Fagleder Logistikk & beredskap

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Risiko Sannsynlighetsgradering:1 = Lite sannsynlig (kan inntreffe mindre enn én gang hvert 100. år) 2 = Mindre sannsynlig (kan inntreffe mellom én gang.
Advertisements

Classification: Internal Status: Draft Innstilling til vedtak i SN AMU
IK-Bygg på web: Formål IK-Bygg web skal bidra til å avdekke avvik i forhold til helse, miljø og sikkerhet. Det stilles strenge krav til hvilken forfatning.
Politiarbeid etter ulykker
ambisjoner og realiteter
Samarbeid mellom barnehage og barneverntjeneste
HMS-kultur Janne Lea Svensson
Vurdering av risikonivå som verktøy for sykehusledelsen
Entreprenørseminar 18. oktober 2011 Hilde-Karin Østnes
Hvordan lykkes i det lokale/kommunale trafikksikkerhetsarbeidet?
- Avslutningsseminar prosjekt Fallende gjenstander
Først vil jeg takke for at Arbeidstilsynet er invitert hit til å holde innlegg om hvordan vi jobber med på å sette fokus på helsefremmende arbeidsplasser.
Arbeidstakermedvirkning i HMS-styring
Revisjon ved Rikshospitalet den 11. – 18. desember 2007.
Sigmund Andreassen Sjefingeniør / Logistikk og Beredskap
Hovedendringer Ansvarlig samordner er opphevet
Sladrehank skal selv ha bank – eller?
KOMMUNER I INNKJØPSSAMARBEID
Petroleumstilsynets satsning på entreprenørene i petroleumsvirksomheten Entreprenørseminar 7. april 2005 Sigve Knudsen P e t r o l e u m s t i l s.
HTV- konferanse 5. – 6. desember 2011
Prosedyre for IPLOS- registrering Hjemmetjenesten, Øra distrikt
Teknologi for et bedre samfunn Presentasjon av prosjekt 1 Fiskebåten som sikker arbeidsplass Krabbekonferansen 2012 av Trine Thorvaldsen.
Hvor i verdikjeden ligger ansvaret dersom uhellet har skjedd?
Levende HMS-system – hva betyr det i praksis?
Classification: Internal Status: Draft Forslag til vedtak i GF AMU
Classification: Internal Status: Draft Innstilling fra arbeidstakerrepresentantene i Snorre BU til behandling av dimensjonering og organisering
Sikring av personopplysninger i offentlig forvaltning Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
NY LOV OM HELSEPERSONELL
Grunnkurs Arbeidsmiljø Våren 2014
Forskrift om skadedyrbekjempelse – kommunens rolle Kurs på Folkehelseinstituttet, 17. april 2007 v/førstekonsulent Mona Keiko Løken
PETROLEUMSTILSYNET Tilsyn Fag Drift og utvikling Rammesetting
Morten Bøhlerengen Fagsjef HMS Norges Rederiforbund
ANSVAR ETTER HMS REGELVERKET
Utvikling i risikonivå – norsk sokkel fase april 2005.
SUT prosessen - status og erfaringer.
Petroleumtilsynets entreprenørseminar Selvstendiggjøring av rederne 7. april 2005 Harald Bratthammar Leder K&HMS avdelingen Smedvig Offshore AS.
Status RNNS den Utvikling i risikonivå – norsk sokkel Prosjektets mål  OD skal gjennom prosjektet ’utvikling i risikonivå - norsk sokkel’ utvikle.
Ptils oppfølging av entreprenørene
1) Saksbehandling knyttet til kvalifikasjonene til bemanning på Transocean Leader 25/ I elektronisk post fra Norsk Sjøoffisersforbund/DSO til Petroleumstilsynet.
Status: Ptils arbeid med sosial dumping 1. Samarbeid med arbeidslivets parter, Arbeidstilsynet m.m. 2. Dialog med byggherre (operatør) om oppfølging overfor.
Terje Aven og Jan Erik Vinnem Universitet i Stavanger
HMS i de lokale og regionale energibedriftene Hvordan ivaretar bedriftene helse, miljø og sikkerhet? KS Bedriftenes Møteplass 2011, 17.februar.
Kvalitetssikring av byggeprosjekt – del 4
Foreløpig oppsummering etter tilsyn med styring av vedlikehold
Nordmøre og Romsdal politidistrikt - Felles operativ enhet HMS-konferansen 2007 Redningstjeneste – innledning til beredskapsfilm.
Classification: Internal Status: Draft Innstilling fra arbeidstakerrepresentantene i GF BU til behandling av dimensjonering og organisering
Håndtering av avviksmeldinger
Sikkerhet, helse og arbeidsmiljø BIR Nett
Page 1 WE MOVE THE INDUSTRY THAT MOVES THE WORLD RISK MANAGEMENT Fra operatørenes ståsted Solakonferansen 2014 Øivind Solberg, PhD.
N O R P R O F F Quality Management SAMARBEIDSPARTNER FOR
FOR nr 1127: Forskrift om systematisk helse-, miljø- og sikkerhetsarbeid i virksomheter (Internkontrollforskriften)
Risiko og sikkerhet i transportsektoren – et transportovergripende forskningsprogram Programstyreleder Finn Harald Amundsen Statens vegvesen, Vegdirektoratet.
1 Alarmer til demente personer Pilotprosjekt Nasjonalt program for leverandørutvikling Dialogkonferanse 11 jan 2011 Bergen Spes rådgiver Per Waardal USHT.
Innledning til: Tilsyn, hva finner vi av avvik og hvordan lukke disse avvikene? Regelverk og veileder; § 3a og rapport fra ROS.
RNNS - Prioriteringer Innspill fra Sikkerhetsforum.
INTERNKONTROLL - Medlem av Norges største frittstående elektrikerkjede -
Hva er risiko ? Med ” risiko” menes sannsynligheten for og konsekvensene av at noe uønsket skal hende eller utvikle seg.
Kvalitetskultur ”Litt bedre i dag enn i går” Kvalitetsstrategi for Helse Midt-Norge
Organisatoriske barrierer i Statoil
Helse miljø og sikkerhet
God vakt. Konferanse, Tønsberg 16
Petroleumstilsynet og det ytre miljøet
Rapporten om utvikling i risikonivået Petroleumstilsynet årsberetning
Tilsyn med styring av renhold, hygiene og arbeidsmiljø for forpleining
Organisatorisk læring Tilsyn og granskinger
Arbeidstilsynet syn på verneombudenes plass og rolle i virksomheten
Møte om livbåter
HMS-året Snorre Hendelsen har vært en vekker for hele industrien. Det er positivt at næringen har vært nysgjerrig på erfaringene etter.
Forskrift om Internkontroll
Ymse om regelverksutvikling
Utskrift av presentasjonen:

Fagleder Logistikk & beredskap Viktigheten av en god granskning Granskingskonferansen 2013 Clarion Hotel Stavanger 17. - 18. september 2013 Svein Anders Eriksson Fagleder Logistikk & beredskap Petroleumstilsynet

Innhold På 30 minutter vil jeg si litt om: Hvorfor Ptil gransker Ptils rolle i en gransking Viktigheten av god gransking

Hva er gransking? Sagt enkelt: Å undersøke nøye Sagt mer nøyaktig: Å avdekke direkte utløsende og bakenforliggende årsaker til en hendelse (dette er rolleavhengig!) Samarbeid for Sikkerhet (SfS) definerer gransking som følger: Gransking er en formell prosess for å klarlegge hendelsesforløp, årsaker og konsekvenser samt finne fram til effektive, korrigerende og forebyggende tiltak Undersøkelser har samme formål som gransking, men kan utføres lokalt innen den enhet eller avdeling der hendelsen har funnet sted

Hvor langt skal en granske? Hvor langt bakover skal en granske bakenforliggende årsaker? Avhenger av ressurser, tid og granskningsgruppens mandat og rolle Det er ingen «endelig» bakenforliggende årsak – det er der vi stopper å lete (WYLFIWYF) Man gransker innenfor de rammene en har myndighet til å påvirke tiltak og forbedringspunkter Forskjellige aktørene har forskjellige roller (operatør, Ptil og Politiet) En operatør gransker gjerne tilbake til eget styringssystem Ptil gransker også om det har foregått eventuell regelverksbrudd Politiet etterforsker eventuelle overtredelser av gjeldende regelverk og vurderer hvorvidt det foreligger straffbare forhold.

Ptils granskingsrolle Ptil kan ha to roller i en gransking: Ptils primære rolle er å ivareta vårt ansvar som tilsynsmyndighet. Ptils sekundære rolle er å yte politiet faglig bistand.

Gransking → læring → endring Hvorfor gransker Ptil? Ptils gransking skal kartlegge hendelsesforløp, årsaker (direkte og bakenforliggende), faktiske og mulige konsekvenser og identifisere regelverksbrudd Hensikten med Ptils granskinger er å bidra til å forebygge tilsvarende hendelser og sikre erfaringsoverføring. Gransking → læring → endring

Ptils gransking baseres på følgende regelverkskrav: Kronprinsregentens resolusjon om etablering av Ptil datert 19.12.2003 Forvaltningsloven, særlig § 15 om fremgangsmåten ved gransking o.l. Rammeforskriften § 67 om tilsynsmyndighet Styringsforskriften § 20 om registrering, undersøkelse og gransking av fare- og ulykkessituasjoner

Styringsforskriften § 20 om registrering, undersøkelse og gransking av fare- og ulykkessituasjoner Den ansvarlige skal sikre at inntrufne fare- og ulykkessituasjoner som kan medføre eller har medført akutt forurensning eller annen skade, blir registrert og undersøkt for å hindre gjentagelse. Situasjoner som opptrer hyppig eller som har stor faktisk eller potensiell konsekvens, skal granskes. Det skal settes kriterier for hvilke situasjoner som skal registreres, undersøkes og granskes, samt settes krav til omfang og organisering. Operatøren skal ha en samlet oversikt over inntrufne fare- og ulykkessituasjoner

Gransking – sentral del av Ptils tilsyn Oppfølging av hendelser er en viktig del av Pils tilsyn. Oppfølging av hendelser og gransking omfattes av tilsynsbegrepet. Erfaringer fra denne delen av tilsynsaktiviteten brukes bl.a. til å: prioritere tilsynsaktiviteter, informere/orientere næringen, (erfaringsoverføring) vurdere behov for regelverksutvikling og videreutvikling av tilsynet. Ptil har en viktig rolle i å informere andre lands HMS- myndigheter om hendelser på norsk sokkel som kan ha relevans for disse intern kompetanseheving Ptil bruker denne informasjonen til prioritering i eget tilsyn Erfaringsoverføring Formålet med Ptils oppfølging av hendelser er å klargjøre hendelsesforløp og direkte og bakenforliggende årsaker, og å utvikle kunnskap som kan bidra til å forebygge liknende hendelser. Innland og utland inkl. utenlandske myndigheter Regelverksutvikling – fornying/forbedring av tilsynet Ptil skal videre gi informasjon til Arbeids- og sosialdepartementet, andre myndigheter iht avtale, partene i virksomheten og evt media. Gransking øker Ptils kompetanse til nytte i annen tilsynsaktivitet. Løpende hendelsesoppfølging og spesielt gransking gir tilsynet: Stor gjennomslagskraft når det gjelder iverksetting av risikoreduserende tiltak ikke bare i det/de berørte selskap men i næringen. Fokus: Forebygging ”Egen læring” – kontinuerlig forbedring. Bedre kjennskap til risikoforhold, - noe som gir oss et bedre grunnlag for: Å uttale oss om risikoforhold og prioritere oppgaver/aktiviteter Kontinuerlig utvikling av regelverket Kontinuerlig utvikling av arbeidsmetoder og tilsynsmetoder Bedre grunnlag for å vurdere kvaliteten av aktørs egen gransking Ulykkesgransking inngår som et siste ledd i ”styringssløyfen”. Oppfølging og gransking av hendelser er en viktig del av/element i HMS-styringen. Får verifisert aktørenes håndtering av hendelser. Synlighet fra myndighetens side. Vi reagerer umiddelbart og viser gjennom handling av vi tar dette alvorlig. Hjemmelen for å føre tilsyn ligger i petroleumsloven og arbeidsmiljøloven. Den del av tilsynsaktiviteten som gjøres i forbindelse med en ulykke, eventuelt hendelser av alvorlig karakter, blir kalt gransking.

Hva gransker Ptil? Avhengig av alvorlighetsgrad følger Ptil opp fare- og ulykkessituasjoner innen vårt myndighetsområde. Vårt tilsyn kan gjennomføres i form av: Vår egen selvstendige gransking. Denne gjennomføres ofte parallelt med påtalemyndighetens etterforskning hvor Ptil yter faglig bistand. Oppfølging av operatørens system for å følge opp hendelser Saksbehandling av operatørselskapenes granskingsrapporter som er innsendt på forespørsel fra Ptil. Dersom det er behov for involvering av andre tilsynsetater, kan granskingen gjennomføres i samarbeid med andre tilsynsetater.

Kriterier for iverksettelse av gransking i Ptil Følgende hendelser vil kvalifisere til gjennomføring av en gransking i regi av Ptil: tilløp til storulykke (med storulykke menes en ulykke med 3-5 alvorlige personskader eller dødsfall, eller en ulykke som setter innretningens integritet i fare), dødsfall i forbindelse med arbeidsulykke, alvorlig personskade med potensial for dødsfall, alvorlig svekking eller bortfall av sikkerhetsfunksjoner og barrierer som setter innretningens integritet i fare, saker relatert til petroleumsvirksomhet som politiet etterforsker, og der Ptil yter politiet bistand gjøres som regel til gjenstand for Ptil gransking.

Nylige granskinger 22.6.2013: Alvorlig hendelse på dykkerfartøyet Skandi Arctic under arbeid for Marathon Oil Norge AS (Marathon) i Nordsjøen 17.6.2013: Hydrokarbonlekkasje på Oseberg A-innretningen. 30.5.2013: Ammoniakkløsning på Naturkrafts gasskraftverk på Kårstø 12.9 2012: Hydrokarbonlekkasje på Ulafeltet. 8.11.2012: Brudd på et avblåsningsrør for matevann i krakkeranlegget på Mongstad-anlegget. 7.11.2012: Stabilitetshendelse på den flyttbare boliginnretningen Floatel Superior 4.9.2012: Stabilitetshendelsen på den flyttbare boreinnretningen Scarabeo 8 13.7.2012: Brann på Valhall PCP. 26.5.2012: Hydrokarbonlekkasje på Heimdalfeltet.

Mandat for Ptils gransking Klarlegge hendelsens omfang og forløp (- normalt ved hjelp av menneske, teknologi og organisasjon (MTO) diagram), med vektlegging av sikkerhetsmessige, arbeidsmiljømessige og beredskapsmessige forhold. Vurdere faktiske og potensiell konsekvens Påført skade på menneske, materiell og miljø. Hendelsens potensial for skade på menneske, materiell og miljø. Vurdere utløsende og bakenforliggende årsaker, med vektlegging av både menneskelige, tekniske og organisatoriske forhold (MTO), i et barriereperspektiv. Diskutere og beskrive eventuelle usikkerheter /uklarheter. Identifisere avvik og forbedringspunkter relatert til regelverk (og interne krav) Drøfte barrierer som har fungert. (Det vil si barrierer som har bidratt til å hindre en faresituasjon i å utvikle seg til en ulykke, eller barrierer som har redusert konsekvensene av en ulykke.) Vurdere aktørens egen granskingsrapport Utarbeide rapport og oversendelsesbrev (eventuelt med forslag til bruk av virkemidler) i henhold til mal. Anbefale - og normalt bidra i - videre oppfølging

Gode granskingsprosesser Gode granskingsprosesser i petroleumsvirksomheten er de som: Kartlegger og dokumenterer hendelsesforløp, årsaker (direkte og bakenforliggende) og konsekvenser – effektivt og uhildet sikrer erfaringsoverføring og permanent læring – i næringen og i Ptil forebygger tilsvarende hendelser

Grunnleggende prinsipper for god gransking Legitimitet Granskinger skal fremstår som uavhengige Ha faglig kvalitet; Granskingsmetode og prosess, relevant faglig bakgrunn, virksomhetsforståelse, forvaltnings- og regelverkskompetanse Vise til resultater som raskt og effektivt tilrettelegger for læring og erfaringsoverføring i næringen.

Utfordringer for næringen – gransking og læring Benytter næringen gode nok granskingsmetoder? Har næringen tilstrekkelig granskingskompetanse, jf. RF § 12? Er det et mål at næringen standardiserer metodene, for å lette erfaringsoverføring og sammenlikninger på tvers? Læring: En utfordring å kunne omsette resultater fra gransking i tiltak/ endringsprosesser. Hvordan utvikle en kultur for læring? Har man gode nok arenaer for læring etter ulykker internt i selskapene? Har man arenaer for læring på bransjenivå (f.eks. innenfor Samarbeid for Sikkerhet)?

MTO- sfæren Metodikken er hentet fra kjernekraftindustrien Før -79 T 1979 Harrisburg MT 1986 Tsjernobyl MTO sett i en sammenheng Bygger også på Dr. James Reasons “Swiss cheese model”

RF § 12 Organisasjon og kompetanse Operatøren skal ha en organisasjon i Norge som på selvstendig grunnlag er i stand til å sikre at petroleumsvirksomhet gjennomføres i tråd med regelverket. Den ansvarlige skal sikre at alle som utfører arbeid for seg i petroleumsvirksomhet har kompetanse til å utføre det arbeidet de er satt til å gjøre, på en forsvarlig måte. Petroleumstilsynet kan ved enkeltvedtak eller forskrift kreve endringer i organiseringen av petroleumsvirksomhet, deriblant sammensetningen og antallet av personellet. Første og tredje ledd gjelder for landanleggene så langt disse faller inn under petroleumslovens virkeområde.

Viktigheten av god gransking Granskinger og læring etter hendelser bidrar til regjeringens målsetting om at Norge skal være verdensledende innen HMS i petroleumsvirksomheten Ptils granskinger bidrar til å skape trygghet for de som arbeider på innretningen og landanleggene der hendelsen inntraff ved at årsaker avdekkes og nødvendig korrigerende tiltak iverksettes

Forkynneren kapittel 12.9: Forkynneren var en vis mann, og han gav folket kunnskap. Han grunnet og gransket og lagde mange ordspråk

Lykke til med granskingskonferansen!