Samspill og Samhandling

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
”Jakten på det gode liv går via selvfølelsen
Advertisements

Samhandling.
Vennskap Ikke gå foran meg, kanskje følger jeg deg ikke.
- Et samtaleverktøy for styrking av sosial og emosjonell kompetanse
- felles forståelse av hva dialogen handler om - det vi samarbeider om er håndterbart for alle parter - dialogen er meningsfull for alle parter Samarbeidets.
RELASJONSKOMPETANSE Viktig i institusjoner, ledelse, salg og kundebehandling, vennskap, familie.
Idrettsfaglærere ”Lillehammer-seminaret”
Kommunikasjon og anerkjennende samtaler
To kjerneferdigheter Lytte Stille spørsmål
Geir Halland PLU, NTNU Tromsø 20.april 2007
Selvfølelse vs selvtillit
MI – Motiverende intervju som hjelpemiddel ved livsstilsendring
Tema: Velkommen til foreldremøte på Malakoff videregående skole
Gjesteforelesning BoS31 ved HiO. JBI, høsten Kjønn og ledelse Time 1: Presentasjon Kvinne og leder Time 2: Gode råd på veien for deg som ønsker.
Barnehagepersonalets betydning i barns liv
TERMA Terapeutisk møte med aggresjon.
Vennskap mellom to-treåringer i barnehagen
Rolighetsmoen barnehage
Undervisning om Joyce Travelbee
Kulturhistorisk leketeori Lek er den dominerende virksomhet
Identitetsdanning.
Metakommunikasjon Kommunikasjon på flere plan
Dialektisk relasjonsteori
KRISTIANSUND Klinikk for Voksenpsykiatri Alderspsykiatrisk Enhet May-Britt Storjord.
Venn kommer av norrønt: Vinr
Refleksjoner rundt det flerkulturelle Norge
. Seema AS Fagforbundet Hva binder oss sammen?
Samhandling og kommunikasjon
ABRAHAM MASLOW (BILDE).
Strilatun, Seim 5.Februar 2010
Etikk i pedagogisk arbeid
Relasjoner – en beskyttelsesfaktor for sårbare barn og unge
Å overvinne psykisk sykdom – eller å vokse som menneske?
Ue.no Våre familier FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE.
Bokollektivet Målgruppe:
DITT LIV Skru opp volumet og klikk for å komme i gang.
HOLDNINGER OG HANDLINGER
T OSPRÅKLIG ASSISTANSE OG BARNEHAGENS FLERKULTURELLE SAMFUNNSMANDAT Katrine Giæver Bergen 24. mars 2009 Katrine Giæver 2008.
Språk- og leseveileder
Humanismen Liv M. Lassen Referanser Kirschenbaum, H., Henderson, V. (eds.) (1990), “ Carl Rogers, Dialoges”, London: Constable, p Schibbye,
PEL-eksamen Glu 5-10.
Hvordan utvikles vi til aktive samfunnsmedlemmer?
HVORDAN MØTE BARN MED EN POSITIV OG ANERKJENNENDE HOLDNING?
Fra ”Nesten som deg selv”
Anerkjennelse og definisjonsmakt
KLASSELEDELSE.
Ny barnehage – ny førskolelærerrolle?
Liv M. Lassen og Nils Breilid
Felles tema i mars: Selvkontroll
Trond Haukedal AS Norsk Forening for Rett Syndrom Fagseminar Oslo den 17 oktober 2015 «Hei.
Voksne som rollemodeller for barn. Helga Hope.. TILHØRIGHET Mennesket og flokken ! Per Fugeli Hvordan mennesket blir skapt i samspillet med fellesskapet.
Du och jag, Alfred! «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en Alfred for noen barn?» «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en «Alfred» for.
Kommunikasjon og veilederrollen Kristin Bie 2016.
BARNS MEDVIRKNING- VOKSNES ANSVAR Om barns lovfestet rett til medvirkning og hvilke konsekvenser det får for personalets arbeid og væremåter Kristin R.
SAMSPILLMETODEN DIALOG Informasjon til foreldre Bergen 2012.
Asperger syndrom og ADHD
Periodeplan for Lekestua Uke Sosial kompetanse
Verdensdagen for Psykisk Helse
Relasjonskompetanse på Skeie skole
Profesjonsutvikling Relasjonskompetanse som grunnlag for god klasseledelse, tilbakemelding og læring.
SAMSPILLMETODEN DIALOG
Helsesøsterkongressen 2017
SAMSPILLMETODEN DIALOG
Relasjonskompetanse Bærebjelkene
Kapittel 1 SAMSPILL.
Humanismen Liv M. Lassen 2005.
Å bygge selvfølelse hos ungdom ved å lytte til dem
Danning og voksenrollen i barnehagen
Humanismen Liv M. Lassen 2005.
Del 3 Lek og samarbeid mot mobbing
Utskrift av presentasjonen:

Samspill og Samhandling Eleven skal kunne gjøre rede for den voksnes ansvar i samhandling med barn og unge og drøfte hvordan samspillet mellom barn og voksne kan utvikles

Samspill er usynlig opplevelsen på hvordan det er å være sammen med deg i øyeblikket levende blikk, opplevelse av gjensidighet og hengivenhet opplevelsen av aksept, verdighet og respekt det er et grunnleggende behov å ønske å bli sett

Samhandling felles handling som finner sted i samspillet kroppsspråk vs tale du kan ikke ta ansvar for andres følelser, men for dine handlinger bekreftende samtale og handlinger anerkjennelse

Relasjon Usynlige bånd som knytter oss sammen smil, kroppspråk, levende blikk og måten du gjør det hyggelig rundt deg på utvikler gode ralasjoner Barna er avhengig av at du støtter dem i deres relasjonsbygging og viser den ekte interesse. vi henter vår styrke og vår mennesklighet fra relasjoner som vi har til andre hvordan barnet opplever seg selv og møte med deg virker inn på utviklingen av selvforståelsen og identiteten

Relasjonskompetanse forholde seg til seg selv forholde seg til andre en må tåle den andres annerledeshet og fortsatt være i relasjonen “den viktige andre”

Tilstedeværelses kompetanse orker å stå i en konlikt de har empati de tåler kritikk er følelsesmessig tilgjengelig tåler å være søppelbøtte når andre trenger det de er spontane når det er nødvendig de er avventede til stede

Privat eller profesjonell være seg selv og samtidig være profesjonell selvavgrensing personlig autoritet/ personlig profesjonalitet personlig uten å bli privat erkjenn egne følelser og vær ekte

Speilingsteorien man speiler seg gjennom andre bevisst og ubevisst speiling er viktig for den andres utvikling av selvforståelse og identitet man må tone seg inn på barnets følelsesmessige leie

Turtaking gjennom turtaking og speiling får barn og unge en mulighet til å forstå seg selv turtaking er grunnleggende for samspillet fordi det utvikler gjensdighet og evnen til å dele.