På kryss og tvers i historien

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Norges historie Middelalderen Stavkirker
Advertisements

Muntlig eksamen i historie
Om muntlig eksamen i historie
Hvordan skrive en vitenskapelig artikkel?
Kapittel 9: Vikingferder, kristning og rikssamling i Norge
Arven fra Athen Humanismens hjemby.
Kapittel 16. Det norske demokratiet vokser fram
VG3 – norsk: Pensum og lærebok
Novelle En novelle er en skjønnlitterær fortelling.
Kapittel 4: Året 1814 BOKMÅL Elevene skal kunne
LÆREPLANEN Sosiologi og sosialantropologi – hovedprinsipper.
ELDRE NORRØN TID: (VIKINGTIDA) YNGRE NORRØN TID:
Kapittel 12. Den industrielle revolusjon
Faginformasjon om programfagene for
Læreplanen i eldre historie
Muntlig eksamen i historie Del 2 – fagsamtalen
Enevelde og opplysningstid
Muntlig eksamen i Historie og filosofi Del 2 – fagsamtalen
Kapittel 10: Det unge norske demokratiet
Kapittel 3: Veier til selvstendighet for Norge
Kapittel 11: Pest og tap av norsk selvstendighet
Kapittel 6: Antikkens Hellas
Kapittel 19 Et folk av bønder
Bokpresentasjon Bergen
Kapittel 7. Norge i middelalderen
Kapittel 27. Minoriteter i Norge
Kapittel 5. Middelalderen i Europa
TIDSLINJER 1.
Læreplanen Historie Vg2.
Det nye Europa tar form (Del 2) Marius Vøllestad Bø vgs.
Spørsmål og aktiviteter på ulike nivåer
Undring Tro Viten.
Litterær antropologi HIS2132 Høst sept
Exfac for historieprogrammet Gruppeundervisning våren 2005
Om hellige skrifter.
Samfunnsfagene. Medie- og informasjonskunnskap 1 og 2 Det som gjør dette faget annerledes: Det er mye praktisk arbeid. Mange muligheter: artikler, radioprogram,
MEDIEHISTORIE MI1 – Tanks Mars FRA LÆREPLANEN ● “Et historisk perspektiv er grunnleggende når en skal studere forholdet mellom medium og samfunn.
Kapittel 3. Kriminalitet Del 1: Individ og samfunn Denne delen skal hjelpe elevene til å nå følgende kompetansemål i læreplanen: 2a definere sentrale begreper.
Kapittel 6. De politiske partiene Del 3 Politikk og demokrati Denne delen skal hjelpe elevene til å nå følgende kompetansemål i læreplanen: 4a utforske.
Kapittel 12. Det internasjonale samfunnet Del 5 Internasjonale forhold Denne delen skal hjelpe elevene til å nå følgende kompetansemål i læreplanen: 5a.
LÆRINGSSTRATEGIER Holte skole, 9. trinn 2016/17.
Demokrati Kommunevalg Periode i samfunnskunnskap fram til kommunevalg 14 september Kapittel 5 og 6.
Diktatur I diktaturer er det viljen til én person eller en liten gruppe som bestemmer politikken. Et slikt fåmannsstyre kaller vi ofte for oligarki. Når.
Revidert læreplan – revisjon av lærebøker. Revisjon av læreplanen Ny plan HF1: H-16; HF2: H-17 ”For omfattende og kompleks” Statsråd Røe Isaksen: Mer.
Filosofi og etikk uke 4 Innledning. Etikk og filosofi (målområde 1c) Studenten skal ha kunnskap om grunnleggende etiske teorier, om etiske verdier i de.
Panorama Vg : Språklige forhold Læreplanmål: Mål for undervisningen er at elevene skal kunne - drøfte det moderne prosjektet slik det uttrykkes.
Demokrati som styreform
Kap 6: Demokrati - Styreform og levesett
Samfunnsfag.
Plan for økten - Forklare hva det vil si at skolen er med i Dembra
Kapittel 8. Hva kan true demokratiet?
Hvordan jobbe med Dembra i faggruppene?
Informasjon om eksamen
Å finne fagets kjerne -dybdelæring og kritisk tenking
Ny læreplan… Høst 2017.
Hvordan forberede meg til tentamen?
Alle tiders historie Kapittel 8: Opplysningstid og revolusjoner
Skolens utviklingsplan B – Samarbeid
Utforskende undervisning A – Forarbeid
Skolens utviklingsplan B – Samarbeid
Panorama Vg2 Tendenser og faser : Språklige forhold
Panorama Vg2 Tendenser og faser : språklige forhold
Fagfornyelse: ny læreplan i morsmål for språklige minoriteter Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020: LK2020 Aleksandra Kuźnik.
Kvikkbilde 2 Distributiv egenskap A – Forarbeid
Religion og Identitet Lisa Stornes
Kvikkbilde 1 Kommutativ egenskap A – Forarbeid
Nå er vi spente!.
Dybdelæring – regneark B – Samarbeid
Kap. 7 Demokrati som styreform
Utskrift av presentasjonen:

På kryss og tvers i historien Hvilke muligheter gir det å ha én bok i undervisningen og ved forberedelse til eksamen? Synnøve Veinan Hellerud

På kryss og tvers i historien Eksempler på gjennomgående temaer Tidslinjer 1+2 egner seg godt til å jobbe med: Å sette noe inn i en historisk sammenheng Demokrati

En del i en helhet Å sette en del (et menneske, en familie, et lokalsamfunn) inn i en helhet (en historisk periode, en samfunnstype, en mentalitet) Å sette en person, et lokalsamfunn, en familie inn i en historisk sammenheng Eksempler fra Tidslinjer 1+2: Nærbildetekster

Et menneske i historien Eleven skal kunne presentere en historisk person og drøfte hvordan samtidige ideer og samfunnsforhold påvirket denne personens tenkemåter og handlinger Eksempel fra Tidslinjer 1+2: Oppgave om Katarina Jonsdatter side 235-36

Et lokalsamfunn i historien Eleven skal kunne gjøre rede for hovedtrekk ved den industrielle revolusjon og undersøke hvilken betydning den fikk for næringsutvikling og sosiale forhold i det norske samfunnet finne og vurdere historisk materiale av ulik art og opphav som kilder, og bruke det i egne historiske framstillinger Eksempel fra Tidslinjer 1+2: Oppgave om Kløfta side 354-57

Ønsker faksimile: Vis hele oppslaget side 354-55? Deretter: Kilde 1 på side 355 Deretter: hele oppslaget side 356-57

Et lokalsamfunn i historien Vurderingskriterier for innleveringsoppgave: Du har skrevet en sammenhengende tekst med ryddig struktur og inndeling i avsnitt. Du henviser til kildene underveis og viser hvordan du bruker kildene til å trekke egne slutninger. Du får fram flere endringer på stedet du har undersøkt. Du får fram hvordan disse endringene henger sammen med generelle utviklingstrekk i det norske samfunnet i perioden. Du oppgir til slutt hvilke primær- og sekundærkilder du har brukt.

En familie i historien Eleven skal kunne finne og vurdere historisk materiale av ulik art og opphav som kilder, og bruke det i egne historiske framstillinger bruke digitale verktøy til å planlegge, gjennomføre og presentere en problemorientert undersøkelse ut fra egne spørsmål til et historisk materiale presentere en historisk person og drøfte hvordan samtidige ideer og samfunnsforhold påvirket denne personens tenkemåter og handlinger Eksempel fra Tidslinjer 1+2: s. 236-37 + s. 350

Demokrati Eleven skal kunne sammenligne to eller flere antikke samfunn og diskutere antikkens betydning for moderne politikk, arkitektur eller annen kunst gjøre rede for samfunnsforhold og statsutvikling i Norge fra ca 700 til ca 1500 og diskutere mulig påvirkning fra andre kulturer, samfunn og stater drøfte hvordan opplysningstidens ideer påvirket og ble påvirket av samfunnsomveltninger på 1700- og 1800-tallet gjøre rede for demokratiutvikling i Norge fra 1800-tallet og fram til 1945 og analysere drivkreftene bak denne utviklingen

Demokratiet i Athen I Tidslinjer 1+2: Perspektiver: Arven fra antikken side 50-51 Arbeidsoppgave 3 side 49: Sammenlign styringssystemet i det athenske demokratiet og i den romerske republikken. Hvilke forskjeller og likheter finner du? Metodeoppgave side 74: analysere utdrag av Perikles tale Oppgave på lokus om demokrati da og nå

Menneskerettigheter i middelalderen (eller mangel på dem) I Tidslinjer 1+2: Analyse av Gulatingsloven

Ønsker faksimile: Side 158: utdrag av gulatingsloven (hele siden)

Menneskerettigheter i middelalderen (eller mangel på dem) Gulatingsloven kapittel 200: En frigitt trell tar 6 ører i bot for seg i rettsbot, mens sønnen hans tar 1 mark. Bonden tar 12 ører, haulden (odelsbonde på arvet jord) 3 merker. Lendmann og stallare (leder for kongens hird) 6 merker. Jarl og biskop 12 merker. (1 mark = 8 ører = 240 penninger = ca 3 kyr) Fra Tidslinjer 1+2 side 158

Menneskerettigheter i middelalderen (eller mangel på dem) Gulatingsloven kapittel 29: Blot er forbudt, vi skal ikke blote til hedensk gud eller til hauger eller offersteder. Men om noen blir kjent skyldig i det, da har han forbrutt hver penning av godset sitt. Han skal gå til skrifte og bøte til Krist. Men om han ikke vil det, da skal han fare ut av vår konges land. Fra Tidslinjer 1+2 side 158

Opplysningstida og framover I Tidslinjer 1+2: Arbeidsoppgave side 185: Hvilke likheter finner du mellom Bill of Rights (1689) og John Lockes samfunnskontrakt? Perspektiver side 186-87: Gjelder menneskerettighetene for alle? Så langt eldre historie! Deretter: kapittel 12: Demokrati og Nasjon + kapittel 13: Demokratisering og nasjonsbygging i Norge Oppgave lokus om menneskerettigheter

Demokrati til eksamen Ordet demokrati stammer fra antikkens Hellas og betyr folkestyre. Men hvem er “folket”? Hvordan har ideen om demokrati utviklet seg gjennom historien? Gi eksempler fra ulike tidsperioder og ulike land.

Religion til eksamen I middelalderen var det en maktkamp mellom kirke og stat, men det finnes også mange andre eksempler i historien på konflikter mellom religiøs og verdslig makt. Finn ett eksempel fra eldre tid og ett fra moderne tid som viser dette.