Anne Stine Zakariassen Fylkesmannen Oslo og Akershus

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Bergen Vann Mai 2014.
Advertisements

Oppsummering kontrollaksjoner i 2010 Byggavfallskonferansen februar 2011 Qno Lundkvist /Klif og Astrid Holte/Fylkesmannen i Hordaland Klima-
Kontrollaksjon Havner og avfall 2011 Et skip kommer lastet …… Aksjonsleder Qno Lundkvist.
Hvor godt følges regelverket opp i praksis? Erfaringer etter kontrollaksjoner Aksjonsleder Qno Lundkvist.
Byggavfall – fra problem til ressurs
Kurs utarbeidet av Nasjonal handlingsplan for bygg- og anleggsavfall Byggavfall – fra problem til ressurs 1.Byggavfall – fra problem til ressurs 2.Avfallsplaner.
Kurs utarbeidet av Nasjonal handlingsplan for bygg- og anleggsavfall Byggavfall – fra problem til ressurs 1.Byggavfall – fra problem til ressurs 2.Avfallsplaner.
10.FEBRUAR 2011 BYGGEAVFALLSKONFERANSEN 2011 Hvilke erfaringer har aktørene med byggavfall i Plan- og bygningsloven? ERFARINGER FRA EN RÅDGIVENDE INGENIØR.
Hva skjer med BA-avfallet etter at det har forlatt byggeplassen?
Louise Engan Fylkesmannen i Nordland Geir Hanssen Trondheim kommune
Brente bygg og brannavfall - hva sier regelverket Byggavfallskonferansen 2014, Jon F Larsen, Miljødirektoratet.
Byggavfall – fra problem til ressurs
Hva skal vi snakke om? Hva er IK – Akvakultur? Hva er internkontroll?
Stavanger kommune Byggesak, Krav til avfallsplaner/sluttrapport
Byggavfall – fra problem til ressurs
Fylkesmannen i Møre og Romsdal
Innsamling av EE-avfall i byggebransjen v/Gunnar Murvold
HTV- konferanse 5. – 6. desember 2011
Farlig byggeavfall fra vugge til grav ( Sett fra et juridisk perspektiv )
2. mars Hva er problemet?  Kommunale-/interkommunale avfallsselskaper får ikke løpende hentet/kvittet seg med EE-avfall –Skaper store problemer.
Kurs utarbeidet av Nasjonal handlingsplan for bygg- og anleggsavfall Byggavfall – fra problem til ressurs 1.Byggavfall – fra problem til ressurs 2.Avfallsplaner.
AVSETNINGSMULIGHETER FOR FORURENSEDE GRAVEMASSER VED TORE FROGNER
Etikk, ansvar og god praksis Direktør Dag Westby Byggeavfallskonferansen 2012.
BYGGAVFALLSKONFERANSEN 2011 Mottakskontroll. Hva mottar avfallsmottakene av byggavfall, og hva trenger de å vite om dette avfallet? Haugaland Interkommunale.
Tilsyn utløser miljøtiltak
1 Kari B. Mellem, SSB Avfallsstatistikk Byggavfallskonferansen 2010.
Grunnkurs Arbeidsmiljø Våren 2014
Kommunens tilsyn med skadedyrbekjempere
PCB-forurenset betong
Helse- og miljøtilsyn Salten IKS
SFTs syn på kompetanse, moral og standard hos aktørene i farlig avfallsbransjen. Harald Sørby seksjonssjef.
Sammen holder vi Lofoten ren! Hva skjer med de ulike fraksjonene i distriktene og hvor ender byggavfallet? Monica Kleffelgård Informasjons- og kvalitetsleder,
Statens forurensningstilsyn (SFT) Side 1 Kontroll av tanker ved behandlingsanlegg for farlig avfall Kontrollaksjon DSB og SFT 2008.
Avfallsplan Erfaringer fra en kommune
Olav Skogesal Mepex Consult AS
Lokal håndtering av lettere forurenset betong – hvilke muligheter og hvilke krav? Gunhild Flaamo Fylkesmannen i Sør-Trøndelag.
NHPs betydning for farlig avfallsbransjen 1. Farlige avfallsmengder. NFFAs andel 89 % Deklarert mengde/kg farlig avfall i 2008 kilde KLIF 2.
Nasjonal handlingsplan for bygg- og anleggsavfall (NHP 2)
Miljø- og avfallshåndtering i et veiprosjekt
Kurs utarbeidet av Nasjonal handlingsplan for bygg- og anleggsavfall Byggavfall – fra problem til ressurs 1.Byggavfall – fra problem til ressurs 2.Avfallsplaner.
Miljørettet helsevern - hvordan kan helse- og avfallsetater i kommunene samarbeide Arild Øien Rådgiver i Helsedepartementet.
Internkontroll etter alkoholloven Møte med bransjen
Utsatte barn: Kommunenes tilrettelegging for samarbeid Funn fra landsomfattende tilsyn i 2008 Regional konferanse i Stavanger 2. desember 2009 Avdelingsdirektør.
Farlig avfall 2010 Nye krav til farlig avfallsbransjen og andre viktige budskap til de frammøtte 14. September 2010 Rica Nidelven Hotel i Trondheim Harald.
Byggavfallskonferansen 2011 Nasjonal handlingsplan for bygg- og anleggsavfall Status pr februar 2011 Innledning til sekvens om hvilke grep som må tas for.
”Farlig avfall 2009” i Sandvika Avfall fra bygg- og anleggssektoren – en betydelig avfallfraksjon i årene framover 16. september 2009 Rannveig Ravnanger.
Resultat av konsernrevisjon Sykehuset Østfold
Statens forurensningstilsyn En kort presentasjon av SFT - med vekt på tilsyn Senioringeniør Beryl C. Nygreen, seksjon for produkt- og offshorekontroll.
Intern revisjon ved XXXXX avdeling XX
FOR nr 1127: Forskrift om systematisk helse-, miljø- og sikkerhetsarbeid i virksomheter (Internkontrollforskriften)
Tilsyn med kommunale helse- og omsorgstjenester til voksne personer med psykiske lidelser og samtidig langvarig rusmiddelmisbruk. Seniorrådgiver Arild.
Internkontroll ved Setesdal vgs Mål: ”Å få til felles rutiner og dokumentasjon”, virksomhetsplanen Hele internkontrollsystemet ligger i Fronter, rom.
Status på oppfølgingsarbeidet i forbindelse med tilsynsrapporten og varsel om pålegg fra Arbeidstilsynet, ”Arbeid for helse” per
Innledning til: Tilsyn, hva finner vi av avvik og hvordan lukke disse avvikene? Regelverk og veileder; § 3a og rapport fra ROS.
IK Bygg, et verktøy for kommunene
Opplæring i elektromedisinsk utstyr Håndtering av opplæringsavvik i elektromedisinsk utstyr ved Oslo Universitetssykehus.
INTERNKONTROLL - Medlem av Norges største frittstående elektrikerkjede -
Erfaringer med forurensningsforskriften kapittel 30
Kjemikaliehåndtering
Kvalitet, risiko og avvik
Miljørettet helsevern
Erfaringer fra Fylkesmannen i Oslo og Akershus.
Ved fylkeslege Petter Schou
Forurensningstilsyn og avfall
Krav til mottak av betongavfall og overskuddsmasser
Forskrift om Internkontroll
Administrativ enhet Ca. 30 ÅV Landbruksavdeling ca. 25 ÅV
Utskrift av presentasjonen:

Anne Stine Zakariassen Fylkesmannen Oslo og Akershus 03.04.2017 Byggavfallskonferansen 2013 Farlig byggavfall Tilsyn med avfallsmottakene i Oslo og Akershus Anne Stine Zakariassen Fylkesmannen Oslo og Akershus

Skal snakke om Håndtering av farlig byggavfall Regelverk Tilsynsaksjon Farlig BA 2012 Resultater FMOA – Planlagt tilsyn i 2013 Oppsummering – viktig for bransjen

Fylkesmannen i OA. Organisasjonskart Fylkesmann Valgjerd S. Haugland Ass. Fylkesmann Rannveig Bjerkmo Beredskapsstaben Administrasjonsavdelingen Seksjon for arkiv Seksjon for IT/drift Seksjon for personal/økonomi Samordningsstaben Ass. Fylkesmann Rannveig Bjerkmo Helseavdelingen Juridisk avdeling Landbruksavd. Miljøvernavd. Miljøvernsjef Anne-Marie Vikla Sosial- og familieavdeling Utdanningsavd. Seksjon for tilsyn og pasientrettigheter Forurensningsseksjon Seksjonssjef Are Heden Barne- og familieseksjon Seksjon for rådgivning og forvaltningsoppgaver Naturforvaltningsseksjon Seksjonssjef Ellen Lien Sosial- og omsorgsseksjon

03.04.2017 Aktuelt regelverk Lov om forurensinger og om avfall (forurensningsloven) § 7. Forskrift om systematisk, helse-, miljø- og sikkerhetsarbeid i virksomheter (internkontrollforskriften) §§ 4 og 5. Forskrift om gjenvinning og behandling av avfall (avfallsforskriften), kapittel 11 farlig avfall, med vedlegg, kapittel 9 deponi. Eventuell tillatelse fra FMOA Se også www.klif.no/regelverk/ eller www.regelhjelp.no Farlig avfall er: 1) avfallstyper som er merket med * i den europeiske avfallslisten (EAL). Listen finnes i vedlegg 1 til kapittel 11. Følgende EAL-avfallskoder passer for både sprit og formalin: *070604: Andre organiske løsemidler, vaskevæsker og morluter *180106: Kjemikalier som består av eller inneholder farlige stoffer *140603: Andre løsemidler og løsemiddelblandinger Avfallskodene er merket med * som betyr at de er farlig avfall. Farlig avfall er: 2) annet avfall hvor innholdet av farlige stoffer overskrider grenseverdiene gitt i vedlegg 3 til kapittel 11. Ser man på grenseverdiene i vedlegg 3 og klassifiseringen av formaldehyd, finner man at formalin-løsninger helt ned i 1 % vil være å anse som farlig avfall Løsninger av sprit vil være å anse som farlig avfall så lenge avfallet er brannfarlig. Sprit består hovedsakelig av etanol som er klassifisert meget brannfarlig. … Les mer på www.erdetfarlig.no Vi fører hovedsakelig tilsyn etter tre bestemmelser i avfallsforskriften: Forsvarlig oppbevaring § 11-5 Leveringsplikt § 11-8 Deklarasjonsplikt § 11-12 §11-15: Farlig avfall skal håndteres forsvarlig Skal ikke medføre fare for forurensning Sikret mot uvedkommende (tyveri) + barn/dyr Sikret mot påkjørsel Sikret mot ytre påvirkning Trygg plassering ift sluk, resipient Dimensjonerte oppsamlingssikringer Tette beholdere Egnet materiale på beholdere Farlig avfall skal ikke sammenblandes med annet avfall Separat oppbevaring på merket område Tydelig merking av de enkelte beholdere Ryddig oppbevaring Skal ikke kastes sammen med annet avfall (restavfall, metallavfall, eller andre typer farlig avfall)

Farlig avfall - Veileder 03.04.2017 Farlig avfall - Veileder Hva er farlig avfall? Avfallsprodusentens plikter Identifisere farlig avfall (§ 11-4) Sikker oppbevaring (§ 11-5) Leveringsplikt (§ 11-8) Deklarasjonsplikt (§ 11-12) Aktørenes oppgaver Mottak av farlig avfall fra virksomheter Kommunale mottak av farlig avfall fra husholdninger Deklarering av farlig avfall Informasjon om noen utvalgte typer FA (deriblant BA-avfall) Kort oppsummering ad farlig avfall: Avfallsprodusentens plikter: Identifisere farlig avfall (§ 11-4) Sikker oppbevaring (§ 11-5) Leveringsplikt (§ 11-8) – Alle bedrifter der det oppstår mer enn 1 kilo farlig avfall i løpet av året har plikt til å levere minst 1 gang årlig. Dersom bedriften produserer mindre enn 400  eller 1000 kilo farlig avfall pr år, avhengig av kommune, kan det leveres til kommunens ordning for farlig avfall. Deklarasjonsplikt (§ 11-12) – avfallet skal deklareres ved levering (Deklerasjonsskjema skal fylles ut –skjemaet fås av den man leverer avfall til (innsamler eller mottaker)).   Mottakere av farlig avfall fra virksomheter skal påse følgende før han overtar avfallet: Deklarasjonsskjemaet skal være fullstendig og korrekt utfylt med underskrift. Avfallet skal ha ren, solid og tett emballasje. Hvert kolli skal være merket med deklarasjonsnummeret. Det skal kvitteres for mottak under den tykke streken på deklarasjonsskjemaet, og del 5 (den gule) skal gis tilavfallsprodusent. ADR regelverket skal være oppfylt (mer info på www.dsb.no). Informasjonsark om hvordan man deklarerer farlig avfall finnes her http://www.norsas.no/Farlig-avfall/Deklarering-av-farlig-avfall-paa-1-2-3

”Aksjon Farlig BA – avfall” 03.04.2017 ”Aksjon Farlig BA – avfall” 2012 (april) - Informasjonsbrev vedrørende miljøgifter i byggeavfall 2012 (mai) - Info om aksjonen på nettside 2012 (vår) -Tilsyn gjenvinningsstasjoner 2012 (høst) - Tilsyn ”sorteringsanlegg” I Informasjonsbrev vedrørende miljøgifter i byggeavfall (Sent til alle avfallsmottak i Oslo og Akershus). Info brev var vedlagt infoark fra Klif samt henvisning til rapport fra Norconsult ”Kartlegging av nyere fraksjoner av farlig avfall i bygg” Regelverket sier at farlig avfall ikke skal blandes med annet avfall, og ulike typer farlig avfall skal sorteres hver for seg. Lagring av farlig avfall skal være slik at det ikke kan spres forurensning fra avfallet til miljøet. Fylkesmiljøvernsjef Anne-Marie Vikla kan gi avfallsmottakene noen gode råd på veien mot bedre avfallshåndtering. - Et tiltak som kan hjelpe kundene, er tydelig merking av containerne. De som jobber på mottakene kan også være enda tidligere ute med å veilede kundene i hvordan kaste avfallet, sier Vikla.

Fokusområder ved tilsynet 03.04.2017 Fokusområder ved tilsynet Mottakskontroll Sortering Håndtering Internkontroll

Resultater kommunale mottak (1) Mottak, sortering og håndtering 03.04.2017 Resultater kommunale mottak (1) Mottak, sortering og håndtering 9 av 13 hadde ikke tilfredsstillende mottakskontroll 6 av 13 hadde ikke lagt tilstrekkelig til rette for utsortering av farlige avfallsfraksjoner i byggavfall. 3 av 13 hadde ikke forsvarlig lagring av enkelte typer farlig byggavfall. Fylkesmannens miljøvernavdeling i Oslo og Akershus kontrollert hvordan betjente kommunale gjenvinningsstasjoner håndterer farlig byggavfall. Resultatene fra kontrollene viser at flere mottak hadde mangelfull håndtering av dette avfallet. Regelverket sier at farlig avfall ikke skal blandes med annet avfall, og ulike typer farlig avfall skal sorteres hver for seg. Lagring av farlig avfall skal være slik at det ikke kan spres forurensning fra avfallet til miljøet. - Et tiltak som kan hjelpe kundene, er tydelig merking av containerne. De som jobber på mottakene kan også være enda tidligere ute med å veilede kundene i hvordan kaste avfallet, sier Vikla. Mangelfull internkontroll Resultatene fra kontrollene viser at mange gjenvinningsstasjoner hadde mangler ved internkontrollen. Miljøvernavdelingens kontroll avslørte blant annet følgende: • 11 av 13 manglet helt eller delvis en miljørisikovurdering for anlegg, drift og aktiviteter knyttet til avfallshåndtering. • 11 av 13 benyttet ikke avvikssystemet til å registrere og behandle feil og mangler vedrørende mottak, sortering, lagring, disponering eller viderelevering av avfall. Dersom gjenvinningsstasjonene ikke har gode rutiner for å vurdere miljørisiko og avvik, vil de heller ikke kunne oppdage og ta tak i vesentlige feil og mangler. Over tid eller sammen med andre uheldige faktorer, kan dette skape alvorlige hendelser. Miljøvernavdelingen følger opp Gjenvinningsstasjoner for avfall som fikk påvist avvik ved kontrollene må rette opp i forholdene, og dokumentere dette innen en satt frist. Dersom mottakene ikke kan dokumentere at de har gjort noe med avvikene, vil miljøvernavdelingen komme på en ny kontroll. Tvangsmulkt kan også bli brukt. Aktuelt regelverk: Avfallsforskriften kapittel 11 Farlig avfall

Resultater kommunale mottak (2) Internkontroll 03.04.2017 Resultater kommunale mottak (2) Internkontroll 11 av 13 manglet helt eller delvis en miljørisikovurdering. 11 av 13 hadde mangelfullt avvikssystem. http://www.fylkesmannen.no/Oslo-og-Akershus/Miljo-og-klima/Nyheter/Farlig-byggavfall-ma-handteres-bedre/ - Mangelfull internkontroll Resultatene fra kontrollene viser at mange gjenvinningsstasjoner hadde mangler ved internkontrollen. Miljøvernavdelingens kontroll avslørte blant annet følgende: • 11 av 13 manglet helt eller delvis en miljørisikovurdering for anlegg, drift og aktiviteter knyttet til avfallshåndtering. • 11 av 13 benyttet ikke avvikssystemet til å registrere og behandle feil og mangler vedrørende mottak, sortering, lagring, disponering eller viderelevering av avfall. Dersom gjenvinningsstasjonene ikke har gode rutiner for å vurdere miljørisiko og avvik, vil de heller ikke kunne oppdage og ta tak i vesentlige feil og mangler. Over tid eller sammen med andre uheldige faktorer, kan dette skape alvorlige hendelser. Miljøvernavdelingen følger opp Gjenvinningsstasjoner for avfall som fikk påvist avvik ved kontrollene må rette opp i forholdene, og dokumentere dette innen en satt frist. Dersom mottakene ikke kan dokumentere at de har gjort noe med avvikene, vil miljøvernavdelingen komme på en ny kontroll. Tvangsmulkt kan også bli brukt. Aktuelt regelverk: Avfallsforskriften kapittel 11 Farlig avfall Her er de enkelte kontrollrapportene i pdf: Spillhaug Gjenvinningsstasjon i Aurskog-Høland Miljøstasjon ved Dal skog (ØRAS) Bøler gjenvinningsstasjon (ROAF) Gjølstad gjenvinningsstasjon i Enebakk (ROAF) Lørenskog gjenvinningsstasjon (ROAF) Haraldrud og Grønmo gjenbrukstasjoner i Oslo Yggeset  avfallspark (Asker)  Isi avfallsanlegg miljøstasjonen (Bærum) Teigen gjenvinningsstasjon (Follo Ren IKS) Bølstad gjenvinningsstasjon (Follo Ren IKS) Oppegård gjenvinningsstasjon (Follo Ren IKS)

Resultater private mottak (1) Mottak, sortering og håndtering 03.04.2017 Resultater private mottak (1) Mottak, sortering og håndtering 10 av 13 hadde ikke tilfredsstillende mottakskontroll 5 av 13 hadde ikke forsvarlig lagring av farlig byggavfall.

Resultater private mottak (2) Internkontroll 03.04.2017 Resultater private mottak (2) Internkontroll 8 av 13 manglet helt eller delvis en miljørisikovurdering og har et lite fungerende avvikssystem Det er viktig å være klar over at lettere forurenset betong, må håndteres særskilt, selv om verdiene på de aktuelle forurensningen er under grensen for farlig avfall

Videre oppfølging av anleggene Anleggene må rette avvikene, og dokumentere dette innen en satt frist. Dersom mottakene ikke kan dokumentere at de har gjort noe med avvikene, vil miljøvernavdelingen komme på en ny kontroll.

FMOA Tilsyn 2013 Landsdekkende aksjoner (koordinert av Klif): 03.04.2017 FMOA Tilsyn 2013 Landsdekkende aksjoner (koordinert av Klif): AKSJON 1: Kjemisk overflatebehandling AKSJON 2: Mottaksanlegg for farlig avfall AKSJON 3: Forbrenningsanlegg for rene brensler Egeninitierte kontroller (Aksjoner/Tema som FMVA iverksetter): 1. Verksteder (sårbare resipienter) 2. Småbåthavner (indre Oslofjord + Nordre Øyeren) Andre tilsyn: - Frekvensbasert (enkeltkontroller - risikovurdert) - Hendelsesbasert Frekvensbasert / Enkeltkontroller Avfallsanlegg, frekvensbaserte og særskilt oppfølging Snø-deponier /dumping / snø-renseanlegget Betongknuseverk, massedeponier, mellomlagring. Annen industri Avfalls-Revisjoner Forenklede revisjoner på avløpsnett (4 kommuner) Revisjoner avløpsanlegg Avfallsstrømmer: Impregnert trevirke Inspeksjoner avløpsanlegg Kontroll med mudring og anleggsakttivitet

03.04.2017 Forbedringspunkter Mottakskontroll (etterspørre dokumentasjon, opplæring) Tilrettelegging for oppbevaring av farlig byggavfall (egne beholder for hver fraksjon) Håndtering (tungmasser, EE-avfall, viderelevering) Internkontroll (Miljørisikovurdering , avvikssystem ) - mottakskontroll: utføres ikke, tar ikke stikkprøver, føre-var følges ikke, hindrer ikke at farlig avfall blandes med annet avfall -riktig sortering: dvs. tilrettelegging (mangler container, veiledning: mangelfull info til publikum, ikke tilfredsstillende bemanning, kompetanse) håndtering: dvs sikring, oppbevaring, mengder, lagringstid overskrides, fa behandles uten tillatelse, fa leveres til ikke-godkjent aktør, mangelfulle deklarasjoner. Tungmasser Mangelfull internkontroll mangler miljørisikovurdering, mangelfull beredskapsplan, mangler opplæringsplan, mangelfull bruk av avvikssystem

Takk for meg!