Campusplanlegging Oppstartsmøte for Utviklingsplanen

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Styrenes ansvar – utfordringer og utviklingstrekk
Advertisements

Revisjon av FoU-policy for høgskolene Problemstillinger – plan for arbeidet Januar 2013.
Regionale sentra for omsorgsforskning Kunnskapsutvikling, kunnskapsforvaltning og kunnskapsformidling med kommunenes pleie- og omsorgstjeneste som målgruppe.
Næringslivets utviklingsmuligheter Atle Kvamme Bergen Næringsråd 1.
Samlokaliserte boliger og store bofellesskap
Nye strukturer i UH-sektoren: Samarbeid, arbeidsfordeling og konsentrasjon Nye strukturer i UH-sektoren: Samarbeid, arbeidsfordeling og konsentrasjon.
| 1 Rammer for god utdanningskvalitet ? Om NOKUTs kriterier og akkrediteringer Prosjektleder for revidering av NOKUTs forskrift, s eniorrådgiver.
Tore Hoven Avdelingsdirektør Teknologiavdelingen Vegdirektoratet
Stjernø – Karlsen - fagskolene Dekan Kathrine Skretting, NTNU NOKUT-konferansen 2009.
Eierskap og styring i høyere utdanning
Utfordringer til UH-sektoren: Hvordan finner vi tonen? Statssekretær Kyrre Lekve UHRs dekanskole 3. februar 2010.
Nærmere samarbeid eller fusjon mellom Høgskolen i Telemark og Universitetet i Agder? Politisk samordningsgruppe
Fellesprosjektet Høgskolen i Telemark og Universitetet i Agder Rådet for samarbeid med arbeidslivet ved HiT og UiA 6. februar 2013.
Formell kompetanseheving og høyere utdanning i distriktene – utfordringer og muligheter Gunnar Grepperud, UiT.
Maritim profesjonsutdanning Forslag til ny nasjonal struktur for maritim offisersutdanning Innstilling fra arbeidsgruppe nedsatt av MARUT Arbeidsgruppens.
Aldri før har det vært så nærliggende å ta høyere utdanning.
UTVIKLING AV SUNDLAND-OMRÅDET - Intensjon - Status - Utfordring - Videre prosess Formannskapet
UTVIKLINGSPLAN FOR HØGSKOLEN I TELEMARK Kjølnes, Porsgrunn
Forskningsseminar : Forskning og utdanning Får vi det vi trenger – og trenger vi det vi får? Åpning ved President Marianne Harg.
1 TRENDER forskning, utdanning og nyskaping Utkast
Kompetanse og rekruttering. Likeverdig og høy kvalitet i alle barnehager Stortingsmelding om barnehagen i fremtiden, legges frem vår Gi tydelig.
Page 1 Realfagsutdanning mot 2010 Hva bør et realfaglig fakultet ta hensyn til? Per O. Aamodt NIFU STEP.
HVA BETYR STJERNØUTVALGETS FORSLAG I FORHOLD TIL FUSJONSPROSESSEN MED NVH? Terje Holsen.
Høgskolen i Telemark Status og videre ambisjoner lokalt og regionalt Kristian Bogen Rektor Høgskolen i Telemark.
Fusjonsprosessen UiA/HiT Larvik 6. juni 2011 John W. Viflot Høgskolen i Telemark.
Avd. direktør Joar Nybo, Kunnskapsdepartementet
Forskningsrådets policy for forskning ved de statlige høgskolene Bakgrunn: Nye rammebetingelser Universitets- og høgskoleloven av 2005 Rådets høgskolestrategi.
Sett under ett Ny struktur i høyere utdanning Stjernøutvalgets innstilling Irene Dahl Andersen.
Høgskolen i Oslo Tid til forskning som forhandlingstema - erfaringer fra høgskolene UHR-konferanse Trine B. Haugen.
St.meld. 25 (2005 – 2006) Mestring, muligheter og mening «De fleste undersøkelser peker på dagligliv, måltider, aktivitet, sosiale og kulturelle forhold.
Resultater fra en undersøkelse i 7 kommuner med vekt på uteområder Rapport august Kostnader ved universell utforming i kommunene.
Kompetanseutvikling om universell utforming regionalt og lokalt i fylker og kommuner Plan for statlig samarbeid om utarbeidelse av program for arbeidet.
Kompetanseutvikling om universell utforming regionalt og lokalt i fylker og kommuner Plan for statlig samarbeid om utarbeidelse av program for arbeidet.
Handlingsplan for økt tilgjengelighet gjennom universell utforming Satsingen på pilotkommuner (tiltak BU 31) Forventninger til pilotkommunene Ekspedisjonssjef.
Studentenes medvirkning i kvalitetssikringsarbeidet. Stine Hjerpbakk (PS) og Emilie Bjerke Melbye (StL) NOKUT-konferansen Oslo 2010.
Mjøs-utvalget om IKTs betydning Oppsummering til LUs fagdag 2000 Leikny Øgrim og Monica Johannesen.
En virtuell organisasjon, tuftet på et samarbeid mellom Institutt for samfunnsforskning (ISF) og Rokkansenteret/UiB, finansiert av Kultur – og kirkedepartementet,
Hvorfor satser Forskningsrådet på Innovasjon i offentlig sektor? Sogndal Jesper W. Simonsen, divisjonsdirektør.
Bakgrunn, mandat, oppgaver Oppstartsmøte Universitetsdirektør Tor A, Aagedal Råd for samarbeid med arbeidslivet.
Høgskolen i Bodø – nær, nord og nyttig Høgskolen i Bodø - nær, nord og nyttig.
Hvordan kan skolene og DKS samarbeide for å løfte fram kunstfagene v/ Kirsti Saxi.
Samspill skaper vekst Et samarbeid mellom Næringsliv og kultur på Helgeland.
Haugalandet Regional strategiutvikling Prosjektmøte Innspill til samtalen senseNet® Stedsutvikling er et interaktivt strategi- og.
VELKOMMEN til Ingeniørutdanningskonferansen november, Scandic Hotel Oslo Airport, Gardermoen.
Samarbeid, arbeidsdeling og konsentrasjon (SAK) Sverre Rustad OU-kurs Forskerforbundet
Ekspertgruppe for finansiering av universiteter og høyskoler Kort om mandatet og gruppens arbeid Torbjørn Hægeland 14. mai 2014.
Forskningssamarbeid i UH-nett Vest: Status, utvikling og perspektiver Sigmund Grønmo Samarbeidsmøte HiB 30. november 2010.
Synliggjøring og kvalitetssikring av UH-bibliotekene i ny mål-struktur og ved budsjett-rapportering til departementet Stabsdirektør Hans Martin Fagerli,
Universell utforming i offentlige anskaffelser
1 Statsråd Åslaug Haga Osloregionens rådsmøte 30.mai 2006 Regjeringen vil bidra til å styrke Osloregionens kvaliteter og fortrinn.
Forskingsrådets policy for forskning ved de statlige høgskolene Kommentar Dekan Kristin Barstad Høgskolen i Buskerud.
Utfordringer for Universitets- og høyskolesektoren Per Botolf Maurseth, Innledning UHRs direktørskole
Xx Høgskolen i Gjøvik. INNHOLD 2 1)Høgskolen i Gjøvik 2)Mål og strategier 3)Satsingsområder.
Årsplan for USIT for : – Tiltak og prioriteringer IT-direktør Lars Oftedal.
Finnmarksfakultetet – ambisiøs, raus og nær! Strategi for Finnmarksfakultetet, UiT Norges arktiske universitet,
Kompetansebehov i fremtidens spesialisthelsetjeneste RSA, Torbjørg Vanvik Direktør for eierstyring.
FREMTIDENS CAMPUS STATSBYGGS SATSING PÅ CAMPUSUTVIKLING Tore Kildal Lillehammer 2.september 2010.
Tittel Molent lam aut que et auditas perorum voloremo ommodis ant ommod ut aturiatas et officiaspe rerum voluptat. Digitalisering for kvalitet: Hva må.
Kunnskap for en bedre verden 1 Råd for samarbeid med arbeidslivet (RSA), 21.oktober 2015.
1 Hospitering aktuell samarbeidsform i nHS? Prosjektlederforum i Harstad Juni 2003 Ottar Ohren, Høgskolen i Molde.
Hva er de viktigste utfordringene for en rektor? Rektor Sigmund Grønmo UHRs rektorskole 24. september 2007.
SENTRUMSKONFERANSEN 15. SEPTEMBER 2016 BO i – ARBEIDE i – HANDLE i – og OPPLEVE BYEN.
Hospitering aktuell samarbeidsform i nHS?
Mandat og rammeverk for evalueringen
Tolga skole, barnehage og Vidarheim- oppvekst i Fokus.
Senter for læring og utdanning
Overordnet strategi SV-fakultetet
Arbeid med Handlingsplan for undervisning ved UiS
Universell utforming i regional og kommunal planlegging
Utdanningskvalitet – Nord universitet
Utskrift av presentasjonen:

Campusplanlegging Oppstartsmøte for Utviklingsplanen Høgskolen i Telemark 27. februar 2012 Tore Kildal, Statsbygg

Statsbyggs oppdrag og ansvar Bygge- og eiendomspolitikk i staten – Statsbyggs delansvar Ansvar for mye av eiendomsforvaltningen, gjennomføring av en rekke byggeprosjekter, salg av eiendom og håndtering av bygge- og leiesaker. Som stor eiendomsaktør kan Statsbygg spille en viktig rolle i utvikling av bygg- og eiendomsområdet. Tildelingsbrev til Statsbygg; Ansvar for forvaltning, drift og vedlikehold av en eiendomsmasse på 2,6 millioner kvadratmeter. (høgskoler, universitet, tinghus, politihus, fengsler, kulturbygg, trafikkstasjoner, ambassader, bygg på Svalbard)  Rådgivning overfor statlige virksomheter skal styrkes og utvikles - både når det gjelder egne og leide lokaler (i tråd med statlig politikk og gjeldende krav). Skal regelmessig gjennomføre brukerundersøkelser og jobbe for at oppdragsgiverne er tilfreds med Statsbyggs tjenester (settes i header/footer) PRESENTASJONSNAVN

Kart som viser alle universiteter, vitenskapelige og statlige høgskoler i Norge Campusutvikling

Stjernøutvalget NOU 2008:3 (2008) Høyere utdanningssystem er under press både innenfra og utenfra. Mange U&H-institusjoner er sårbare og har svak rekruttering og er små og akademisk fragmentert Foreslår konsentrasjon, spesialisering og arbeidsdeling for å møte konkurranse og utfordringer Mottakelse: Enige i diagnose – ikke løsning.

SAK- prosessene Samarbeid mellom institusjonene og samspill med andre. Styrke kunnskapsnasjonen og sektorens rolle i samfunnsutviklingen Fokus på samfunnsperspektivet Grunnlag for strategiutvikling U&H må vise behov og hvordan de vil bidra Samfunns- og næringsliv styrker sin rolle Alle Statsbyggs UH-campus er involvert i en eller flere SAK-prosesser.

Bygg som innsatsfaktor – blir stadig viktigere Det kan virke som om kvalitet i utdanning og forskning i stor grad har handlet om studietilbud, lærekrefter som tilbys, forskningsmidler og fasiliteter. Campus som innsatsfaktor i undervisning og forskning har sjelden vært så høyt på dagsorden og dermed heller ikke campus som potensiell konkurransefordel i kampen om studenter og de beste forskerne. Internasjonalt er dette i fokus. Campus og studiemiljø 2009, Danmark; ”Den fysiske planleggingen av campusområder er av vesentlig betydning for kvaliteten på studie og forskningsmiljøet på og omkring universitetene” ; Universitets- og bygningsstyrelsen i København Campusutvikling

Campusutviklingsprosjektet i Statsbygg Resultatmål Mål 1: Gjennomføre en konferanse om status på campusplanleggingsfeltet. Mål 2: Etablere en statusoversikt over alle Statsbyggs universitet og høyskole- campus, kartlegge utviklingstrender og gjennomføre pilotprosjekter Mål 3: Heve Statsbyggs kompetanse på området. Mål 4: Gjennomføre en erfaringsformidlings- konferanse ved prosjektets slutt.

Campusutviklingsprosjekt i Statsbygg STATUSKARTLEGGING AV ALLE SB`s 25 UH-CAMPUS GJENNOMFØRT I SAMARBEID M/ INSTITUSJONENE ETTER FØLGENDE MAL; Byplanmessige forhold Området / stedet / kommunikasjon Gjeldende reguleringer, kommunale planer Fysiske og funksjonelle forhold Campus, eiendommer, uteområder, leieforhold. Bygninger og pågående prosjekt, UU, antikvariske forhold Sosiale forhold Organisering / struktur / ant. studenter og ansatte. Eks. tilbud; sosiale og kulturelle, møtesteder. Læringsmessige behov Studietilbud/fag, læringsformer, akademisk status Campusutvikling

20216 – CAMPUSPLANLEGGING Erfaringer Utarbeidet i samarbeid med regionkontorene og høgskolene/universitetene En tidkrevende prosess med stor vekt på å få fram en god statusbeskrivelse og at høgskolene selv skulle formulere sine utfordringer som har konsekvenser for utforming av bygg, uteområder og omgivelser. Kvalitetssikret av regionkontorene og høgskolene sommeren 2011. En statusbeskrivelse som må holdes oppdatert.

2. Fagrapport om ”Rammer, trender og utfordringer” – innen UH- sektoren ferdig. Omhandler føringer og rammebetingelser for høyere utdanning i Norge i relasjon til de utfordringer dette gir for SB. Samarbeid, arbeidsdeling og konsentrasjon – SAK-prosessene gir endret geografisk etterspørsel etter bygg, mer i sentrum mindre i periferi. Større konkurranse mellom institusjonene om studentene og lærekreftene Gode, funksjonelle bygg kan bli en konkurransefaktor Tid er penger og flere studenter er flere penger

Campusutviklingsprosjekt - Utviklingsplaner Pilotprosjektene identifisert i kundedialog Høgskolen på Lillehammer Høgskolen i Ålesund Universitetet i Stavanger Høgskolen i Buskerud avd. Ringerike Universitetet i Nordland Høgskolen i Telemark avd. Porsgrunn Mal for Utviklingsplaner testes ut sammen med institusjonene over etter følgende modell; Viktige samarbeidsaktører; U&H, studentsamskipnad, kommune og næringsliv/forskning: Oppstartsmøte og –seminarer 3 arbeidsgrupper nedsettes: høgskole, studentsamskipnad, studentparlamentet /studentrep. offentlig forvaltning og styring med statlige sektormyndigheter, fylkeskommuner/kommune næringsliv og lokalmiljø, forsknings- miljøer og relevante organisasjoner Midtveismøter med gruppene. Oppsummering og sammenstilling av utviklingsplanen sammen med UH- institusjonen. Viktige samarbeidsaktører; U&H, studentsamskipnad, kommune og næringsliv/forskning: Oppstartsmøte og –seminarer med styret og aktørene. 3 arbeidsgrupper nedsettes: høgskole, studentsamskipnad, studentparlamentet /studentrep. offentlig forvaltning og styring med statlige sektormyndigheter, fylkeskommuner/kommune næringsliv og lokalmiljø,forsknings- miljøer og relevante organisasjoner Midtveismøter med gruppene. Oppsummering og sammenstilling av utviklingsplanen sammen med UH-institusjonen. Campusutvikling

Trender innen Campusplanlegging Statsbygg oppfatter at viktige stikkord for nye krav til fysisk utforming av universitets- og høgskolebygg og campusområder er: • åpenhet og tilgjengelighet i byggene • mulighet for møter og samspill mellom mennesker med ulik erfaring og kunnskap i aktive læringsprosesser • fleksible bygg med større variasjoner i typer møteplasser, læringsrom og fellesarealer • samspill mellom IKT, pedagogikk og fysisk utforming av læringslokaler • kobling mellom forskning/utdanning, næringsliv og kultur som kreativt sentrum • Campusområdets tilknytning til og drivkraft i steds- og byutvikling Campusutvikling

Hva kjennetegner en god Campus ? .

Hva kjennetegner en god Campus ? . Stikkordsoversikt: Møteplasser Flerbruk - multifunksjonelle lokaler og utomhusanlegg også for andre enn studenter

Hva kjennetegner en god Campus ? . Andre aktører bidrar med aktiviteter, konserter, utstillinger mv. Auditorier benyttes av lokalmiljøet som kino mv.

Hva kjennetegner en god Campus ? . Studentboliger Barnehager Familie- fasiliteter

Hva kjennetegner en god Campus ? . Gode parkerings-løsninger God offentlig transport - også kveldstid

Hva kjennetegner en god Campus ? . Kantine, kiosk ”Livet mellom husene” - samle folk legge til rette for opphold ute og inne

Hva kjennetegner en god Campus ? . Funksjonell, tilrettelagt for IKT Samspill næringsliv/ randsoneaktiviteter

Hva kjennetegner en god Campus ? . Tydelig og god atkomst, tydelig senter/ tyngdepunkt, lesbart / enkel orientering Tilgjengelig Grønn campus

Hva kjennetegner en god Campus ? . Uformelle møteplasser/ uformell læring Tilpasningsdyktig; generell /fleksibel

Hva kjennetegner en god Campus ? . Estetikk og godt vedlikehold Utgangspunkt i stedets konkurransefortrinn og egenart Tydelig profil, særtrekk (egen identitet)

Oppsummering Vekt på helhetlig planlegging – og holde seg til planen! Tett samarbeid med kommunen og næringslivet under planleggingen Økt attraksjonskraft overfor studenter og lærekrefter skapes gjennom gode opplæringstilbud - og - gode campus Møteplasser, sosiale og kulturelle tilbud Studentboliger på eller nær campus Utnytte byens tilbud som attraksjon for campus Campusutvikling

Takk for oppmerksomheten . Salamaca ”Enhver bedrift eller organisasjon er opptatt av framtiden til den største gruppen av kundene sine. Det samme gjelder selvsagt for SB. Store endringer innenfor U&H i Norge, som inkluderer endrede studiesteder, lokaliteter og krav fra brukerne, kan enten bety store trusler for SB eller store muligheter. SB konkurrerer med flere andre byggherrer og eiendomsforvaltere i å tilby egnede lokaler til U&H-sektoren i N SB kan komme styrket eller svekket ut av en slik endringsprosess. Styrket ved å kunne tilby bedre lokaler enn de andre konkurrentene, og dermed få flere kunder, eller svekket ved å miste dem og dermed sitte igjen med store lokaler som trenger nye leietakere. Kunnskap om sektorens fremtidige utvikling, dens krav til lokalitetene og deres ønsker og behov er derfor av avgjørende betydning for SB. ” Det er vi i ferd med å ta tak i. Takk for oppmerksomheten