Barns perspektiv. Av Gruppe 5. F1a Jon E. Brendsrud Trine Schanning

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Styrenes ansvar – utfordringer og utviklingstrekk
Advertisements

Kjønn og likestilling- menn i barnehagen
- Sosialpolitikk, oppvekstpolitikk, kulturpolitikk og økonomisk politikk.
Hvem skal bestemme?.
Barns rettigheter - personvern
Kommunale råd for mennesker med nedsatt funksjonsevne – en ”vaktbikkje” også for utviklingshemmede? Gunn Strand Hutchinson, medlem av Bodø kommunale råd.
Samarbeid om europapolitisk deltakelse Gunn Marit Helgesen Leder i internasjonalt fagpolitisk utvalg Oslo,
Bioteknologinemda
Tverrfaglig prosjekt Gruppe 1 Fredrik, Christine & Tine T.
Barneperspektiv Av: Gruppe 6, F1a. Karianne Solberg, Anette Isaksen,
Gruppe 6: Aina, Antonios, Christer, Elisabeth og Kenneth F1B
- Hvordan bidra til helsefremmende samfunnsutvikling i kommunene?
Hurra for Barns rettigheter! De blir 23 år i år
8 Det politiske systemet i Norge
Mangfold og Likeverd Barn og kommunikasjon
10Velstand og velferd.
Ergoterapeutstudenter har et fagforbund OG en INTERESSEORGANISASJON  Presentasjon laget av: Ann-Heidi Adriansen, kull 07. Ergoterapeututdanningen ved.
Sør-Afrika KFUM Tensing
Språk og sosialisering
Fosterbarn, minoritetsbarn, barnevernsbarn, eller barn?
Levanger kommune enhet Velkommen! Bunntekst 1. Levanger kommune enhet Bunntekst 2 Kommunedelplan oppvekst Hvorfor lager vi kommunedelplaner? Behov for.
Rolighetsmoen barnehage
HVEM TJENER PÅ ARBEIDSINNVANDRINGEN? OXLO-KONFERANSEN 2012.
FYLKESMANNEN I NORD-TRØNDELAG Kommunal- og familieavdelingen.
Morgendagens kompetanse
2. Lærerprofesjonens etiske plattform i et lederperspektiv
Kompetanse og rekruttering. Likeverdig og høy kvalitet i alle barnehager Stortingsmelding om barnehagen i fremtiden, legges frem vår Gi tydelig.
Medieanalyser Helse Midt- Norge Oppsummering
Budsjettdrøfting i bystyrekomite for oppvekst og utdanning 12. oktober.
Fra arbeiderpartistat til misfornøyd oljenasjon
Jeg heter Yasmin Meralli Jeg er invitert hit på grunn av mine erfaringer som Konsernsjef for mangfold og likestilling i et av Canadas største finanskonsern,
Forventninger til samhandlingsreformens betydning for funksjonshemmede Hva er, hvem har behov for koordinerte tjenester?
Oljefondskampanjen i Fasteaksjonen 2015: Jobber og utvikling Sundvolden 25. januar 2014.
Ungdomstiltak Tiltak mot fattigdom blant barn, unge og familier Drevet med tilskudd fra kap. 857 post 60 ”Støtte til barne- og ungdomstiltak i større bysamfunn.
Tverrfaglig prosjekt - Samfunnsfag og Pedagogikk.
Språk ”En rekke barn har et annet morsmål enn norsk og lærere norsk som andrespråk i barnehagen. Det er viktig at barna blir forstått og får mulighet.
Mangfold og likeverd Barns identitet
M ANGFOLD OG LIKEVERD B ARNS IDENTITET Elin Øydna, Tine Håvak, Elisabet Larsen & Lina Wik Amundrød.
Boligkonferansen 2004 Politisk rådgiver Roger Iversen Kommunal- og regionaldepartementet 24. mars 2004.
Foreldreutvalget for grunnskolen i Levanger ( FGIL ) * FGIL er valgt for å være et koordinerende og felles ledd for alle Foreldre arbeidsutvalgene (FAU`ene)
Meld. St. 24 ( ) Framtidens barnehage. Prosess Prosjekt i Kunnskapsdepartementet (KD) Styringsgruppe Blogg for å få innspill Møter med ulike aktører.
Etikk i pedagogisk arbeid
NIFS LOV OM IDRETTSRÅD I ALLE KOMMUNER MED MER ENN TRE IDRETTSLAG SKAL DET VÆRE IDRETTSRÅD FOR IDRETTSLAG SOM ER MEDLEM I NIF. (NIFS LOV § 8) Idrettsrådet.
Kristine Angell, Kristine Gjelstad, Martine Haug og Renate Heyn.
Regional utvikling - Norge Bjørnar Sæther SGO 1001.
Fagforbundets Internasjonale Trepartssamarbeid Arbeidsseminar august 2014 Anne K Grimsrud.
FORELDREMØTE Hommelvik, Grønberg, og Mostadmark barnehage
SI DIN MENING OM LØNNSOPPGJØRET! TARIFFPERIODEN DM
Utenlandsstudenter, sett fra NSO sitt perspektiv Ved Anders Kvernmo Langset, Leder, Norsk studentorganisasjon Utenlandsstudenter som kompetanseressurs.
Regjeringens tanker om fattigdom Framfylkingens nordiske fattigdomskonferanse Kjell Erik Øie Statssekretær
Godt lokalvalg hva må til? -erfaringer
SKOLETINGET Olav Ulleren, administrerende direktør Kunnskap for kommende generasjoner.
”Juniors dagbok” Sak 3: Årsmeldinger 2005 og 2006.
KURS FOR INSTRUKTØRER 4.DESEMBER 2014 Bli kjent med og avklare rollen som lærebedrift i et 4-åring utdanningsløp.
Barnehagens samfunnsmandat
Barns perspektiv Tine T, Fredrik og Christine F1A.
BARNAS BARNEVERN 2020.
Politisk påvirkning.
Hvordan utvikles vi til aktive samfunnsmedlemmer?
Dokumentasjon som verktøy for læringsprosesser i barnehagen
Hva er demokrati Litteratur: Engelstad (2005)Hva er makt. Larsen og Slåtten (2006)En bok om oppvekst Forelesning 8 mars - 07.
Er det godt for barn å vokse opp i Sigdal? Hva kan kommunen bidra med for at det skal bli enda bedre?
Involvering av barn og unge. Hva er involvering? 15. november 2012 Ikke informasjon – bare en forutsetning for å få til involvering Se Forstå Akseptere.
Lekens egenverdi.
Er det godt for barn å vokse opp i Sigdal?
Forum for natur og friluftsliv - bakgrunn for etablering - kort om utviklingen - litt om miljøutfordringer Introkurs september 2016.
Gruppeoppgave 1 semester 2
Status for arbeidet med ny kulturmelding - en løypemelding.
Økonomi Moss kommune som arbeidsgiver
Larvik - årets kulturkommune?
Utskrift av presentasjonen:

Barns perspektiv. Av Gruppe 5. F1a Jon E. Brendsrud Trine Schanning Marit Nordaas Mari Jarrett.

Definisjon på barns perspektiv Med barns perspektiv mener vi hvordan barn oppfatter samfunnet og verden rundt seg. Vi skal nå se en film snutt om hvordan nrk tar barns perspektiv på alvor.

Link nrksuper. http://nrksuper.no/super/tv/#video?klipp=59 7455 I følege Østrem er Barns perspektiv er sjeldent tilstede når virkeligheten omtales. Dette prøver nrk å gjøre noe med.

Barns perspektiver. Barn er en del av samfunnet. NRK har tatt barns perspektiv på alvor og begynt å produsere nyhetsendinger for barn. Barn er ikke lengre objekter i samfunnet men er subjekter. Nrk sier: de skal sette nyhetene i en sammen heng, forklare vanskelige saker for og dempe frykt og gi barn i norge en forståelse av hva som skjer i landet vårt og resten av verden.

Barns perspektiver. Etter at ny barnehagelov (2005) og rammeplan (2006) kom og ga barn rett til medvirkning ble barns perspektiv satt på dagsorden. For å kunne la barn medvirke på en god måte mener vi at man må klare å forstå barns behov ut i fra deres perspektiver.

Barns perspektiver. Vi mener at George Herbert Mead sin speilings teori er essensielt for å kunne ta barns perspektiv. Vi må kunne speile barns reaksjoner for å kunne ta deres perspektiv og dermed også utøve barns medvirkning. Mead sin speilings teori viser til at jeg speiler meg i andres reaksjoner på meg. (Evenshaug og Hallen 2000)

Høyre! Etter og ha kontaktet høyre lokalt i Tønsberg, Horten, og Larvik både per mail og telefon uten respons valgte vi og kontakte høyres stortings gruppe. Vi ble oppfordret til og sende mail til Birgitte J. Lisland i høyres stortings gruppe. Vi stilte henne en rekke spørsmål, og fikk 21.02.10 svar som følger:

Hei, Takk for interessen for Høyres politikk Hei, Takk for interessen for Høyres politikk. Spørsmålene lar seg ikke besvare kort, men jeg ber dere se nærmere på Høyres Stortingsvalgsprogram og på våre hjemmesider på temaene sosial, familie og kultur. http://www.hoyre.no//portal/filearchive/stortingsvalgprogram_nynorsk_final.pdf http://www.hoyre.no/temaer/barn_og_familie http://www.hoyre.no/temaer/kultur_og_medier I tillegg vil dere finne mye god politikk knyttet til alle temaer i innstillingen til budsjettet, senest for budsjettet for inneværende år. http://www.stortinget.no/no/Saker-og-publikasjoner/Saker/?ptid=B&pid=2009-2010&psid=BEH&pgid=SPESINS Høyres politikk vektlegger barn, oppvekstvilkår og utdanning i betydelig grad innen alle nevnte områder, særlig har vi fokus på høy kvalitet på våre velferdstilbud som barnehage, barnevern, skole og kulturtilbud. Vi har for eksempel et sterkt fokus og flere forslag på å bedre rammevilkårene for frivillig sektor hvor mange barn deltar. Det er også et mål for oss å sikre at barn fra særlig ressurssvake hjem ikke utestenges fra deltakelse på alle gode velferdsordninger på grunn av økonomi. Vi foreslår derfor større grad av inntektsgraderte foreldrebetalingssatser i barnehage og SFO, tilskuddsordninger til betaling av kontingent ved deltakelse i fritidsaktiviteter m.m.. Så er det også slik at vi har kommunalt selvstyre på mange av disse områder, og det er derfor store lokale variasjoner og ulike prioriteringer mellom ulike kommuner på flere av de områder som her nevnes. Mye av prioriteringene bestemmes derfor på kommunenivå. Det er et overordnet mål for Høyre å sikre at vi har et velfungerende arbeidsmarked med lav arbeidsledighet, et lavt rentenivå og satsning på langsiktighet når vi prioriterer i statsbudsjettet. Barns oppvekstvilkår er helt avhengig av at foreldres økonomi er stabil og at vi har trygge arbeidsplasser. Lykke til i morgen! Med vennlig hilsen Birgitte J. Lisland Politisk rådgiver Familie og kulturfraksjonen Høyres stortingsgruppe

Høyre sitt barneperspektiv. ”Høyres mål er å styrke familiene for å sikre en trygg oppvekst for barn. Det viktigste er å øke familiens valg frihet og kvaliteten i barnehagene.” [lest 13.01.10 på www.hoyre.no]

Høyre sitt barneperspektiv. ”kunst og kultur er av avgjørende betydning for utviklingen av en den enkeltes personlighet og livskvalitet.” [lest 13.01.10 på www.hoyre.no]

Høyre sitt barneperspektiv. Høyre ønsker å gi økt økonomisk støtte for å gi barnefamilier større valg frihet. Høyres mål er å styrke familiene for å sikre en trygg oppvekst for barn.

Litteraturliste. Larsen og Vaagan Slåtten (2006), En bok om oppvekst, Bergen: Fagbokforlaget. Kunnskapsdepartementet (2006), Rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver, Oslo: Kunnskapsdepartementet. Kunnskapsdepartementet (2005), Lov om barnehage, Oslo: Kunnskapsdepartementet. Østrem, S (2004) Barns perspektiv [internett] tilgjengelig fra: http://www- lu.hive.no/ansatt/so/documents/Barneperspektiv.pdf [lest 13.01.10] [internett] www.hoyre.no [leste 13.01.10]