LP-modellens endringsstrategi

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Organisering og roller i Lp modellen PPT sine roller
Advertisements

Kjennetegn ved gode forebyggende tiltak
Fra prøving og feiling til
Samarbeid ungdomsskole – UH-sektor
Ekstern skolevurdering Sandnes skole,
Hurum PPTs erfaringer med LP
Læringsmiljø og pedagogisk analyse En strategi for skoleutvikling
Arbeid med atferdsproblemer Med LP-modellen i verktøykassa
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Rapport Nr Ann Margareth Aasen og Kristin Søby ”Vi ser at det funker” En kvalitativ og kvantitativ evaluering av arbeidet med LP-modellen
Fra prøving og feiling til
PALS – Skoleomfattende tiltaksmodell
Ledere for LP 7-skoler Gardermoen Torunn Tinnesand
Pedagogisk analyse.
RÅDGIVERROLLEN Refleksjon over rådgivers roller og funksjoner.
Motivasjon og begeistring. Foreldre er viktige i skolen
STRATEGIKART SKOLE Kunnskap og glede, Mykje er stedet!
Coaching – en frigjøring av menneskelige ressurser
Rektoropplæring Gardemoen Hanne Jahnsen
Lederperspektiv på prosjektet, Framtida nå, les og forstå
Modul 1 Lillegården kompetansesenter
VELKOMMEN TIL URO OPPLÆRING
MÅL FOR 2011/2012 Nattland skole skal være en lærende organisasjon
Veiledet lesing Mørkved skole
Tilpasset opplæring i en lærende skole
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Ungdomstrinn i utvikling
VURDERING FOR LÆRING VFL SAMLING NAMSOS.
MØTE FOR SKOLELEDERE TEMA: REKTOR OG SKOLELEDELSENS ROLLE I PEDAGOGISK UTVIKLINGSARBEID – MED UTGANGSPUNKT I VURDERING FOR LÆRING.
F Skolebasert kompetanseutvikling i ungdomsskolen Forskning på piloteringen.
Ungdomstrinn i utvikling - Ressurslærersamling
Veilederkorpset - Eide kommune Trondheim
Lederen som coach Jeg kan ikke lære noen noe,
Forankring av arbeid med LP- modellen Opplæringslovens betsemmelser og faglige begrunnelser for lederoppgaver og –ansvar Gardermoen juni 2012 Svein.
Den systemteoretiske analysemodellen Levanger 20. – 21. april 2006
Organisering og arbeidet i kommunene
STRATEGIPLAN LILLEHAMMER-SKOLENE
Kompetanse og lærerprofesjonen - bruk av evidens i den praktiske pedagogikken Professor Thomas Nordahl Senter for praksisrettet utdanningsforskning
1-10 skole med 135 norske elever og ca 40 fremmedspråkselever.
MAS og oppfølging av det pedagogiske arbeidet i klasserommet
Lederens rolle i systematisk etikkarbeid og noen erfaringer…. Sandefjord, Stokke, Larvik Kommune Larvik, Leni Klakegg, KS.
Motivasjon = Begeistring Tillitsvalgte foreldre er viktige i skolen!
LP-modellen fra et rektorperspektiv
Nettverk for læring og utvikling Unni Vere Midthassel Senter for atferdsforskning.
Drop-In metoden i skolen
Intro til rapporter fra PPT Skien Systemarbeid: Systematisk endringsarbeid 1.Grunnlinje 2.Mål4.Analyse 5.Tiltak6.Evaluering 3.Observasjon.
Fylkesstrategi for lesing. Familien Politisk nivå og kommuneadministrasjon Skole Lærer Rektor Skolesjef Barnehage Førskolelærer Styrer Helsetjenesten.
SKOLETINGET Olav Ulleren, administrerende direktør Kunnskap for kommende generasjoner.
Sørum kommune Prosjekt økt lærertetthet over 4 år
Modellkommunene Hva er unikt?
Drop-In metoden En metode for å veilede elever til en mer positiv elevrolle Fra bekymring til forandring gjennom samtale, veiledning og oppfølging Utviklet.
Skolevandring.
Bydel Søndre Nordstrand - URO Fagtorg
Haugalandet 2015 – 2017 skolebasert kompetanseutvikling
Prosjektplanen og rolleavklaringer
Skolen som lærende organisasjon NFFL
Kriterier for skolen som lærende organisasjon
Prinsipper for arbeid i lærergruppene Levanger 20. – 21. april 2006 Torunn Tinnesand lp-modellen læringsmiljø og pedagogisk analyse.
Foto: Bjørn Erik Olsen Medarbeiderplattform. Lederplattform og medarbeiderplattform Verdigrunnlaget i Nordland fylkeskommune –Åpenhet, tillit og lojalitet.
VEIEN TIL LEDELSE Mobilisering av fremtidens ledere Oppstartsamling 12.Mai 2015.
Foto: Bjørn Erik Olsen Bruk av medarbeider- plattform i en avdeling.
Foreldremøte 10. trinn Velkommen Roar Bjarne Kvamme.
Skolebasert kompetanseutvikling
Profesjonelle læringsfellesskap
Samarbeid og medbestemmelse

Skolens utviklingsplan B – Samarbeid
Skolebasert kompetanseutvikling
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

LP-modellens endringsstrategi Fokus på ledelse i implementeringsfasen Rektorsamling Gardermoen 13 og 14 juni 2012

Hanne Jahnsen 2012 Og 10 juni

Hanne Jahnsen 2012 Nasjonalt utdanningstilbud for rektorer –definerer ledelsens ansvar som følger En leder har ansvar for at det oppnås gode resultater, på en god måte at medarbeiderne har et godt og utviklende arbeidsmiljø at enheten er rustet til å oppnå gode resultater også i framtiden alt som skjer innenfor egen enhet, og har i den forstand en arbeidsgiverrolle sin egen enhet og alle ledere har et medansvar for helheten i organisasjonen Ledelse kan utøves gjennom andre eller av flere, men det formelle resultatansvaret er knyttet til den formelle lederen Lederen kan delegere oppgaver og myndighet, men ansvaret kan ikke delegeres

Hva skal implementeres? Hanne Jahnsen 2012 Hva skal implementeres? LP Kunnskapsbasert praksis Samarbeid/organisering Analytisk og reflektert praksis

Hva fremmer motivasjon for arbeid med LP-modellen? Hanne Jahnsen 2012 Hva fremmer motivasjon for arbeid med LP-modellen? Relevans - lærere Gagner det mine elever Hjelper dette meg til å handle adekvat og informert i klasserommet Kan jeg velge grad av deltakelse i lærergruppemøtene Er arbeid i lærergruppene meningsfull anvendelse av ressurser Kan jeg ta opp egne og praksisnære utfordringer Har jeg selv kontroll over intervensjonen Får jeg brukt min individuell kunnskap og erfaring Anerkjennelse fra ledelsen og kollegaer Vær bevisst skolens endringskompetanse – hvor gode er lærere til å Forske på egen praksis Reflektere over egen praksis Å handle kollektivt Å delta i eller støtte hverandres endringsinitiativ (Innovasjonsheftet s.40-41)

Suksessfaktorer ved endring Hanne Jahnsen 2012 Suksessfaktorer ved endring Felles virkelighetsforståelse, felles visjon Klare mål – tidsrammer Involvering av medarbeidere Toppleder engasjement Små skrittvise forbedringer Skape tidlig og synlig suksess Åpen holdning til endring Understøttende struktur/ kultur Ta opp bekymringer direkte Utvikle kollegiets kompetanse Kontinuerlig evaluering/ læring underveis Kommunisere, kommunisere, kommunisere!

Hva er viktig i endringsprosessen? Hanne Jahnsen 2012 Hva er viktig i endringsprosessen? Må vite: Må være: bevisst Hvorfor ønsker du å gjøre dette? Begrunnelse veloverveid uttrykt Hva ønsker du å oppnå? ledet Målsetninger fokusert målrettet strukturert Hvordan tenker du å gjøre det? Metoder systematisk organisert deltagende Hvem kan få det til å skje? Engasjement konsekvent delegerende

Definering av skolens behov Hanne Jahnsen 2012 Definering av skolens behov Grunnlag for behovskartleggingen Elevundersøkelsen (obligatorisk 7., 10. trinn og VG1) Nasjonale prøver (Obligatoriske 5., 8. trinn) (andre ikke obligatoriske prøver) Medarbeiderundersøkelse Eventuelt lærerundersøkelsen Eventuelt foreldreundersøkelsen Eventuelt ståstedsanalysen Eventuelt organisasjonsanalysen Eventuelt andre lokale/kommunale/nasjonale kartlegginger Undersøkelsene i seg selv ingen betydning. Etterarbeidet viktigst. Analyse av resultatene fra undersøkelsene vil vise til skolens satsningsområde. Kartleggingene (kan) gjøres hvert år – ved sammenligning fra år til år kan man vise skolens utvikling og nye satsningsområder. (Innovasjonsheftet s. 11)

Felles visjon En grunnleggende orientering Hanne Jahnsen 2012 Felles visjon En grunnleggende orientering Personer som er forpliktet og engasjert, ønsker virkelig å nå visjonen. Personer som er aksepterende, godtar visjonen.

Fra akademisk ”løsprat” til praktisk handling kan det være langt Hanne Jahnsen 2012 Fra akademisk ”løsprat” til praktisk handling kan det være langt

LP-koordinator i kommunen Hanne Jahnsen 2012 Lillegården LP-koordinator i kommunen PPT`s LP-veiledere Arbeidsgruppe i kommunen (kommunekoordinator, PPT, rektorer, skolekoordinatorer) Arbeidsgruppe ved skolen: Koordinator Rektor Lærergruppe-ledere Arbeidsgruppe ved skolen: Koordinator Rektor Lærergruppe-ledere Arbeidsgruppegruppe ved skole n: Koordinator Rektor Lærergruppe-ledere Lærergrupper (5 – 7 rep.) Lærergrupper (5 – 7 rep.) Lærergrupper (5 – 7 rep.) Lærergrupper (5 – 7 rep.) Nettverk for skolenes arbeidsgrupper Nettverk for skolenes koordinatorer og PPT Nettverk for lærergruppe-ledere på tvers av skoler

Implementeringsstrategien Hanne Jahnsen 2012 Implementeringsstrategien Plan for lokal implementering, Videreføring og spredning Opplæring Forpliktelse av alle ansatte og integritet på flere nivåer LP-modellen Veiledning Læringsutbytte Utvikling av Tilpasning til skolens kultur lokal kontekst (lærende organisasjon) (utgangspunkt i egne utfordringer) Forankring og legitimitet hos ledelsen (kommune/skole)

Rektors rolle i implementeringen Hanne Jahnsen 2012 Rektors rolle i implementeringen Ledelsen skal: Sette seg godt inn i LP-heftene Lage en implementeringsplan og aktivitetsplan Anvende analysemodellen på saker i personalmøter, møter med PPt og i andre grupperinger på skolen Gjennomføre intern evaluering i 2 gg pr. år i implementeringsfasen Ha LP- modellen som tema i medarbeidersamtaler Ledelsen har: Hovedansvaret for iverksetting av tiltak på skolenivå Hovedansvaret for å informere om implementeringen av LP-modellen til skoleeier og PPT Ledelsen skal stimulere til at: Analysemodellen blir brukt på foreldremøter og i konferansetimer

Hanne Jahnsen 2012 Implementeringsplan http://www.lp-modellen.no/

Utvikling av skolens kultur - arbeidsgruppa på skole Hanne Jahnsen 2012 Utvikling av skolens kultur - arbeidsgruppa på skole Skolens ledelse skal sette sammen arbeidsgruppa og lede møtene Hvem: Rektor, skolekoordinator, lærergruppeledere og en rådgiver fra PPt Rektor og skolekoordinator skal samarbeide tett om sakslistene til arbeidsgruppa om saker til nettverket om å identifisere støy, motstand og suksesshistorier om tiltak på skolenivå for å øke implementeringskvaliteten Hva: Arbeide med utfordringer knyttet til gjennomføringen på egen skole Oppsummere de enkelte lærergruppers arbeid mellom hvert møte Holde oversikt over i hvilken grad lærere deltar med egne saker Synliggjøre for lærere summen av lærergruppenes arbeid (kvantitativt og kvalitativt) Ta opp saker på ledelsesnivå, bruke analysemodellen Informasjon til foreldre, skoleeier, lokalaviser og lignende

Første møte i arbeidsgruppa Hanne Jahnsen 2012 Første møte i arbeidsgruppa Starte prosessen med avklaring av roller og fordele oppgaver og ansvar Rektor (har hovedansvaret for utviklingsarbeidet) Skolekoordinator (koordinerer utviklingsarbeidet LP-modellen) Gruppeleder (har ansvaret for å lede lærergruppearbeidet) PPT- veileder (har ansvar for veiledning av lærergrupper og det faglige ansvaret lokalt) Kommunekoordinator (koordinerer arbeidet i kommunen) Lillegården Kompetansesenter (faglig ansvarlig) Høgskolen i Hedmark (ansvarlig for evalueringen)

Eksempler på saker i skolens arbeidsgruppe Hanne Jahnsen 2012 Eksempler på saker i skolens arbeidsgruppe Hva kan det henge sammen med at lærerne Opplever analysemodellen som vanskelig Ikke kommer til tiltaksutvikling At lærere ikke har hatt saker i gruppa Lærere ikke leser LP-heftene Opplever at heftene er for vanskelige Sakene egner seg også godt for arbeid i skolenettverk

Utvikling av skolens kultur – oppfølging av lærergruppene Hanne Jahnsen 2012 Utvikling av skolens kultur – oppfølging av lærergruppene Oppfordre til bruk av Analysemodellen i lærergruppene Forelesningene fra fagdagene i arbeidsgruppa og i lærergruppene LP-heftene Etterspørre Opprettholdende faktorer på utsagn om klasser, elever, lærere og foreldre i formelle og uformelle samtaler med lærere Bruk av perspektivene, tiltak og evaluering Engasjement og saker hos den enkelte lærer Rektor skal besøke alle lærergrupper, men ikke være fast medlem i ei gruppe Prioritere saker fra lærergruppeledere i arbeidsgruppa

Eksempel på saksregistrering Hanne Jahnsen 2012 Sak/Tema Opprettholdende faktorer (merk valgte opprettholdende faktorer) Tiltak Evaluering Det er mange avbrytelser i timene Ikke konsekvent i forhold til klassereglene Mange pratsomme elever 1.Lærer fortsetter å snakke med de som avbryter 2. Inkonsekvent regelhåndhevelse 2.Lage nye F å regler, positive, observerbar atferd Konsekvens, innlæring, oppfølging Læreren roligere, tydeligere og raskere på banen. Elevene syns læreren er blitt litt snillere. Tiltakene gjøres hverdagslige Hvordan få elever i store grupper til å holde fokus på undervisningen i norsk. Liten differensiering av undervisning Utydelige beskjeder For mye informasjon Uklare arbeidsoppgaver Strukturer behovet for informasjon Muntlig, Its, tilpasset fag Få, klare beskjeder Forbbedring, men fortsatt fokus på tiltakene Ny evaluering om 2 uker Det er mye bråk i oppstart av timene 1. Åpne dører Læreren kommer seint Utydelig oppstart Læringsmålene ikke definert Mange elever har ikke skolesaker på plass 2. Låste dører, lærere er i klasserommet før det ringer, hilser på alle elever, oppgaver ligger på pulter, læringsmål på tavla Utrolig virkning, det er fantastisk, jeg får god tid til hver elev og jeg er sikker på at alle blir sett og hilst positivt velkommen til skolen! Yes! Elevene synes det er vanskelig å følge undervisningen når det snakkes engelsk Forstår ikke hva som blir sagt For dårlige språkkunnskaper Lærer snakker for fort

En kunnskapsbasert praksis rektors rolle Hanne Jahnsen 2012 En kunnskapsbasert praksis rektors rolle Hvorfor: Distribuert ledelse fremmer prosessen som lærende organisasjon Kollektiv efficacy styrkes gjennom systematisk og strukturert samarbeid om hverdagsutfordringer Støtte, tillit og ansvarliggjøring stimulerer til aktivitet og kreativitet Kvalitetssikrer arbeidet på egen skole Nettverk fremmer læring i organisasjonen Hvordan: Faste møter Saksliste til alle møter Alle medlemmene skal fremme saker Bruke analysemodellen Referat med ansvar, datoer for gjennomføring/tiltak og evaluering

En kunnskapsbasert praksis - rektors rolle Hanne Jahnsen 2012 En kunnskapsbasert praksis - rektors rolle Sett av tid til: Lesing og refleksjon Bruke LP-hefter(fast punkt på personalmøter, arbeidsgruppemøter) Delta aktivt på opplæringsdager, nettverk og fagdager Ansvar for at kartleggingen blir analysert og at tiltak blir satt i verk Undersøke: Lærernes kompetanse i metoder for informasjonsinnhenting Skolens endringskapasitet og kompetanse Tiltak for å øke individuell og kollektiv kapasitet og kompetanse

Integritet og lojalitet - rektors rolle Hanne Jahnsen 2012 Integritet og lojalitet - rektors rolle Etterspør systematiske bruk av prinsipper i modellen Oppfordr lærere til å komme med saker vedrørende egen undervisning og læreratferd Ha kommunikasjon i lærergruppene som tema på møter i arbeidsgruppa. Sett inn tiltak dersom Lærere systematisk modellerer uønsket atferd. Viser manglende interesse ved negativ verbal og nonverbal kommunikasjon. Lærere prioriterer andre oppgaver ved skolen når det egentlig skulle vært LP-gruppemøter. Endring av mål Bør skje på bakgrunn av intern evaluering. Målene må være i overensstemmelse med målene for LP-modellens teoretiske forankring og arbeidsprinsipper

Tilpasning til lokal kontekst – rektors rolle Hanne Jahnsen 2012 Tilpasning til lokal kontekst – rektors rolle Oppfordre lærere til å ta opp saker vedrørende egen praksis og læreratferd Sikrer autentiske utfordringer Sikrer praksisnærhet, relevans og tilpassede tiltak Oppfordre til refleksjon over egen praksis Bruk av observasjon/video

Hanne Jahnsen 2012 Enkelte ganger kan endringsprosesser oppleves slik

Faser i endringsprosesser Hanne Jahnsen 2012 Faser i endringsprosesser sjokk fornektning opplevelse av inkompetanse akseptering eksperimentering ny forståelse institusjonalisering 1 2 3 4 5 6 7

Faser i endringsprosesser Hanne Jahnsen 2012 Faser i endringsprosesser sjokk fornektning opplevelse av inkompetanse akseptering eksperimentering ny forståelse institusjonalisering 1 2 3 4 5 6 7

Løft fram suksesshistoriene Hanne Jahnsen 2012 Løft fram suksesshistoriene