Areal- og transportplan for Buskerudbyen

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Små og mellomstore byers rolle i kollektivtransporten
Advertisements

Næringsarealprosjektet
Hvordan gjøre veksten bærekraftig?
Øvre Sund bru åpner i 2011, vurdering av bruk av gamle bybru pågår nå Tiltaksplan for handel og næringsliv i Drammen sentrum.
BILKØ TIL EVIG TID? Naturvernforbundet Eddie Westad Statens vegvesen.
Areal- og transportutvikling Lier – Drammen - Eiker - Kongsberg
PLANER og planer … Hjelper det med planstrategi?.
Generelt om Randaberg Kommunen
Mulighetsanalyse næringsarealer i Buskerudbyen
NÆRINGSAREALER/INFRASTRUKTUR Viktigheten av å se etablering av næringsarealer og planlegging av infrastruktur i sammenheng. Distriktssjef Johan Mjaaland.
Presentasjon for Drammen formannskap 7. juni 2011
Regional areal- og transportplan Prosjekt Buskerudbyen
FYLKESMANNEN I HEDMARK
NTP og RTP – grensesnitt og samspill Fylkesordførernes/- rådsledernes sommermøte 2011 Vest-Agder, Kristiansand 8/8 Jan Fredrik Lund, leder NTP-sekretariatet.
Arealpolitikk Ole Haabeth, fylkesordfører Østfold Fylkesordførernes sommermøte 8. aug 2011.
Vestfolds fortrinn Klima og natur, kulturhistorie Urbant Variert arbeidsmarked Kort vei til Oslo.
Buskerudbyen: Regionalt samarbeid om bærekraftig areal- og transportpolitikk.
Øvre Sund bru åpner i 2011, vurdering av bruk av gamle bybru pågår nå Tiltaksplan for handel og servicenæringen i Drammen sentrum.
Kontaktutvalget 21. november 2011 Hans-Petter Tonum, daglig leder i DNF Næringsutvikling videre – med vekt på sentrum.
E.C. Dahls Eiendom AS ble etablert i 1986, og eier helt eller delvis et 50-talls eiendommer i Trondheim sentrum. Selskapet er en langsiktig eiendomsaktør.
Eksempel 4: Smart transport
AREALPROSJEKTET Felles overordnet
Vi skal bygge videre på det vi har!
Langsiktig arealstrategi
Planer og pågående prosesser som har betydning for næringsutvikling 1 Kommuneplanens samfunnsdel Kommuneplanens arealdel ATP-plan Buskerudbyen.
Foto: Helén Eliassen Hva er de strategisk viktigste forskningstemaene fremover? Helge Garåsen, 10.januar 2012.
Kristin Loe Kjelstad 3.juni 2009
Overordnet mål og sluttprodukt
Strategi for biltrafikkreduserende tiltak i Buskerudbyen
Regional utvikling - Norge Bjørnar Sæther SGO 1001.
Arealplan, innspill, føringer og framdrift
Jo Viljam Drivdal Leder - bymiljøavtale
Samarbeid og virkemidler for markedsdrevet utbygging i knutepunkt og tettsteder AV/EP
Strategisk næringsplan - Høringsforslag PSN
1 Statsråd Åslaug Haga Osloregionens rådsmøte 30.mai 2006 Regjeringen vil bidra til å styrke Osloregionens kvaliteter og fortrinn.
Mosseregionkonferansen Ellen Grepperud, sekretariatsleder
20 minutter Fremtidens boligutvikling - effektive kollektive knutepunkter – vi må bo tettere og høyre? Petter Eiken 19 mars 2015 Bedre byrom der mennesker.
Næringslivets lokaliseringsmønster og arealbruksutvikling Trondheim: innb arb.pl. Bergen: innb arb.pl. Stavanger/Sandnes:
Boligutfordringer i Oslo og Akershus Innlegg ved politisk rådgiver Roger Iversen Kommunal- og regionaldepartementet.
Lier kommune Sykehus på Gullaug Hvordan vil Lier takle presset? Innledning til debatt Lampeland Ulla Nævestad, Ordfører.
Styringsutfordringer i Osloregionen Av statssekretær Frank Jenssen 13. mai 2004.
Attraktivitet og Samferdsel. Utfordringer Reduksjon i folketall eller lav vekst i kommuner utenfor Stavangerregionen Lav andel kompetansearbeidsplasser.
Hovedpunkter i en klimavennlig bærekraftstrategi for byutvikling (I)  Gjenbruk av byareal i stedet for utadrettet byvekst, med kanalisering av fortettingen.
Styrker (internt)  Store volum av råstoff (skog og potet)  Sentral beliggenhet (Skandinaviakrysset)  Industrikompetanse  Klyngemiljøer innen bygg og.
NÆRINGSAREALER FOR PLASSKREVENDE VIRKSOMHET ATM-rådet Bent Inge Bye, ordfører i Nedre Eiker.
Loe konsernet. Loe Konsernet Består av 2 produksjonsbedrifter: - Loe Rørprodukter AS - Loe Rørprodukter AS - Loe Betongelementer AS - Loe Betongelementer.
Buskerudbyen Seminar 15. juni 2011 – Union Scene Nye trender og lokalisering for næringslivet i Buskerudbyen Daglig leder Fredrik A. Haaning Buskerud Næringsmegling.
Helsebygg – motor i en bærekraftig byutvikling? Helhetsløsninger for mer attraktive byer og tettsteder – styrking av bærekraftige areal- og transportstrukturer.
Mulig modell for framtidig finansiering av kollektivtrafikken Dialogmøte 29. mars 2012 Harald Horne fylkesrådmann.
Samferdsel inkl. Østlandspakka Orientering til kontaktutvalget 6. desember 2007.
Buskerudbysamarbeidet ATM-rådet, 29. februar 2016 Innledning v/Tore Opdal Hansen, leder av ATM-utvalget.
Fylkesplan for Nordland Geir Davidsen Dato Foto: Bjørn Erik Olsen.
Strategisk Næringsplan Knutepunkt Sørlandet 1. Bakgrunn Målet er å utvikle kommunene og sikre innbyggerne i regionen et så godt og effektivt tjenestetilbud.
° Buskerudbyen_P | Buskerudbyen – parkering Presentasjon av sluttrapport - november 2010 Bjørn Haakenaasen 1.
Noen tanker rundt etablering av grønn grense Øyvind Dalen med bistand fra Gunnar Berglund og Rune Skeie.
SPR for SBATP og jordvern Olav Malmedal
Problemstillinger FoU-prosjektet har hatt tre hovedproblemstillinger
Langsiktige utviklingsgrenser i Vestfold – praktisk bruk og erfaring
Presentasjon 14. juni 2017 Rådgiver Magnar Simensen
Tove Hellem Arealalternativ i byutredningen i Trondheim - en orientering til Lillehammer kommune
v/ Tore Askim, prosjektsjef, Buskerudbysamarbeidet
FAGGRUPPER OG PROSJEKTGRUPPER
Kommunemøter RPBA - om RTP
Regional plan for bærekraftig arealpolitikk (RPBA)
Problemstillinger FoU-prosjektet har hatt tre hovedproblemstillinger
Gran Ved rådgiver Per Erik Fonkalsrud
Kommunemøter RPBA - om RTP
Utviklingsprogram for byregioner
Fritidsbolig - status Status og måloppnåelse
Møte med Styringsgruppen. Sortland kommune
Utskrift av presentasjonen:

Areal- og transportplan for Buskerudbyen Forventet resultat: Mer helhetstenkning og regionalt perspektiv. Bedre måloppnåelse for miljø og klima. Bedre transportløsninger for innbyggere og næringsliv. Større uttelling i nasjonale prosesser i konkurranse med andre byregioner. Større forutsigbarhet i planprosesser med færre innsigelser. Mer attraktive byer og tettsteder. Mer konkurransedyktig næringsliv.

Areal- og transportplan for Buskerudbyen Utredning av planalternativer Mulighetsstudie næringsarealer Attraktive byer og tettsteder

Utredning av planalternativer Alt 0: Videreføring av eksisterende areal- og transportstruktur. Lier: Som kommuneplanen, men uten Lierstranda. ”Lierstranda” fordeles på andre steder. Alt 1: Vekst lokaliseres til noen utvalgte tettsteder i hver kommune. Lier: Lierstranda, Lierbyen, Gullaug, Tranby. Alt 2: Vekst lokaliseres til ”kommunesenteret”. Lier: Lierstranda.

Mulighetsstudie næringsarealer Formål: Gi grunnlag for tilrettelegging av en konkurransekraftig regional næringsstruktur, med fokus på attraktive lokaliseringsmuligheter for ulike typer bedrifter. Legge til rette for ”rett virksomhet på rett sted”, blant annet for å kunne minimalisere transportomfanget i regionen

Mulighetsstudie næringsarealer Karakterisering av dagens næringsstruktur og næringsarealer Vurdering av framtidig behov for næringsarealer Vurdering / drøfting av utfordringer og muligheter for næringslivet i regionen uavhengig av kommunegrenser

Virksomheters mobilitetsprofil Legge til rette for ”rett virksomhet på rett sted” i forhold til en ABC-tankegang Virksomheters mobilitetsprofil Arbeidsplassintensitet Besøksintensitet Bilavhengighet Geografisk rekkevidde Omfang av godstransport Ankomsttid for ansatte

Områders tilgjengelighetsprofil A-områder Knutepunkt med regional kollektivbetjening, god tilgjengelighet for gående og syklende, samt eventuelle restriksjoner på biltrafikk (parkering) Typisk sentrumskjerne B-områder Områder med relativt god kollektivbetjening og biltilgjengelighet, og gjerne god tilgjengelighet for gående og syklende Bydelsomsentra og områder langs kollektivaksen Mindre utstrekning enn A-områder C-områder Lav kollektivbetjening og god biltilgjengelighet Nærhet til hovedveg God plass

Områders tilgjengelighetsprofil i Lier

3. Mulighetsstudie næringsarealer

Mulighetsstudie fortettingspotensiale

3. Mulighetsstudie næringsarealer

Grunnleggende drivkrefter for næringslokalisering Muligheter og utfordringer Grunnleggende drivkrefter for næringslokalisering Nærhet til marked Nærhet til ressurser Men også Langsiktighet og utvidelsesmulighet Attraksjon og image Infrastruktur, estetikk og organisering

Ulike næringer – ulike behov Husholdningsrettede Bedriftsrettede – arbeidsplassintensive Bedriftsrettede – arealkrevende Næringer med behov for stedegne kvaliteter Den store mellomgruppen Buskerudbyen - Muligheter og utfordringer

Forventet fremtidig etterspørsel

Prognose for Buskerudbyen Buskerudbyen - Muligheter og utfordringer

Trender For «kontorarbeidsplassene» Fokus på arealeffektivitet Fokus på energiforbruk Sentralitet – ift arbeidskraft og persontransport Søker profesjonelle eiendomsutviklere og velutviklede eiendomsmarkeder. Flere som leier enn eier Drammen – og etter hvert også Lier (Lierstranda) vil ha det største etterspørselspresset Kongsberg må sikre rom for videre utvidelse for aktører knyttet til teknologiklyngen Buskerudbyen - Muligheter og utfordringer

Trender For plasskrevende næring Nye arealer som muliggjør flytting Langsiktig skjerming ift naboer Stabilitet i rammebetingelser Godt overordnet veinett Områdene langs E 134 mellom Drammen og Hokksund og langs E18 fra Lier sørover mot grensen til Vestfold vil være særlig sentralt. Buskerudbyen - Muligheter og utfordringer

Trender For handel Konsentrasjon viktig for vekst. Stadig flere kjeder stiller krav om minimum omsetning både i egen og andre bransjer i umiddelbar nærhet til egen virksomhet Kjøpesenter i bykjernen Eksterne kjøpesentra presser seg fram i tett- steder der senterstrukturen er svak Vekst bør primært komme som fortetting innenfor eksisterende senterstrukturer i de enkelte kommunene

Attraktive byer og tettsteder Utfordringer Lier: Spredt bolig- og næringsbebyggelse, som gir store avstander, mye bilbruk, og vanskeliggjør etablering av et konkurransedyktig kollektivtilbud Kommunen mangler et tydelig bysentrum Mye gjennomfartstrafikk skaper barrierer mot fjorden Svært mye pendling både inn og ut av kommunen Utfordring å håndtere/fordele veksten i kommunen i påvente av en byutvikling på Lierstranda. Lierstranda som fremtidig byutviklingsområde krever nært samarbeid med felles målsetning og satsning mellom flere strategiske aktører (Lier kommune, Drammen kommune, Jernbaneverket, Statens Vegvesen, EIDOS, og private investorer/utviklere)

Attraktive byer og tettsteder Muligheter Lier : Fremtidig byutvikling på Lierstranda, med høystandard kollektivknutepunkt ved f.eks. Amtmannssvingen, vil aktualisere etablering av arealeffektive arbeidsplasser, handel og svært attraktive boliger ved fjorden. Med rett styring og satsning på vekst basert på kollektivtransport med skinner som ryggrad vil Lierstranda kunne utvikles til nasjonalt foregangseksempel for bærekraftig byutvikling i hovedstadsregionen Lierstranda muliggjør en bymessig sammenheng med, og forsterkning av Drammen Lierstranda aktualiserer en bedre traffikal løsning for tilknytning til regionalt transportnett på Brakerøya