Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Effektiv nettskriving Slik blir du forstått på nettet.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Effektiv nettskriving Slik blir du forstått på nettet."— Utskrift av presentasjonen:

1 Effektiv nettskriving Slik blir du forstått på nettet

2 Slik leser vi på nett Først

3

4 Det første vi ser på en webside Nettbrukere ser først tekst – titler, ledetekster og ingresser. De ser deretter på bilder og grafikk, men ofte først i det de er kommet på en artikkelside. Poynter II, 2000 Når en nettbruker kommer til en artikkelside er de der for å lese. Deltagerne leste først tittel, ingress og selve teksten før de fokuserte på ledsagende bilde. Poynter III, 2003-2004

5 Stemmer dette?

6 Skanner vi fortsatt? Ikke i samme grad 53 prosent skanner og 47 prosent leser metodisk, ifølge Poynter07 Det er ingen forskjeller på lesemønster i forhold til alder

7 Jakob Nielsens F-mønster

8 Hva med forsider? Eyetrack III forteller hvordan vi leser en forside Bare de første tre-fire ordene i ingressen som leses Store titler gjør det enkelt å lese forsiden, kanskje for enkelt Mindre titler og ingress sikrer at leseren leser hele forsiden Vi leser i en slags Z fra øverst i venstre hjørne og nedover.

9 Menyer har mindre verdi

10 Hva med bilder?

11

12 5 grep for effektiv nettskriving Slik blir du lest

13 1. Tenk nytte – ikke nyheter Ingen kommer til nettstedet ditt for å lese nyheter Vi kommer for å vite, finne eller kjøpe noe En god tekst løser et problem

14

15 10 millioner sider3 millioner ALDRI besøkt 1% av innholdet står for 99% av sidevisningene

16 2. Finn dine unike egenskaper Hva skiller deg fra alle andre. Hva gjør at noen skal bruke tid hos deg?

17 Gammel tekst

18 Ny tekst

19 Cut the crap

20 3. Kort eller langt? Hvorvidt vi skal skrive langt eller kort avhenger av hvilke behov innholdet skal løse. Hvor mye informasjon er nødvendig for å dekke et eller flere brukerscenarier? Altså for lite eller for mye informasjon?

21 Telenor - 2007 Telenor - 2009

22 4. Skriv for leseren – ikke Google Google viser det mest relevante innholdet - ikke det mest optimaliserte. Skriv naturlig Bruk synonymer og varier språket Unngå pepring av samme søkeord

23 Risotto61 Risottoen21 Totalt82 Hjelp! Vi ble sletta fra Google

24 5. Prat med målgruppen Gå i dialog med kundene på eksisterende møteplasser (Facebook, Twitter osv) Delta i samtalen rundt relevante temaer Bli en innholdsautoritet Vær oppriktig og engasjert Unngå skryt og surmuling

25

26

27 Control the conversation by improving the conversation. It's that simple. Hugh Macleod, Gapingvoid (2004) ”

28 Takk for meg Ove Dalen ove@netliferesearch.com Mobil: 918 59 180 http://twitter.com/ovedalen


Laste ned ppt "Effektiv nettskriving Slik blir du forstått på nettet."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google