Skriving for web og for søkemotorer

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hvordan skrive en vitenskapelig artikkel?
Advertisements

2 Leseferdigheter og lesevaner
Brukervennlighet •Lærefil fra •© 2004 Nina Furu.
YouTube Amerikansk nettside Gratis Video og musikk
Webkommunikasjon •Folkehøgskolene •27. mai 2009 •Nina Furu.
Hvordan vinne på auksjonene? Ingen fasit, men mange gode triks.
Skrive og studieteknikk V/ Espen Schønfeldt
GoOnline publisering Hvordan komme i gang med GoOnline. Denne presentasjonen tar deg steg for steg gjennom oppsett av nettsted med bruk av GoOnline Proffesional.
Rett på sak.
En innføring i spillet: Lag En Setning
Veien mot arbeidslivet Jobbsøking
Brukertesting •Lærefil fra •© 2004 Nina Furu.
Bokanmeldelser..
Slik kommer du til «Personverninnstillinger»: Logg inn på Facebook.
Hvordan intervjue en forsker?
Her kan du lese om: Hvor finner du de ledige jobbene?
Ny Hovedhjemmeside møte - agenda 3. mars
Informasjonsseminaret 2007
Skriving for web •Fylkesbiblioteket i Akershus •10. mai 2010 •Nina Furu.
Elverum, 24. Mai 2011 Kenneth Baranyi Eriksen. Hvem er? Kenneth Baranyi Eriksen  Daglig leder Webgruppen AS  Siviløkonom, fotballtrener  Webanalyse.
Salg og markedsføring på internett – muligheter for Vekstbedriftene 22. okt 2009, Nina Furu.
CV Curriculum Vitae.
B IBLIOTEKSKURS 2 INFORMASJONSSØK KILDEKRITIKK. ATEKST Du finner ATEKST i Fronter eller på bibliotekets forside. Kun datamaskiner på skolen har tilgang.
Det verdiskapende webkonseptet Hvordan web kan og bør bidra til forretningen Dataforeningen 28. okt 2009, Nina Furu.
Skriving for Web •7. mars 2005 •Nina Furu. Nina Furu •Jobber med webkommunikasjon og webstrategi •Driver Nettredaktørskolen på Westerdals •Leder Dataforeningens.
8 Skumlesing.
Å skrive for Internett Ingunn Selvik 5. Mars 2007.
Oppgaveløsning Metode og tilnærming.
Å skrive en sakpreget tekst
Skriving for web •12-K samarbeidet •12. februar 2007 •Nina Furu.
Skriving for Web, NTNU •Nina Furu •18. november 2003.
•Nina Furu Skriving for web Del 1 av 2. Utfordringene: •Å skrive for skjerm er ikke det samme som å skrive for papir •Det er lett å lage ”print på skjerm”,
Workshop 8. februar 2013 Nye nettsider Maria og Martin.
Webredaksjonsmøte 15. september Velkommen. Agenda 1. Hvem oppretter og oppdaterer ansatte? 2. Søkeoptimalisering – sjekkliste og informasjon 3. Demonstrasjon.
E-forvaltningskonferansen Randi Flesland
Å overleve oppgaveskriving: Litteraturgjennomgang
Manual for skoleavis i 6. klasse
Hva det handler om i dag Litt fremover Noen enkle regler for skriving
Om å skrive om litterære tekster
Bokpresentasjon Oslo.
Muntlige presentasjoner
Kunsten å skrive pressemeldinger og pressenotat
Kommunikasjon Ordet stammer fra det latinske ordet communicare som betyr å gjøre felles/ gjøre sammen Nettsider = enveiskommunikasjon Sosiale medier =
Prosjekt og forskningsrapport
Mandag 8. November Powerpoint..
Agenda Velkommen til nye medlemmer!
Webredaksjonsmøte 17. juni Velkommen. Agenda 1. Velkommen 2. Imagemap 3. ECSS- status 4. Bruk av multimedia på nih.no 5. Søkeoptimalisering – sjekkliste.
morild.org en interaktiv nettjeneste i ti år Mer enn 1000 spørsmål
Forskningsrapporten: Sjekkliste (empirisk rapport)
UNG som skyggeredaksjon. Anne Lene Blystad. Jeg er koordinator for UNG-reporter redaksjonen i Hamar Arbeiderblad. Jeg er 22 år, nyutdannet journalist.
10 regler for å skrive for web
”Lukten av informasjon” Lag nettsteder der brukeren kan ”lukte” seg fram til det viktige innholdet Lærefil fra © 2005 Nina Furu Denne.
Grunnkurs i webpublisering
Spørsmål og aktiviteter på ulike nivåer
10/18/11 Skrive for nett Skriveuka 2011 Tengel Aas Sandtrø Pedagogisk utviklingssenter.
Effektiv nettskriving Slik blir du forstått på nettet.
8. Writing for the Web Skrive for Web. Presentasjon av informasjon Tekst er viktig Da må den være lesbar Enkel, direkte, kompakt Vi ser overskrifter og.
De 222 mest brukte ordene i det norske språket..
11. Balancing technology with people’s needs Bruk av teknologi.
9. Product information Produktinformasjon. Online kjøp Som vi har sett har vi ikke noe produkt å se på, holde i, prøve ut, … Da må vi ta igjen på andre.
Politisk påvirkning.
23. Spillere For spillere i Postenligaen og 1.div.
Slik skriver du for nett Av Trude Sæle, Web- og kommunikasjonsrådgiver AFK. Prosjektleder ”Nye nettsider for Veiledningssentrene i Akershus”. Kontaktinfo:
Slik skriver du for nett Av Trude Sæle, Web- og kommunikasjonsrådgiver AFK – prosjektleder for ”Nye nettsider for videregående skoleri Akershus fylkeskommune”.
LES SMARTERE Oversikt Lesemål Les aktivt Oppsummer Repeter
LES SMARTERE Oversikt Lesemål Les aktivt Oppsummer Repeter
Roede-kurslederen på Facebook
Skriv bedre tekster av Dagfinn Hauge- Media serv
Trysilvassdragets skogeierlag Februar 2018
Basis Lesing Panorama Vg3 Læreplanmål:
Utskrift av presentasjonen:

Skriving for web og for søkemotorer 12K-samarbeidet 2. sept. 2008 Nina Furu

Nina Furu Jobber med webkommunikasjon og webstrategi Driver Nettredaktørskolen Styreleder i Webforum Norge Styreleder i Webkvalitet AS Kurs- og konsulentvirksomhet www.nettredaktor.no Mangeårig portalredaktør Lærebokforfatter Med mer

Agenda Umiddelbar webkommunikasjon Teorien om lukten av informasjon og trigger-ord Kjennetegn ved gode trigger-ord 10 skriveregler for web Søkemotorer – hvordan tenker de? Tips og råd

Tidsklemma (avstøting) 52% avstøtning er gjennomsnitt for 1200 norske nettsteder Du har 2-3 sekunder på å overbevise brukeren om at han bør bli og kikke nærmere på ditt nettsted

Tidsklemma (avstøting) 52% avstøtning er gjennomsnitt for 1200 norske nettsteder Du har 2-3 sekunder på å overbevise brukeren om at han bør bli og kikke nærmere på ditt nettsted Hvordan kan dette gjøres?

Tidsklemma (avstøting) 52% avstøtning er gjennomsnitt for 1200 norske nettsteder Du har 2-3 sekunder på å overbevise brukeren om at han bør bli og kikke nærmere på ditt nettsted Hvordan kan dette gjøres? Ved å forstå teorien om ”lukten av informasjon” Ved bevisst bruk av trigger-ord

”Lukten av informasjon”

”Lukten av informasjon” Teori om hvordan brukerne orienterer seg på web Underbygd av flere tusen brukerobservasjoner Jared Spool, Christine Perfetti og David Brittan User Interface Engineering www.uie.com ”Designing for the scent of information”: http://www.uie.com/reports/scent_of_information/

Trigger-ord

Trigger-ord Trigger-ordet beskriver det brukeren leter etter på nettstedet. Kommer brukeren fra en søkemotor, er trigger-ordet det han har søkt på der. Trigger-ordet er ordet (eller ordene) i brukerens ”tankeboble”. Trigger-ordet er altså brukerens eget ord (og ikke ditt!)

Sentralt prinsipp: Når brukeren ser sitt trigger-ord i en link, så klikker han på det

Dette betyr At du må prioritere å identifisere de sentrale trigger-ordene for din virksomhet (Hva er det din kunde kaller ditt produkt/din informasjon?) At du bør bruke disse trigger-ordene i navigasjon. At du bør bruke disse trigger-ordene i overskrifter og i tekster (Og at navigasjon bør se ut som linker) … bedre synlighet på søkemotorer får du da på kjøpet

Kjennetegn ved gode trigger-ord … Fra ”Webkommunikasjon”, Nina Furu, IJ-forlaget/Høyskoleforlaget 2005

1. Gode trigger-ord er enkle

1. Gode trigger-ord er enkle ”Spade”, ikke ”graveredskap” ”Kart”, ikke ”geodata-diagram”

1. Gode trigger-ord er enkle ”Spade”, ikke ”graveredskap” ”Kart”, ikke ”geodata-diagram” Unngå stammespråk! Unngå TBF’er! Unngå fremmedord! Forståelighet på 7.-klasse nivå (ordvalg og setningskonstruksjon).

2. Gode trigger-ord er beskrivende

2. Gode trigger-ord er beskrivende ”Anorexi”, ikke ”når maten blir et problem” I navigasjon og i overskrifter på informasjonstekster er trigger-ordet en merkelapp, verken mer eller mindre

2. Gode trigger-ord er beskrivende ”Anorexi”, ikke ”når maten blir et problem” I navigasjon og i overskrifter på informasjonstekster er trigger-ordet en merkelapp, verken mer eller mindre Unngå kunstige ord. Unngå omskrivninger (også de politisk korrekte).

3. Gode trigger-ord er konkrete

3. Gode trigger-ord er konkrete ”Dagros” eller ”kyr”; ikke ”dyr” Tenk på konkretiseringsstigen Plasser ordet så lavt på stigen som mulig!

3. Gode trigger-ord er konkrete ”Dagros” eller ”kyr”; ikke ”dyr” Tenk på konkretiseringsstigen Plasser ordet så lavt på stigen som mulig! Lukten av informasjon stiger ikke særlig godt oppover i hierarkier.

4. Gode trigger-ord er substantiver

4. Gode trigger-ord er substantiver ”Utdanning”, ikke ”studere” ”Lån”, ikke ”låne”

4. Gode trigger-ord er substantiver ”Utdanning”, ikke ”studere” ”Lån”, ikke ”låne” Unngå omskrivninger med verb 97% av verdens 1000 mest påsøkte søkeord er substantiver

Substantiver vs verb Skole 841 Utdanning 567 Kurs 788 Studere 66 Lån 8491 Låne 56 Regnskap 225 Regnskapsførsel 0 Food 7 000 585 Eating 18 513 Hunger 9 647 Hungry 8169 Money 604 185 Earn 17 494 Earning 4110 Borrow 4484 Borrowing 1871 Alle tall: Overture-søk mars 2005

5. Gode trigger-ord er ikke problemer, men løsninger

5. Gode trigger-ord er ikke problemer, men løsninger ”Kontakt”, ikke ”ensom” ”Anti-virus”, ikke ”virus” (Unntak for medisinske diagnoser)

5. Gode trigger-ord er ikke problemer, men løsninger ”Kontakt”, ikke ”ensom” ”Anti-virus”, ikke ”virus” (Unntak for medisinske diagnoser) Fokuser på løsningene dine (i brukerens ord!), ikke på problemområdene

6. Gode trigger-ord beskriver brukerens behov slik brukeren selv definererer det

6. Gode trigger-ord beskriver brukerens behov slik brukeren selv definererer det Hvis brukeren tror det er briller han trenger, så er det ”briller” og ikke ”kontaktlinser” som er trigger-ordet, selv om du heller vil selge kontaktlinser.

6. Gode trigger-ord beskriver brukerens behov slik brukeren selv definererer det Hvis brukeren tror det er briller han trenger, så er det ”briller” og ikke ”kontaktlinser” som er trigger-ordet, selv om du heller vil selge kontaktlinser. Husk igjen også på at den løsningen brukeren tror at han trenger må formuleres slik brukeren selv ville formulert den (”briller”; ikke ”synshjelpemidler”)

7. Gode trigger-ord beskriver ikke brukeren selv

7. Gode trigger-ord beskriver ikke brukeren selv Unngå inndelinger som ”firmakunde”/”personkunde” eller ”jobbsøker”/”arbeidsgiver” og lignende. Bruker er utelukkende orientert mot produkter/emner/ tjenester.

7. Gode trigger-ord beskriver ikke brukeren selv Unngå inndelinger som ”firmakunde”/”personkunde” eller ”jobbsøker”/”arbeidsgiver” og lignende. Bruker er utelukkende orientert mot produkter/emner/ tjenester. Navigasjonen din skal IKKE være et ”speil” for brukeren, den skal i stedet gi brukeren ”briller” til å oppfatte og forstå ditt innhold.

8. Du kan ikke introdusere nye trigger-ord

8. Du kan ikke introdusere nye trigger-ord ”Findability” fungerer ikke. ”Kunnskapstorget” fungerer ikke.

8. Du kan ikke introdusere nye trigger-ord ”Findability” fungerer ikke. ”Kunnskapstorget” fungerer ikke. Selv om du har funnet på et glimrende ord som beskriver nøyaktig hva du driver med, så fungerer det ikke som trigger-ord så lenge det ikke allerede er i vanlig bruk.

Oppsummering, trigger-ord

Gode trigger-ord bør være: Enkle Beskrivende Konkrete Substantiver Løsninger Brukerdefinerte Ikke beskrive bruker selv Ikke nye ord

Hvordan identifisere trigger-ord? Se på sideinterne søk Se på eksterne websøk (http://www.google.com/insights/search/ ) Spør brukerne direkte Gjennomfør bruker-workshops Gjennomfør elektroniske undersøkelser Gjør split-testing Gjør papir-prototyping Spør sentralbordet

Diskusjonsoppgave i par Prat med sidemannen, forklar hva du jobber med Be sidemannen fortelle deg hva han/hun tror er de viktigste trigger-ordene for den informasjonen du har Skriv ned de viktigste ordene Ta dem med hjem og sjekk om de finnes lett tigjengelig i navigasjon Gjør noen kontrollsøk på ditt eget nettsted på disse ordene og se hvilke treff du får

Trigger-ord rike sider …

Skrive for web: Å skrive for web er ikke det samme som å skrive for papir Det er lett å lage ”print på web”, det bare fungerer ikke Vi må lære nye måter å skrive på som passer for web-mediet

Utfordringene: Det er slitsomt å lese på skjerm; det tar 25% lenger tid De fleste bare skumleser teksten Svært få gidder å scrolle Brukerne leser ikke – de leter (inntil de finner, og først da leser de) Brukerne er utålmodige og rastløse Informasjonstilfanget er enormt

Men det er håp! Brukeren har tross alt oppsøkt deg fordi han/hun er ute etter innholdet ditt Brukeren ønsker å finne ut av det – du må bare hjelpe ham/henne å få det til

Hva er brukeren ute etter? Finne informasjon hurtig Finne korrekt, objektiv og oppdatert informasjon Eventuelt utføre en transaksjon Spør seg hele tiden: Hvorfor bør jeg være her og ikke et annet sted?

”Tidsklemma” … Du har kun et par sekunder til å fortelle brukeren at du har noe å by på Du må med andre ord skrive slik at det er mulig å oppfatte hva det hele handler om i løpet av et par sekunder (for så eventuelt å gå videre og lese mer i dybden)

Et annet aspekt: ”Leseren er ikke lenger en passiv mottaker av en tekst som er ferdig utformet av en forfatter. Leseren bestemmer selv både struktur og rekkefølge i sin egen leseprosess og kan delta aktivt i utformingen av tekst-komplekset.” Martin Engebretsen, førsteamanuensis ved Universitetet i Agder ”Å skrive for skjermen – en innføring i nettjournalistikk”

Tekster på trykk Lineære fortellinger med definert begynnelse og slutt Tekstens elementer er avhengig av sammenhengen de står i Forfatteren styrer leseren gjennom teksten Tilgjengelige innholdsfortegnelser og registre Eksempler: Romaner, noveller, dikt, reportasjer, rapporter

Hypertekst Ikke-lineær tekst Tekstelementer som ”lever sitt eget liv” Leserne kan selv styre i hvilken rekkefølge de ulike tekstelementene skal leses Eksempler: Leksika, aviser, ordbøker, web-tekster

Undersøkelse om lesbarhet Jakob Nielsen/John Morkes

Hva ble testet? Hvor mye leserne husker Hvor mange feil de gjør Hvor lang tid de bruker Hvor lett det er å finne innholdet

Utgangspunktet Nebraska is filled with internationally recognized attractions that draw large crowds of people every year, without fail. In 1996, some of the most popular places were Fort Robinson State Park (355,000 visitors), Scotts Bluff National Monument (132,166), Arbor Lodge State Historical Park & Museum (100,000), Carhenge (86,598), Stuhr Museum of the Prairie Pioneer (60,002), and Buffalo Bill Ranch State Historical Park.

1. Objektivt språk Nebraska has several attractions. In1996, some of the most-visited places were Fort Robinson State Park (355,000 visitors), Scotts Bluff National Monument (132,166), Arbor Lodge State Historical Park & Museum (100,000), Carhenge(86,598), Stuhr Museum of the Prairie Pioneer (60,002), and Buffalo Bill Ranch State Historical Park (28,446).

1. Objektivt språk Nebraska has several attractions. In1996, some of the most-visited places were Fort Robinson State Park (355,000 visitors), Scotts Bluff National Monument (132,166), Arbor Lodge State Historical Park & Museum (100,000), Carhenge(86,598), Stuhr Museum of the Prairie Pioneer (60,002), and Buffalo Bill Ranch State Historical Park (28,446). 27% forbedring

2. Lett å skumlese Nebraska is filled with internationally recognized attractions that draw large crowds of people every year, without fail. In 1996, some of the most popular places were: Fort Robinson State Park (355,000 visitors) Scotts Bluff National Monument (132,166) Arbor Lodge State Historical Park & Museum (100,000) Carhenge (86,598) Stuhr Museum of the Prairie Pioneer (60,002) Buffalo Bill Ranch State Historical Park

2. Lett å skumlese Nebraska is filled with internationally recognized attractions that draw large crowds of people every year, without fail. In 1996, some of the most popular places were: Fort Robinson State Park (355,000 visitors) Scotts Bluff National Monument (132,166) Arbor Lodge State Historical Park & Museum (100,000) Carhenge (86,598) Stuhr Museum of the Prairie Pioneer (60,002) Buffalo Bill Ranch State Historical Park 47% forbedring

3. Kort og konsist (halvert ordmengde) In 1996, six of the best-attended attractions in Nebraska were Fort Robinson State Park, Scotts Bluff National Monument, Arbor Lodge State Historical Park & Museum, Carhenge, Stuhr Museum of the Prairie Pioneer, and Buffalo Bill Ranch State Historical Park.

3. Kort og konsist (halvert ordmengde) In 1996, six of the best-attended attractions in Nebraska were Fort Robinson State Park, Scotts Bluff National Monument, Arbor Lodge State Historical Park & Museum, Carhenge, Stuhr Museum of the Prairie Pioneer, and Buffalo Bill Ranch State Historical Park. 58% forbedring

4. Kombinasjonstekst (alle 3 forbedringer) In 1996, six of the most-visited places in Nebraska were: Fort Robinson State Park Scotts Bluff National Monument Arbor Lodge State Historical Park & Museum Carhenge Stuhr Museum of the Prairie Pioneer Buffalo Bill Ranch State Historical Park

4. Kombinasjonstekst (alle 3 forbedringer) In 1996, six of the most-visited places in Nebraska were: Fort Robinson State Park Scotts Bluff National Monument Arbor Lodge State Historical Park & Museum Carhenge Stuhr Museum of the Prairie Pioneer Buffalo Bill Ranch State Historical Park 124% forbedring

Eksempel fra teknisk tekst Kunde: Sun Microsystems, omarbeidet av Jacob Nielsen

159% forbedring

Hvorfor fungerer dette? Kognitiv belastning (”cognitive load”) reduseres ved At teksten forkortes At teksten gjøres saklig (reklametekst får leseren til å bruke tankekraft på å tenke ”nei, dette er jo ikke sant …”) Det blir mulig å tilegne seg hovedpunktene ved å skumlese

Hvorfor fungerer dette? Kognitiv belastning (”cognitive load”) reduseres ved At teksten forkortes At teksten gjøres saklig (reklametekst får leseren til å bruke tankekraft på å tenke ”nei, dette er jo ikke sant …”) Det blir mulig å tilegne seg hovedpunktene ved å skumlese Brukerne opplever forkortet tekst som MER innholdsrik enn ubehandlet fulltekst

Konklusjon: Det er 25% tyngre å lese på skjerm enn på papir Under 20% av lesere leser faktisk teksten Over 80% bare skanner 3 vinnerstrategier for webskriving: KOS – Kort, Objektivt og Skumlesbart http://www.useit.com/papers/webwriting/

10 regler for å skrive for web

1. Tenk på målgruppen Hvem er ditt publikum? Dann deg et bilde av hvem du skal kommunisere med, og skriv teksten deretter. Bruk brukerens ord, ikke dine egne. Ta utgangspunkt i begreper og grupperinger som er i brukerens hode

2. Skriv kort og konsist Skriv bare halvparten så langt som du ellers ville gjort i ”første lag” av teksten. Bruk heller flere sider, og en ”totrinns-strategi” Hold fokus på det som er viktigst for brukeren Tekster som er lenger enn én skjermside blir ofte skrevet ut.

Ta ”heis-testen” Hvordan avgjøre hva som er virkelig viktig i en historie du skal fortelle

Tenk tabloid!

3. Si det viktigste først Plasser det du ønsker at brukerne skal få med seg helt i starten av teksten. Siden presenterer du detaljer og bakgrunnsinformasjon. Tenk tabloidavis – der skrives det alltid på denne måten. Bruk ingresser for å oppsummere hovedpoenget på toppen av siden.

4. Del opp teksten i avsnitt Del opp teksten i avsnitt med jevne mellomrom. Et avsnitt bør helst ikke være mer enn 100 ord. Presenter bare ett poeng i hvert avsnitt.

100 ord Hvor mye er egentlig 100 ord når man skal sette seg ned og skrive det for papir eller skjerm? Hvor mye er egentlig 100 ord når man skal sette seg ned og skrive det for papir eller skjerm? Hvor mye er egentlig 100 ord når man skal sette seg ned og skrive det for papir eller skjerm? Hvor mye er egentlig 100 ord når man skal sette seg ned og skrive det for papir eller skjerm? Hvor mye er egentlig 100 ord når man skal sette seg ned og skrive det for papir eller skjerm? Hvor mye er egentlig 100

5. Bruk titler og mellomtitler Viktig for at teksten skal være enkel å skumlese. Tittelen skal fortelle hva teksten handler om. Mellomtitlene skal hjelpe brukerne å finne frem til det de er ute etter. Titlene dukker opp i søkemotorer.

6. Uthev viktige ord og setninger Uthevinger gjør det enklere å skumlese teksten. Bruk fet skrift. Ikke bruk understreking, som kan forveksles med lenker. Ikke bruk versaler til utheving. Store bokstaver er tunge å lese – dessuten ser det ut som om du SKRIKER

7. Bruk lister og punkter Presenter viktig faktainformasjon ved hjelp av lister. Ikke pakk det du ønsker å si inn i en masse unødvendige ord.

8. Begrens bruken av lenker Bruk lenker med måte Samle nyttige lenker på ett sted på siden Skriv meningsbærende lenketitler, slik at brukerne skjønner hvor de peker Si fra hvis en lenke fører til en ekstern side

Ikke-sentrale lenker er distraherende for brukerne Ikke-sentrale lenker er distraherende for brukerne. Det er derfor ikke lurt å skrive et avsnitt, for så å fylle det med en mengde invitasjoner til brukeren om å besøke andre nettjenester. Da vil brukeren forsvinne andre steder før du vet ord av det.

Linktekster Eksempler Ikke slik: Klikk her for å lese min CV Men slik: Les min CV Ikke slik: Klikk her for å se på bilder fra ferien. Men slik: Se bilder fra Marokko

Brukervennlige linker vennlighet Brukervennlige linker + - Blå og understreket En tydelig annen farge og understreket Ganske lik farge, men understreket Blå og ikke understreket En tydelig annen farge og ikke understreket Ganske lik farge og ikke understreket Ingen markering

MEN: Most Wanted Response-lenker En forretningskritisk link bør imidlertid stå inne i teksten (men gjerne som eget avsnitt), og bør være lang (7-12 ord) Min egen beste link er Gratis sjekkliste for søkemotoroptimalisering du kan gjøre selv

MEN: Most Wanted Response-lenker NB! Vit at slike linker er ”klikkmagneter” Bruk dem derfor kun der det er nettopp dette du ønsker brukeren skal gjøre En forretningskritisk link bør imidlertid stå inne i teksten (men gjerne som eget avsnitt), og bør være lang (7-12 ord) Min egen beste link er Gratis sjekkliste for søkemotoroptimalisering du kan gjøre selv

MEN: Most Wanted Response-lenker NB! Vit at slike linker er ”klikkmagneter” Bruk dem derfor kun der det er nettopp dette du ønsker brukeren skal gjøre En forretningskritisk link bør imidlertid stå inne i teksten (men gjerne som eget avsnitt), og bør være lang (7-12 ord) Min egen beste link er Gratis sjekkliste for søkemotoroptimalisering du kan gjøre selv Bruker du mange linker, reduserer du klikkraten på hver av dem. En MWR-link er derfor ofte alene.

9. Legg lange dokumenter som vedlegg og/eller egne, underliggende sider Brukerne leser sjelden lange dokumenter rett fra skjermen. Presenter derfor lange referater, rapporter osv. som vedlegg i Word, .pdf eller lignende, som brukerne kan printe ut. Legg gjerne en egen fulltekst-side som HTML-dokument (webside) også. Uansett: Skriv et kort sammendrag som kan leses av dem som ikke skriver ut dokumentet.

10. Les korrektur Det er lettere å lese korrektur før du har publisert teksten på web. Få en utenforstående til å lese gjennom teksten du har skrevet. Samarbeid: Lag skriveregler om nødvendig.

Praktisk KOS

Hva betyr det å skrive KOS i praksis?

Hva betyr det å skrive KOS i praksis? Kort Objektivt Skumlesbart

Kort

Kort Hold fokus beinhardt på poenget og konklusjonen Ta heistesten Kutt halvparten Kutt halvparten igjen Bruk eventuelt en to-trinns strategi Skriv en kort og tabloid artikkel med link … … til en dypere artikkel … (eventuelt til hele saken nedlastbar)

Objektivt

Objektivt ”Cut the prose” Skriv fakta, opplysninger og data Vurder å presentere ting i andre og mer presise former enn tekstlig (grafer, bilder, figurer etc.) Litteratur er for bøker (OK, e-bøker også, da ;-)))

Skumlesbart

Skumlesbart Overskrift & ingress skal fortelle historien Bruk uthevinger Bruk punktlister Bruk mellomtitler Bruk eventuelt grafiske framstillinger Bruk linker som veivisere Brukeren bruker disse punktene til å orientere seg Først når han kommer til målteksten øker tålmodigheten

Bonus-tips Oslo Kommunes språktips-brosjyre (utgitt 8. mars 2007): http://www.deich.folkebibl.no/arkiv/brosjyrer/brosjyre381.pdf Denne linken oppgis med tillatelse fra spesial-rådgiver Thor Kr. Gjørven i Oslo Kommune

Oppsummering – skriving for web Å skrive godt for web handler om å følge KOS-regelen Du må hele tiden ta utgangspunkt i brukerens forståelse, og ikke din egen Tenk på at lesing på web ikke handler om å nyte en tekst men om å finne informasjon raskt og effektivt For å oppnå dette bruker vi de 10 reglene som hjelpemidler Når brukeren får gjort det han skal på vårt nettsted, har vi lykkes!

Søkemotorer

Søkemotorer – noen nøkkeltall Det gjøres ca 15 millioner søkemotorsøk hver dag bare i Norge Google alene står for over 85% av all søkemotortrafikk i Norge 91,7% av brukerne benytter søkemotorer – AC Nielsen 52 % av alle søk etter varer og tjenester gjøres i søkemotorer (mot 30% i papirkataloger) – Gallup 67% av trafikken inn til de synlige norske nettstedene kommer fra søkemotorer

Hvilke kilder skaffer trafikk? Kilde: Brukerdata fra 1200 norske nettsteder jan 2008, levert av Online Services AS

Til orientering: Tall for kun nettkataloger Kilde: Brukerdata fra 1200 norske nettsteder jan 2008, levert av Online Services AS

Unngå lurendreierne www.tryggkatalog.no www.varslingslisten.no http://weblog.bergersen.net/jarle/arkiv/nettkataloger/

Søkemotorer Å få plassering på første side av Google’s søketreff på søkeord og fraser som er viktige for deg, er verd svært mye penger Å få en slik plassering er fullt mulig, selv om man ikke er et stort, multinasjonalt selskap

Søkemotorer Å få plassering på første side av Google’s søketreff på søkeord og fraser som er viktige for deg, er verd svært mye penger Å få en slik plassering er fullt mulig, selv om man ikke er et stort, multinasjonalt selskap Det krever bare at du vet hva du gjør

Annonse Organisk søketreff

Kan kjøpes Kan ikke kjøpes - må fortjenes

Får du nok klikk her …

… havner du her

Hvor ser brukeren ..?

Organisk søk 80 % av klikkene på en søketreffside går til det organiske søket Inntil 40% av klikkene går til den første organiske oppføringen Kilde: Kjartan Bjørkevold/SEMBlogg

Synlighet på Google Annonse kan kjøpes (pris fra 5 cent per klikk) http://adwords.google.com Oppføring i organisk søketreff kan ikke kjøpes, men må fortjenes

Hva styrer rangeringen?

Hva styrer rangeringen? Relevans! Målt i et vektet antall forekomster av søkeord- og fraser; justert for inngående linker, page rank og klikkrate.

Forutsetning: At sidene er indeksert Hva kan hindre indeksering? Søkemotordreperteknologi Dårlig teknisk kvalitet Dårlig strukturering av sider Dårlig intern linking

A. Søkemotordreperteknologi

A. Søkemotordreperteknologi Unngå alltid frames Unngå menyer i flash eller java-script Unngå løsninger som lager unike URL’er for hvert besøk Unngå løsninger som lager URL’er med mer enn 2 variabler (se etter ? og & i URL’en) Unngå kalenderfunksjoner Omgå eventuelt flash- og java-script menyer med en sitemap (men du går glipp av en del linkrelevans)

B. Dårlig teknisk kvalitet

B. Dårlig teknisk kvalitet Sjekk egne sider på http://validator.w3.org Skriv alltid i kravspekk at sidene skal validere Verifiser før akseptanse at sidene validerer

C. Dårlig strukturering av sider Google vil ikke indeksere alt for dypt i tjenesten. Mål: Alle sider bør være tilgjengelige på maks 3 nivåer. Lag eventuelt en site-map

D. Dårlig intern linking

D. Dårlig intern linking Tekst laget som bilde kan ikke leses Menypunkter MÅ lages i tekst Menypunktene MÅ være meningsbærende Linker MÅ være meningsbærende ”Klikk her” forteller Google at siden linken fører til handler om ”Klikk her” (Dessuten er det dårlig WAI)

Når det tekniske er ute av veien … er det INNHOLDET det kommer an på Du MÅ faktisk skrive om de ordene du vil bli synlig på I tillegg bør du sette opp malverket smart, slik at du signaliserer at de viktigste ordene er de viktigste

Google vekter forekomster av ord Forekomst i TITLE-tag vekter tyngst Deretter forekomst i overskrift Deretter forekomster i linker Deretter forekomster i brødtekst Antallet forekomster tidlig i teksten har også en viss betydning Bruk Meta Keywords og Meta Description riktig

Sett opp malverket riktig Ha differensierte TITLE-tagger Gjør TITLE-tag = Overskrift Gjør META Description = Ingress Ha 2-10 sentrale ord i META Keywords Kall overskriftsfonten H1 og mellomoverskrifter H2 Ha linker på overskrifter på teasere Ha en tekstbasert, venstrestilt meny

Tips for søkemotoroptimalisering Unngå søkemotordreper-teknologi Sørg for at sidene validerer Sett opp malverket riktig Skriv gode tekster Sørg for at andre linker til deg

Page rank Et tall Google setter på nettstedets viktighet Skala fra 0 til 10 der 10 er høyest Google selv har 10 Universitetet i Oslo har 8 Oslo Kommune har 6 Sjekk selv på www.quickpagerank.com

Et par nyttige Google-triks Finn ut hvor mange som linker til deg: link:www.minside.no (Skrives inn i søkefeltet) Finn ut hvor mange sider som er indeksert på ditt nettsted: site:www.minside.no (Skrives inn i søkefeltet)

Diskusjonsoppgave i par Hva tror dere at brukere som leter etter den informasjonen hver av dere tilbyr søker på når de søker på søkemotorer? Noter ned de viktigste søkefrasene. Når du er tilbake på kontoret: Gjør et søk på Google på disse frasene, og se om dine sider kommer opp. Hvis ikke, gjør tiltak for å score bedre på disse søkeordene (tilpasse teknisk plattform, visningsmal, ordbruk, menypunkter)

Noen nyttige ressurser om søkemotorer www.seoforum.no www.google.com/webmasters Sjekklister: http://www.nettredaktor.no/Sjekklister/Sokemotor-optimalisering/ (enkel og gratis) http://www.webkvalitet.no/Rapporter/Sjekkliste_for_sokemotorer/ (omfattende og koster penger)

Lykke til, og takk for meg! Nina Furu www.nettredaktor.no Mobil 92208015 nina@nettredaktorene.no