Reguleringsvansker – hvordan regulere inntrykk og uttrykk

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Landskonferanse LEVE Lillehammer 28. mai 2005
Advertisements

Behandlingsansvarlig i spesialisthelsetjenesten
Ledelse i UB God morgen! På en skala fra 1-10 …
-ikke bare for zippylæreren…
Et sjeldent kurs for mennesker med en sjelden sykdom
Barnefokusert arbeid med foreldre i konflikt
Hva er psykisk utviklingshemming?
-ikke bare for zippylæreren…
Foreldremøte i Aremark barnehage 22. Mai 2013 Sissel Marthinsen
Vennskap Ikke gå foran meg, kanskje følger jeg deg ikke.
Psykiske utfordringer ved MS
May Britt Drugli Førsteamanuensis, RBUP, NTNU
Hønefoss politistasjon
Kommunikasjon og anerkjennende samtaler
Fritidslederen min roper hjelp!
MI – Motiverende intervju som hjelpemiddel ved livsstilsendring
- roller og forventinger
Sosiologi i barnehagen
Språk i barnehagen - mye mer enn bare prat -.
VELKOMMEN TIL URO OPPLÆRING
Vennskap mellom to-treåringer i barnehagen
Rolighetsmoen barnehage
Kulturhistorisk perspektiv
Metakommunikasjon Kommunikasjon på flere plan
Å samtale så barn lytter, og snakker Haldor Øvreeide
KRISTIANSUND Klinikk for Voksenpsykiatri Alderspsykiatrisk Enhet May-Britt Storjord.
BARNS TRIVSEL - VOKSNES ANSVAR
Hvordan regulere inntrykk og uttrykk Karl Jacobsen, Professor, NTNU
Å leve med alvorlig eller dyp utviklingshemming
Utfordringer i familien
Å leve med ADHD i familien
Kapittel 1, oppgave b) å kaste loss å seile uvær (n) kuling (m)
Mestring og forebygging av depresjon
Mestring og forebygging av depresjon
Et godt barnehagetilbud for de yngste barna – hva skal til ?
ABRAHAM MASLOW (BILDE).
ZIPPYS VENNER Et program fra Organisasjonen Voksne for Barn.
-ikke bare for zippylæreren…
Pårørendes forhold til tvangslidelse.
Temakveld Når et lite barn dør 29. april 2010
Er jeg min kropp. Er jeg mine tanker. Er jeg mine følelser
Nettverkskurs Pinnelien barnehage Bergen, Sally Damslora
DE SYV FAGOMRÅDENE I RAMMEPLANEN
Lek og Læring i barnehagen
T OSPRÅKLIG ASSISTANSE OG BARNEHAGENS FLERKULTURELLE SAMFUNNSMANDAT Katrine Giæver Bergen 24. mars 2009 Katrine Giæver 2008.
Bakgrunn for kloke valg Kjenne sine sterke og svake sider
Missional menighet – missionale kristne Tiden – kallet - veien Hva kommer dette til uttrykk i vår kultur – her hos oss? Fotfeste kan svikte.. Vi kan.
Språk Fra Temaheftet Språkmiljø og språkstimulering i barnehagen:
An-Magritt Hauge (2007): Den felleskulturelle skolen
Aggresjon.
Barns læring og medvirkning i det fysiske miljø
Sentrale begreper Stig Roar Wigestrand, 2008.
Emosjon, spenning, stress
Regional seksjon psykiatri, utviklingshemning/autisme
Emosjonsregulering v/ psykologspesialist Trine Elisabeth Iversen
DETTE MÅ JEG KUNNE - gode tjenester til personer med utviklingshemming Del 1 Hva er utviklingshemming? 1.
Relasjonelle konsekvenser v/psykologspesialist Trine Elisabeth Iversen Regional seksjon for psykiatri, utviklingshemning/autisme.
BOF Barneorientert familieterapi
TIDLIG INNSATS OG UTFORDRENDE ATFERD Boka: Kompetanseløft i bhg Pål Roland.
Du och jag, Alfred! «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en Alfred for noen barn?» «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en «Alfred» for.
Elverum Håndball Yngres - Visjon ”Ekte idrettsglede i et mestringsorientert læringsmiljø!”
Forståelse, reaksjoner, tilpasning og behov Overlege Siri Sandvik Psykologspesialist Sigrid Vanberg
Relasjonskompetanse på Skeie skole
Helsesøsterkongressen 2017
Mobbing og psykisk helse (Ungdomstrinnet)
Fest & følelser Velkommen
Sinne Film:
Del 3 Lek og samarbeid mot mobbing
Hvordan leve med den lange ventesorgen? (ved Dagfinn Follerås)
Utskrift av presentasjonen:

Reguleringsvansker – hvordan regulere inntrykk og uttrykk Kunnskap og erfaring fra utviklingspsykologi og barneterapi, hvordan kan det bidra til økt forståelse av deres klienter? Det handler bla om nonverbal kommunikasjon og betydningen av å tone seg inn på den andres-klientens-følelsesuttrykk, skape felles oppmerksomhet Birgit Svendsen Førsteamanuensis og psykologspesialist, psykologisk institutt, NTNU, Trondheim

tilby en relasjon som regulerer

Ansikt til ansikt kommunikasjon - en kommunikasjonskanal som varer livet ut

Den affektive dialogen ”en lære for livet” En fordel at barn begynner å bruke språket først ved 2-3 års alder Intens læringsprosess- tilegner seg erfaring om mellom -menneskelig samspill og samvær – relasjonell kompetanse

”en lære for livet” Menneskets hjerne utvikles gjennom samspill og organiseres slik at persepsjon av blikkontakt og ansiktsmimikk knyttes til følelse og mening følelser er den primære måten å utveksle informasjon om subjektive tilstander på

Oppmerksomhet som terapeutisk teknikk Terapeuten får tilgang til barnet gjennom å bruke sin oppmerksomhet bevisst – hjelper barnet til å rette sin oppmerksomhet mot emosjonell opplevelse Ansikt til ansikt kommunikasjon for regulering av følelser – den affektive dialogen Identifisere, benevne og attribuere mening til barnets atferd, følelser, tanker og intensjoner La barnet lede an, SE HVA SOM SKJER – VÆR RESPONSIV og UTFORSKENDE!

Terapeutens responsivitet På det autonome nivå inngår terapeuten i gjensidig påvirkning med klientens autonome nervesystem gjennom kropps og ansiktskommunikasjon(resonansfelt) Det handler om implisitt kroppslig sansing som ofte er udifferensiert og ordløs Terapeut og klient organiserer seg gjennom kroppslige eller nonverbale aktiviteter

”I lek blir barnet et hode høyere enn seg selv” bidrar til å fasilitere følelser hos barnet gir muligheter for å uttrykke, prosessere og regulere følelser gir gode kommunikasjonsmuligheter, er indirekte og dermed mindre angstskapende for barnet gir mulighet til å utforske indre tilstander og lage narrativer fremmer utvikling av mentalisering

Terapi gir ny relasjonell erfaring Vektlegger intersubjektiv erfaring; å dele oppmerksomhet å dele følelser/intensjoner en opplevelse av at den andre forstår deg Den affektive dialogen den regulerende dialogen

Nevrobiologi og den terapeutiske dialogen Nevrobiologisk kunnskap gir støtte til den terapeutiske, affektive dialogen Begrunnelsen nevrobiologien gir er særlig interessant; Den heling som finner sted skjer på et helt grunnleggende nivå, nemlig i det autonome nervesystemet

Avhengig av å delta inn i hverandres nervesystem Barn har et umodent nervesystem og er avhengig av å synkroniseres med foreldre/voksnes modne nervesystem På et nevralt plan handler synkronisering om arousal og fyringsmønstre i de to nervesystemene, der det modne n.s. fungerer som et støtteverk for det mer umodne Foreldre fungerer som ytre regulator for barnet og terapeuten er en ytre regulator for klienten

synkronitet i uttrykk Mangel på synkronitet, gjør oss forvirret og fortvilet Still-face-eksperimentet

Hvorfor har vi emosjoner? Emosjoner er en kraft som forsterker opplevelsene og gir mening til vår erfaring Emosjoner har med overlevelse å gjøre, de skal gjøre oss tydelige og sørge for a at vi blir forstått i sosiale sammenhenger

hvorfor har vi emosjoner? Campos svar på dette er: -emosjoner skal forsterke en opplevelse -emosjoner skal rette oppmerksomheten - emosjoner skal rette kraft å gjøre oss tydelige -emosjoner skal bidra til å regulere nærhet og avstand

ulike aktiveringsmønstre Hvileaktivering helt nødvendig for god fysisk og psykisk helse Om nervesystemet er overaktivert – tar tid å finne hvile. Når vi er våkne er den nevrologiske aktiveringen slik at vi befinner oss et sted mellom søvn og panikk, de to horisontale linjene. Person a)har et sunt mønster, det innebærer at personen differensierer, identifiserer og regulerer og uttrykker/spiller ut emosjonen person b) er overaktivert og person c) er nedstemt og underaktivert.

Emosjonsregulering Å regulere en emosjon betyr at den kraften som aktiveres i nervesystemet, møter kognisjon og skaper forståelse og retning på oppmerksomhet og atferd Mangelfull regulering kan vise seg ved en begrenset evne til å modulere en emosjons intensitet og varighet - vi overveldes, forvirres eller blir værende i en forhøyet spenningstilstand

Adekvat emosjonsregulering Fører til at barnet blir bedre i stand til å styre oppmerksomheten mot emosjonell opplevelse Fører til større evne til å tolerere ubehag Fører til økt innsikt i hva den emosjonelle aktivering innebærer; at den ikke er farlig, at den kan tilpasses og reguleres – og det øker barnets vitalitet og sosiale fungering

Uten adekvat regulering… Uten adekvat regulering – blir aktiveringen overveldende og kan føre til sterk kroppslig uro istedenfor at aktiveringen gir retning Barn i risiko vil ha et forhøyet aktiveringsnivå som gjør at de alltid er i alarmberedskap (Perry, 2006, Jacobsen, 2010) Fører til følelsesutbrudd Svekket regulering Trenger mer ytre støtte

Svekket regulering og overaktivering Dette fører ofte til utfordrende atferd – uro, konsentrasjonsvansker, aggressivitet, tilbaketrekking, men kanskje mest fremtredende er utvikling av en beredskap for å unngå kilder til å utløse kroppslig uro Mange av disse barna kommer i terapi

Thea, 8 år Thea blir henvist til poliklinikken pga engstelighet sorgfull tilbaketrukket somatiske plager Symptomene har vart i omtrent to år. Foreldrene rapporterer at symptomene begynte da hennes bestefar døde. Birgit Svendsen, psykologspesialist & dr.psychol

Thea viser vei Første samtale med Thea og foreldrene Planen var sorgarbeid med hele familien Theas uttrykk og behov endret raskt planen Birgit Svendsen, psykologspesialist & dr.psychol

Foreldrenes forståelse Foreldrene opplever at Thea har mistet en viktig voksenperson, de vet ikke hvordan de kan hjelpe datteren sin og mener hun trenger en voksen utenfor familien som hun kan prate med Hjemme er foreldrene opptatt av ikke å snakke for mye om det som Thea engster seg for. De mener at fokus på det kan forverre tilstanden hennes. Foreldrene slet med egne vansker

Vår Forståelse av Theas behov Thea ivaretas ikke godt nok emosjonelt- den ytre reguleringen er mangelfull Hun får ikke hjelp til å rette oppmerksomheten mot emosjonell opplevelse - aktiveringen blir forvirrende og fører til kroppslige symptomer Dette kommer til uttrykk gjennom et endret aktiveringsmønster og symptomer som hemmet atferd, somatiske plager, tilbaketrekning, angst og tristhet – mindre vital

Hvordan jobbet vi…. Tapet av tilknytningsrelasjonen har fratatt henne muligheten for å få dekket behovet for emosjonell ivaretakelse I stedet for sorgarbeid, ble det viktig å styrke foreldrenes emosjonelle omsorg og bidra til god utvikling for Thea Rette oppmerksomheten mot kroppslig aktivering, gi mening til det hun kjenner i kroppen – bli mer vital

vitalitet og kraft - emosjonsaktivering I lek viste Thea oss vei; Lek i sandkassa; stilte opp, litt resignert, kom ikke i gang med lek Lek med ball i terapirommet viser Thea en annen side av seg selv; vitalitet, inkludert spontanitet og spenst, kommer tydelig frem idet hun bruker hele kroppen i balleken og både roper og ler Theas emosjonalitet opp- og nedreguleres ettersom hun veksler mellom sterke emosjonsuttrykk som glede og engasjement, og nedregulering når hun forklarer regler eller når vi skal avslutte leken

Vitalitet og kraft I leken med ball viser Thea at hun kan rive seg løs og bare være Hun er ubehersket og viser tydelig sine emosjonelle uttrykk; hun holder på til hun blir svett og varm, ler og viser vitalitet og kraft Inviterer foreldrene med i denne leken

Foreldrearbeidet Foreldrene endret seg gjennom prosessen De ble hjulpet til å se datterens behov Foreldre ble ytre reguleringshjelpere

Kommunikasjon mellom de høyre hjernehalvdeler Det må en viss følelsesaktivering til for å oppnå intersubjektivitet og limbisk resonans, gjennom å leke med ball oppnådde Thea og terapeuten denne gjensidigheten Thea fremstår ettervhert tydeligere og med stor grad av vitalitet, hun har en rettet oppmerksomhet og hun regulerer avstand og nærhet til foreldrene på en god måte

Gutten uten rom for negative følelser Gutt 11 år, henvist av helsesøster, aggresjon/utagering, stenger av følelsene sine - fare for depresjon Hans fungering bærer preg av uregulerte følelser som gjør det vanskelig å komme i hvileaktivering Følelser som ikke uttrykkes, fører til spennings økning. Høy spenning over tid, forklarer hans hyppige aggresjonsutbrudd

Gutten uten form for negative følelser Gutten finner ikke meningen i de ulike emosjonene som vekkes - blir forvirret og stenger følelsene ute Pga økt spenning, blir det vanskelig å bevege seg fra en tilstand i spenning til en tilstand av ro

Dysregulering av emosjoner…. Terapeutisk; hjelpe ham inn i hvileaktivering. I avspent tilstand fikk han tilgang til egne følelser og behov OG oppmerksomheten kunne bli rettet mot dette istedenfor å undertrykke negative følelser

Dysregulering Dårlig regulering – fører til at tilgang til egne følelser og evne til å uttrykk dem på en adekvat måte, blir begrenset. Blir utydelig for oss selv og for andre Vansker med å uttrykke egne behov, sette grenser, søke nærhet, omsorg og beskyttelse Gir relasjonelle vansker – som fører til psykiske vansker

ulike aktiveringsmønstre Hvileaktivering helt nødvendig for god fysisk og psykisk helse Om nervesystemet er overaktivert – tar tid å finne hvile. Når vi er våkne er den nevrologiske aktiveringen slik at vi befinner oss et sted mellom søvn og panikk, de to horisontale linjene. Person a)har et sunt mønster, det innebærer at personen differensierer, identifiserer og regulerer og uttrykker/spiller ut emosjonen person b) er overaktivert og person c) er nedstemt og underaktivert.

selvregulering Marshmallows-eksperimentet

Oppsummert; Enhver kan bli sint, det er lett. Men å være sint på riktig person, i riktig grad, til riktig tid av riktig årsak, det er IKKE lett (Aristoteles).