Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
1
Møte med Styringsgruppen. Sortland kommune 15.10.2018.
Handelsanalysen
2
Oppgaven Vi skal utarbeide en trafikkanalyse – med fokus på situasjonen i Vesterålsgata. Vi skal utarbeide en handelsanalyse – med fokus på byen Sortland På bakgrunn av disse analysene og annen informasjon, skal vi utarbeide en Mulighetsstudie for Sortland. Handelsanalyser ble aktualisert som følge av den rikspolitiske bestemmelsen for kjøpesentre (2008 – 2018) og regional planbestemmelse (Fylkesplanens kap 7). Den nasjonale politikken på dette området ligger fast. Dette ivaretas gjennom de statlige planretningslinjene for samordnet bolig-, areal- og transportplanlegging. En handelsanalyse er et kunnskapsgrunnlag for å kunne dokumentere viktige utviklingstrekk i samfunnet som påvirker utviklingen i varehandelen; Befolkningsutvikling / demografi Sysselsetting Utvikling i regionen Handelsanalysen blir et viktig grunnlag for mulighetsstudien. Mulighetsstudien legger grunnlag for politiske veivalg. Footer
3
Arbeidsopplegg, handelsanalysen
Innhenter data bl.a. fra SSB for å dokumentere utviklingen fram til nå og beregne utviklingen fram til 2030. Utvikling av handelsnæringen Arealbehov Forventet omsetning Muligheter Møter med aktører (Næringsforeningen, viktige aktører mv) Innhenting av opplysninger Areal / omsetning / antall kunder Vurdering av markedsområde / omland / region Effekt av netthandel Adkomst / parkering / tilgjengelighet Rapport til Sortland kommune – 20. sept.
4
Perspektiv 2011 - 2030 – 2050 «Framtid i Nord» (2014)
Kunnskapsinnhenting fra Nord-Norge. Nærings- og fiskeridepartementet Kommunal- og Fornyingsdepartementet Klima- og miljødepartementet. Bygger på 13 fagrapporter. Er vi på vei mot dette scenariet? Footer
5
Befolkningsutvikling i Vesterålsregionen 2008-2018 og 2019-2030
Footer
6
Footer
7
Footer
8
Footer
9
Sysselsatte i utvalgte næringer i Sortland 2017
Footer
10
Sysselsatte etter arbeidssted 2008-2017
Footer
11
Footer
12
Pendling. Vesterålsregionen år 2017.
Footer
13
Detaljvareomsetning pr innbygger i Vesterålen 2008-2017
Detaljvareomsetning totalt. Mill kr. Untatt motorvogner og bensinstasjoner Footer
14
Footer
15
Dekningsgrader for byene i Hålogaland – sett i forhold til vareomsetning i hålogaland-regionen
Sortland Narvik Harstad V.Vågøy Vågan NACE 45 249 137 136 98 179 NACE 47 154 110 114 117 NACE 45 = bil, motorsykler, andre motorvogner, rekvisita, verksted mv. Unntatt drivstoff. NACE 47 = detaljvareomsetning for øvrig. Medregnet drivstoff. Footer
16
Detaljvareomsetning. Mill kr i bykommuner i Nordland og Troms.
Footer
17
Detaljvareomsetningen i Hålogaland
13% av all detaljvareomsetning (unntatt bil – medregnet bensin) skjer på Sortland. Dette tilsvarer en omsetning på ca mill kr i 2017. Footer
18
Dagligvareomsetning i Hålogaland
Ca 10% av all dagligvareomsetning i Hålogaland i 2017 skjer på Sortland. Dette tilsvarer en omsetning på ca 503 mill kr. Footer
19
Bilbransjen – en betydelig bransje for Sortland.
22% av all bilomsetning (unntatt bensin) i Hålogalandsregionen skjer på Sortland. Dette tilsvarer i 2017 en omsetning på ca 810 mill kr. Footer
20
Utfordringer innen handel:
Footer
21
Kilde: VIRKE. Konjunkturseminar, september 2017. Lars E Hartveit
Footer
22
Regionforstørring Kilde; Statens vegvesen – region nord. 2016.
Footer
23
Footer
24
Framskrevet arealbehov fram til 2030 for Sortland. To scenarier:
Vi antar at reelt behov for økt handelsareal i perspektiv 2030 vil ligge i størrelsesorden – m2. Footer
25
Neste steg - Mulighetsstudien;
Vekstpotensialet for handelsnæringen i Sortland by ligger innen; En meget sterk handelsnæring Regionforstørring El-bilrevolusjonen Salg av opplevelser (handel – merkevare/branding - kultur – reiseliv) Nye hotellprosjekter. En ringvirkningsstudie (TØI 2009) av nytt hotell og kulturhus i Sortland, angir at ett nytt hotell vil gi ca nyskapte gjestedøgn i Vesterålen. Utviklingen innen «blå sektor» Generell positiv samfunnsutvikling Hvordan vil en fortsatt vekst i handelsnæringen i Sortland by påvirke Byen (trafikkavvikling, parkering, bymiljø mv) Arealbehov (nytt handelsareal mv) Regionen (handelsnæringen i regionen) Footer
26
Epost: morten.selnes@norconsult.com
Kontaktperson: Morten Selnes Tlf: Epost:
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.