Ledelse og personlighet Endrings- og utviklingskompetanse

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
”Jakten på det gode liv går via selvfølelsen
Advertisements

Landskonferanse LEVE Lillehammer 28. mai 2005
LIKEVERD Bevar ditt hjerte!.
Ledelse i UB God morgen! På en skala fra 1-10 …
Hva slags spørsmål skal man stille på hvilke nivåer?
Tilpasset opplæring i praksis Ved Espen Schønfeldt
Retningslinjer for klubben – og foreldrevettregler
- Et samtaleverktøy for styrking av sosial og emosjonell kompetanse
Hjemmeoppgave 1: Å høre etter NAVN: ……………………………….. DATO: ……………………….
Normer, verdier og holdninger
Novelle En novelle er en skjønnlitterær fortelling.
Hvordan intervjue en forsker?
Sommervikar i Blend.
Motivasjon.
To kjerneferdigheter Lytte Stille spørsmål
Mestring og forebygging av depresjon
Systematisk bruk av klasseregler Introduksjon av klasseregler for å fremme konsentrasjon og god arbeidsinnsats Gunn Kragseth & Henry Liamo. Utadrettet.
“Think it over...” Klikk på musen og se sidene. I dag har vi høyere bygninger og bredere veier, men kortere lunte og skylapper.
Kvinne på topp September2008.
Coaching – en frigjøring av menneskelige ressurser
MI – Motiverende intervju som hjelpemiddel ved livsstilsendring
Skaperen, ordneren og danseren
IKT Orkide Ledelse og Skole
Tankens kraft Vi blir det vi tenker!.
AP - Arbeidsplan Vi jobber med arbeidsplanen nesten hver dag.
Håndverk Tro Makt Symbolikk Noe å leve av? Identitet Periode Stil Funn
Diabeteskofferansen Ledere
Personlighetsbegrepet i veiledning
Lørenskog Idrettsforening
VELKOMMEN TIL URO OPPLÆRING
Veiledet lesing Mørkved skole
Muntlig eksamen i Historie og filosofi Del 2 – fagsamtalen
Hvordan få til endringer? Johan Grieg Alberts 7. Oktober 2004
Teambygging og fasilitering
"Møte" Mennesker som treffes rutinemessig eller for en bestemt anledning Møtet er eneste fellesarena Vage eller ingen felles mål Beslutninger blir ofte.
Metakommunikasjon Kommunikasjon på flere plan
Om å skrive om litterære tekster
Bokpresentasjon Oslo.
I dag snakker vi om: Brukergrensesnitt med kvalitet Bruksegenskaper Normans 7 stadier Testing med papirprototyp.
Lederen som coach Jeg kan ikke lære noen noe,
Elevsamtalen Praktisk tverrfaglig eksamen
PÅ SAMME LAG for å bedre læringsutbytte for alle
Mestring og forebygging av depresjon
12 Reflekterende lesing.
Kulturteori
Smittende Tro Del Vær deg selv.. Pausebilde.
Spørsmål til diskusjon Hvordan kan vi påvirke holdningene i alle ledd -Se til England? -Den gode samtalen? -Annet.
Spørsmål og aktiviteter på ulike nivåer
Lederstil og Motivasjon.
 En modig leder  Mangel på kvalifisert arbeidskraft  Noen så mitt potensial  Noen tok seg tid for å forklare  Noen ble av og til irritert på grunn.
Tema: Kommunikasjon i team
Lek og Læring i barnehagen
Kapittel 3.3 Modul I Kvalitetsledelse.
Kapittel 1.4 Modul I Kvalitetsledelse
Drop-In metoden En metode for å veilede elever til en mer positiv elevrolle Fra bekymring til forandring gjennom samtale, veiledning og oppfølging Utviklet.
Anna Kristine Halvorsrud, Symra barnehage
Vi vil «være sammen»; for barna…
Trond Haukedal AS Norsk Forening for Rett Syndrom Fagseminar Oslo den 17 oktober 2015 «Hei.
Fagkveld om psykisk helse «GOD PSYKISK HELSE MED KRONISK SYKDOM» Hva er psykisk helse? Livskvalitet og kronisk sykdom Tankens kraft – tanker, følelser,
TIDLIG INNSATS OG UTFORDRENDE ATFERD Boka: Kompetanseløft i bhg Pål Roland.
1 Kan det finnes gode argumenter for at Gud eksisterer?
Sosial kompetanse og empati. Sosial kompetanse Sosial: forholdet mellom mennesker Kompetanse: dyktighet Sosial kompetanse: evnen til å fungere godt sammen.
På med tenkehattene: Parallelltenkning som kreativ metode.
Asperger syndrom og ADHD
MÅNEDSBREV FOR TYRIHANS OKTOBER 2016
Verdier Ikke fem punkter på en lapp, men det som kjennetegner livet og hvordan det leves. Utfordres eller befestes av vår etikk. Ofte ser vi at gode verdier.
Hva er den ekte og opprinnelige versjonen av deg selv?
12. Organisasjonsutvikling
12. Organisasjonsutvikling
Gjennomgang av JTI i gruppe
Utskrift av presentasjonen:

Ledelse og personlighet Endrings- og utviklingskompetanse <Header> Hvem er jeg som leder? Samarbeid Ledelse og personlighet Endrings- og utviklingskompetanse Beate Aske Løtveit <Filename> Utskrift 03.04.2017

MBTI Myers-Briggs Type Indikator <Header> MBTI Myers-Briggs Type Indikator Vi setter mennesker i bås. Vårt ubevisste begrepsapparat er i full sving hele tiden. Kan gi oss noen konstruktive begreper å kategorisere ut fra. Slike teorier kan brukes negativt også. Det finnes ingen enhetlig personlighetsteori. MBTI er ikke evaluerende. <Filename> Utskrift 03.04.2017

F Følelse P oPpfattelse I Introvert N iNtuisjon Ekstrovert E Sansing S <Header> Ekstrovert E Sansing S Tenkning T avgJørelse J energilinjen I Introvert N iNtuisjon F Følelse P oPpfattelse oppfattelseslinjen avgjørelseslinjen organiseringslinjen <Filename> Utskrift 03.04.2017

Ekstrovert E I Introvert <Header> Ekstrovert E I Introvert Mot den ytre verden Aktiv Utover Sosial Mennesker Tale - tenke Mange Uttrykksfull Handle - tenke - handle Lærer ved prøving og feiling Mot den indre verden Reflekterende Innover Reservert Ideer og tanker Tenke - tale Få Stille Tenke - handle - tenke Vil forstå før man prøver ut <Filename> Utskrift 03.04.2017

Bruker gjerne kjente framgangsmåter Beholde ”Den sjette sans” <Header> Sansing S N iNtuisjon De fem sansene Enkelhet Det som er Sansekvalitet Å samle inn data Her og nå Tar ting som de er Bruker gjerne kjente framgangsmåter Beholde ”Den sjette sans” Mønstre og sammenhenger Muligheter Hva betyr dette? Å tolke data Fremtiden Vil endre, forbedre og utvikle tingene Foretrekker egne, nye måter <Filename> Utskrift 03.04.2017

Tenke T F Føle Hode Objektiv Rettferdig Kjølig Upersonlig Kritisere <Header> Tenke T F Føle Hode Objektiv Rettferdig Kjølig Upersonlig Kritisere Analysere Konsis Prinsipper Hjerte Subjektiv Harmoni Omtenksom Personlig Verdsette Innlevelse Overtalende verdier <Filename> Utskrift 03.04.2017

AvgJøre J P oPpleve Organisert Struktur Kontroll Besluttsom Planlagt <Header> AvgJøre J P oPpleve Organisert Struktur Kontroll Besluttsom Planlagt Avgrense Setter mål Regulere Fleksibel Flyt Opplevelse Spontan Åpen Se det an Samler informasjon Tilpasse <Filename> Utskrift 03.04.2017

E Lederatferd Får energi fra den ytre verden, av mennesker og ting, besøker folk på kontorene. Går rundt og snakker med folk. Vil fortelle deg hva de tenker Handlingsorientert Uttrykksfull og vennlig Foretrekker å være sammen med mange

I Lederatferd Får energi fra den indre verden, tanker og konsepter. Må bli spurt om hva de tenker. Ettertenksom Rolig og reservert Leder ved å konsentrere seg på sin arbeidsplass Skriver beskjeder Er ikke begeistret for avbrytelser Foretrekker å være sammen med få

S Lederatferd Foretrekker å bruke standard prosedyrer. Fokuserer på detaljer og liker det best. Foretrekker å få informasjon presentert på en sekvensiell og logisk måte. Flink til å iverksette på det praktiske plan. Er en organisatorisk realist.

N Lederatferd Gleder seg over å bruke nye fremgangsmåter. Interessert i det store bildet, sammenhengen. Foretrekker å få informasjon presentert med hovedvekt på helhetsbildet. Forstår lett hvordan prosjekt eller undervisningsopplegg vil kunne fungere. Ser etter alle muligheter, uten alltid å tenke på nytteverdien. Har visjoner om klassen, skolen, teamet

T Lederatferd Kan virke brå og kald. Orientert mot årsak – virkning. <Header> T Lederatferd Kan virke brå og kald. Orientert mot årsak – virkning. Føler seg vel med å analysere saker. Har en tendens til å se etter de rasjonelle og logiske svarene. Treffer beslutninger <Filename> Utskrift 03.04.2017

F Lederatferd Kan virke varm og empatisk. Orientert mot mennesker. <Header> F Lederatferd Kan virke varm og empatisk. Orientert mot mennesker. Vil se etter og vise andre at de bryr seg. Har ikke noe imot kommunisere på et personlig nivå. Ønsker konsensus. <Filename> Utskrift 03.04.2017

<Header> J lederatferd Vil avslutte prosjekter og treffe beslutninger, kanskje av og til for raskt. Kan være avhengig av programmer og datoer. Vil ofte foretrekke og tro på at der er et enkelt korrekt svar eller handling. Har behov for informasjon som er nøyaktig og presis. Bruker huskeliste som en agenda, der hvert punkt må knyttes til handling eller fullførelse. Planlegger arbeidet og følger planen. <Filename> Utskrift 03.04.2017

<Header> P Lederatferd Ønsker å utsette tiltak i prosjekter og beslutninger så lenge som mulig, av og til for lenge. Foretrekker å samle mye informasjon. Foretrekker ofte å studere alternativer uten forpliktelser. Refererer til det han/hun har opplevd, uten å komme med en klar stillingstagen. Bruker en huskeliste for å kunne gjøre noe en gang i framtiden. <Filename> Utskrift 03.04.2017

Temperamentene Basert på observerbar atferd eller atferdsmønstre <Header> Temperamentene Basert på observerbar atferd eller atferdsmønstre Beskriver forskjeller mellom mennesker som historisk kan spores til flere kulturer, blant annet de gamle grekerne. Har fire variasjoner, ikke 16, og essensen er derfor enklere å gripe umiddelbart enn den fullstendige typetabellen <Filename> Utskrift 03.04.2017

<Header> Søker forandring og variasjon Fri og glad Realistisk Nyter øyeblikket Prosessorientert Spontan Impulsiv Liker konkrete oppgaver Når? Elsker å ha det gøy Tilpasningsdyktige Trenger rom og frihet ”Når jeg ikke får det til, leser jeg bruksanvisningen” Handlingsorientert Uhemmet Stil: Konfliktløser/forhandler Søker etter: Handling Svakt punkt: Rutiner SP <Filename> Utskrift 03.04.2017

Stil: Visjonær Søker etter: Kompetanse Svakt punkt: Inkompetanse <Header> Uavhengig Går egne veier Intellektuell og nysgjerrig Yter mye Flink med ord Tviler på seg selv Prinsipper Uavhengig av autoritet Konseptualiserer Forandringens arkitekt Hvorfor? Liker kompleksitet Lager systemer Objektive oppfatninger Argumenterende Kunnskap Vil forstå ting i en større sammenheng I konkurranse med seg selv og andre Stil: Visjonær Søker etter: Kompetanse Svakt punkt: Inkompetanse NT <Filename> Utskrift 03.04.2017

Stil: Katalysator Søker etter: Identitet Svakt punkt: Skyld <Header> Forførerisk Mystisk Livlig fantasi Forhold Overfølsom overfor konflikter Sympatisk Samhandling Forsøker å finne seg selv Flink med mennesker Selvstendig Hvem? Muligheter for mennesker Trenger oppmuntring og oppmerksomhet Samarbeid Opptatt av det en kan få til Gir ofte positive kommentarer Stil: Katalysator Søker etter: Identitet Svakt punkt: Skyld NF <Filename> Utskrift 03.04.2017

<Header> Lojal mot organisasjonen Besluttsomme Fastholder tradisjoner ”Skal, skal ikke” Motstand mot forandring Avhengig Hva? Sosial ansvarlig Ansvar Stabilitet Presise Struktur ”Ikke reparer det som ikke har gått i stykker Prosedyrer Orden Avhengig av autoritet Stil: Stabilisator Søker etter: Høre til Svakt punkt: Manglende orden/organisering SJ <Filename> Utskrift 03.04.2017

SP Lederstil: Konflikt- og problemløsende, forhandler, brannslukker. <Header> SP Lederstil: Konflikt- og problemløsende, forhandler, brannslukker. Arbeidsstil: Handlekraft med evne til å gjøre de riktige tingene til rett tid. Læringsstil: Lærer gjennom å involvere seg aktivt i å gjøre det som trengs her og nå. Bidrag: Takler og mestrer effektivt det uventede og uvanlige. <Filename> Utskrift 03.04.2017

NT Lederstil: Visjonær, systembygger. <Header> NT Lederstil: Visjonær, systembygger. Arbeidsstil: Utvikler ideer med logikk og skarpsindighet. Læringsstil: Tilegner seg personlig mestring gjennom en upersonlig og analytisk prosess. Bidrag: Strategi og analyse. <Filename> Utskrift 03.04.2017

NF Lederstil: Katalysator, talsmann, motivator <Header> NF Lederstil: Katalysator, talsmann, motivator Arbeidsstil: Inspirerer og formidler verdier i samspill med andre mennesker. Læringsstil: Selvinnsikt gjennom individuell forestillingsrikdom. Bidrag: Noe personlig eller en spesiell visjon av muligheter <Filename> Utskrift 03.04.2017

SJ Lederstil: Tradisjonell, stabiliserende, konsoliderende. Arbeidsstil: Preget av ansvar, lojalitet og flid. Læringsstil: Lærer trinnvis, med blikket rettet mot nytteverdi nå og i fremtiden. Bidrag: Jobben utført som avtalt, til avtalt tid.

<Header> Samarbeidsøvelse <Filename> Utskrift 03.04.2017

(inkorporert kunnskap) <Header> 1. Techne (inkorporert kunnskap) Tradisjon Historie X0 X1 Dette er liminalsonen 2. Episteme (abstrakt kunnskap, skrevet ned i en bok) <Filename> Utskrift 03.04.2017

Endrings- og utviklingskompetanse Memoria - - hukommelse Docilitas - lærevillighet Solertia - forestillingsevne Fronesis - klokskap