Kommunikasjon og relasjonskompetanse

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
”Jakten på det gode liv går via selvfølelsen
Advertisements

LIKEVERD Bevar ditt hjerte!.
Kari Pape Den gode assistenten
Samhandling.
Lederskap 2009 Utvikling av relasjonskompetanse Samhandling og suksess Møre og Romsdal fylke Hvilke ferdigheter kreves av relasjonsledere ? Hvordan trene.
- Et samtaleverktøy for styrking av sosial og emosjonell kompetanse
Normer, verdier og holdninger
Læreren som administrator og leder
Hønefoss politistasjon
Motivasjon.
KLASSELEDELSE.
Ledelse i endring Hanne Kristin Rohde
Mestring og forebygging av depresjon
Norsk Ledelsesbarometer 2013 Presentasjon Ledernekonferansen Lederne Stein Stugu 14/
Å lykkes eller være lykkelig?
ZIPPYS VENNER Et program fra Organisasjonen Voksne for Barn.
ZIPPYS VENNER Et program fra Organisasjonen Voksne for Barn.
Hva er coaching og ”coachende” lederstil?
Vennskap mellom to-treåringer i barnehagen
Hva hører du når du lytter? Hvem blir du når du svarer?
ERFARINGER FRA HAMAR Å kunne – ville – tørre!
Skoler og barnehager i Finnmark Alta mars 2013
Samarbeid med foreldrene Daglig samarbeid Gjensidig åpenhet og tillit (kunnskapsdepartementet)
Meld. St. 18 (2010–2011) En inkluderende skole – hvorfor og hvordan
Elevundersøkelsen 2008 Resultater Sauda Vidaregåande skule.
Lederskap 2012 Utvikling – og relasjonskompetanse
Hjelp, jeg har blitt / er klubbleder !
OTH – Åfjord 30.april. 2 faktorer som er kritiske for motivasjonen, og som læreren kan påvirke:
ZIPPYS VENNER Et program fra Organisasjonen Voksne for Barn.
Informasjon til skolens ansatte om skoleprogrammet VIP
Strilatun, Seim 5.Februar 2010
-ikke bare for zippylæreren…
ZIPPYS VENNER Du står fritt til å gjøre denne presentasjonen mest mulig til din egen. Legg gjerne til konkrete bilder og tekst du ønsker å ha med, og du.
"God bagasje på livets reise."
*BEST Coaching Strategi – Organisasjonsutvikling – Executive Search - Coaching 1.
Foreldrenes betydning for elevenes læringsutbytte
Relasjoner – en beskyttelsesfaktor for sårbare barn og unge
FLiK Forskningsbasert læringsmiljøutvikling i barnehager og skoler i Kristiansand.
Lederstil og Motivasjon.
Vedtatt mai Arbeidsgiverpolitisk plattform - AGP.
RELASJONSPEDAGOGIKK Jan Spurkeland
Kurs i leiing Kommunikasjon.
Kommunikasjon JOHARI Tilbakemeldinger Aktiv lytting og åpne spørsmål
Opprettholdende faktorområder
Lek og Læring i barnehagen
Læringsledelse og rolleforståelse i voksenopplæringen
HOLDNINGER OG HANDLINGER
Erling Roland ”Skjult mobbing” Konferanse OSLO.
Cecilie Gangsø GLU EKSAMEN I PEDAGOGIKK OG ELEVKUNNSKAP.
Eksamen Hva har jeg lært?.
Arbeidsplan for 7. Trinn Hva vi ønsker å gjøre for elevene:
Lærerutdanning for ungdomstrinnet LUT Mattias Øhra 2008.
Fra ”Nesten som deg selv”
Hva er ledelse? Intro org ledelse 2009.
Lederskap 2016 Utvikling av relasjonsledelse og relasjonskompetanse som grunnlag for rådgiverarbeid Rådgiversamling 22.april 2016 Hvordan mestre Relasjonskompetanse.
Åpenhet og relasjonskompetanse Organisasjon: 2015 : AKAN Foredrag ved Jan Spurkeland.
Trond Haukedal AS Norsk Forening for Rett Syndrom Fagseminar Oslo den 17 oktober 2015 «Hei.
Trond Haukedal AS Hordaland Fylkeskommune - LO - NHO Læreplasskonferansen 2016 Bergen den 11.
Foreldrenes betydning for elevenes læring Thomas Nordahl
Lærerutdanning for ungdomstrinnet ( LUT ) Mattias Øhra 2009.
Verdensdagen for Psykisk Helse
Relasjonskompetanse på Skeie skole
Relasjonskompetanse DEL 2
SAMSPILLMETODEN DIALOG
SAMSPILLMETODEN DIALOG
Relasjonskompetanse Bærebjelkene
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
7. Motivasjon i organisasjoner
Danning og voksenrollen i barnehagen
Del 3 Lek og samarbeid mot mobbing
Utskrift av presentasjonen:

Kommunikasjon og relasjonskompetanse Samhandling i praksis Hvordan trene ? Norsk sykepleierforbund 13.mai 2013 Lyngdal

En trilogi om ledelse Jan Spurkeland En trilogi om ledelse som går fra grunnleggende lederteorier i boken Relasjonsledelse, via utdypning av Relasjonsbegrepet i boken Relasjonskompetanse, til boken Prestasjonshjelp som tar begrepet videre og synliggjør verktøy og holdninger som gir deg mulighet til å bli en god prestasjonshjelper! Relasjonspedagogikk: Oppnå bedre læring ved å høyne kvaliteten på relasjonen lærer–elev, den viktigste enkeltfaktoren for læring. Pedagogisk tilrettelagt for studier og personlig utvikling.

Kompetansenettverket Relasjonsledelse Norge Lise Holsen partner Marit O. Lysebo partner Alle er autorisert innen relasjonsledelse Vi deler menneskesyn og ledelsesfilosofi Vi er alle sertifisert innen coaching Ulik bakgrunn og utfyller hverandre Vi tar oppdrag hver for oss eller sammen Dekker hele Norge Reinert Kamøy partner Nina K. Fromreide partner Øyvind Røkenes partner Litt om oss. Så tilbake til temaet. Jan Spurkeland leder Elin Gullesen Bratt partner Helga Bognø partner

Relasjonell livsmestring Vennskap Jobben Familien Fredelig sameksistens Relasjonskompetanse kan gjelde alle livets relasjonelle områder

Dimensjoner i Relasjoner Relasjonskvadranten Kjærlighet Slitasje Ubalanse Dilemma Frustrasjon Familie Vennskap Samhandling Konflikt Fred Fredsprosess Kamp Uforsonlighet Krig Krise Forsoning Kompromiss Hat

Norsk lederstil Relasjonsledelse bygger på norsk ledertradisjon Kjennetegn: Mindre statusforskjell mellom leder og medarbeider Likeverdighet, tillit og samarbeid er verdier som preger forholdet De tillitsvalgte har betydningsfull innflytelse i organisasjonen Arbeidsmiljøloven og norsk lovverk sikrer medvirkning og involvering. Verdens ledende demokrati

Ny forskning på ledelse og helse Karolinska Institutet (2009) fant sterk forbindelse mellom dårlig lederskap og økt risiko(25 %) for hjerteproblemer. 10-årig studie på 3000 menn(19-70 år) . Større risiko med varigheten av ansettelsesforholdet. Doktoravhandling (Anna Nyberg) utvidet undersøkelsen til 20 000 i Sverige,Finland,Tyskland,Polen og Italia. Dårlig ledelse fører til: Økt sykefravær,dårligere helse senere i livet,økt sjanse for at ansatte slutter. Dårlig ledelse: Følelse av å ikke være verdifull, liten støtte, dårlig dialog,lite tilbakemeldinger. Cathy Ross(British Heart Foundation): God og klar arbeids- relasjon til din leder kan forebygge hjertesykdommer .

Relasjonell lytting: Intensjonslytting Å lytte på: Å lytte på : Intensjonskanalen Feilsøkingskanalen Lytteren hører og oppfatter: Lytteren hører og oppfatter Budskapet – ikke ordene Helheten – ikke detaljer Verdier – ikke formuleringer Hele uttrykket – ikke kun det verbale Visdommen – ikke det ufullkomne Ordene – ikke intensjonen Detaljene – ikke helheten Formuleringene – ikke intensjonen Utvalg av uttrykket- ordene Det ufullkomne – de formelle feilene Intensjonslytting Korreksjonslytting

Nyere norsk forskning Relasjoner lønner seg BI: Buch,Kuvass,Dysvik) 2012.Undersøkelse. 3300 deltakere fra offentlig og privat sektor. Sosial tilknytning/relasjon til en organisasjon gir to tydelige resultater: Høyere motivasjon Bedre jobbprestasjoner Skiller mellom økonomisk relasjon og sosial relasjon. Jo sterkere den økonomiske relasjonen er jo svakere er jobbinnsatsen,jobbtilfredsheten og deres emosjonelle tilknytning til organisasjonen. Jo sterkere den sosiale relasjonen er, jo bedre blir arbeidsprestasjonen

Forming/Omforming Å gi seg selv rom til å formes/omformes Å tillate seg selv å eksperimentere med egen atferd egne handlinger egne holdninger egne vaner Fra fange til president

Hustavle for relasjoner Her skal du merke - at du blir sett - og verdsett

Ny relasjonell praksis Min relasjonelle praksis – hva er det ? Min nye relasjonelle praksis – hva blir det ? Hvilken relasjonskompetanse trenger jeg ? Hvordan skal jeg skaffe meg innsikt ?

ROS gir 4 gevinster 1.Mottakeren får 1: Anerkjennelse 2. Senderen får 3 : - følelse av å gjøre noe godt for andre - et positivt omdømme - en bedre relasjon til mottakeren Det lønner seg å gi ROS

Tilbakemeldingsvinduet Sterk anerkjennelse Motivert/verdsatt Stolt Energisk Godt selvbilde Lojal Forvirret Ubalansert Manipulert Utrygg Sliten/nedbrutt Redd/bekymret Illojal Svakt selvbilde Demotivert/ikke verdsatt Ros Likegyldig Uengasjert Usikker Svekket selvbilde Svak Korrektiv Sterk neglisjering

Tilbakemelding 4 delferdigheter Gi ros Gi korrektiv Ta imot ros Ta imot korrektiv Økende vanskegrad Større relasjonelt mot

Relasjonsbilde = identitet skapes av kontekstuelle relasjoner Selvbilde - selvoppfatning Meg selv Min A-faktor Klassen/min avdeling Kontaktlæreren Min leder Foreldrene Familie/venner/andre

Relasjonskompetanse i skolen Lærerkompetanser og elevers læring i førskole og skole. Et systematisk Review utført for Kunnskapsdepartementet, Oslo 2008 av Dansk Clearinghouse for Uddannelsesforskning v/ Universitetet i Aarhus, Danmark. Omfatter 70 ulike undersøkelser hentet fra de siste 10 års viktigste empiriske forskning på de viktigste lærerkompetansene som bidrar til elevers læring. Undersøkelsene er hentet fra USA,Storbritannia,andre europeiske land, nordiske land,Australia, New Zealand,Canada samt andre land. Undersøkelsene omfatter flere fag, men i hovedsak morsmål og matematikk(65%) Overhalvparten representerer grunnskolenivå, men videregående og barnehage er også representerte. 3 kompetanser bidrar mest: Relasjonskompetanse Regelledelseskompetanse Didaktikkompetanse Forskerne mener dette bør få konsekvenser både for lærerutdanningen og for praksis i skolen.

Teoretisk grunnlag Positiv psykologi – Martin Seligman Positive følelser – og forsterkning Styrker i mennesker- mine signaturstyrker Lært optimisme – forebygge depresjon Disputering av katastrofetanker- stille spørsmål ved egne negative tanker Lært hjelpeløshet - av gjentatte feil - passiv- det nytter ikke: = flere nederlag

Relasjonskompetanse Ferdigheter , evner og holdninger som etablerer, utvikler , og vedlikeholder relasjoner mellom mennesker. Basis: Relasjonelt initiativ Relasjonelt mot Relasjonell energi

Relasjonskompetanse

Grunnlaget for å lede/samhandle Mor Theresa: Do you know your people? Do you love them? Du kan ikke lede folk du ikke kjenner! Du kan administrere folk du ikke kjenner. En datamaskin vil overta. I mellomtiden kan en sekretær gjøre denne jobben.

Hele mennesket 24-timers mennesket. Det fargerike fasettmennesket. Fag Framtid Familie Fortid Historie/biografi «Roman» Fritid/interesser

Det sympatiske menneske Trekk Historie Atferd Det usympatiske: Lett å mislike Irriterende Egoistisk Kunsten å bli glad i folk består i å observere ”det sympatiske menneske”

Det usympatiske menneske Lett å mislike Irriterende Egoistisk Det sympatiske: Trekk Historie Atferd Kunsten å gjenskape ”det sympatiske menneske”

Relasjonell kapital Kjærlighetsrelasjoner Vennskapsrelasjoner Vennlighetsrelasjoner Respektrelasjoner RELASJONELL KAPITAL: Det et menneske omgir seg med av kjærlighet , vennskap,vennlighet og respekt i livet sitt

Relasjonsskapende evner Kjenner totalkompetansen – vet hva folk kan Kari er håndballtrener (+ + +) Nils spiller fiolin (+ + +) Mona er bunadsspesialist (+ + +) Siri kjører utforrenn (+ + +) Tom konkurrerer i roing (+ + +) Kjenner totalsituasjonen – vet hva folk har av plikter og ansvar Tom Kari Kari har tre mindreårige barn – reisende mann Nils er enslig – tilsyn med syke foreldre Mona er skilt og har eneforsørgeransvar/gamle foreldre Siri er samboer – ser etter nye utfordringer Tom er enkemann med to skolebarn Nils Leder Mona Siri Kjenner motivasjonskraften i laget

Åpenhet og tilbakemelding ”Johari-vinduet” Kjent for meg Ukjent for meg Åpent/ offentlig Blindt Kjent for andre Skjult/ privat Ukjent Ukjent for andre

Relasjonslederens metode og menneskesyn: 1. Kjenne og forstå bedre. 2.Utvikle positiv relasjon Det jeg ikke vet Det jeg vet Det blinde Det åpne Det åpne Det andre vet Forsterke det sympatiske Et tydelig og sympatisk menneske Korrigere det uakseptable Selvbilde I 7 Det ukjente Det stengte Det andre ikke vet Biografi,erfaringer Roman, preg,sjarm Det uendelige mulige Kraftkilden i alle

Anerkjennelse holder ryggen rak hodet optimistisk og hendene virksomme

Anerkjennelse Et grunnleggende behov Å bli verdsatt, kjenne seg akseptert og inkludert i et sosialt fellesskap.

Anerkjennelse Et samlebegrep for positiv respons fra andre/ omgivelsene. Viktig for selvfølelse, identitet, jobbtrivsel og jobbinnsats.

Anerkjennelse Ulike former: 1.Faglig anerkjennelse 2. Menneskelig anerkjennelse 3. Sosial anerkjennelse

Anerkjennelse Ulike uttrykk for anerkjennelse: Ros Ansvar Status/Lønn/Ære Tilbakemeldinger Karriere/forfremmelse Utvikling

Anerkjennelse Fravær av anerkjennelse er: Helsefarlig Årsak til mindre arbeidsinnsats Årsak til lavere motivasjon Årsak til høyere fravær

Prestasjonshjelp