Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertLisbeth Bråten Endret for 9 år siden
1
•Nina Furu Skriving for web Del 1 av 2
2
Utfordringene: •Å skrive for skjerm er ikke det samme som å skrive for papir •Det er lett å lage ”print på skjerm”, det bare fungerer ikke •Vi må lære nye måter å skrive på som passer for skjermmediet
3
Utfordringene: •Det er slitsomt å lese på skjerm; det tar 25% lenger tid •De fleste bare skumleser teksten •Svært få gidder å scrolle •Brukerne leser ikke – de leter (inntil de finner, og først da leser de) •Brukerne er utålmodige og rastløse •Informasjonstilfanget er enormt
4
Men det er håp! •Brukeren har tross alt oppsøkt deg fordi han er ute etter innholdet ditt •Han ønsker å finne ut av det – du må bare hjelpe ham å få det til
5
Hva er brukeren ute etter? •Finne informasjon hurtig •Finne korrekt, objektiv og oppdatert informasjon •Eventuelt utføre en transaksjon •Spør seg hele tiden: Hvorfor bør jeg være på denne siden? Finnes det andre leverandører eller andre metoder?
7
”Tidsklemma” … •Du har kun et par sekunder til å fortelle brukeren at det han ønsker å gjøre lar seg gjennomføre på webben •Du må med andre ord skrive slik at det er mulig å oppfatte hva det hele handler om i løpet av et par sekunder •(for så eventuelt å gå videre og lese mer i dybden)
8
•”Leseren er ikke lenger en passiv mottaker av en tekst som er ferdig utformet av en forfatter. Leseren bestemmer selv både struktur og rekkefølge i sin egen leseprosess og kan delta aktivt i utformingen av tekst-komplekset.” •Martin Engebretsen, amanuensis ved Høgskolen i Agder •”Å skrive for skjermen – en innføring i nettjournalistikk” Et annet aspekt:
9
Tekster på trykk •Lineære fortellinger med definert begynnelse og slutt •Tekstens elementer er avhengig av sammenhengen de står i •Forfatteren styrer leseren gjennom teksten •Tilgjengelige innholdsfortegnelser og registre •Eksempler: Romaner, noveller, dikt, reportasjer, rapporter
10
Hypertekster på skjerm •Ikke-lineær tekst •Tekstelementer som ”lever sitt eget liv” •Leserne kan selv styre i hvilken rekkefølge de ulike tekstelementene skal leses •Eksempler: Leksika, aviser, ordbøker, web- tekster
11
Undersøkelse om lesbarhet Jakob Nielsen/John Morkes
12
Hva ble testet? •Hvor mye leserne husker •Hvor mange feil de gjør •Hvor lang tid de bruker •Hvor lett det er å finne innholdet
13
Utgangspunktet •Nebraska is filled with internationally recognized attractions that draw large crowds of people every year, without fail. In 1996, some of the most popular places were Fort Robinson State Park (355,000 visitors), Scotts Bluff National Monument (132,166), Arbor Lodge State Historical Park & Museum (100,000), Carhenge (86,598), Stuhr Museum of the Prairie Pioneer (60,002), and Buffalo Bill Ranch State Historical Park.
14
1. Objektivt språk •Nebraska has several attractions. In1996, some of the most- visited places were Fort Robinson State Park (355,000 visitors), Scotts Bluff National Monument (132,166), Arbor Lodge State Historical Park & Museum (100,000), Carhenge(86,598), Stuhr Museum of the Prairie Pioneer (60,002), and Buffalo Bill Ranch State Historical Park (28,446).
15
1. Objektivt språk •Nebraska has several attractions. In1996, some of the most- visited places were Fort Robinson State Park (355,000 visitors), Scotts Bluff National Monument (132,166), Arbor Lodge State Historical Park & Museum (100,000), Carhenge(86,598), Stuhr Museum of the Prairie Pioneer (60,002), and Buffalo Bill Ranch State Historical Park (28,446). •27% forbedring
16
2. Lett å skumlese •Nebraska is filled with internationally recognized attractions that draw large crowds of people every year, without fail. In 1996, some of the most popular places were: –Fort Robinson State Park (355,000 visitors) –Scotts Bluff National Monument (132,166) –Arbor Lodge State Historical Park & Museum (100,000) –Carhenge (86,598) –Stuhr Museum of the Prairie Pioneer (60,002) –Buffalo Bill Ranch State Historical Park
17
2. Lett å skumlese •Nebraska is filled with internationally recognized attractions that draw large crowds of people every year, without fail. In 1996, some of the most popular places were: –Fort Robinson State Park (355,000 visitors) –Scotts Bluff National Monument (132,166) –Arbor Lodge State Historical Park & Museum (100,000) –Carhenge (86,598) –Stuhr Museum of the Prairie Pioneer (60,002) –Buffalo Bill Ranch State Historical Park • 47% forbedring
18
3. Kort og konsist (halvert ordmengde) •In 1996, six of the best-attended attractions in Nebraska were Fort Robinson State Park, Scotts Bluff National Monument, Arbor Lodge State Historical Park & Museum, Carhenge, Stuhr Museum of the Prairie Pioneer, and Buffalo Bill Ranch State Historical Park.
19
3. Kort og konsist (halvert ordmengde) •In 1996, six of the best-attended attractions in Nebraska were Fort Robinson State Park, Scotts Bluff National Monument, Arbor Lodge State Historical Park & Museum, Carhenge, Stuhr Museum of the Prairie Pioneer, and Buffalo Bill Ranch State Historical Park. •58% forbedring
20
4. Kombinasjonstekst (alle 3 forbedringer) In 1996, six of the most-visited places in Nebraska were: •Fort Robinson State Park •Scotts Bluff National Monument •Arbor Lodge State Historical Park & Museum •Carhenge •Stuhr Museum of the Prairie Pioneer •Buffalo Bill Ranch State Historical Park
21
4. Kombinasjonstekst (alle 3 forbedringer) In 1996, six of the most-visited places in Nebraska were: •Fort Robinson State Park •Scotts Bluff National Monument •Arbor Lodge State Historical Park & Museum •Carhenge •Stuhr Museum of the Prairie Pioneer •Buffalo Bill Ranch State Historical Park 124% forbedring
22
Eksempel fra teknisk tekst •Kunde: Sun Microsystems, omarbeidet av Jacob Nielsen
25
159% forbedring
26
Hvorfor fungerer dette? •Kognitiv belastning (”cognitive load”) reduseres ved →At teksten forkortes →At teksten gjøres saklig (reklametekst får leseren til å bruke tankekraft på å tenke ”nei, dette er jo ikke sant …”) •Det blir mulig å tilegne seg hovedpunktene ved å skumlese
27
Hvorfor fungerer dette? •Kognitiv belastning (”cognitive load”) reduseres ved →At teksten forkortes →At teksten gjøres saklig (reklametekst får leseren til å bruke tankekraft på å tenke ”nei, dette er jo ikke sant …”) •Det blir mulig å tilegne seg hovedpunktene ved å skumlese •Brukerne opplever forkortet tekst som MER innholdsrik enn ubehandlet fulltekst
28
Konklusjon: •Det er 25% tyngre å lese på skjerm enn på papir •Under 20% av lesere leser faktisk teksten •Over 80% bare skanner •3 vinnerstrategier for webskriving: KOS – Kort, Objektivt og Skannbart •http://www.useit.com/papers/webwriting/http://www.useit.com/papers/webwriting/
29
10 regler for å skrive for web
30
1. Tenk som målgruppen •Hvem er ditt publikum? •Dann deg et bilde av hvem du skal kommunisere med, og skriv teksten deretter. •Bruk brukerens ord, ikke dine egne. •Ta utgangspunkt i begreper og grupperinger som er i brukerens hode
35
2. Skriv kort og konsist •Skriv bare halvparten så langt som du ellers ville gjort •Tekster som er lenger enn én skjermside blir ofte skrevet ut. •Hvis du er nødt til å skrive langt, så lag et sammendrag av teksten i starten.
39
Ta ”heis-testen” •Hvordan avgjøre hva som er virkelig viktig i en historie du skal fortelle
40
Tenk tabloid!
41
Vi fortsetter neste uke! Nina Furu www.nettredaktor.no Mobil 92208015 nina@nettredaktorene.no
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.