Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Skriving for Web •7. mars 2005 •Nina Furu. Nina Furu •Jobber med webkommunikasjon og webstrategi •Driver Nettredaktørskolen på Westerdals •Leder Dataforeningens.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Skriving for Web •7. mars 2005 •Nina Furu. Nina Furu •Jobber med webkommunikasjon og webstrategi •Driver Nettredaktørskolen på Westerdals •Leder Dataforeningens."— Utskrift av presentasjonen:

1 Skriving for Web •7. mars 2005 •Nina Furu

2 Nina Furu •Jobber med webkommunikasjon og webstrategi •Driver Nettredaktørskolen på Westerdals •Leder Dataforeningens faggruppe for Web- kommunikasjon •Senior web- og intranettkonsulent •Driver www.nettredaktor.no •Mangeårig portalredaktør •Spaltist på www.digi.no •Lærebokforfatter •Med mer

3 Agenda •Skriving for web – teori –Undersøkelse om lesbarhet på web –10 regler for å skrive godt for web –KOS i praksis –Kvalitetskriterier for webtekst •Skriving for web – praksis –Gjennomgang av skriveprosessen/sjekkliste –Oppgaver –Gjennomgang av oppgaver

4 Viktig å huske på: •Å skrive for web er ikke det samme som å skrive for papir •Det er lett å lage ”print på web”, det bare fungerer ikke •Vi må lære nye måter å skrive på som passer for web-mediet

5 Utfordringene: •Det er slitsomt å lese på skjerm; det tar 25% lenger tid •De fleste bare skumleser teksten •Svært få gidder å scrolle •Brukerne leser ikke – de leter (inntil de finner, og først da leser de) •Brukerne er utålmodige og rastløse •Informasjonstilfanget er enormt

6 Men det er håp! •Brukeren har tross alt oppsøkt deg fordi han er ute etter innholdet ditt •Han ønsker å finne ut av det – du må bare hjelpe ham å få det til

7 Hva er brukeren ute etter? •Finne informasjon hurtig •Finne korrekt, objektiv og oppdatert informasjon •Eventuelt utføre en transaksjon •Spør seg hele tiden: Hvorfor bør jeg være her og ikke et annet sted?

8

9 ”Tidsklemma” … •Du har kun et par sekunder til å fortelle brukeren at du har noe å by på •Du må med andre ord skrive slik at det er mulig å oppfatte hva det hele handler om i løpet av et par sekunder •(for så eventuelt å gå videre og lese mer i dybden)

10 •”Leseren er ikke lenger en passiv mottaker av en tekst som er ferdig utformet av en forfatter. Leseren bestemmer selv både struktur og rekkefølge i sin egen leseprosess og kan delta aktivt i utformingen av tekst-komplekset.” •Martin Engebretsen, amanuensis ved Høgskolen i Agder •”Å skrive for skjermen – en innføring i nettjournalistikk” Et annet aspekt:

11 Tekster på trykk •Lineære fortellinger med definert begynnelse og slutt •Tekstens elementer er avhengig av sammenhengen de står i •Forfatteren styrer leseren gjennom teksten •Tilgjengelige innholdsfortegnelser og registre •Eksempler: Romaner, noveller, dikt, reportasjer, rapporter

12 Hypertekst •Ikke-lineær tekst •Tekstelementer som ”lever sitt eget liv” •Leserne kan selv styre i hvilken rekkefølge de ulike tekstelementene skal leses •Eksempler: Leksika, aviser, ordbøker, web- tekster

13 Undersøkelse om lesbarhet Jakob Nielsen/John Morkes

14 Hva ble testet? •Hvor mye leserne husker •Hvor mange feil de gjør •Hvor lang tid de bruker •Hvor lett det er å finne innholdet

15 Utgangspunktet •Nebraska is filled with internationally recognized attractions that draw large crowds of people every year, without fail. In 1996, some of the most popular places were Fort Robinson State Park (355,000 visitors), Scotts Bluff National Monument (132,166), Arbor Lodge State Historical Park & Museum (100,000), Carhenge (86,598), Stuhr Museum of the Prairie Pioneer (60,002), and Buffalo Bill Ranch State Historical Park.

16 1. Objektivt språk •Nebraska has several attractions. In1996, some of the most- visited places were Fort Robinson State Park (355,000 visitors), Scotts Bluff National Monument (132,166), Arbor Lodge State Historical Park & Museum (100,000), Carhenge(86,598), Stuhr Museum of the Prairie Pioneer (60,002), and Buffalo Bill Ranch State Historical Park (28,446).

17 1. Objektivt språk •Nebraska has several attractions. In1996, some of the most- visited places were Fort Robinson State Park (355,000 visitors), Scotts Bluff National Monument (132,166), Arbor Lodge State Historical Park & Museum (100,000), Carhenge(86,598), Stuhr Museum of the Prairie Pioneer (60,002), and Buffalo Bill Ranch State Historical Park (28,446). •27% forbedring

18 2. Lett å skumlese •Nebraska is filled with internationally recognized attractions that draw large crowds of people every year, without fail. In 1996, some of the most popular places were: –Fort Robinson State Park (355,000 visitors) –Scotts Bluff National Monument (132,166) –Arbor Lodge State Historical Park & Museum (100,000) –Carhenge (86,598) –Stuhr Museum of the Prairie Pioneer (60,002) –Buffalo Bill Ranch State Historical Park

19 2. Lett å skumlese •Nebraska is filled with internationally recognized attractions that draw large crowds of people every year, without fail. In 1996, some of the most popular places were: –Fort Robinson State Park (355,000 visitors) –Scotts Bluff National Monument (132,166) –Arbor Lodge State Historical Park & Museum (100,000) –Carhenge (86,598) –Stuhr Museum of the Prairie Pioneer (60,002) –Buffalo Bill Ranch State Historical Park • 47% forbedring

20 3. Kort og konsist (halvert ordmengde) •In 1996, six of the best-attended attractions in Nebraska were Fort Robinson State Park, Scotts Bluff National Monument, Arbor Lodge State Historical Park & Museum, Carhenge, Stuhr Museum of the Prairie Pioneer, and Buffalo Bill Ranch State Historical Park.

21 3. Kort og konsist (halvert ordmengde) •In 1996, six of the best-attended attractions in Nebraska were Fort Robinson State Park, Scotts Bluff National Monument, Arbor Lodge State Historical Park & Museum, Carhenge, Stuhr Museum of the Prairie Pioneer, and Buffalo Bill Ranch State Historical Park. •58% forbedring

22 4. Kombinasjonstekst (alle 3 forbedringer) In 1996, six of the most-visited places in Nebraska were: •Fort Robinson State Park •Scotts Bluff National Monument •Arbor Lodge State Historical Park & Museum •Carhenge •Stuhr Museum of the Prairie Pioneer •Buffalo Bill Ranch State Historical Park

23 4. Kombinasjonstekst (alle 3 forbedringer) In 1996, six of the most-visited places in Nebraska were: •Fort Robinson State Park •Scotts Bluff National Monument •Arbor Lodge State Historical Park & Museum •Carhenge •Stuhr Museum of the Prairie Pioneer •Buffalo Bill Ranch State Historical Park 124% forbedring

24 Eksempel fra teknisk tekst •Kunde: Sun Microsystems, omarbeidet av Jacob Nielsen

25

26

27 159% forbedring

28 Hvorfor fungerer dette? •Kognitiv belastning (”cognitive load”) reduseres ved →At teksten forkortes →At teksten gjøres saklig (reklametekst får leseren til å bruke tankekraft på å tenke ”nei, dette er jo ikke sant …”) •Det blir mulig å tilegne seg hovedpunktene ved å skumlese

29 Hvorfor fungerer dette? •Kognitiv belastning (”cognitive load”) reduseres ved →At teksten forkortes →At teksten gjøres saklig (reklametekst får leseren til å bruke tankekraft på å tenke ”nei, dette er jo ikke sant …”) •Det blir mulig å tilegne seg hovedpunktene ved å skumlese •Brukerne opplever forkortet tekst som MER innholdsrik enn ubehandlet fulltekst

30 Konklusjon: •Det er 25% tyngre å lese på skjerm enn på papir •Under 20% av lesere leser faktisk teksten •Over 80% bare skanner •3 vinnerstrategier for webskriving: KOS – Kort, Objektivt og Skannbart •http://www.useit.com/papers/webwriting/http://www.useit.com/papers/webwriting/

31 10 regler for å skrive for web

32 1. Tenk på målgruppen •Hvem er ditt publikum? •Dann deg et bilde av hvem du skal kommunisere med, og skriv teksten deretter. •Bruk brukerens ord, ikke dine egne. •Ta utgangspunkt i begreper og grupperinger som er i brukerens hode

33 Eksempler på brukernes ord … Norske søk: •Hjemmeside •Hjemmesider •Nettsted •Nettsider Norske søk: • Fly • Flyreise • Flybiletter • Ferie

34 Eksempler Norske søk: •Hjemmeside: 16 •Hjemmesider: 13 •Nettsted: 2 •Nettsider: 10 Norske søk: • Fly • Flyreise • Flybiletter • Ferie

35 Eksempler Norske søk: •Hjemmeside: 16 •Hjemmesider: 13 •Nettsted: 2 •Nettsider: 10 Norske søk: • Fly: 1293 • Flyreise: 0 • Flybiletter: 0 • Ferie: 43

36

37

38

39

40 2. Skriv kort og konsist •Skriv bare halvparten så langt som du ellers ville gjort •Tekster som er lenger enn én skjermside blir ofte skrevet ut. •Hvis du er nødt til å skrive langt, så lag et sammendrag av teksten i starten.

41

42

43

44 Ta ”heis-testen” •Hvordan avgjøre hva som er virkelig viktig i en historie du skal fortelle

45 Tenk tabloid!

46 3. Si det viktigste først •Plasser det du ønsker at brukerne skal få med seg helt i starten av teksten. Siden presenterer du detaljer og bakgrunnsinformasjon. •Tenk tabloidavis – der skrives det alltid på denne måten. •Bruk ingresser for å oppsummere hovedpoenget på toppen av siden.

47

48

49 4. Del opp teksten i avsnitt •Del opp teksten i avsnitt med jevne mellomrom. •Et avsnitt bør helst ikke være mer enn 100 ord. •Presenter bare ett poeng i hvert avsnitt.

50 100 ord Hvor mye er egentlig 100 ord når man skal sette seg ned og skrive det for papir eller skjerm? Hvor mye er egentlig 100 ord når man skal sette seg ned og skrive det for papir eller skjerm? Hvor mye er egentlig 100 ord når man skal sette seg ned og skrive det for papir eller skjerm? Hvor mye er egentlig 100 ord når man skal sette seg ned og skrive det for papir eller skjerm? Hvor mye er egentlig 100 ord når man skal sette seg ned og skrive det for papir eller skjerm? Hvor mye er egentlig 100

51

52

53 5. Bruk titler og mellomtitler •Viktig for at teksten skal være enkel å skumlese. •Tittelen skal fortelle hva teksten handler om. •Mellomtitlene skal hjelpe brukerne å finne frem til det de er ute etter. •Titlene dukker opp i søkemotorer.

54

55

56 6. Uthev viktige ord og setninger •Uthevinger gjør det enklere å skumlese teksten. Bruk fet skrift. •Ikke bruk understreking, som kan forveksles med lenker. •Ikke bruk versaler til utheving. Store bokstaver er tunge å lese – dessuten ser det ut som om du SKRIKER

57

58

59

60

61

62 7. Bruk lister og punkter •Presenter viktig faktainformasjon ved hjelp av lister. •Ikke pakk det du ønsker å si inn i en masse unødvendige ord.

63

64

65 8. Begrens bruken av lenker •Bruk lenker med måte •Samle nyttige lenker på ett sted på siden •Skriv meningsbærende lenketitler, slik at brukerne skjønner hvor de peker •Si fra hvis en lenke fører til en ekstern side

66 Lenker er distraherende for brukerne. Det er derfor ikke lurt å skrive et avsnitt, for så å fylle det med en mengde invitasjoner til brukeren om å besøke andre nettjenester. Da vil brukeren forsvinne andre steder før du vet ord av det. Eksempler •Ikke slik: Klikk her for å lese min CV •Men slik: Les min CV •Ikke slik: Klikk her for å se på bilder fra ferien. •Men slik: Bilder fra Marokko.

67

68

69

70 9. Lange dokumenter som vedlegg •Brukerne leser sjelden lange dokumenter rett fra skjermen. •Presenter derfor lange referater, rapporter osv. som vedlegg i Word,.pdf eller lignende, som brukerne kan printe ut. •Skriv et kort sammendrag som kan leses av dem som ikke skriver ut dokumentet.

71

72

73

74 10. Les korrektur •Det er lettere å lese korrektur før du har publisert teksten på web. •Få en utenforstående til å lese gjennom teksten du har skrevet. •Samarbeid: Lag skriveregler om nødvendig.

75

76 En kort oppgave •Utheving av tekst

77 Flere privatkunder handler aksjer •- Når renten er så lav som nå og aksjemarkedet stiger som det gjør, ønsker flere privatpersoner å handle aksjer eller sette penger i aksjefond. Vi har sett utviklingen i det amerikanske aksjemarkedet, og nå tar det også av her hjemme, sier Hansson, som forteller at det omsettes flere aksjer enn noen gang. - I løpet av de siste månedene har vi fått svært mange nye kunder på meglerbordet. Det er snakk om en dobling sett i forhold til årets begynnelse, sier han. - Det er også stadig flere som ønsker å kjøpe og selge aksjer via Internett-tjenesten til DnB Markets. Etter at kurtasjen ble redusert med 75 prosent tidligere denne uken, har vi fått like mange nettkunder hver dag som vi tidligere fikk hver uke, sier Hansson.

78 Flere privatkunder handler aksjer •- Når renten er så lav som nå og aksjemarkedet stiger som det gjør, ønsker flere privatpersoner å handle aksjer eller sette penger i aksjefond. Vi har sett utviklingen i det amerikanske aksjemarkedet, og nå tar det også av her hjemme, sier Hansson, som forteller at det omsettes flere aksjer enn noen gang. - I løpet av de siste månedene har vi fått svært mange nye kunder på meglerbordet. Det er snakk om en dobling sett i forhold til årets begynnelse, sier han. - Det er også stadig flere som ønsker å kjøpe og selge aksjer via Internett-tjenesten til DnB Markets. Etter at kurtasjen ble redusert med 75 prosent tidligere denne uken, har vi fått like mange nettkunder hver dag som vi tidligere fikk hver uke, sier Hansson.

79 Vil oppgangen fortsette? •I DnB Investors månedsrapport for september stilles spørsmålet om veksten kan forventes å fortsette. - Som vanlig er det argumenter både for og i mot en videre børsoppgang. Blant de positive signalene er de mange og kraftige rentekuttene som ser ut til å virke. Både her hjemme og internasjonalt tror vi dessuten rentene kommer til å ligge på et lavt nivå i lang tid fremover. Konjunktursituasjonen ser også noe bedre ut, sier Penne. - I USA og Japan, og til en viss grad også i EMU, ser vi dessuten tegn på høyere vekst. Inntjeningen holder seg bra, og revideringen av inntjeningsestimatene går i positiv retning.

80 Vil oppgangen fortsette? •I DnB Investors månedsrapport for september stilles spørsmålet om veksten kan forventes å fortsette. - Som vanlig er det argumenter både for og i mot en videre børsoppgang. Blant de positive signalene er de mange og kraftige rentekuttene som ser ut til å virke. Både her hjemme og internasjonalt tror vi dessuten rentene kommer til å ligge på et lavt nivå i lang tid fremover. Konjunktursituasjonen ser også noe bedre ut, sier Penne. - I USA og Japan, og til en viss grad også i EMU, ser vi dessuten tegn på høyere vekst. Inntjeningen holder seg bra, og revideringen av inntjeningsestimatene går i positiv retning.

81 Frykter høye strømpriser •Syv av ti tror de vil få bedre økonomi som følge av et fortsatt lavt rentenivå, tre av ti tror de vil få verre økonomi på grunn av fortsatt høy arbeidsledighet, mens seks av ti tror de vil få verre økonomi som følge av usikkerhet knyttet til strømprisen. Av undersøkelsen framgår det også at hele en av to ønsker å spare mer enn de har gjort hittil i år, mens bare en av fem vil bruke mer penger på forbruk. - Det virker som om erfaringene fra sist vinter da strømprisene ble rekordhøye, virker dempende på forbruket, til tross for at mange nå har fått lavere lånekostnader. Folk vil unngå å komme i samme betalingsklemma en gang til, mener forbrukerøkonom i Den norske Bank, Aud-Helen Rasmussen.

82 Frykter høye strømpriser •Syv av ti tror de vil få bedre økonomi som følge av et fortsatt lavt rentenivå, tre av ti tror de vil få verre økonomi på grunn av fortsatt høy arbeidsledighet, mens seks av ti tror de vil få verre økonomi som følge av usikkerhet knyttet til strømprisen. Av undersøkelsen framgår det også at hele en av to ønsker å spare mer enn de har gjort hittil i år, mens bare en av fem vil bruke mer penger på forbruk. - Det virker som om erfaringene fra sist vinter da strømprisene ble rekordhøye, virker dempende på forbruket, til tross for at mange nå har fått lavere lånekostnader. Folk vil unngå å komme i samme betalingsklemma en gang til, mener forbrukerøkonom i Den norske Bank, Aud-Helen Rasmussen.

83 Praktisk KOS

84 Hva betyr det å skrive KOS i praksis?

85 •Kort •Objektivt •Skumlesbart

86 Kort

87 •Hold fokus beinhardt på poenget og konklusjonen •Ta heistesten •Kutt halvparten •Kutt halvparten igjen •Bruk eventuelt en to-trinns strategi –Skriv en kort og tabloid artikkel med link … –… til en dypere artikkel … (eventuelt til hele saken nedlastbar)

88

89

90

91

92 Objektivt

93 •”Cut the prose” •Skriv fakta, opplysninger og data •Vurder å presentere ting i andre og mer presise former enn tekstlig (grafer, bilder, figurer etc.) •Litteratur er for bøker (OK, e-bøker også, da ;-)))

94

95 Skumlesbart

96 •Overskrift & ingress skal fortelle historien •Bruk uthevinger •Bruk punktlister •Bruk eventuelt grafiske framstillinger •Bruk linker som veivisere •Brukeren bruker disse punktene til å orientere seg •Først når han kommer til målteksten øker tålmodigheten

97

98

99 Kvalitetskriterier for webtekst •Hva er en god overskrift? •Hva er en god ingress? •Hvordan går en god brødtekst?

100 En god overskrift •Forteller hva saken handler om •Forteller konklusjonen •Gir brukeren beslutningsgrunnlag for videre lesning •Er helst ikke på mer enn 4-5 ord •Er ikke ”fiffig” •Husk at en overskrift kan komme fram løsrevet, og må da kunne formidle hele saken alene

101

102 En god ingress •Utdyper overskriften noe •Presenterer de viktigste fakta •Plasserer overskriften i tid og rom •Gir brukeren beslutningsgrunnlag for om han skal lese hele saken (men han skal egentlig ha fått med seg hovedpunktene gjennom bare overskrift og ingress) •Er helst ikke på mer enn 3-4 setninger

103 En god brødtekst •Forteller ”hele” historien – i korte trekk •Linker videre til relevant/mer utdypende informasjon •Gjør det enkelt å finne riktig ”nedslagsfelt” i teksten •Gir beslutningsgrunnlag for om dette er stoff man trenger mer informasjon om, eller om det holder nå •Er helst ikke på mer enn 7-800 ord

104 ”Den lille forskjellen” •Vær oppmerksom på forskjellen mellom å skrive informasjon om en ting og å presentere tingen selv •Vær også oppmerksom på forskjellen mellom å skrive forskjellige typer informasjon om samme ting

105 Informasjon om tingen eller tingen selv? Informasjon om tingen: •Artikler om musikk •Forklaring av bilettbestilling •Informasjon om skatteregler •Informasjon om studietilbud •Informasjon om arveregler •Artikler om norsk film •Artikkel om at nytt statsbudsjett er lagt fram •Artikler om kursutvikling på Oslo Børs Tingen selv: • Nedlastbare Mp3-filer • Søk- og bestill-rutine • Lever selvangivelse på nett • Interaktivt søknadsskjema • Nedlastbare meldingsskjemaer • Filmarkivet.no • Det nye statsbudsjettet som nedlastbar fil • Børsticker

106 Informasjon om tingen eller tingen selv? Informasjon om tingen: •Artikler om musikk •Forklaring av bilettbestilling •Informasjon om skatteregler •Informasjon om studietilbud •Informasjon om arveregler •Artikler om norsk film •Artikkel om at nytt statsbudsjett er lagt fram •Artikler om kursutvikling på Oslo Børs Tingen selv: • Nedlastbare Mp3-filer • Søk- og bestill-rutine • Lever selvangivelse på nett • Interaktivt søknadsskjema • Nedlastbare meldingsskjemaer • Filmarkivet.no • Det nye statsbudsjettet som nedlastbar fil • Børsticker Som regel er tingen selv adskillig mer interessant for bruker enn info om tingen

107 Forskjellige typer informasjon om samme ting •Artikler skrevet for interessert allmennhet •Artikler skrevet for fagfolk •White paper •Rapport •Analyse •Tabeller •Grafer •Statistiske grunnlagsdata

108 Forskjellige typer informasjon om samme ting •Artikler skrevet for interessert allmennhet •Artikler skrevet for fagfolk •White paper •Rapport •Analyse •Tabeller •Grafer •Statistiske grunnlagsdata Relativt lav informasjons- tetthet Høy informa- sjonstetthet

109 Forskjellige typer informasjon om samme ting •Artikler skrevet for interessert allmennhet •Artikler skrevet for fagfolk •White paper •Rapport •Analyse •Tabeller •Grafer •Statistiske grunnlagsdata Relativt lav informasjons- tetthet Høy informa- sjonstetthet På web er ofte tilnærminger med relativt høy informasjonstetthet å foretrekke. Disse sakene gir nemlig brukeren mer uttelling for den tiden han investerer.

110 Oppsummering •Å skrive godt for web handler om å følge KOS- regelen •Du må hele tiden ta utgangspunkt i brukerens forståelse, og ikke din egen •Tenk på at lesing på web ikke handler om å nyte en tekst men om å finne informasjon raskt og effektivt •For å oppnå dette bruker vi de 10 reglene som hjelpemidler •Når brukeren får gjort det han skal på vårt nettsted, har vi lykkes!

111 Oppgaver •http://www.nettredaktorene.no/hibu.htmlhttp://www.nettredaktorene.no/hibu.html

112 Lykke til! Nina Furu www.nettredaktor.no Mobil 92208015 nina@nettredaktorene.no


Laste ned ppt "Skriving for Web •7. mars 2005 •Nina Furu. Nina Furu •Jobber med webkommunikasjon og webstrategi •Driver Nettredaktørskolen på Westerdals •Leder Dataforeningens."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google