Læringsstøttesenter - kurs

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Skriv om slik at setningene betyr omtrent det samme
Advertisements

Helgekurs Spill Bridge 1 på en helg Opplegg utviklet av: Sven-Olai Høyland.
15 Notater og markeringer i teksten
Vurdering og IKT Egenvurdering i matematikk med
Hvordan skrive en vitenskapelig artikkel?
Teknologi i klasserommet
Etablering av effektiv produksjon på tvers av landegrenser
2 Leseferdigheter og lesevaner
Mailand videregående skole
Noen tema for samtaler om vennskap (Barnetrinnet)
Tilpasset opplæring i praksis Ved Espen Schønfeldt
Skrive og studieteknikk V/ Espen Schønfeldt
Antalis-HQ BRUKERVEILEDNING FOR BESTILLINGER. Antalis, Europas ledende distributør av papir, emballasjeløsninger og dekor & display produkter, presenterer.
Studieverkstedet v/Grethe Moen Johansen
22 tips for den faglitterære forfatteren
Refleksjoner og tanker rundt bruk av C-map i skolen
16 Repeter for å huske og forstå
Grafisk design Visuell kommunikasjon
”Framtida nå – les og forstå!” Uke 17-18
=HS Bok + Nett • Bøker og nettsted henger nært sammen • Kapitlene i bøkene har tydeligere tilknytning til læreplanen • Nettstedet er inndelt i kapitler.
NESOs Formannskole klasse / 2014
Skriveprosessen Fra tanke til tekst.
To kjerneferdigheter Lytte Stille spørsmål
Mestring og forebygging av depresjon
Systematisk bruk av klasseregler Introduksjon av klasseregler for å fremme konsentrasjon og god arbeidsinnsats Gunn Kragseth & Henry Liamo. Utadrettet.
Effektiv lesing - leseteknikker
Skaperen, ordneren og danseren
Personlig planlegging
Å overleve oppgaveskriving: Litteraturgjennomgang
Noen enkle studieteknikker ved innlæring av DRI-emner
Veiledet lesing Mørkved skole
Rapport - bedrift Sammendrag Innholdsfortegnelse
Om å skrive om litterære tekster
Eksamenstips.
Bokpresentasjon Bergen
Bokpresentasjon Oslo.
Muntlige presentasjoner
Cafédialog – elevmedvirkning
Rett og galt Kapittel 8 – Horisonter 8.
Empiriske metoder Oppgaveanalyse, observasjon
Velkommen til Medisinsk bibliotek
12 Reflekterende lesing.
Vi hører stadig om “reglene" fra kvinnesiden. Her er endelig reglene sett fra mannens ståsted.
Møte med veiledere og kontaktpersoner Informasjon om en ukes praksis på fjerde semester av Lektorprogrammet.
Spørsmål og aktiviteter på ulike nivåer
Språk og leseplan 7.trinn Innlandet skole
STUDIETEKNIKK og gode vaner
STUDER SMARTERE Kurs i studiestrategi Modul 1 Bli en bedre student Lene Røsok Dahl Karriereveileder, BI Karriereservice Velkommen på kurs Presentere.
Cafédialog – elevmedvirkning
Myra skole – foreldremøter Høsten 2011 Informasjon
Steinar Hafto Myre 23. januar 2007 VALPRAKS PRAKSISORDNINGEN I PRAKSIS En gjennomgang av –Opplegget –Frister –Informasjonskilder.
Kapittel 1, oppgave i) Sett inn preposisjoner eller adverb som passer.
Kapittel 6 Kveldsmat hos familien Dalilah.
Myter om å skrive fagtekster (Og et forsøk på å knuse mytene) Anne-Beathe Mortensen-Buan.
Eksempeltekst høst 2014 Når du skal svare på oppgaven:
Lesing og lesestrategier
Velkommen som student Anne-Beathe Mortensen-Buan
Problemløsning.
Dysleksi Elever med ressurser, men med behov for andre læringsstrategier og testmetoder. Hvordan reagerer en elev som har fått diagnosen lese- og.
Lær lettere Studieteknikk for meir effektiv læring.
Lær lettare Studieteknikk for meir effektiv læring.
LES SMARTERE Oversikt Lesemål Les aktivt Oppsummer Repeter
LES SMARTERE Oversikt Lesemål Les aktivt Oppsummer Repeter
Noen enkle studieteknikker ved innlæring av DRI-emner
Oppfølgingsmøte for ITALIENSK
Studieteknikk for nybegynnere Basert på boka: 101 gode råd om studieteknikk av Vegard Molnes og Vidar Kjetilstad Håkon Tolsby Håkon Tolsby.
Utforskende undervisning i matematikk B – Samarbeid
Utforskende undervisning A – Forarbeid
Utforskende undervisning i matematikk B – Samarbeid
Dybdelæring – regneark B – Samarbeid
Utskrift av presentasjonen:

Læringsstøttesenter - kurs Notatskriving, Tankekart Emma Arthur

Dagens program 1 Repetisjon Notatskriving Tankekart i forbindelse med notatskriving

Sett opp retningslinjer Del dine mål og tidsfrister med andre. Sett opp retningslinjer og hold deg til dem. Kjenn dine styrker og svakheter. Ha et ’ikke for- styr’ skilt og lære å si nei. Lær å prioritere oppgaver. Use weekly and semester planning tools Bruk en ukentlig og semester planleggingsverktøy. Gylne regler for tidsplanlegging Gjør de vanskeligste oppgave når du er mest opplagt. Ikke la deg styre av andre. Bestem selv hva som er viktig for deg. Spør andre om hjelp. Bruk ventetiden – skriv ned stikkord slik at du kan lese dem mens du venter. Husk at stress er forårsaket av tanken på alle de tingene du får ikke gjort. Gi deg selv belønning når du er ferdig med vanskelige oppgaver. Ikke utsett viktige saker som er ubehagelige. Bruk huskelapper og tankekart. Kryss av elementer etterhvert som de er ferdig. . Ha en rutine. Kilde: University of Hull

Ansvar for egen læring Hva betyr dette? Man må planlegge egen tid. Man må selv legge opp studiet i forhold til de gitte mål i studieplanen. Man må lære seg å bruke kilder, biblioteket, hvordan løse forskjellige typer oppgaver, og vite hvordan resultatene skal presenteres, osv. Man må kunne samarbeide med andre og ha innsikt i sin egen lærestil. Kilde: ’Effektiv Læring’, Wilhemsen, L. og Manger, T. (2005)

Det vi kan huske fra en læresituasjon Forelesning 5 % Lesing 10 % Audio-visuelt 20 % Demonstrasjoner 30 % Diskusjon i grupper 50 % Praktisere ved å handle 75 % Lære opp andre/ta kunnskap i bruk 80% Male hus med kakepensel – Studentskipnaden UiB

Repetisjon for å oppnå dybdelæring (repetisjon etter 1 døgn, 1 uke, 4 uker, 3 mnd, 6 mnd)

Notatskriving - hvorfor ta notater? For å hjelpe deg med skriving av oppgaver. For å hjelpe deg å huske. For å hjelpe deg å forberede deg til eksamen. For reformulering av ideer.

Forskning Studentene mister konsentrasjonen hvert 20 minutt. Hjernen er programmert til å slappe av etter det. Hva gjør du da? Kilde:www.utdanningsmagasinet.no/Studietiden/Studieteknikk/Har-du-proevd-aa-lage-tankekart

Notatskriving Hva skal du ikke gjøre? ’Først: Det dummeste du kan gjøre er å kopiere alle punktene på lysarket eller alt som foreleseren skriver på tavla. Ren kopiering gir liten læring, og mange har så mange punkter at du kan få skrivekrampe.’ Kilde:www.utdanningsmagasinet.no/Studietiden/Studieteknikk/Har-du-proevd-aa-lage-tankekart

Notatskriving Det er tre trinn knyttet til notatskriving i forbindelse med forelesninger for å få mest mulig ut av dem. - før forelesninger - i forelesninger - etter forelesninger

Før forelesninger Diskutere med en partner hva du kan gjøre før undervisningen for å være mer effektiv.

Før forelesninger Få tak i notater / støttearkene noen dager på forhånd hvis de er tilgjengelige. (spør hvis ikke) Les kapitlet som henger sammen med forelesningen. Gå gjennom notater til forelesningen og formuler spørsmål før undervisningen. Sørg for at du vet meningen av vanskelige ord før forelesningen. Lær nye ord med å lage en liste. Tenk over hva du allerede vet om et emne, da dette utvikler din evne til å forstå nytt materiale. Kom inn i forelesningssalen tidlig og få en god plass. Vanligvis blir de viktigste punktene presentert i løpet av de første minuttene, sammen med en oversikt over forelesningen (diktafon bruk). Forbered notatene med: Forelesningens emne, fag, foreleser, og dato. Legg handouts sammen med dine forelesnings-notater. Vær organisert

Bruk av notatene fra forelesere Ofte ikke nok plass. Hva gjør du? Spør etter fil og skriv ut med 2 istedenfor 3 på hver side.

I forelesninger Hva kan du gjøre i forelesninger? Diskuter.

I forelesninger p.t. for tiden (pro tempore), resp. respektive Delta på alle forelesninger. Bruk en diktafon. Sitt i den magiske trekanten. Bruk en notatmetode som fungerer for deg. Bruk notatskrivings symboler og forkortelser for rask skriving. For eksempel: p.g.a. på grunn av p.t. for tiden (pro tempore), resp. respektive Lag din egen notater. Legg merke til foreleserens bruk av språket for å hjelpe deg til å strukturere notatene. Spør hvis du er usikker eller har andre spørsmål

Etter forelesninger Hva skal du gjøre med notatene etter undervisningen? Diskuter.

Etter forelesninger OSS metoden Oversikt – Sammenlign dine notater med noen andres notater om du er usikker. Supplere notatene. Lag et tankekart (innen 24 timer) Hvis forelesningsnotater er ufullstendige kan du prøve å fylle hullene med notater fra lærebøker. Hvis det er for mye ukjent stoff - lag en liste over spørsmål og søk svar fra foreleseren, andre studenter eller studentassistent. Selvhøring – Prøv å gjengi hva er i forelesningen. Kan du hovedpunktene. Du kan gjøre det med andre også.

Etter forelesninger - konsolider Gå gjennom notater regelmessig.

Ingen notater fra foreleseren? Bruk Cornell Metoden Husk å skrive tittel og dato. Nøkkelord og viktig punker Skriv notatene her.

Albert Einstein (1879 - 1955) er en av de største fysikere gjennom tidene. Han var dyslektiker og strøk i matematikk på skolen. Metoden hans var å tenke i bilder. Male hus med kakepensel – Studentskipnaden UiB

Hvorfor er det slik? Du lærer best der du bruker både høyre og venstre hjernehalvdel. Male hus med kakepensel – Studentskipnaden UiB

Hva er et tankekart? Et tankekart er et slags kart over de viktigste punktene i et tema, der du skal lage forbindelser mellom punktene.

Hvorfor bruke et tankekart i forbindelse med notatskriving? Ved å bruke tankekart kan du få bedre orden på tankene dine. Det forsterker hukommelsen din. Tankekart baserer seg på at vi tenker og husker lettere i bilder. Tankekartet kan gi deg økt forståelse og innsikt, og dermed sparer du tid og blir mer effektiv med studier. Det er ofte best å lage tankekart som repetisjon og til ’brainstorming’.

Kilde: www.brite.ac.uk/resources/dyslexia/studies_menu.html