SKOLENS KARRIEREVEILEDNING

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Senter for yrkesrettleiing i Hordaland.
Advertisements

Ungdomstrinn i utvikling Ole Johansen Utviklingsveileder Nordkapp, Måsøy, Kvalsund, Hammerfest, Hasvik, Loppa og Alta.
Kunnskapsløftet – hvordan skal det bli regional virkelighet? Kunnskapsminister Øystein Djupedal Regjeringens kontaktkonferanse med fylkeskommunene 7. mars.
Fylkesnettverk karriereveiledning UTDANNINGSVALG
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Forventninger og videre arbeid…...
Noen utfordringer for skolene
Foto: Peder Austrud Vest-Agder fylkeskommune folkestyre- samarbeid - kompetanse Karriereveiledning - Regional konferanse Bergen september.
Samarbeid om europapolitisk deltakelse Gunn Marit Helgesen Leder i internasjonalt fagpolitisk utvalg Oslo,
Kunnskapsløftet i videregående opplæring Statssekretær Lisbet Rugtvedt Elevorganisasjonens nasjonale seminar 19. november 2005 Engebråten skole.
KARRIEREPLAN SVOLVÆR BARNE- OG UNGDOMSSKOLE 2006/07
…og ingen sto igjen Tidlig innsats for livslang læring
Fafo Nettverk for kompetanseutvikling 22. oktober 2004 Forskningsstiftelsen Fafo Anna Hagen.
Hva skal til for å gi ungdom og voksne et bedre grunnlag for yrkes- og utdanningsvalg? Rådgiving og karrièreveiledning.
Levanger kommune Oppvekst Bunntekst 1 St.meld.nr.16 ( ) ……. og ingen sto igjen Tidlig innsats for livslang læring Stortingsmeldingen presenterer.
KUNNSKAPSLØFTET SØR-VARANGER KOMMUNE
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
GNIST og Ungdomstrinns-satsingen VFL-samling Susanne Lavik
Ungdomstrinn i utvikling
Velkommen til Fylkesmannens fagsamling 29. og 30. oktober 2013.
Ny forskrift til opplæringsloven § 9-2 Retten til nødvendig rådgiving
MaHa DELT RÅDGJEVING Rådgjevarsamling I Magnus Barfot.
Tidlig innsats for livslang læring
Ungdomstrinn i utvikling - Ressurslærersamling
Arbeidslivsfag Kan arbeidslivsfaget bidra til at ungdomskoleelevene blir mer motivert??
Utvikling av samarbeidsformer mellom lærerutdanningen og skole- og barnehageeier 6 mill til prosjektet 27 søknader –Variasjon ift innfallsvinkel, omfang,
Kampen om de kloke hodene -og jobben med å få dem ut til næringen…
UFD Kompetanse for utvikling Strategi for kompetanseutvikling i grunn- opplæringen St.meld 30 ( ): 2-3 mrd. - Aktørene: skoleeier/KS,
Entreprenørskap i lærarutdanningen
Folkebibliotekene vil: - være omstillingsdyktige - gi bedre tjenester til alle innbyggerne - demokrati -sosial utjevning.
Fylkesnettverk for karriereveiledning i Nord-Trøndelag Namsos, april 2013.
Kommunenettverk for miljø og samfunnsutvikling. Presentasjon 2008 Bakgrunn Livskraftige kommuner –Samarbeidsavtale KS og Regjeringen ved Miljøverndepartementet.
Karriereveilednings- prosjektet 2-årig prosjekt helhetlig system for karriereveiledning i fylket heve kompetansen til aktørene i utdannings- og yrkesveiledninga.
Karriereveiledning i et livslangt perspektiv – sammenhengen mellom NAV og skolesystemet Rune Kristensen, NAV Rana arbeid Tromsø 20. april 2007.
Rådgivernettverk fylkesnivå Fauske, 18 – 19. mars 2013 Foto: Peter Hamlin.
Innlegg på konferanse, Tromsø,
Rogalandsmetoden for en helhetlig fag- og yrkesopplæring IKT – VfL UiS
Utdanningsvalg Gran Ungdomsskole 2008/2009
Skolebesøk februar 2008 Forskrift Retningslinjer for lokalt gitt eksamen i Oppland fylkeskommune Hjelpemidler ved lokalt gitt og sentralt gitt eksamen.
Startkurs rådgivere 30 min. om Karrieresenter Telemark:30 min. om Karrieresenter Telemark: –Hvem er vi? Organisering –Hovedmål og målgrupper –Ressurs -
”Programfag til valg” En nyskaping innen yrkes- og utdanningsveiledning?
Nasjonale prøver.
Kvalitetsutviklingsplanen Oppsummering
Kunnskapsdepartementet Norsk mal: Startside Tips for engelsk mal Klikk på utformingsfanen og velg DEPMAL – engelsk Eller velg DEPMAL– engelsk under ”oppsett”.
Borre ungdomsskole
Kunnskapsløftet Innføring : Trinn og Vg. 1
STRATEGIPLAN LILLEHAMMER-SKOLENE
Mandal videregående skole - vi bryr oss ”Hospitering på videregående skole” - utprøving av utdanningsprogram. Et samarbeid mellom ungdomsskolen og videregående.
Regjeringens navn på den nye skolereformen
…og ingen sto igjen Tidlig innsats for livslang læring
1 Kunnskap Mangfold Likeverd Kultur for læringUFD Kultur for læring Kunnskap Mangfold Likeverd.
”Skolens yrkes- og utdanningsveiledning” - tiltak i St. meld. nr. 16 ( ) …og ingen sto igjen Innlegg på konferanse, Bergen, september.
…og ingen sto igjen Tidlig innsats for livslang læring
LP-modellen fra et rektorperspektiv
OVERGANGEN FRA GRUNNSKOLE TIL VIDEREGÅENDE SKOLE.
SKOLETINGET Olav Ulleren, administrerende direktør Kunnskap for kommende generasjoner.
God rådgivning for veien videre i utdanning og arbeidsliv
DEMONSTRASJONSSKOLER OG -BEDRIFTER fellessamling i Kristiansand Åge R. Rosnes, november 2005.
KURS FOR INSTRUKTØRER 4.DESEMBER 2014 Bli kjent med og avklare rollen som lærebedrift i et 4-åring utdanningsløp.
En politikk for Kunnskaps-Norge Statssekretær Åge R. Rosnes LOs utdanningskonferanse 2. november 2005 Sørmarka.
Lokalt arbeid med læreplaner og vurdering, KRS FYLKESMANNENS UTVIDEDE UTDANNINGSMØTE TEMA: LOKALT ARBEID MED LÆREPLANER OG VURDERING.
Nasjonale utfordringer i lærerutdanningen Per Botolf Maurseth Utdanningsforbundets konferanse om lærerutdanning 29. Januar 2007.
PROGRAMFAG TIL VAL Om faget og førebuing til oppstart
Skulpturlandskap Nordland - Ballangen Foto: Vegar Moen Ofoten Studiesenter Siv Lysvold 30. mars 2016.
Norge i omstilling – karriereveiledning for individ og samfunn RAPPORT FRA KARRIEREVEILEDNINGSUTVALGET AVGITT TIL KUNNSKAPSDEPARTEMENTET 25. APRIL 2016.
Norge i omstilling – karriereveiledning for individ og samfunn NOU 2016:7 Grunnopplæringa – universiteter og høyskoler – NAV – kvalitet kompetanse Lindesnes.
Skolebasert kompetanseutvikling
Utvikle en felles plan for faget utdanningsvalg i Vestfold
Skolebasert kompetanseutvikling
VELKOMMEN TIL NETTVERSSAMLING!
Utskrift av presentasjonen:

SKOLENS KARRIEREVEILEDNING UTFORDINGER OG UTVIKLING I EN NY TID Jan Erik Asbjørnsen Kristiansand 25.- 26.09.07

Nasjonal politikk for karriereveiledning i skolen Opplæringsloven med forskrift og læreplaner St meld nr 30 (2003-2004) Kultur for læring Innst S nr 268 (2003-2004) St.meld nr 16 (2006-2007) … og ingen sto igjen Innst S nr 164 (2006-2007) Læringsplakaten Tildelingsbrev og rundskriv fra Utdanningsdepartementet Strategiplaner og veiledninger Budsjett

St meld nr 30 (2003-2004) Kultur for læring Del av det nasjonale systemet for kvalitetsvurdering Rådgivningstjenesten på Læringsplakaten Initiere etablering av regionale partnerskap, initiere forsøksprosjekter for å vinne erfaring Stimulere til utvikling av kompetansetilbud for rådgivere Bidra til nasjonalt oppdatert informasjon og samarbeid om nasjonale oppgaver

St.meld nr 16 (2006-2007) … og ingen sto igjen God rådgivningstjeneste for å Redusere sannsynligheten for omvalg/frafall Kunne foreta bevisste og informerte valg av utdanning og arbeid Delt rådgivningstjeneste : Sosialpedagogisk rådgivning Utdannings- og yrkesrådgivning Partnerskap for karriereveiledning videreføres. Nasjonal koordinering utredes

Revidert nasjonalbudsjett 2007 4 mill til å utvikle partnerskap for karriereveiledning i alle fylker Rammebevilgning på 11 mill til fylkeskommunene for å styrke rådgivningen på ungdomstrinnet Til sammen betyr det 36 mill styrking pr år fra 2008

Styrke karriereveiledningen langs tre hovedlinjer Styrke skolens arbeid med karriereveiledning for elevene Styrke karriereveiledningen i et livslangt perspektiv Kompetanseutvikling/ profesjonalisering av karriereveiledningen

Kompetanseutvikling og profesjonalisering Kompetansekrav Forskrift Kompetanseutviklingsstrategien Nettverk for karriereveiledning Hjelpemidler og verktøy Erfaringsspredning

Karriereveiledning i et livslangt perspektiv Forsøk med Partnerskap for karriereveiledning (2005-2008): Mål: Å utvikle et forpliktende partnerskap for koordinering og samarbeid om karriereveiledning i et livslangt perspektiv i fylket. Nordland, Akershus og Telemark Erfaringer kartlegges av NIBR

Aktører i partnerskapet: Partnerskapet skal: bistå skoleeiere og skoler med oppdatert informasjon tilby skolering initiere forsøk iverksette strategier for å bidra til rådgivning av høy kvalitet ivareta behovet for en koordinert veiledningstjeneste for voksne. Aktører i partnerskapet: Fylkeskommunen får ansvar for etablering avpartnerskap og avgjør selv hvordan dette skal gjøres i brev av 8.2.06 Partnerskap inngåes med fylkesmannen, Aetat, KS, arbeidslivets organisasjoner, høyere utdanningsinstitusjoner og andre aktuelle offentlige og private instanser.

Koordinering og samarbeid i et livslangt perspektiv Partnerskapene for karriereveiledning evalueres - spredningskonferanse på Lillestrøm 22.-23. jan 2008 Nasjonalt koordinerende organ utredes av KD på bakgrunn av erfaringene med partnerskap. Rapport ventes 1. okt.

Styrke skolens arbeid med karriereveiledning for elevene Skolen skal legge basis for elevenes mestring av sin egen karriereutvikling i et livslangt perspektiv Del av regjeringens politikk for sosial utjevning Tidlig innsats for å sikre elevens mestring av sin karriereutvikling i et livslangt perspektiv Skolen kjenner de svake elevene og vet hvem som trenger dette mest

Hele skolens oppgave Forskrift Skoleledelsens ansvar for synlig ledelse for karriereveiledningen Skolens virksomhetsplan og forankring hos lærerne Deling krever tett samarbeid Programfag til valg/prosjekt til fordypning på Vg1 gir store muligheter Opplæringsbok/karriereperm

Hele skolens ansvar forts. Fokus, rydding og omfordeling av oppgaver styrker både karriereveiledningen og det sosialpedagogiske arbeidet Tydelig rolledeling og rom for utvikling Større mulighet for individuell veiledning Hvordan skolen løser oppgaven avgjør nye roller og nye samarbeidsrelasjoner for rådgivningstjenesten Fylket får utvidet ansvar for veiledningen på ungdomstrinnet

Programfag til valg Programfag til valg skal gi elevene muligheter, og bidra til økt engasjement og bedre forutsetninger for senere utdanningsvalg gi elevene erfaring med innhold, oppgaver og arbeidsmåter som karakteriserer de ulike utdanningsprogrammene gi elevene bedre tilpasset opplæring og mulighet for mer praktisk aktivitet eller fordypning Faget blir obligatorisk skoleåret 2008-2009 Betydningen av samarbeid mellom skolenivåene og fylkeskommunens utvidete ansvar

Utfordringer knyttet til lokal utvikling av faget Motivasjon Kartlegging – hva har vi? hva trenger vi? Organisering av arbeidet fleksibilitet – variasjon - tilpasning Helhet og sammenheng Tverrfaglig tenkning Entreprenørskap/Elev-bedrift Partnerskap skole -arbeidsliv Rådgivers rolle, ansvar og oppgaver Utvikling og erfaringsdeling – internt / eksternt IKT Elevmedvirkning Gode vurderingsordninger Hensiktsmessige strukturer

Programfag til valg Skoleeiers utfordringer: Initiere, støtte og følge opp skolene Planer, samarbeid, samordning Samarbeidsavtaler med GS,VGS og arbeidslivet Regionale nettverk for utvikling og erfaringsdeling Strukturer – lokalt og regionalt

Erfaringsinnhenting Det er innhentet informasjon om: omfanget av utprøvingen i 3 fylker de erfaringene som gjøres med organisering og innhold i faget Utdanningsdirektoratet skal vurdere: et representativt utvalg av lokale læreplaner i faget er de konkrete utprøvingene i samsvar med gjeldende retningslinjer? hvilket behov det er for eventuelle forbedringer av gjeldende retningslinjer?

Underveis i Kunnskapsløftet På www.udir.no ligger tjenesten Underveis . beskriver hva som er nytt og særlig vektlagt i Kunnskapsløftet en hjelp til å forstå læreplanene eksempelsamling med bidrag fra skoler, skoleeiere og lærere i hele landet bl.a. eksempler på hvordan skoler har jobbet med PTV. Eksempelsamlingen utvides kontinuerlig.

Verktøy i karriereveiledningen Portfolio/karriereperm Karriereplan Nettutvikling Informasjon til elevene Udirs nettsted vedr.karriereveiledning Erfaringsdeling, felles fokus og debatt Kompetanseutvikling Informasjon til min språklige elever og deres foreldre

Oppfordring: Skjerp sansene! Grip ideene og erfaringene dere får presentert på konferansen! Diskuter og legg planer! Lykke til med konferansen! Lykke til med å omsette tankene til handling!

I skinnet frå gatelykta Øyeblikka Du må Ta vare på Øyeblikka Dom fyk førbi som Snøfnugga I skinnet frå gatelykta En kølsvart Kveld Sent i oktober Men greie du Å fange Dom riktige? Som blir sittandes Att I minnet – Å sjela ? Hell Smelte Ælle? Jan Erik Asbjørnsen