Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

•Nina Furu Skriving for web Del 1 av 2. Utfordringene: •Å skrive for skjerm er ikke det samme som å skrive for papir •Det er lett å lage ”print på skjerm”,

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "•Nina Furu Skriving for web Del 1 av 2. Utfordringene: •Å skrive for skjerm er ikke det samme som å skrive for papir •Det er lett å lage ”print på skjerm”,"— Utskrift av presentasjonen:

1 •Nina Furu Skriving for web Del 1 av 2

2 Utfordringene: •Å skrive for skjerm er ikke det samme som å skrive for papir •Det er lett å lage ”print på skjerm”, det bare fungerer ikke •Vi må lære nye måter å skrive på som passer for skjermmediet

3 Utfordringene: •Det er slitsomt å lese på skjerm; det tar 25% lenger tid •De fleste bare skumleser teksten •Svært få gidder å scrolle •Brukerne leser ikke – de leter (inntil de finner, og først da leser de) •Brukerne er utålmodige og rastløse •Informasjonstilfanget er enormt

4 Men det er håp! •Brukeren har tross alt oppsøkt deg fordi han er ute etter innholdet ditt •Han ønsker å finne ut av det – du må bare hjelpe ham å få det til

5 Hva er brukeren ute etter? •Finne informasjon hurtig •Finne korrekt, objektiv og oppdatert informasjon •Eventuelt utføre en transaksjon •Spør seg hele tiden: Hvorfor bør jeg være på denne siden? Finnes det andre leverandører eller andre metoder?

6

7 ”Tidsklemma” … •Du har kun et par sekunder til å fortelle brukeren at det han ønsker å gjøre lar seg gjennomføre på webben •Du må med andre ord skrive slik at det er mulig å oppfatte hva det hele handler om i løpet av et par sekunder •(for så eventuelt å gå videre og lese mer i dybden)

8 •”Leseren er ikke lenger en passiv mottaker av en tekst som er ferdig utformet av en forfatter. Leseren bestemmer selv både struktur og rekkefølge i sin egen leseprosess og kan delta aktivt i utformingen av tekst-komplekset.” •Martin Engebretsen, amanuensis ved Høgskolen i Agder •”Å skrive for skjermen – en innføring i nettjournalistikk” Et annet aspekt:

9 Tekster på trykk •Lineære fortellinger med definert begynnelse og slutt •Tekstens elementer er avhengig av sammenhengen de står i •Forfatteren styrer leseren gjennom teksten •Tilgjengelige innholdsfortegnelser og registre •Eksempler: Romaner, noveller, dikt, reportasjer, rapporter

10 Hypertekster på skjerm •Ikke-lineær tekst •Tekstelementer som ”lever sitt eget liv” •Leserne kan selv styre i hvilken rekkefølge de ulike tekstelementene skal leses •Eksempler: Leksika, aviser, ordbøker, web- tekster

11 Undersøkelse om lesbarhet Jakob Nielsen/John Morkes

12 Hva ble testet? •Hvor mye leserne husker •Hvor mange feil de gjør •Hvor lang tid de bruker •Hvor lett det er å finne innholdet

13 Utgangspunktet •Nebraska is filled with internationally recognized attractions that draw large crowds of people every year, without fail. In 1996, some of the most popular places were Fort Robinson State Park (355,000 visitors), Scotts Bluff National Monument (132,166), Arbor Lodge State Historical Park & Museum (100,000), Carhenge (86,598), Stuhr Museum of the Prairie Pioneer (60,002), and Buffalo Bill Ranch State Historical Park.

14 1. Objektivt språk •Nebraska has several attractions. In1996, some of the most- visited places were Fort Robinson State Park (355,000 visitors), Scotts Bluff National Monument (132,166), Arbor Lodge State Historical Park & Museum (100,000), Carhenge(86,598), Stuhr Museum of the Prairie Pioneer (60,002), and Buffalo Bill Ranch State Historical Park (28,446).

15 1. Objektivt språk •Nebraska has several attractions. In1996, some of the most- visited places were Fort Robinson State Park (355,000 visitors), Scotts Bluff National Monument (132,166), Arbor Lodge State Historical Park & Museum (100,000), Carhenge(86,598), Stuhr Museum of the Prairie Pioneer (60,002), and Buffalo Bill Ranch State Historical Park (28,446). •27% forbedring

16 2. Lett å skumlese •Nebraska is filled with internationally recognized attractions that draw large crowds of people every year, without fail. In 1996, some of the most popular places were: –Fort Robinson State Park (355,000 visitors) –Scotts Bluff National Monument (132,166) –Arbor Lodge State Historical Park & Museum (100,000) –Carhenge (86,598) –Stuhr Museum of the Prairie Pioneer (60,002) –Buffalo Bill Ranch State Historical Park

17 2. Lett å skumlese •Nebraska is filled with internationally recognized attractions that draw large crowds of people every year, without fail. In 1996, some of the most popular places were: –Fort Robinson State Park (355,000 visitors) –Scotts Bluff National Monument (132,166) –Arbor Lodge State Historical Park & Museum (100,000) –Carhenge (86,598) –Stuhr Museum of the Prairie Pioneer (60,002) –Buffalo Bill Ranch State Historical Park • 47% forbedring

18 3. Kort og konsist (halvert ordmengde) •In 1996, six of the best-attended attractions in Nebraska were Fort Robinson State Park, Scotts Bluff National Monument, Arbor Lodge State Historical Park & Museum, Carhenge, Stuhr Museum of the Prairie Pioneer, and Buffalo Bill Ranch State Historical Park.

19 3. Kort og konsist (halvert ordmengde) •In 1996, six of the best-attended attractions in Nebraska were Fort Robinson State Park, Scotts Bluff National Monument, Arbor Lodge State Historical Park & Museum, Carhenge, Stuhr Museum of the Prairie Pioneer, and Buffalo Bill Ranch State Historical Park. •58% forbedring

20 4. Kombinasjonstekst (alle 3 forbedringer) In 1996, six of the most-visited places in Nebraska were: •Fort Robinson State Park •Scotts Bluff National Monument •Arbor Lodge State Historical Park & Museum •Carhenge •Stuhr Museum of the Prairie Pioneer •Buffalo Bill Ranch State Historical Park

21 4. Kombinasjonstekst (alle 3 forbedringer) In 1996, six of the most-visited places in Nebraska were: •Fort Robinson State Park •Scotts Bluff National Monument •Arbor Lodge State Historical Park & Museum •Carhenge •Stuhr Museum of the Prairie Pioneer •Buffalo Bill Ranch State Historical Park 124% forbedring

22 Eksempel fra teknisk tekst •Kunde: Sun Microsystems, omarbeidet av Jacob Nielsen

23

24

25 159% forbedring

26 Hvorfor fungerer dette? •Kognitiv belastning (”cognitive load”) reduseres ved →At teksten forkortes →At teksten gjøres saklig (reklametekst får leseren til å bruke tankekraft på å tenke ”nei, dette er jo ikke sant …”) •Det blir mulig å tilegne seg hovedpunktene ved å skumlese

27 Hvorfor fungerer dette? •Kognitiv belastning (”cognitive load”) reduseres ved →At teksten forkortes →At teksten gjøres saklig (reklametekst får leseren til å bruke tankekraft på å tenke ”nei, dette er jo ikke sant …”) •Det blir mulig å tilegne seg hovedpunktene ved å skumlese •Brukerne opplever forkortet tekst som MER innholdsrik enn ubehandlet fulltekst

28 Konklusjon: •Det er 25% tyngre å lese på skjerm enn på papir •Under 20% av lesere leser faktisk teksten •Over 80% bare skanner •3 vinnerstrategier for webskriving: KOS – Kort, Objektivt og Skannbart •http://www.useit.com/papers/webwriting/http://www.useit.com/papers/webwriting/

29 10 regler for å skrive for web

30 1. Tenk som målgruppen •Hvem er ditt publikum? •Dann deg et bilde av hvem du skal kommunisere med, og skriv teksten deretter. •Bruk brukerens ord, ikke dine egne. •Ta utgangspunkt i begreper og grupperinger som er i brukerens hode

31

32

33

34

35 2. Skriv kort og konsist •Skriv bare halvparten så langt som du ellers ville gjort •Tekster som er lenger enn én skjermside blir ofte skrevet ut. •Hvis du er nødt til å skrive langt, så lag et sammendrag av teksten i starten.

36

37

38

39 Ta ”heis-testen” •Hvordan avgjøre hva som er virkelig viktig i en historie du skal fortelle

40 Tenk tabloid!

41 Vi fortsetter neste uke! Nina Furu www.nettredaktor.no Mobil 92208015 nina@nettredaktorene.no


Laste ned ppt "•Nina Furu Skriving for web Del 1 av 2. Utfordringene: •Å skrive for skjerm er ikke det samme som å skrive for papir •Det er lett å lage ”print på skjerm”,"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google