Tone B. Rosenberg, Høgskolen i Akershus

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Termer på Terminus Terminologi i det nasjonale kvalifikasjonsrammeverket UHR og NPHs konferanse om kvalifikasjonsrammeverket Bergen 25. – 26. januar 2010.
Advertisements

Kvalifikasjonsrammeverk v/ seniorrådgiver Tone Flood Strøm NRT 25.oktober 2007.
Kilde: Yes!! Gruppe: Julie Veronica Frank Gruppe: Veruska Øystein DL Anita Gruppe: Espen Geir Irmelin Gruppe: Ann-Magritt Øystein LK Susana.
Utdanningsleder Svenning Bjørke • Med utdanning forstår vi virksomheter som har studentenes danning og kvalifisering som sikte. • De nasjonale.
1 Læreplanarbeidet status og utvikling - tekniske fag Ivar Lien, Leder NUTF og Bård Inge Thun, koordinator NUTF 11.
Etikkutvalg for fagskolen
NOKUTs fagskoledager mars Lektor Rita jakobsen
Revidering og kvalitetssikring av læreplaner
Kvalifisering av universitets- og høyskolekandidaten Biblioteket som støttespiller for utdanningene Det 72. norske bibliotekmøte, Hamar 2010 Eystein Gullbekk.
Det digitale læringsmiljø – for alle?
Ingeniørfaglig innføringsemne Evaluering av gjennomføring høsten 2011 ved HiG, HiOF, HiBu, HiVe og UiA Førstelektor Fred Johansen, HiG.
Nordland fagskole i helse- og sosialfag
Oppbygning av en nasjonal plan for teknisk fagskole
Bakgrunn og rammer for revisjon av rammeplan for ingeniørutdanning Seniorrådgiver Ole Bernt Thorvaldsen.
Stjørdal fagskole Kvalitetssystemet Styremøte 18. mars 2014
Erfaringer med akkreditering av masterprogram ved HiAk Oversikt over de masterne (og en ph.d.) HiAk har fått akkreditert fra 2004 – d.d. ■Læring i komplekse.
| 1 Rammer for god utdanningskvalitet ? Om NOKUTs kriterier og akkrediteringer Prosjektleder for revidering av NOKUTs forskrift, s eniorrådgiver.
Seminar Kvalifikasjonsrammeverket Hva? Hvorfor? Hvordan?
Rapportering til departementet Seminar NPH, 16. januar 2007.
Samhandlingsreformen og nasjonal strategi for habilitering og rehabilitering Møteplass: Allmennhelse 13. Mai 2009 Mette Kolsrud forbundsleder.
1 Læreplanarbeidet status og utvikling - tekniske fag Ivar Lien, Leder NUTF 11.
Implementering av kvalifikasjons- rammeverket og nye bestemmelser Bergen 7. mai 2013 v/ ass. avdelingsdirektør Bjørn R. Stensby og seniorrådgiver Ine Andersen.
Kvalifikasjonsrammeverket - en pedagogisk reform
UNIVERSITETET FOR MILJØ- OG BIOVITENSKAP Velokmmen til master i folkehelsevitenskap 1 Master i FOLKEHELSEVITENSKAP Natur og miljø – helse og.
Strategi for forsknings- og utviklingsarbeid (FoU) Bjørg Th. Landmark.
Veiledning av studenter
- rolle- retning og påvirkning Kari E. Bugge Fagsjef
YRKESETISKE RETNINGSLINJER FOR SYKEPLEIERE
RAMMEPLAN for barnehagens innhold og oppgaver. Mandat for rammeplangruppen Rammeplangruppen skal vurdere og fremme forslag på følgende områder særskilt:
Bibliotek som støtte for forskning og utdanning. Fra en høgskolerektors ståsted Lise Iversen Kulbrandstad,
Avd. direktør Joar Nybo, Kunnskapsdepartementet
St.meld. 25 (2005 – 2006) Mestring, muligheter og mening «De fleste undersøkelser peker på dagligliv, måltider, aktivitet, sosiale og kulturelle forhold.
HiAk - RFF Intensjonsavtalen mellom RFF og HiAk har materialisert flere handlinger. Det skal arbeides med flere prosjekter innenfor: PPU – planlegge oppstart.
NASJONALT FAGSKOLERÅD
European Qualifications Framework (EQF). EQF – Status 23. april 2008; EQF-anbefalingen formelt signert av presidentene i EU-parlamentet og Rådet.
”Programfag til valg” En nyskaping innen yrkes- og utdanningsveiledning?
Opplæring; Lov om kommunale helse – og omsorgstjenester kapittel 9:
FAGSKOLEUTDANNING.
Prosjekt tidlig innsats
Omlegging til læringsutbyttebeskrivelser i planverket
NOKUT evaluering 2008 Ingeniørdidaktisk kurs Marte Bratseth Johansen Seksjon for universitetspedagogikk Program for lærerutdanning
Møte i referansegruppa Sverre Rustad
LUB og nasjonale planer
Nye nasjonale fagspesifikke planer
Hovedpunkter høringsuttalelsene kvalifikasjonsrammeverk v/ seniorrådgiver Tone Flood Strøm.
Ny rammeplan ingeniørutdanningen Høstmøte AITeL Vedtas av Kunnskapsdepartementet Innføres for alle ingeniørutdanninger i Norge fra.
Senter for helsefremmende arbeid - fra avmakt til mestring
DEMONSTRASJONSSKOLER OG -BEDRIFTER fellessamling i Kristiansand Åge R. Rosnes, november 2005.
Læringsmål for PECOS Prosessen og innholdet Anne Julie Semb Programleder PECOS.
InterAct prosessen på FI Veien til nye bachelor- og master- programmer.
Nye studiemodeller på Drift av datasystemer, Informasjonsbehandling og IT-støttet bedriftsutvikling Geir Ove Rosvold Svend Andreas Horgen Greta Hjertø.
TERMIN: 2011-HØST ORD EMNEKODE: UG1PEL15110 KANDIDAT NR DATO: 13/12-11 PEDAGOGIKK OG ELEVKUNNSKAP EKSAMEN.
Innledning om implementering av nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk ved Høgskolen i Sør-Trøndelag Studiekvalitetsdagen 7. april 2011 Gun Svartaas.
1 Kvalifikasjonsrammeverk og terminologi Universitetenes felles samrådsseminar om implementering av kvalifikasjonsrammeverket NTNU 16. juni 2009 Eirik.
HVORDAN FORSTÅ SOSIALT ARBEIDS ROLLE PÅ NAV-KONTORET? Fagforbundet, Hanne Glemmestad høgskolelektor ved Høgskolen i Lillehammer (og tidligere NAV.
Bruk ”malvisning” for å få tilgang til denne teksten: I nedtrekksmenyen ”Vis” velger du ”Maler” og ”Lysbildemal” Oppsummering av arbeidet med KRaV på programnivå.
IMPLEMENTERING AV KVALIFIKASJONSRAMMEVERKET Det nasjonale dekanmøtet i medisin Grand Hotell 7. juni 2011 Arne Skodvin Fagområdet for universitetspedagogikk,
Yrkesrollen Faglig mestring og praktisk dyktighet.
Utfordringer for ingeniørutdanningene Hallstein Hemmer Kjemi og materialteknikk Avdeling for teknologi.
Kvalifikasjonsrammeverk
Kvalifikasjonsrammeverket
Gjennomføring av tilsynet
Program for dagen Velkommen v/Dekan Thrina Loennechen
MNs læringsdag Kvalitet i utdanning
Rettskilder til fots - Innledning
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Krav om sensorveiledninger – bakgrunn og intern oppfølging
Nå er de revidert!.
Avdeling for utdanning seniorrådgiver Hege Skarsfjord
Rettskilder til fots - Innledning
Utskrift av presentasjonen:

Tone B. Rosenberg, Høgskolen i Akershus Hvordan har sykepleierutdanningen ved Høgskolen i Akershus grepet fatt i kvalifikasjonsrammeverket? UNIVERSITETS- OG HØGSKOLERÅDET Tema- og erfaringskonferanse for UoH-sektoren Bergen, 25.-26. januar 2010 Tone B. Rosenberg Studieleder Avdeling for helse, ernæring og ledelse Høgskolen i Akershus 03.04.2017 Tone B. Rosenberg, Høgskolen i Akershus

Utfordringer knyttet til implementeringen Rammeplanens krav: Studenten skal utvikle handlingskompetanse og handlingsberedskap Kvalifikasjonsrammeverket: Kunnskap – ferdigheter – generell kompetanse NOKUTs forskrift om akkreditering 03.04.2017 Tone B. Rosenberg, Høgskolen i Akershus

Tone B. Rosenberg, Høgskolen i Akershus Implementering av kvalifikasjonsrammeverket: Prosessen ved Høgskolen i Akershus (HiAk) Arbeidet startet høsten 2008. Nedsatt ny arbeidsgruppe fra høsten 2009. På HiAk skal alle fag- og studieplaner på bachelornivå være ferdig implementert til studiestart høsten 2010 Milepælsmøtet 5. november 2009: Hvordan ser vi på de totale læringsutbyttene (kvalifikasjonsrammeverket) opp mot rammeplanens krav? Hvordan løser vi disse utfordringene på studieplannivå? Hvordan forholder vi oss til begrepene som anvendes i kvalifikasjonsrammeverket? 03.04.2017 Tone B. Rosenberg, Høgskolen i Akershus

Tone B. Rosenberg, Høgskolen i Akershus Rammeplanen Anvender ikke begrepet læringsutbytte Skiller mellom begrepene: Handlingskompetanse Handlingsberedskap Seks områder: Helsefremming og forebygging Pleie, omsorg og behandling Undervisning og veiledning Yrkesetisk holdning og handling Fagutvikling, kvalitetssikring og forskning Organisasjon og ledelse, politikk og lovverk 03.04.2017 Tone B. Rosenberg, Høgskolen i Akershus

Rammeplanens beskrivelse av begrepet handlingskompetanse ”Handlingskompetanse knyttes til områder der utdanningen har ansvar for å bidra til at yrkesutøveren skal kunne fungere selvstendig. Den nyutdannede sykepleier skal ha handlingskompetanse til å ivareta og utøve oppgaver som er sentrale i yrkesfunksjonen. Kompetansen er hovedsakelig rettet mot pasienter og pårørende og mot ivaretakelsen av grunnleggende funksjoner i sykepleie” (Rammeplan for sykepleierutdanning, 2008,s. 5) 03.04.2017 Tone B. Rosenberg, Høgskolen i Akershus

Tone B. Rosenberg, Høgskolen i Akershus Handlingskompetanse 03.04.2017 Tone B. Rosenberg, Høgskolen i Akershus

Eksempel på målformulering i rammeplanen Område: ”Helsefremming og forebygging”: Studenten skal ha handlingskompetanse til å: Nivå: kunne forstå risikofaktorer av individuell og/eller miljømessig karakter og ha innsikt i tiltak som fremmer helse og forebygger sykdom delta i helsefremmende arbeid og fokusere på å styrke positive faktorer hos individet og i miljøet anvende kunnskap om sykdommer og menneskets ulike reaksjoner på sykdom i helsefremmende og forebyggende arbeid Forståelse er et kunnskapsmål, på nest laveste nivå Delta er et ferdighetsmål, på nest laveste nivå Anvende er et kunnskapsmål, på tredje nivå Studenten skal ha handlingsberedskap til å: Nivå: kunne delta i tverrfaglig og tverretatlig planarbeid og bidra til å gjennomføre helsefremmende og forebyggende tiltak i kommuner og lokalmiljøer Ferdighetsmål, nest laveste nivå 03.04.2017 Tone B. Rosenberg, Høgskolen i Akershus

Tone B. Rosenberg, Høgskolen i Akershus Handlingsberedskap ”Handlingsberedskap knyttes til områder der utdanningen bidrar til at nyutdannede sykepleiere har kunnskaper om feltet, men mangler nødvendig erfaring og mer spesialisert opplæring til å kunne handle selvstendig” 03.04.2017 Tone B. Rosenberg, Høgskolen i Akershus

Kvalifikasjonsrammeverket (bachelornivå) Kandidaten… Kunnskap - har bred kunnskap om sentrale temaer, teorier, problemstillinger, prosesser, verktøy og metoder innenfor fagområdet - kjenner til forsknings- og utviklingsarbeid innenfor fagområdet - kan oppdatere sin kunnskap innenfor fagområdet - har kunnskap om fagområdets historie, tradisjoner, egenart og plass i samfunnet Ferdigheter - kan anvende faglig kunnskap og relevante resultater fra forsknings- og utviklingsarbeid på praktiske og teoretiske problemstillinger og treffe begrunnede valg. - kan reflektere over egen faglig utøvelse og justere denne under veiledning - kan finne, vurdere og henvise til informasjon og fagstoff og framstille dette slik at det belyser en problemstilling - kan beherske relevante faglige verktøy, teknikker og uttrykksformer Generell kompetanse - har innsikt i relevante fag- og yrkesetiske problemstillinger - kan planlegge og gjennomføre varierte arbeidsoppgaver og prosjekter som strekker seg over tid, alene og som deltaker i en gruppe, og i tråd med etiske krav og retningslinjer 03.04.2017 Tone B. Rosenberg, Høgskolen i Akershus

Utarbeiding av læringsutbytte og implikasjoner for fagplanen Fokus på utbytte – mer enn på innhold Beskrive hva studentene må ha kunnskaper om og hva de må være i stand til å gjøre for å oppnå læringsutbytte Hvilke pedagogiske metoder vil være de beste for at studentene skal oppnå læringsutbytte? Hvilke vurderingsformer kan vi benytte for å vurdere hvorvidt læringsutbytte er oppnådd? Gode systemer for kvalitetssikring 03.04.2017 Tone B. Rosenberg, Høgskolen i Akershus

Tone B. Rosenberg, Høgskolen i Akershus Læringsutbytte Bachelor sykepleie, Høgskolen i Akershus Etter endt utdanning skal kandidaten i sykepleie: Ha kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse innen sykepleie til å ivareta pasienters, pårørendes og samfunnets behov for sykepleie Kunne vurdere en pasients behov for sykepleie i et tverrfaglig samarbeid og på tvers av behandlingsnivåer Kunne identifisere og løse sykepleiefaglige problemstillinger innenfor alle rammeplanens områder ved å anvende metoder, forskningsresultater og teorier fra ulike temaområder i sykepleievitenskap, naturvitenskap og samfunnsvitenskap. 03.04.2017 Tone B. Rosenberg, Høgskolen i Akershus

Tone B. Rosenberg, Høgskolen i Akershus Oppsummering: Vi er i en prosess hvor vi: Arbeider for å finne en løsning på hvordan vi kan møte ulike krav Diskuterer begrepene handlingskompetanse og handlingsberedskap og hvordan vi skal forholde oss til begrepene i forhold til kvalifikasjonsrammeverket Definerer begrepene kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse Operasjonaliserer deskriptorene anvendt i rammeverket Utformer overordnet læringsutbytte i tråd med kvalifikasjonsrammeverket og gjeldende rammeplan Utarbeider læringsutbytte for hvert emne i fagplanen Diskuterer hvilke pedagogiske metoder som er best egnet Arbeider for å implementere tilsynssensorordningen og utvikle systemer for vurderingsordninger. 03.04.2017 Tone B. Rosenberg, Høgskolen i Akershus

Tone B. Rosenberg, Høgskolen i Akershus (Litt.) Dalley, K., Candela, L., Benzel-Lindley, J. (2008): Learning to let go: The challenge of de-crowding the curriculum. Nurse Education Today (2008) 28, 62-69. Kennedy, D. (2007): Writing and Using Learning Outcomes. A Practical Guide. University College Cork, Irland NOKUT (2006): Forskrift om standarder og kriterier for akkreditering av studier og kriterier for akkreditering av institusjoner i norsk høyere utdanning. Fastsatt av NOKUT 25.01.2006. Rammeplan for sykepleierutdanning, av 25. januar 2008 (KD) Rustad, Sverre (2007): Forslag til nasjonalt rammeverk for kvalifikasjoner i høyere utdanning. Rapport fra en arbeidsgruppe. Kunnskapsdepartementet Pettersen, R.C.(2005): Kvalitetslæring i høgere utdanning. Oslo: Universitetsforlaget 2005. Aamodt, Prøitz, Hovdhaugen og Stensaker (2007): Læringsutbytte i høyere utdanning. NIFU STEP Rapport 40/2007 03.04.2017 Tone B. Rosenberg, Høgskolen i Akershus