Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Forside/oversikt Fag / tema Kunst og Håndverk Trinn Ungdomstrinnet

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Forside/oversikt Fag / tema Kunst og Håndverk Trinn Ungdomstrinnet"— Utskrift av presentasjonen:

1 Forside/oversikt Fag / tema Kunst og Håndverk Trinn Ungdomstrinnet
Elevene skal lære seg ulike hekleteknikker og kombinere disse for å få forståelsen av hva hekling er og veien fram til et ferdig produkt Mål Tidsbruk Må sees i forhold til hvilket trinn. Men må påberegne 2 timer i uka i inntil 4 uker Programvare PowerPoint og eventuelt skolens læringsplattform Beskrivelse Elevene lærer seg å hekle med å følge instruksjons-PowerPoint. Denne malen er laget slik at du skal kunne utvikle dine egne visninger i det virtuelle læringsrommet. Bruk malen til å dokumentere et spesielt undervisningsopplegg som du ønsker å dele med dine kolleger eller videre ut i kommunen eller resten av landet. Det finnes også en mal på engelsk som gjør det mulig å dele med resten av verden. Slik gjør du det: Bruk malen til å beskrive din egen prosjektinformasjon ved å bruke de punkter og opplysninger som er angitt i de kommende sidene i denne PowerPoint presentasjonen og i de innsatte word-dokumentene. Når du er ferdig med føre inn de opplysningene du ønsker, sletter du bare det som du ikke trenger å svare på, slik at din presentasjon beskriver ditt undervisningsopplegg. OBS! Når du skal angi tittelen på ditt undervisningsopplegg må du gå til Vis, Maler, Lysbildemal og erstatte <Sett inn tittel> med din egen tittel. Her kan du også sette inn et bilde som vises på alle sidene under Innholdsbanneret. Klikk deretter på Lukk malvisning. Slik vises tittelen (og bildet) på alle sidene. Åpne Fil-menyen og velg Lagre som… og lagre dokumentet som en PowerPoint-fremvisning. Når du har fullført alle sidene (husk å lagre underveis) kan du distribuere ditt undervisningsopplegg. Hekling, kunst og håndverk Søkeord Utarbeidet av Gunhild Røst , Anne Berit Haabeth, Ingunn H. Revhaug Dokumentasjon

2 Undervisningsopplegg
Elevene har hver sin PC og jobber individuelt, men blir oppfordret til å hjelpe hverandre Lærer forklarer sammenhengen mellom tykk /tynn heklekrok og tykk/tynn tråd. Instruksjons-PowerPoint blir presentert og gått gjennom med elevene, før den blir publisert på læringsplattform, slik at elevene kan ha tilgang til den Elevene får velge garnfarge og heklenål Elevene følger instruksjons-PowerPoint etter eget tempo Elevene gjennomgår/lærer seg de fire teknikkene Elevene velger seg et ferdig produkt de kan hekle Presentere og dokumentere prosessen med produktet sitt Slik setter du inn et nytt objekt: Åpne Sett inn på menyen og velg Objekt… Sjekk om den filtypen du har finnes ved å bla i rullefeltet Objekttype: Så merker du av for Opprett fra fil og klikk for Bla gjennom… og finn den filen som du ønsker å sette inn.. Velg Vis som Ikon og trykk på endre Ikon, deretter skriver du en beskrivende tekst i tekstfeltet Tekst: og trykker OK Plasser ikonene nederst på bildet. Du kan åpne Vis-menyen, velge Rutenett og støttelinjer… og klikke av for Vise rutenett på skjermen, så vises et rutenett som hjelper deg med å ordne ikonene på linje. Dokumentasjon

3 Læringsressurser Elevene brukte sine egne bærebare PC’er i dette arbeidet. Klikk på linkene: Vi fikk tillatelse å bruke filmsnutter og bilder fra Her kan du legge til andre ressurser som du vil bruke i ”opplegget”. Fyll ut mer………… Dokumentasjon

4 Evaluering Gi din evaluering av opplegget:
Elevene synes det var spennende å bruke PC og en instruksjons-PowerPoint for å lære seg å hekle Mange elever uttrykte at de likte veldig godt at de kunne lære teknikkene ved å følge instruksjonsvideo Elevene synes også det var fint at de kunne lære teknikkene i sitt eget tempo Lurt å bruke litt tid før man starter på hvordan man holder i en heklenål og bruker denne Fra lærerens ståsted var det fint å ha en ”avlasting” i instruksjonene fra filmsnuttene, så elevene selv kunne se hvordan det skulle gjøres, og ikke spørre læreren hele tiden. I tillegg var elevene kjempeflinke til å hjelpe hverandre. For differensiering trenger ikke alle elever lære alle fire teknikker for å få startet på et produkt. Luftmasker og fastmasker holder for de som synes at det er vanskelig. Flott at enkelte elever benyttet seg av muligheten til å ha tilgang til instruksjons-PowerPoint’en på læringsplattformen hjemmefra (Ettersom dette er et studentarbeid, gjennomførte vi opplegget i en 2-timers økt, men kan med fordel utvides til et prosjekt over lengre tid, der elevene skal presentere og dokumentere prosess og produkt.) Eksempler: Lag ett dokument som beskriver deg og din skole. Sett gjerne inn bilder som viser deg og dine elever i læringssituasjoner. Bruk Word eller PowerPoint. Lærervurderinger: Tanker og kommentarer fra deltakende lærere, samt råd til nye gjennomføringer. Dokumentasjon

5 Lærer- & Skoleinformasjon
Dette har vært en studentoppgave i studiet IKT for Lærere ved Høgskolen i Nord-Trøndelag i faget ITL190 Datastøttet Læring. Gunhild Røst, Anne Berit Haabeth og Ingunn H. Revhaug Våren 2010


Laste ned ppt "Forside/oversikt Fag / tema Kunst og Håndverk Trinn Ungdomstrinnet"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google