Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Petroleumstilsynet og det ytre miljøet

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Petroleumstilsynet og det ytre miljøet"— Utskrift av presentasjonen:

1 Petroleumstilsynet og det ytre miljøet
Sikkerhetsforum

2 Petroleumstilsynet er en viktig aktør i miljøforvaltningen
TEKNOLOGI AKTIVITET (type og omfang) STYRING & KONTROLL Design og utforming Drift og/eller operasjon Utslipp Utslippet vandrer Utslippet treffer en ressurs Utslippet skader en ressurs Robust design Forsvarlig og sikker drift Bekjempelse ved kilden Oppsamling på sjøen/ dispergering Oppsamling / Opprydning FOREBYGGING av akutte utslipp. Ulykkesbekjempelse ved kilden for å redusere mengde utslipp (brønnkontroll osv.) Sentral premissgiver for teknologi, operasjon og styring Petroleumslov §10-1 Skadebegrensning Oljevernberedskap Lovlige utslipp Forurensningslov

3 Vi skal være verdensledende på HMS
Regionale og nasjonale miljømål forplikter også Petroleumstilsynet St. mld. nr. 8 ( ): Helhetlig Forvaltning av det marine miljø i Barentshavet og havområdene utenfor Lofoten St. mld. nr. 14 ( ): Sammen for et giftfritt miljø – forutsetninger for en tryggere fremtid St. mld. nr. 26 ( ): Regjeringens miljøpolitikk og rikets miljøtilstand St. mld. nr. 34 ( ): Norsk klimapolitikk St. mld. nr. 12 (2005–2006): Helse, miljø og sikkerhet i petroleumsvirksomheten Vi skal være verdensledende på HMS

4 Utslipp til sjø i havområdet (Kilde, type, mengde, lokasjon)
Overordnet modell for styring av miljørisikoen Identifisere og vurdere: Årsakene til at akutte utslipp kan inntreffe. - Forebyggende tiltak for å forhindre, og for å begrense omfang Utslipp til sjø i havområdet (Kilde, type, mengde, lokasjon) Identifisere og vurdere: Konsekvensene av akutte utslipp. - Konsekvensreduserende tiltak dersom/når akutte utslipp inntreffer.

5 som kan føre til akutte utslipp. i Barentshavet. i Norskehavet.
FOREBYGGING AV UØNSKEDE HENDELSER/TILSTANDER som kan føre til akutte utslipp. i Barentshavet. i Norskehavet. i Nordsjøen. + ulykkesbekjempelse ved kilden.

6 Hensynet til menneskers liv og helse og hensynet til ytre miljø er ofte
sammenfallende Prinsippene for risikostyring er de samme, enten det gjelder hensynet til mennesker eller hensynet til det ytre miljøet (føre-var, risiko- og forsiktighetstilnærming, substitusjon osv.). Vårt arbeid med forebygging av storulykker er et viktig bidrag med hensyn til ytre miljø. Vårt arbeid med å redusere menneskers eksponering til helsefarlige kjemikalier og luft er et viktig bidrag også for det ytre miljøet og må understøtte nasjonale miljømål (jf Kjemikaliepolitikk, Klimamelding).

7 Forebygging av klimagasser kan ha positive effekter på sikkerhet og
arbeidsmiljø 10% C02 i forbindelse med uønskede hendelser som fører til driftsstans. (NOX) Petroleumstilsynets bidrag = forebygge slike hendelser System for energiledelse integrert i HMS-styring 90% C02 fra kraftgenerering. (NOX) Fordeler med elektrifisering: reduksjon av storulykkesrisiko på grunn av fære antennelseskilder bedre arbeidsmiljø (mindre støy og vibrasjoner bedre luftkvalitet)

8 å redusere klimagasser
Forebygging av klimagasser kan ha negative effekter på sikkerhet og arbeidsmiljø Ulike tiltak for C02-håndtering – Utfordringer med hensyn til materialteknologi, B&B, eksplosjonsrisiko. Arbeidet med å redusere klimagasser må foregå forsvarlig. Innføring av ny teknologi og operasjoner for å redusere klimagasser krever omfattende og komplekse modifikasjoner på eksisterende innretninger. Risiko i forbindelse med modifikasjonsarbeid Risiko i forbindelse med samtidige operasjoner Tilgang til kvalifisert personell

9 Klimaendringer kan kreve tilpasninger av teknologi og operasjoner.
Opprettholde forsvarlig petroleumsvirksomhet. Petroleumstilsynet skal bidra til å klargjøre mulige positive og negative konsekvenser av klimaendringer og vurdere behovet for endringer for å opprettholde forsvarslig virksomhet.

10 Behov for mer helhetlige beslutningsmodeller
Mennesker Økonomiske verdier Ytre miljø Dilemmaer må håndteres uten lovbrudd Synergieffekter må utnyttes.

11 Petroleumstilsynet og det ytre miljøet
Petroleumstilsynet skal dra sin del av lasset (jf Petroleumstilsynets mandat og mål) Vi skal mene noe om hva som er forsvarlig petroleumsvirksomhet, utfra risiko for uønskede hendelser og tilstander som kan føre til skade på menneskers liv og helse, akutte utslipp, skade på utstyrs/innretningens funksjonsdyktighet Vi skal ikke mene noe om hva og hvor mye som er miljøskadelig. Vi skal ikke mene noe om hvilke områder som er sårbare eller ikke. Vi skal ikke mene noe om oljevernberedskap.

12 Petroleumstilsynet og det ytre miljøet
Vi bruker vår kompetanse for å forebygge skader på mennesker, det ytre miljøet og økonomiske verdier Vi slutter ikke å bry oss om hensynet til mennesker og økonomiske verdier fordi vi styrker vår bevissthet om vårt ansvar med hensyn til ytre miljø Vi er opptatt av både synergier og dilemmaer mellom de ulike hensyn Vi forvalter vårt regelverk med samme grad av forplikelse, enten det gjelder hensynet til mennesker, miljø eller økonomiske verdier. Ved dilemmaer mellom ulike hensyn, skal vi bidra til løsninger som best ivaretar hensynet til mennesker, dog uten regelverksbrudd for øvrige hensyn

13 Back-up

14 Overordnet modell for styring av miljørisikoen (siste versjon)
Teknisk utforming og utrustning Drift og/eller operasjon Tekniske barrierer Operasjonelle barrierer Akutt utslipp på innretning/installasjon/fartøy (Kilde, type, mengde) Deteksjon av utslippet på innretningen/installasjon/fartøy Oppsamling på innretningen/installasjon/fartøy Utslipp til sjø i havområdet (Kilde, type, mengde, lokasjon) Deteksjon av utslippet i/på havet Bekjemping ved mekanisk oppsamling i/på havet Bekjemping ved dispergering i/på havet Oppsamling i kystområdet/iskanten Fysiske/biologiske konsekvenser i havområdet Fysiske/biologiske konsekvenser i kystområdet Fysiske/biologiske konsekvenser ved iskanten Sekundære samfunnsmessige konsekvenser

15 Tar stilling til tiltak som den enkelte etat må iverksette
OED MD Helhetlig Forvaltningsplan Barentshavet Ptil HFB Sameksistens BHL Ptil STYINGSGRUPPEN MD Tar stilling til tiltak som den enkelte etat må iverksette Faglig Forum PI Syr sammen bidrag fra de 2 andre grupper Egne studier Formidling av info Ptil Risikogruppen KV Overvåking av utvikling av risiko for miljø- skade. Ptil Overvåkingsgruppen HI Overvåking av miljø- tilstand og dens utvikling.

16 Andre prosesser OED MD UD MD Sameksistens 2 Norskehavet Nordsjøen Ptil
Helhetlig Forvaltningsplan Norskehavet HFN Nordområde- strategi Helhetlig Forvaltningsplan Nordsjøen HFS DNV standardisering Styringsgruppe MD Faggruppen Ptil Russland-samarbeid Ptil


Laste ned ppt "Petroleumstilsynet og det ytre miljøet"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google