Pascal; Folk påvirkes i større grad av årsaker og argumenter de har oppdaget selv enn dem andre har oppdaget! harald munkvold sept 2004.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
ved psykolog Magne Vik Psykologbistand as
Advertisements

Teknologi i klasserommet
IDRETT ER FOREBYGGENDE BARNEVERN ”En åpen og inkluderende idrett” Hovedmål •Gi flere barn, ungdom og voksne et bedre tilbud •Prioritere grupper som ikke.
HVORFOR VELGER ELEVEN Å DELTA NÅ?
Harald Munkvold Høsten 2006
HELSE OG LIVSSTIL.
- Et samtaleverktøy for styrking av sosial og emosjonell kompetanse
Klasseregler.
Psykiske utfordringer ved MS
Novelle En novelle er en skjønnlitterær fortelling.
Hvordan intervjue en forsker?
Hønefoss politistasjon
Motivasjon.
To kjerneferdigheter Lytte Stille spørsmål
Mestring og forebygging av depresjon
Atferdsanalytisk arbeid med atferdsvansker
HVORDAN MØTE MENNESKER MED SAMTIDIG RUS- OG PSYKISKE LIDELSER 21.September 2011 Lars Linderoth Overlege Rehabiliteringspoliklinikken Bærum DPS.
INNFØRING AV NY LÆREPLAN – UTFORDRINGER BÅDE FOR FORELDRE OG SKOLE
- Hovedrolle eller birolle
Fagdag for barne- og ungdomsarbeidere Harebakken 20. november 2013
Helse og sykdomsbegrepet
Velkommen DET ER MITT VALG Et utviklingsprogram for arbeid
Hva er aktivitet og deltakelse?
Mestring og forebygging av depresjon
Tankens kraft Vi blir det vi tenker!.
Kroppsøvingsdidaktikk
KOGNITIV UTVIKLING(3.del) Banduras sosial-kognitive teori
LÆRING Grunnleggende prosesser
Coaching En innføring i begrep og metodikk
7. Motivasjon i organisasjoner
Velkommen til klasse- foreldrene
ved psykolog Magne Vik Psykologbistand as
Elevundersøkelsen 2008 Resultater Sauda Vidaregåande skule.
Barns læring, voksnes ansvar!
Lederen som coach Jeg kan ikke lære noen noe,
SATS PÅ DE ANSATTE! LA DEM FÅ BRUKE SINE FERDIGHETER!
Fysisk aktivitet i institusjonen
Behandling Etablere og bevare en alianse: En god behandlingsalianse virker klart positivt inn på forløpet og pasientens psykologiske funksjonsnivå Følg.
Forankring av arbeid med LP- modellen Opplæringslovens betsemmelser og faglige begrunnelser for lederoppgaver og –ansvar Gardermoen juni 2012 Svein.
Mestring og forebygging av depresjon
ROLLEN SOM TILRETTELEGGER
Stiftelsen Den Røykfri Generasjon Hva er formålet Hvorfor er dette viktig For hvem er det viktig Hva ønsker vi å gjøre.
Samtale 2.
Er jeg min kropp. Er jeg mine tanker. Er jeg mine følelser
Lederstil og Motivasjon.
ROGNAN BARNEHAGE GRØNN GUL BLÅ RØD ROSA.
Sosial kompetanse Sosial kompetanse er kanskje det viktigste vi kan gi barna våre når de er små. Sosial kompetanse handler om å mestre samspill med andre.
HOLDNINGER OG HANDLINGER
Drop-In metoden En metode for å veilede elever til en mer positiv elevrolle Fra bekymring til forandring gjennom samtale, veiledning og oppfølging Utviklet.
Hysnes Helsefort, St.Olavs hospital
Selvtillit Selvverd Skaalvik og Skaalvik, 1988
Problemløsning.
RELASJONELT PERSPEKTIV PÅ ARBEID MED PROBLEMATFERD I SKOLEN
Råd til arbeidsgivere. Psykiske helseproblemer – ofte årsak til sykefravær Halvparten av oss får psykiske helseproblemer i løpet av livet Angst og depresjoner.
Oppsartsmøte Byåsen IL. ALLSIDIG TRENING, HVA ER DET? Finnes ingen regler Treningen i seg selv er lite forutsigbar Må være motiverende og utfordrende.
Fagkveld om psykisk helse «GOD PSYKISK HELSE MED KRONISK SYKDOM» Hva er psykisk helse? Livskvalitet og kronisk sykdom Tankens kraft – tanker, følelser,
Fjernundervisning i Alderspsykiatri 27. August 2013 Siv Grav.
SAMSPILLMETODEN DIALOG Informasjon til foreldre Bergen 2012.
Relasjonskompetanse på Skeie skole
SAMSPILLMETODEN DIALOG
SAMSPILLMETODEN DIALOG
Livet er praktisk, det gjelder også vår kristne tro.
Mobbing og psykisk helse (Ungdomstrinnet)
Norsk Forening for Kognitiv Terapi Ferdighetstrening
Hvordan jobbe før-under- etter i ressursteam. § 1- 4.
Norsk Forening for Kognitiv Terapi
Norsk institutt for kognitiv terapi Ferdighetstrening
Utskrift av presentasjonen:

Pascal; Folk påvirkes i større grad av årsaker og argumenter de har oppdaget selv enn dem andre har oppdaget! harald munkvold sept 2004

Motivasjon for fysisk aktivitet; indre ytre Interesse,evner gleder behag Spenning, utfordring, Det å lykkes stabil Glede for helsen, Det sosiale, møte andre Bedt av andre, Hell/ flaks, belønning ustabil harald munkvold sept 2004

Motivasjon og vedlikehold; Drop outs ; 1,2 – 95 % Vanligvis: 30 – 70 % Positive holdninger, ansvarsfølelse for egen helse, et positivt bilde av seg selv som frisk, sunn osv…er faktorer som alene og i liten grad bidrar til å skape kontinuitet i treningen harald munkvold sept 2004

Motivasjon til fysisk aktivitet varierer i forhold til; Alder , kjønn, miljø Unge; venner, kuult, moro , flink, utseende Eldre; helsen og velvære Menn; form , prestasjon Kvinner; utseende., sosialt Psyk.pas; nysgjerrighet, mindre symptomer, spenning, oppmerksomhet, komme bort, det sosiale Personale:????? harald munkvold sept 2004

Motivasjon; kraften som skal overvinne; Klienter har mindre ressurser å ta av i endringsprosessen; mindre krefter, mindre fantasi, nettverkstøtte, utholdenhet, selvtillit osv Klienter er ofte lite fleksible, kanskje er det nettopp derfor de er blitt klienter: fordi de blir sittende fast i lite funksjonelle løsningsforsøk. Rusbruk demper eller lindre ubehag; anspenthet, søvnproblemer, sosialusikkerhet, liten evne til selvhevdelse, angst , depresjon, uro, tankekjør, smerter. Når klienten slutter med rusmidler blir ubehaget sterkere harald munkvold sept 2004

Motivasjon Indre: Personens kognitive og følelsesmessige valg og forpliktelser Ytre: Positiv eller negative virkemidler (pisk eller gulrot) Kanskje er det slik at ytre motivasjon gjøres om til indre for at det skal virke atferdsendrende harald munkvold sept 2004

Vurdering av Motivasjon; Verbal evne - de som snakker godt for seg vurderes positivt. Sosial følsomhet; Flinke klienter oppfatter snart hva den enkelte behandler synes er positivt og former sin historie etter det. Selvhevdelse; En passende grad av underdannighet fra klientens side, sterk selvhevdelse assosieres med manipulering harald munkvold sept 2004

Hvordan styrke motivasjonen til endring: 1. Innsikt og forståelse for egen situasjon; (Slik har jeg det) - kartlegging på alle livsområder 2. Tanker eller ønsker om en annen og bedre tilstand: (slik vil jeg ha det) - ta klientens mål på alvor 3. Tro på at egen innsats nytter for å komme fra 1 til 2 -Klientene mangler ofte sjøltillit, ”kan ikke/ vil ikke” er ofte angst for å mislykkes harald munkvold sept 2004

De vanligste avsporingene: Bagatellisering og benektning: ”er i elendig form” ”jeg vil ikke tenke på det”, Forebygges gjennom empati el .distanseringsteknikker (dvs studere tilbakemeldingen av kartleggingen sammen med klienten som man studerer tilstandsrapporten på en bil) Selvnedvurdering; ”jeg fortjener ikke bedre”, mange klienter har ei holdning at de ”får som fortjent” , nedvurdering er ofte integret i personligheten, Fysisk aktivitet er her svært viktig. Lært hjelpesløshet; Det nytter ikke alikevel, alle tidligere forsøk har endt med tilbakefall, Forebygges med enkle strukturerte oppgaver, arbeide med delmål, sten på sten prinsippet, fokusere på unntakene og at det nytter harald munkvold sept 2004

Drop outs: Helseproblem; personer med ulike helseproblem har større frafall. Mangel på måloppnåelse Egenskaper ved individet;eks. kroppstype/muskulatur; (finsk undersøkelse viser at de med tverrstripet muskulatur har større frafall.) Høy BMI-indeks; større frafall Morgan 1977; Det er en klar sammenheng mellom ”drop –outs” i forhold til nikotin og andre rusmidler og i forhold til trening. harald munkvold sept 2004

Hva motiverer til deltakelse; Motivasjonsarbeid via undervisning. Gruppe(press) Tilgjengelighet til hvor du skal trene. Støtte fra ”signifikant others” Lav-intensitetstrening. Måloppnåelse Treningsprogram Treningsdagbøker Enkle tester harald munkvold sept 2004

Hvordan vedlikeholde G. W Hvordan vedlikeholde G.W.Buffone;”Cognitive-behavioral Strategies for Promoting Adherence to Exercise” 1999 Opplevelse av at aktiviteten er meningsfull og positiv, ”self-statements”: avlære automatiske negative tanker og fokuser på positive tanker. ”cognitive rehearsal”: øve på hvorfor de begynte med trening og hvordan effekten kommer til å bli. Skape imaginære bilder av seg selv som sterk og i god fysisk form. Forestille seg ”tilbakefall” og øve på at dette lett kan overvinnes. harald munkvold sept 2004

Hvordan vedlikeholde 2; ”Self-efficacy”: skape forventinger om et godt resultat-du vil oppnå noe viktig. Du ”kan.,vil og tør.” Terapeuten må oppmuntre og skape / vedlikeholde håp. ”Atribution”; unngå lært hjelpesløshet. Lære klienten til at framgang og det gode resultat - kun har sammenheng med egen innsats –ikke terapeutens.- og at tilbakegang eller skuffelser er forventet og skyldes mer programmet enn klienten harald munkvold sept 2004

Hvordan vedlikeholde 3; ”Shaping”; stein på stein prinsippet.- dvs. gradvis framgang og forsterking. Begynne ”hvor klienten er” –(kartlegging) og sette overkommelige mål. I begynnelsen utvikle utholdenhet gradvis og deretter variasjon. (gode trinnvise program har vist seg å gi tilbakefall bare på 11.%) Treningsprogrammet skal passe ”perfekt inn” i daglig rutine. – forebygge skader. ”Stimulus control”; mye brukt i forb. med slanking; en tilrettelegger et miljø som stimulerer til trening; for eksempel; plakater, tidsskrifter om trening/helse, personer som går i treningstøy, snakker om trening, kommer fra/eller skal til trening, tøyer, osv. harald munkvold sept 2004

Hvordan vedlikeholde 4; ”Modelling”; Terapeutens egen livsstil-og deltakelse. Overvektig, utrent og kjederøykende; da har du et troverdighetsproblem. Studier i ”modelling” har vist at modellen virker også inn på atferd også når han/hun ikke er tilstede. ”Reinforcement”: kanskje den mest effektive teknikken; alt fra ros til medaljer for deltakelse. Viktig å huske på at resultat i forhold til helsegevinster eller bedret kondisjon, forandringer i kroppen osv. oppnår en først etter lang tids trening. harald munkvold sept 2004

Hvordan vedlikeholde 5; ”contracting”: trening må på timeplanen, lage konkrete treningsprogram med konkrete mål, avtaler om deltakelse i løp/ arrangement. ”social-facilitation strategies; være i et miljø som har positive holdninger til trening. Forskning viser at trening på arbeidsplassen virker vedlikeholdende på trening og reduserer drop-outs radikalt. Delta i idrettslag og foreninger harald munkvold sept 2004

Enkle teknikker i oppfølgingen; Aktivitetsbok (skal medbringes til kver trening) Regler/ forventninger Kontrakter Oppmerksomhet, ros/oppmuntring Modellæring/ forbilder Kognitiv innsikt; kunnskap/ informasjon Observasjon, bli sett Musikk Variasjon Avansert utstyr Morsomme aktiviteter Spesielle begivenheter Aktiv deltakelse (rollemodeller) Ansvar og lederskap harald munkvold sept 2004

Mer lidenskap ! Å realisere drømmer Å erfare på høyt nivå Å gjøre noe jeg liker Å være i harmoni Å gripe gleden Å skape noe stort Å klare det umulige Å oppdage noe nytt Å utvide erfaringene Å være selvbestemt Å tåle usikkerheten Å tåle smerten harald munkvold sept 2004