelingen. Kjartan Andreas
Norgesuniversitetets prosjektmidler Vigdis, Janne og Eva
Mer praksis – bedre lærere?
LP-modellen fra et rektorperspektiv
Kildesystem – dataflyt - oppvekst
Digitalt prosjektrom og samarbeidsteknologi Muligheter for meningsskaping og relevans i et «kombinert klasserom» Jorunn Thortveit og Hans Erik Bugge IGIS.
Presentasjon av hovedprosjekt Skoleåret 2005/2006 Anita Enoksen.
Helhet og sammenheng - UiU skoleeierkonferanse
Malvik Videregående Skole Overvåking av brukeraktivitet og fjerndistribuering av Windows 2003 Server.
Høgskolen i Oslo IKT i ny grunnskolelærerutdanning ved LUI, HiO Seminar i regi av Ballast Hovedfunn fra Ballast-prosjektet. 2.Hva er digital.
LÆRENDE NETTVERK - KØBENHAVN 2008 REKTORUNDERSØKELSEN 2007 Erik Eliassen, LU/HVE Jan Sivert Jøsendal, ILS/UiO Ola Erstad, PFI/UiO.
Skolen som lærende organisasjon NFFL
Hva vet vi om Lærende Nettverk til nå? IKT-basert skoleutvikling gjennom lærende nettverk.
Hvorfor Techfest 16. februar 2006 Av prosjektleder og cand.scient Knut Yrvin 16. feb Lysark kun til fri kopiering. Krediter opphavsperson ved bruk.
LINK Lokale informasjonsnettverk i Numedal/Kongsberg August 2001 Visjon Et Lærende Lokalsamfunn.
Philip Christensen Konstituert Avdelingsdirektør IKT
NY VRI Nina og Ingvild.
Fag / tema Digital kompetanse som støtte og verktøy i ulike fag på ulike trinn Trinn 3.trinn og oppover Elever skal få trening i å se mulighetene ved å.
Hvordan nærme seg de store spørsmålene?
Kurs for lærere i fremmedspråk Florø 2008 Rita Gjørven ILS UiO
Hvorfor utvide klasserommet? B – Samarbeid
Hvorfor utvide klasserommet? B – Samarbeid
Forside/oversikt Fag / tema Kunst og Håndverk Trinn Ungdomstrinnet
Ny gjennomføringsløsning for eksamen og prøver
Utskrift av presentasjonen:

Pilotprosjektet PPBU Rogaland fylkeskommune Torill Evy Thune og Tore Wersland

Pilotprosjektet så langt Hvorfor LanSchool og pilotprosjektet PPBU Implementeringen Status Veien videre

https://wiki.rogfk.no/groups/rfkinfo/

Hvorfor LanSchool og pilotprosjektet PPBU

Alle elever i vgs fra høsten 2009 egne bærbare datamaskiner

RFK ser at økt bruk av datamaskiner i undervisningen krever bedre struktur for bruken

Utvidelse av lærerens verktøykasse for å muliggjøre en variert pedagogisk IKT-bruk Legge til rette for at eleven skal tilegne seg ulike ferdigheter og dannelse

Rapport (13.09.2008)

Forskningsmiljø UiB Forskningsmidler fra KD og UiB til følgeforskning

Prosjektbeskrivelse følgeforskning Styringsgruppe RFK skoleeier Forskningsmiljø UiB Lærerorganisasjonene Elevorganisasjonen Prosjektgruppe Prosjektplan Prosjektbeskrivelse følgeforskning

Elevorganisasjonen i Rogaland er positive til deltakelse

Hovedmålsettinger Finne gode løsninger som gir bedre pedagogiske muligheter for datamaskin- bruken i klasserommet og andre læringsarenaer Finne ut hvordan programvaren kan brukes av lærere og elever for å gjennomføre dette

Retningslinjer for pilotprosjektet Formålet/hensikten Retningslinjer for bruk Læringssituasjoner godt egnet til bruk av verktøyet

Implementeringen Valg av produkt Workshop Tråd - trådløst Personvern Maskinutlevering

Valg av produkt For læreren: Spesielt for studentene: Generelt: Generelt enkelt grensesnitt Enkelt kunne se hele klassen Enkelt kunne hente opp en bestemt elev på lærerPC-en Enkelt kunne kople ut hele eller deler av internett Kunne snakke med den enkelte elev? Visning av bilder, video osv. til klassen Vise egen skjerm til en enkelt elev Overføre filer Spesielt for studentene: Valg av rettigheter ved installasjon (kople seg til bestemt klasse osv.) Mulighet for å styre av/på til klassen/gruppen Kunne tilhøre flere klasser/grupper, avhengig av timeplan. Godta manuelt for hver oppstart/time Se tydelig hvordan man kan avinstallere alt, som en sikkerhet. Se tydelig om man er pålogget Generelt: Enkel installasjon, særlig på student-PC. Lite program (MByte). Støtte for winxp/vista/windows7 og mac Koplingen mellom ped-net og rfk-open Betydningen av lyd Norsk tekst Føringer for kapasitet på skolenes trådløse nettverk Kriteriene foreslås da til: Generelt: Enkel installasjon, særlig på student-PC. Lite program (MByte). Støtte for winxp/vista/windows7 og mac Koplingen mellom ped-net og rfk-open Betydningen av lyd Norsk tekst Føringer for kapasitet på skolenes trådløse nettverk Spesielt for studentene: Valg av rettigheter ved installasjon (kople seg til bestemt klasse osv.) Mulighet for å styre av/på til klassen/gruppen Kunne tilhøre flere klasser/grupper, avhengig av timeplan. Godta manuelt for hver oppstart/time Se tydelig hvordan man kan avinstallere alt, som en sikkerhet. Se tydelig om man er pålogget For læreren: Generelt enkelt grensesnitt Enkelt kunne se hele klassen Enkelt kunne hente opp en bestemt elev på lærerPC-en Enkelt kunne kople ut hele eller deler av internett Kunne snakke med den enkelte elev? Visning av bilder, video osv. til klassen Vise egen skjerm til en enkelt elev Overføre filer

Valg av produkt Programmene ganske like når det gjelder funksjonalitet Kun LanSchool som støtter mac (våren 2010)

Workshop Workshop Ved pilotstart hadde vi en workshop med pilotskolene. Her testet vi i datalabmiljø. Årsaken til dette var at vi på det tidspunktet ikke hadde det trådløse på plass. Deltakere på workshopen var lærere på skolene, samt Brynes elever. Målet var å avdekke utfordringer under installasjon og bruk. Utfordringer vi støtte på var få, men viktige. Her så vi at vi måtte passe på i installasjonen slik at ikke tastetrykk ble monitorert og det var viktig å skru på kanalvalg. Dette medførte beslutning om at vi måtte lage pakker for distribusjon. Ellers kunne vi risikere at elever (og lærere) installerte feil.

Tråd - trådløst Åpne mellom nettet ped og open. Kort skissere forskjellene i måten vi har nettet og hvordan dette påvirker måten å jobbe på.

Personvern Terminere programmet Velge en kanal hvor eleven ikke kan sees. 16001 Programmet synes ikke og kan ikke avinstalleres uten å kjøre installasjonen. Historikk kan leses. Filer kan lastes ned

Maskinutlevering

Status ”klassen som skal bruke LanSchool er i full fyr og flamme” ”..antall elever har tatt programmet i bruk og er kjempefornøyd” ”..ser spennende ut og flott å være i gang” Torill

Status ”Mye gikk bra og elevene var veldig ivrige, men det dukket fort opp utfordringer……..delvise begrensninger av internett- tilgangen var lett for elevene å omgå, ved å bruke Firefox i stedet for IE.” Tore

Status Positiv effekt på gruppa – ”binder medlemmene i gruppen bedre sammen” ”Chattefunksjonen fungerte bra” ”Effektiv visning av lærerens skjerm” 1: Torill 2 og 3: Tore

Status ”Ulempe: Oppleves som lite presist (noen beskjeder når ikke fram..)” ”Fordel: Kommunisere med klassen under gruppearbeid der gruppene ikke sitter i samme rom” Torill og Tore

IKT tekniker! Torill

Status ”Effektivt middel til å oppnå fokus på beskjeder som skal gis (blank screen)” Tore

Veien videre Innvirkning på modell for elev-PC? Prøver? Eksamen? Innvirkning på e-læring Etter- og videreutdanning 1: Tore 2+3: Torill

428 lærere har tatt 1,2,3 eller 4 moduler á 15 studiepoeng Torill

Veien videre Avhengig av Teknologi Organisering Ressurser Tore