Georg Kamfjord Handelshøyskolen BI

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
12.Studienreise nach Finnland,
Advertisements

1 NTNUs Multimediesenter 1.Integrasjon 2.Produksjon 3.Framtidsvisjon NTNUs Multimediesenter REN Medlemsmøte Trondheim 31. August 2005.
Sist oppdatert august Tallene i presentasjonen bygger på regnskapsdata hentet Brønnøysundregistrene. Bedriftene som er med i utvalget er innen de.
Etablering av effektiv produksjon på tvers av landegrenser
Hva er migrasjon og hva gjør Røde Kors Ungdom?
Litt mer om PRIMTALL.
Insert company logo here. Bergensregionen Insert company logo here Kunnskapsbaserte næringsklynger ENERGI: Olje, gass og fornybar energi MARITIME NÆRINGER:
Grafisk design Visuell kommunikasjon
Marketing Mix Kjetil Aukland - BI Kristiansand
12. Oppsummering.
Reiseliv – Først mot fremtiden Fjellturismekonferansen 2012 BENTE BJERKNES.
Teknologiledelse 1 Hvordan utvikle produkter med høy designfokus Kristine Holbø SINTEF Teknologiledelse.
Dialogtorg i Kristiansand
7. Fysisk arbeidsmiljø Jeg er fornøyd med den ergonomiske utformingen av arbeidsplassen min Jeg er fornøyd med inneklimaet på arbeidsplassen.
Folketrygdfondet Finanskomiteen 6. mars Program  Folketrygdfondets rolle og mandat  Aksjer og eierskap  Renter og obligasjonsmarkedet  Utfordringer.
Møre og Romsdal. 2 Ligger det et bedehus eller et kristelig forsamlingshus (ikke kirke) i nærheten av der du bor? (n=502) i prosent.
Sammenfatning fra - Brent Ritchie - Mill & Morrison - Kamfjord
Sentrum og byutvikling: balansens dilemma
Produktpakking Børre Berglund 5. Mai 2010.
NRKs Profilundersøkelse NRK Analyse. Om undersøkelsen • NRK Analyse har siden 1995 gjennomført en undersøkelse av profilen eller omdømmet til NRK.
Prinsesse eller pirat – et fritt valg!
Presentasjon Fylkesbiblioteket i Akershus. Spørreundersøkelse blant bibliotekansatte i Akershus. 1.
Highlights fra markedsundersøkelse Utarbeidet av Inger Marie Brun,
© Bergen kommune Bergen og Hordaland - et sterkt lag Presentasjon av ordfører Gunnar Bakke Torsdag 3 januar 2008.
Revisjon Enklere i bruk Bedre redigeringsmuligheter. Tilpassing til egne behov Ståstedsanalysen sammen med resten av verktøyene i Skoleporten utgjør et.
Samkommunestyret – Grete Ludvigsen 1 Orientering til samkommunestyret Samkommuneplan.
Bygg og funksjon – å bestille et bygg – roller i en byggeprosess
TANKESMIA AS Medieanalyse for Helse Midt-Norge Stjørdal
©TNS Norsk Finansbarometer 2013 Norsk Finansbarometer 2013 Det norske pensjons- og livsforsikringsmarkedet og dets bevegelser Grafikkrapport – Livsforsikring.
Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 TNS Gallup Oslo, 2011 Det norske livs- og pensjonsforsikrings- markedet.
NESO FORMANNSKOLE Oddbjørn Toften
Kapittel 4 oppgave j Skriv om slik at setningene betyr omtrent det samme.
Skriv om slik at setningene betyr omtrent det samme
Kapittel 1, oppgave b) å kaste loss å seile uvær (n) kuling (m)
Trøndelag – verdensledende innen havbruk Muligheter og ønsker knyttet til areal Jørund Larsen Regionsjef, FHL Midtnorsk Havbrukslag.
Regionalplan for folkehelse 2013 – 2017 Inghild Vanglo Leder politisk styringsgruppe Rogaland fylkeskommune.
Malverk intern produktopplæring
GRØNNALGER BRUNALGER RØDALGER
1 BM-dagen 29.okt BM1 Fysisk miljøplanlegging Studieprogram for Bygg- og miljøteknikk Meny Prosjektoppgaven Arealbruk og befolkning Transport og.
Figur 1 Behov. Figur 2 Behov Figur 3 Prioritering/ressursinnsats.
Undersøkelse om undervisningsmateriell for psykisk helse
Sist oppdatert november 2013.
Samspill skaper vekst Et samarbeid mellom Næringsliv og kultur på Helgeland.
Presentasjon av Studieforbundet Funkis. Hva er et studieforbund? Studieforbundene i Norge bygger på en 150 år gammel tradisjon for opplysningsarbeid gjennom.
Samdata 2012 Somatikk.
Hvor kan vi søke midler? Hvordan sette opp en søknad?
Småsamfunns- satsing Hva har vi lært? Dag Arne Henriksen Oppland fylkeskommune Tromsø
FORUM PRODUKTUTVIKLING OG DESIGN MÅLSETNING Møtested for alle som arbeider med problem- stillinger knyttet til produktutvikling og design Utveksling.
Agenda: Kort gjennomgang av ARK, innhold og teori Gruppearbeid
Inflation og produktion 11. Makroøkonomi Teori og beskrivelse 4.udg. © Limedesign
Introduksjon til samfunnsgeografi SGO 1001
Økonomi og pengestrømmer i idretten
Arbeidsmiljø- og klimaundersøkelser (ARK)
Thon Hotel Backlund, Levanger
Kommunenettverk for miljø og samfunnsutvikling Nettverk natur og kulturbasert nyskaping i Nord-Trøndelag? Turid Haugen, KS.
Grenland Arena, 26. februar 2015 Virkemidler for satsing i helsesektoren.
Virkemidler for regional FoU og innovasjon VRI – 2007 – 2017 Seminar om kultur/opplevelsesnæringer og FoU 17. april 2007 Tindved Kulturhage, Verdal.
Utviklingsfondet for skogbruket Skogprogrammet Bidrag til FoU – fokus på fremtiden Kristin Danielsen Avdelingssjef Landbruk og marin virksomhet Norges.
Telenors satsing på fri programvare Paul Skrede - GoOpen 2009.
Gruppeundervisning /
Kulturnæringene i Norge - et regionalt perspektiv med Oppland som eksempel Seminar om kultur/opplevelsesnæringene 17. april 2007 Tinved Kulturhage, Verdal.
Befolkning og arbejdsmarked 7. Mikroøkonomi Teori og beskrivelse © Limedesign
Basisgrupper en nær professoren-opplevelse Knut Kaasen Nordisk institutt for sjørett Det juridiske fakultet Knut Kaasen 1.
Kulturturisten Derfor er Bergen strategisk riktig
Strategiplan for kulturnæringer og kulturbaserte næringer Oppland Festivalkonferanse
Trænafestivalen, langt te havs. langt te havs Træna, Nord-Norges minste kommune –418 øyer, holmer og skjær –15 km2 –4 bebodde øyer –456 innbyggere –3.
Nord Troms – et bærekraftig reisemål
Mulighetenes Oppland i en grønn framtid:
Hva er markedsføring? Morten H. Abrahamsen Førsteamanuensis BI
Arbeid, verdiskaping, kompetansebygging, læring Ringvirkninger
Utskrift av presentasjonen:

Georg Kamfjord Handelshøyskolen BI Kulturfestivaler i opplevelsesøkonomien og besøksnæring Oppland fylkeskommune 12.12.07 Georg Kamfjord Handelshøyskolen BI

Målsetting for presentasjonen Økt kunnskap om opplevelsesøkonomien, besøksnæringen og kulturfestivalenes plass i denne Økt bevissthet om betydningen av å kjenne egen plass i besøksnæringen Større ydmykhet i forhold til de oppgaver og roller som kreves i besøksnæringen Økt motivasjon for å ville ta en aktiv rolle som bidragsyter i besøksnæringen Georg Kamfjord - Oppland fylke 121207

Hva er opplevelsesøkonomi – hvorfor øker oppmerksomheten? Kultur Elite, profesjonell Amatør, frivillig Massekultur Folkeliv Klær og moter Radio, TV, film og video Reiseliv - besøksnæring Forlagsvirksomhet Spill og forlystelser Sport og kultur-arrangementer Reklame Arkitektur og arenaer (ishotell) Annen innholdsproduksjon Georg Kamfjord - Oppland fylke 121207

Opplevelsessamfunnet – noen kjennetegn Kunnskapsbasert Handler om kreativitet og utfoldelse Gjelder utvikling av oss selv, forstå egen historie og kultur På jakt etter noe ”nytt” - utforsker på grensene for den menneskelige utfoldelse Bruke kunnskap til å forme framtida. Har sin bakgrunn i at den enkelte disponerer mer tid og penger til egne sysler og interesser Georg Kamfjord - Oppland fylke 121207

Opplevelsesøkonomi og reiseliv Opplevelsesøkonomien Andre næringer Arkitektur/ design Media Idrett Kultur Reiseliv Georg Kamfjord - Oppland fylke 121207

Georg Kamfjord - Oppland fylke 121207 Reiselivets paradoks Den delen av reiselivsproduktet som har stor opplevelsesverdi har ofte liten pengeverdi. OPPLEVE KR Tilfreds med turen KR LEVE Mett og uthvilt Georg Kamfjord - Oppland fylke 121207

Opplevelsesøkonomi, besøksnæring og reiseliv – hvor er festivalene? økonomien Georg Kamfjord - Oppland fylke 121207

Verdiskaping i besøksnæringen Antall besøkende x oppholdslengde x forbruk per time eller dag Georg Kamfjord - Oppland fylke 121207

Opplevelsesøkonomi, besøksnæring og reiseliv – hvor er festivalene? økonomien Besøksnæringen Georg Kamfjord - Oppland fylke 121207

Opplevelsesøkonomi, besøksnæring og reiseliv Opplevelsesøkonomien og besøksnæringen Kultur Idrett Media Reiseliv Arkitektur/ design Kultur Andre næringer Idrett Media Besøksnæringen Georg Kamfjord - Oppland fylke 121207

Besøksnæringen Oppgaver, aktører og ansvar Produksjon av opplev- elser Bedrifts- (foretaks) ansvar Div. off. sektor- ansvar Off. virke- middel- apparat Offentlig Næringenes verdiskaping M Fellesansvar Produkt- utvikling i off. rom Område- markeds- føring Område- organi- sering Fylke Organisa- sjoner Kommune Bedrifter (foretak) Stat Ovenstående bilde gir en systematikk for å illustrere ansvarsområder mht til oppgaver og tiltak. Må også ses i sammenheng med tidligere figurer vedrørende aktører og interessenter. Georg Kamfjord - Oppland fylke 121207

Aktører i besøksnæringen Reiseliv (kjernenæringene) Bo, reise, spise De som produserer opplevelser skapt for reiselivsformål Natur og kulturprodusentene De som produserer opplevelser i det offentlige rom eller med andre samfunnsmessige mål Overrislingsnæringene De som leverer til annet livsopphold for besøkende De som leverer til kjernenæringene Georg Kamfjord - Oppland fylke 121207

Georg Kamfjord - Oppland fylke 121207 Opplevelsesøkonomi, besøksnæring og reiseliv – hvor er pilotprosjektene? Opplevelses- økonomien Besøksnæringen Natur- og kulturprodusenter Reiseliv Georg Kamfjord - Oppland fylke 121207

Noen trekk i forhold mellom besøksnæringen og kulturlivet Mellom stråmenn og spåkoner Mellom børs og katedral – friheten til å gå å stikke inn i katedralen når børsen faller (kirkeasyl) Verdiskapingens mange ansikter Georg Kamfjord - Oppland fylke 121207

Hva er festivalene i besøksnæringen Primærattraksjoner (”fyrtårn”) – attraksjoner som er utslagsgivende for valg av reisemål Sekundærattraksjoner – attraksjoner man er kjent med før avreise, som understøtter valg av reisemål uten å styre dette, men som kan påvirke reiserute Tertiærattraksjoner – attraksjoner man blir kjent med på reisemålet Georg Kamfjord - Oppland fylke 121207

Georg Kamfjord - Oppland fylke 121207

Attraksjonstyper og geografiske markeder Georg Kamfjord - Oppland fylke 121207

Attraksjonskategorier Georg Kamfjord - Oppland fylke 121207

Georg Kamfjord - Oppland fylke 121207 Festspill Oppland Fra ”top down” i Vestfold - til ”bottom up” i Oppland (eks lokalt eierskap på Gotland) Georg Kamfjord - Oppland fylke 121207

Georg Kamfjord - Oppland fylke 121207 Felles utfordringer Mål og målforståelse Ringvirkningsforståelse Hvordan skal man bli større enn seg selv og hvor mye? Profil, posisjon Opplevelsesutvikling Økonomistyring Tilleggstjenester Kompetanse - erfaringsutveksling Kvalitet (eks Peer Gynt) Pakking – Markedsføring - Web Georg Kamfjord - Oppland fylke 121207

Kompetanseutfordringen Tverrfaglighet Forståelse av reiselivskonglomeratet og besøksnæringen Forståelse av markedene eller besøksgruppene Produktforståelse - Innsikt i egen rolle i besøksnæringen og attraksjonssystemet Kunnskap om opplevelsesproduksjon Forståelse for produktpakking, markedsføring og distribusjon Tverrsektoriell organisering Georg Kamfjord - Oppland fylke 121207

Om å bli større enn seg selv (gjennom kulturfestivaler?) Nasjonalt produkt M a r k e d Kunder Incoming op. Workshop Messer Turoperatører Reisebyråer Fag/temaorg. Media Kjeder Større enkelt- foretak Tema- Produkter (kultur- festivaler) Steds- produkt Region- Opplevelser Festivaler Overnatting Georg Kamfjord - Oppland fylke 121207

Ressurser i opplevelsesutvikling (koblingsmuligheter) Georg Kamfjord - Oppland fylke 121207

Reiselivskonglomeratet, besøksnæringen Det helhetlige reiselivsprodukt Informasjonspakke Kommersiell pakke Natur- og kultur landskap Opplevelser Mat Seng Attrak- sjon Trans- port Andre næringer og sektorer Felles- goder (allmenninger) M Infrastruktur Kilde: G.Kamfjord, Reiselivsproduktet Georg Kamfjord - Oppland fylke 121207

Attraksjonsutvikling Marked Produkt Tilrette- legging Ressurs Dramaturgi Georg Kamfjord - Oppland fylke 121207

Georg Kamfjord - Oppland fylke 121207 Marked - baseopphold Baseområdet Base M Gjennom- fart Georg Kamfjord - Oppland fylke 121207

Georg Kamfjord - Oppland fylke 121207 Marked – rundreiser Gjennom- fart Region M Georg Kamfjord - Oppland fylke 121207

Georg Kamfjord - Oppland fylke 121207 Marked rundreise 2 Er Norges viktigste marked Ca. 2.000.000 ankomster/år Ferieforbruk ca. 15 milliarder Gjennomsnitt oppholdstid ca. 10 døgn. 20 millioner oppholdsdøgn ”Konstant” i bevegelse! Georg Kamfjord - Oppland fylke 121207

Kartlegging Kunde - produkt Internasjonalt 1. Hvilke kunder har vi? (formål og geografisk avstand) 2. Hvilket eller hvilke typer av opphold (og tilhørende produkt) er forbundet med reisen? 3. Hvilken plass eller rolle har stedet og bedriften i det produktet som de reisende søker? Nasjonalt Regionalt Lokalt Formål Statussegm. Kultursegm.. Ferie - fritid Bedrift Sted Område Rundreise Georg Kamfjord - Oppland fylke 121207

Attraksjonsutvikling - detaljert Tilrette- legging Fysisk tilrettelegging For- midling Marked Opplevelsesmåte/ Etterspørselsgrunnlag Reise- mønster Tur- organi- sering Ressurs Bære- kraft Type (attraktivitet) Betingelser for utnyttelse Produkt Andre tjenester Dramaturgi Georg Kamfjord - Oppland fylke 121207

Skjema for utvikling av ressurser til opplevelser Georg Kamfjord - Oppland fylke 121207

Georg Kamfjord - Oppland fylke 121207