Filosofiske samtaler med barn

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
LIKEVERD Bevar ditt hjerte!.
Advertisements

Hvordan skrive en vitenskapelig artikkel?
Noen tema for samtaler om vennskap (Barnetrinnet)
De dårige følelsene. Veiene ut..
Fra ord til liv Mars 2011.
22 tips for den faglitterære forfatteren
Fra ord til liv August 2012.
Normer, verdier og holdninger
Novelle En novelle er en skjønnlitterær fortelling.
«Er vi på nett? – Trosopplæring ut til konfirmantfamiliene » Stiftelsen Kirkens Familievern1.
Media håndtering og kommunikasjon
Våre presentasjoner Jón Steinar Guðmundsson Institutt for petroleumsteknologi og anvendt geofysikk NTNU Februar 2009.
To kjerneferdigheter Lytte Stille spørsmål
Nettvett.
Konfliktforståelse En konflikt eksisterer når 2 eller flere parter i et gjensidig avhengighetsforhold oppfatter at deres handlinger eller hensikter er.
Det gode Det rette Det rettferdige
MI – Motiverende intervju som hjelpemiddel ved livsstilsendring
Tolkning og analyse Sigrun Eckhoff rev jan 2009.
Skaperen, ordneren og danseren
Filosofi og etikk Horisonter Kapittel 1.
Dokumentasjon som grunnlag for refleksjon og læring
RLE uke 4 og 5 Livet og døden.
Oss & Dem ???.
VELKOMMEN TIL URO OPPLÆRING
Hva hører du når du lytter? Hvem blir du når du svarer?
Muntlig eksamen i historie Del 2 – fagsamtalen
Rolighetsmoen barnehage
Muntlig eksamen i Historie og filosofi Del 2 – fagsamtalen
Om å skrive om litterære tekster
Læreplanen sier at eleven skal kunne
Bokpresentasjon Oslo.
Å bruke praksisfortelling En måte å lære på
Filosofisk visdom i den kommunale hverdag
PÅ SAMME LAG for å bedre læringsutbytte for alle
FOS 14. januar 2010 Vibeke M. Mostad Stiftelsen IMTEC
Om å ta mennesket på alvor Filosofisk visdom i den medisinske hverdag Henrik Syse, forsker og filosof NORDAF, Gardermoen,
12 Reflekterende lesing.
Strilatun, Seim 5.Februar 2010
Opplæringspakken for barnerepresentantene Møte med administrasjon, politikere og media Hvordan få fram det jeg vil si.
Etikk i pedagogisk arbeid
Litterære virkemidler
Ue.no Våre familier FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE.
Etikk etiske- faglige, og juridiske dilemmaer Etikkveilederskurs høsten 2010 v/høgskolelektor Kristin Bie.
Velkommen til et nytt skoleår!
BARNAS BARNEVERN 2020.
Lesing og lesestrategier
HVORDAN MØTE BARN MED EN POSITIV OG ANERKJENNENDE HOLDNING?
Velkommen som student Anne-Beathe Mortensen-Buan
FILOSOFI - IDRETTSFILOSOFI
Praktisk filosofi med ungdom
1 Livstolkning Litt om begrep og sak Se: Selander 2000.
Problemløsning.
Seminar 1: EXFAC august Opplegget De første fire seminarene vil konsentreres om pensum. Her vil vi forsøke å nærme oss det teoretiske ved.
Felles tema i mars: Selvkontroll
Oppstart oppstart. Hva er matematikk for små barn? Barn er opptatt av og nysgjerrige på det meste, også på matematikk. Størrelser, alder, former, tall.
Drama som læring Noen tips til aktiviteter. Samvittighetens røster En elev personaliserer personen som har et dilemma, et problem eller etisk utfordring.
God kommunikasjon. God sosial kompetanse gir et grunnlag for god kommunikasjon Hva kjennetegner god kommunikasjon? –Vise interesse –Bruke passiv og aktiv.
Kommunikasjon og veilederrollen Kristin Bie 2016.
Etikkens betydning for å lykkes som leder Henrik Syse, forsker og filosof Delphi Consulting
Stoisismen og kristendommen
Filosofiske samtaler med barn
Verktøy for å kartlegge holdninger
LES SMARTERE Oversikt Lesemål Les aktivt Oppsummer Repeter
LES SMARTERE Oversikt Lesemål Les aktivt Oppsummer Repeter
GOD SKOLE FOR BARN I KAMBODSJA
Helsesøsterkongressen 2017
Antikkens filosofer 8. trinn
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Danning og voksenrollen i barnehagen
Del 3 Lek og samarbeid mot mobbing
Utskrift av presentasjonen:

Filosofiske samtaler med barn Guro Hansen Helskog Fagkonsulent Modum Bad – Samlivssenteret Mentor for Jessheim skole og ressurssenter og Strømmen oppvekstsenter

Filosofiske samtaler som verdiarbeid Ordet ”filosofi” stammer fra gresk ”filo” (kjærlighet) og ”sophia” (visdom). Filosofi blir da ”kjærlighet til visdom” Den filosofiske samtalen som en vei til verdibevissthet, selvrefleksivitet og (praktisk) klokskap. Helt konkret Skal-skal ikke gir barn og unge etisk, kulturell og sosial kompetanse – der de er. De voksne….? Teori og praksis, liv og lære, barn som gjør som man gjør og ikke som man sier….

Å skape rom for refleksjon La barna (eller de voksne) sitte i ring, så alle ser hverandre Ideelt antall i gruppa er ca 10-15. Da kan alle arbeide med tenkningen sin. Hvis barna kan skrive bør de ha loggbøker så de kan notere. Tanke, skrift og tale kan utfylle hverandre. Hjelp barna til å samle seg og finne konsentrasjon Bruk tenkepauser med og uten skriving underveis

Ta gjerne utgangspunkt i hverdagshendelser, i noe barna er opptatt av, i personlige eksempler, i fagstoff dere allerede arbeider med, i tekster, bilder, rollespill, øvelser, leker, sitater, musikk, kunst osv. Felles utgangspunkt – felles fokus En alternativ måte å arbeide med et stoff på. La gjerne barna selv bestemme tema/formulere spørsmål. Det er god trening i å syntetisere, og gjør at de selv åpner opp stoffet de arbeider med.

Filosofiske spørsmål Filosofiske spørsmål har en fundamental karakter og henger sammen med dypereliggende verdier, normer og holdninger. De er allmenne, og derfor relevante for alle. Hva er frihet? Rettferdighet? Respekt? Bør foreldre slå barna sine? Er det alltid galt å stjele? Fører gode hensikter alltid til noe godt? Hva innebærer det å være modig? Snill? En god venn? Hvordan kommer verdiene mine til syne i den praktiske virksomheten min?

Filosofisk undersøkelse Den enkelte har aldri med et annet menneske å gjøre uten at han holder noe av dets liv i sin hånd. Det kan være lite, en forbigående stemning, noe opplagt. Men det kan også være mye, slik at det rett og slett er opp til den enkelte om den andres liv lykkes eller ikke. Knud. E. Løgstrup: Den etiske fordring. 1. Les. Noter tanker og assosiasjoner. 2. Formuler et filosofisk spørsmål med utgangspunkt i sitatet 3. Samle inn og velg spørsmål til samtale 4. Gjennomfør en filosofisk samtale 5. Hold en metasamtale

Den filosofiske samtalen Regler for samtalen. Vi lytter til hverandre Vi forsikrer oss om at vi forstår hva andre sier (spør!) Vi tar utgangspunkt i det forrige taler sa Vi rekker ikke opp hånda når andre snakker (det kan gjøre at vi sitter og tenker på det vi selv skal si når vi får ordet, istedenfor å lytte til det andre sier). Vi fatter oss i korthet

Å lede filosofiske samtaler Tenk i spørsmål, ikke i svar Utforsk temaet/spørsmålet/problemet sammen med barna (deltakerne), men la dem lete etter svaret selv Unngå å si hva du mener så lenge undersøkelsen pågår Lytt til barna (deltakerne), og sørg for at de lytter til hverandre Få barna (deltakerne) til å vurdere hverandres innspill Vær tilstede i samtalen, og ha samtidig så mye distanse til det som skjer at du klarer å vurdere hva som skal være ditt neste valg.

Den filosofiske samtalen Rom for refleksjon I samtalen streber man etter å realisere idealer som nærvær Gjensidighet Ærlighet Respekt Åpenhet anerkjennelse (selv)refleksivitet Fleksibilitet Felleskap Dialog utvikling toleranse for forskjell. Gjennom samtalen omdannes gruppen til et undrende, reflekterende og undersøkende fellesskap.

Hva er klokskap? Finn et personlig eksempel på en gang du handlet klokt. Det skal være en spesiell hendelse, avgrenset i tid, med en klar begynnelse og et tydelig handlingsforløp

Hva den filosofiske samtalen ikke er Monolog (foredrag, ”belæring”, ”kateterudervisning”) Hverdagslig samtale (konversasjonen, monologen forkledd som dialog) Diskusjon (den tekniske dialogen: Komme til forståelse om en sak, ta beslutninger) Debatt (kamp, slå hverandre, om å gjøre og vinne)

Den egentlige dialogen/den gode samtalen: Begge/alle er åpne, lyttende, nysgjerrige på den andres perspektiv, begge/alle etterstreber gjensidig forståelse Det eksistensielle møtet: Kontakt, endringsøyeblikk Den filosofiske samtalen: En åpen, undersøkende dialog kjennetegnet av felleskap, samarbeid og vilje til å komme til klarhet om et allment problem

Grep du kan bruke i ledelsen av samtalene: Be deltakerne vurdere utsagnet sitt i forhold til utgangsspørsmålet Be deltakerne sammenlike utsagn, eksempler osv mht likheter og forskjeller Spørre etter grunner/argumenter Spørre etter motargumenter Spørre etter eksempler Spørre etter moteksempler Spørre om noen kan gjenta det siste taler sa (sikrer at alle lytter, at alle har forstått taleren rett) Avbryte innspill underveis fordi de ikke svarer på spørsmåelt, ikke holder seg til temaet eller blir for omstendelige Be folk formulere seg kortere – trekke ut esensen av det som er sagt Bruke håndsopprkning Be deltakerne se seg selv utenfra: Hva kjennetegner en person som sier/gjør…? La deltakerne få tenkepauser (med eller uten skriving Be noen oppsummere tankeveien vi har gått så langt Holde en metasamtale

Filosofi som ”kjærlighet til visdom” Selvrefleksjon Selvstendig tenkning Erkjennelse og anerkjennelse Etisk bevissthet Språklig bevissthet Analytisk og kritisk evne Åpen, spørrende og fleksibel holdning Evne til å gå i virkelig dialog Toleranse, respekt, tillit, likeverd Konfliktforståelse – konfliktforebygging – konflikthåndtering Demokratibygging

”Du skal ikke gå inn i moskeene for å diskutere kvinners stilling med folk. Du skal gå inn i moskeen for å lære folk å diskutere” IT-grunder Shahzad Rana til Karita Bekkemellom i debatten etter overfallet på Kadra Yusuf.

”Slaget står inni moskeene, i familiene, mellom generasjonene ”Slaget står inni moskeene, i familiene, mellom generasjonene. Det må løftes ut av disse lukkede foraene og ut i samfunnet. Vi må skape en åpen debatt og dialog” Kadra Yusuf i den samme debatten

Den filosofiske væremåten Tvilende og spørrende holdning til etablerte sannheter, også egne Interesse og åpenhet for den andres perspektiv og tenkemåte Tilstedeværelse her og nå, i det nåværende øyeblikk