”Bygg i tre-tre i bygg” Mål for landsby

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Informasjonsmøte om ungdomsskolen
Advertisements

Etablering av effektiv produksjon på tvers av landegrenser
Med forskning på timeplanen
Lærerkonferanse Gjøvik 7. – 8. april 2011
Live|work nordic AS Utdanningsetaten 2010 Skoleutviklingsprosjektet på Risløkka KonseptretningerKonseptretninger Anders Kjeseth Valdersnes.
Etablering av ”MATEMATIKKROM”
Avsluttende prosjekt-oppgave på 10. trinn
Ideer og inspirasjon til undervisningen
Tema 6 VURDERING OG DOKUMENTASJON
Na 105 Naturfagdidaktikk Gerd Johansen,
Forskerspiren Åpne forsøk: nye læringsmål?
Teknologi i skolen-prosjekt
PROSJEKTARBEID I LÆRERUTDANNING, VIDEREGÅENDE OG I GRUNNSKOLEN
Meld. St. 18 (2010–2011) En inkluderende skole – hvorfor og hvordan
Tverrfaglige utfordringer til naturfag, matematikk og kunst og håndverk, når teknologi og design innarbeides i relevante lærerplaner. Pål J. Kirkeby.
Teknologi og forskningslære
Kapittel 9: Utdanning i Norge
MÅL FOR UNDERVISNINGEN. Overordnet mål. Utdanne maskiningeniører med en bred teknologisk kompetanse med høy faglig kvalitet av internasjonal standard.
Kroppsøvingsdidaktikk
Tilpasset opplæring og spesialundervisning
Faget Utdanningsvalg Jobbskyggedag
Praktisk eksamen Vg2 - yrkesfag
EN SKAPENDE PROSESS Fra idé til ferdig produkt
Vitensenteret i Trondheim
Innføring i fagdidaktikk – samfunnsfag 1
PBL nr.1 Gruppe 16 Ida, Torhild, Lars Wilhelm og Eivind.
En helhetlig tilnærming til lærerutdanning
Meld. St. 18 (2010–2011) En inkluderende skole – hvorfor og hvordan
Foto: Carl-Erik Eriksson Realfagsamlinger – i Trondheimsskolen MESTRING _ MOTIVASJON _ MULIGHETER.
CASE VÅRE ELEVER: Umotiverte elever Dårlige lese- og skriveferdigheter
”Programfag til valg” En nyskaping innen yrkes- og utdanningsveiledning?
Digital kompetanse for alle. Forord (utdrag) Departementet definerer digital kompetanse som den kompetansen som bygger bro mellom ferdigheter som å lese,
Struktur Oversikt over programfagene: Årstrinn Vg2 Programfag
Betydningen av entreprenørskap i skoleverket
Borre ungdomsskole
Gutter og jenter i klasserommet, erfaringer fra praksis.
MÅL FOR UNDERVISNINGEN. Overordnet mål. Utdanne maskiningeniører med en bred teknologisk kompetanse med høy faglig kvalitet av internasjonal standard.
Velkommen til Osloskolen Skolestart 2014/2015
Tilvalgsfag 2004/05: Young Mentors Fagets forankring i L97 Praktisk prosjektarbeid.Praktisk prosjektarbeid. ”gir elevene mulighet til å opparbeide en allsidig.
LP-modellen fra et rektorperspektiv
Gautesete SKOLE Kunst og Håndverk skoleåret Trinn.
Gautesete SKOLE Kunst og Håndverk skoleåret Trinn
Framtidas kompetanse Problemstillinger. 1 Utfordringer og muligheter Hva kjennetegner framtidas samfunns- og arbeidsliv? Hvilke samfunnstrekk legger premisser.
Framtidas kompetanse Problemstillinger. 1 Utfordringer og muligheter Hva kjennetegner framtidas samfunns- og arbeidsliv? Hvilke samfunnstrekk legger premisser.
Integrert profesjonell kompetanse. Våre kandidater skal lykkes faglig og profesjonelt Mål: Opplæring i profesjonell kompetanse skal integreres i de regulære.
MATEMATIKK Åmot ungdomsskole Erfaringer -Vurdering -Karakterer -Ulike mål -Hva kan hjemmet bidra med? -Oppgave fra prøve i matematikk 8. trinn.
Valgfag Hva kan jeg velge mellom på ÅUS?.  Fysiske aktiviteter Fysiske aktiviteter  Mål for opplæringen er at eleven skal kunne  delta i gruppeaktiviteter.
Kunst og Håndverk 9-Trinn Skoleåret PRODUKT DESIGN.
LINK Lokale informasjonsnettverk i Numedal/Kongsberg August 2001 Visjon Et Lærende Lokalsamfunn.
K APITTEL 9: U TDANNING I N ORGE Hovedpunkter. ”D EN GODE SKOLE ” – HVA ER DET ? Hva er ”den gode skole”? Hvilket innhold er det viktigst at barna lærer.
Ny læreplan Bygger som L97 på et sosial konstruktivistisk læringssyn Større metodefrihet.
MK VG2 Struktur: Stor grad av tverrfaglighet da vi jobber i prosjekter
Elevrådet presenterer spørsmål om læring
ELEKTRO Praksisdager HØST 2017.
Forskrift til Opplæringsloven, § 3
«Utviklende læring i matematikk»
NORDPLUS junior Programmet
GOD SKOLE FOR BARN I KAMBODSJA
Spørsmål om læring i klasse på […] skole
DIGITALE MÅLEVERKTØY I BYGGE OG ANLEGGS BRANSJEN
REalfagskommune!.
Kapittel 9: Utdanning i Norge
Velkommen til Apalløkka
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Tilbakemeldinger som fremmer læring B – Samarbeid
Tilbakemeldinger som fremmer læring B – Samarbeid
Som ble fylt med programmering
Valgfaget design og redesign
Tospråklige lærere i Asker Kommune
Utskrift av presentasjonen:

”Bygg i tre-tre i bygg” Mål for landsby Bidra til økt verdiskapning basert på bruk av tre Innovasjon Kreativitet Skape noe nytt ”Bygg i tre-tre i bygg”

Ha det gøy Lære noe nytt Være kreative Jobbe tett sammen Mål for gruppen Ha det gøy Lære noe nytt Være kreative Jobbe tett sammen

Valg av oppgave Alternativer: - Tre-sprit - Trehimling - Byggesett i tre Grunn for valg av byggesett: Inkluderte alle Enkle forskrifter Samarbeidsoppgave Kreativitet Lager et nytt produkt

Konkretisering av oppgaven Til bruk ved undervisning Barneskolen (lek og bygging) Ungdomsskolen (teori) Missing link i skolesystemet Forstå den virkelige verden Gjøre skoledagen spennende ”Lage et byggesett i stor skala, til bruk ved undervisning i skolen”

Læreplan, grunnskolen 1997 Elevene skal være aktive og selvstendige Se sammenheng mellom teori og praksis, handling og kunnskap Elevene skal få praktiske og konkrete oppgaver Praktisk arbeid kan gjøres i enkeltfag, på tvers av fag eller i prosjektarbeid

Tilvalgsfag i ungdomsskolen Håndverkspreg Omfattende arbeidsoppgaver Arbeidstegninger Arbeidsplaner Prøve ut egne ideer og forslag til løsninger

Rekruttering til bygg-bransjen Velge utdanning innen teknologi Få jenter inn på banen Ha fag og prosjekter som vekker interesse tidlig i grunnskolen

Bevisstgjøre nytteverdien av teoretisk kunnskap Mål for produktet Bevisstgjøre nytteverdien av teoretisk kunnskap Gjøre læring morsomt Få barn til å forstå enkle konstruksjonsprinsipper Stimulere til gruppearbeid i grunnskolen Øke interessen for teknologiske fag

Funksjonelle krav Flerfunksjonelt Montere/demontere Monteres uten skumle verktøy Lang levetid Enkelt å erstatte deler

Tekniske krav Bestå av få komponenter Enkle deler som kan masseproduseres Ikke behov for etterbearbeiding Ikke tunge enkeltdeler

Estetiske krav Pirre nysgjerrigheten Oppfordre til lek Utrykke robusthet Appellere til begge kjønn

Ikke for dyrt i salg Ikke dyrt å produsere Økonomiske krav Ikke for dyrt i salg Ikke dyrt å produsere $$$

Konseptutvikling Mye skal kunne bygges av samme deler og konstruksjonsprinsipper Hus Bro Postkasse Benk Klatrestativ Romskip Slott Bil etc.

Konseptutvikling Valgte å bygge en bro som eksempel på løsning Viser konstruksjonsprinsipper Kan bruke modellen etterpå Kan kjenne at ”bygget lever” Helhetlig prosjekt

Sammenføyning Tenke ut forskjellige måter å sammenføye tre Prøver å tenke annerledes Styrke Varighet Produksjon

Sammenføyning Enkelt, tradisjonelt Ikke behov for avansert verktøy Trebiter bores med hull Settes sammen med gjengestål, mutre og skiver

Broen Video

Bygging av modell Modell for å teste konstruksjonsprinsipper Finne svakheter og styrker Kunne gjennomføre en brukertest

Bygging av modell Prøving og feiling

Bygging av modell

Konstruksjonsprinsipp vises godt, og kan bli testet ut. Bygging av modell Konstruksjonsprinsipp vises godt, og kan bli testet ut.

Bygging av modell Pålitelig og sterk konstruksjon

Endelig resultat Vekt- test Bygging av modell Endelig resultat Vekt- test

Brukertest 8. klasse, Rosenborg Elever positive, moro å bygge Lærere mente det var tid til å innføre mer prosjekt ”Hvorfor må vi lære dette?” Godt å kombinere teori med eget byggverk Kan lære pytagoras, enheter, volum, areal osv.

Videre arbeid Flere mulige byggesett Idè-hefte Utvikling av komplett læringsopplegg for undervisning Mer omfattende brukertest Kombinasjon med måleinstrumenter

Spørsmål ????