Nettskolen i Nordland Geir Hareide Hansen, leder 27. Februar 2014 Foto: Crestock.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Ungdomstrinn i utvikling Ole Johansen Utviklingsveileder Nordkapp, Måsøy, Kvalsund, Hammerfest, Hasvik, Loppa og Alta.
Advertisements

Når kunnskap blir handling
Rekruttering til utdanning
Kunnskapsløftet – hvordan skal det bli regional virkelighet? Kunnskapsminister Øystein Djupedal Regjeringens kontaktkonferanse med fylkeskommunene 7. mars.
Nasjonal konferanse Overgangsprosjektet Kunnskapsminister Kristin Halvorsen 7. september 2011.
Læring på arbeidsplassen
s. 1 Aktuelt - rådgivertjenesten Inger Lise Pettersen Foto: Crestock.com.
Tilpassa opplæring Utdanningsavdelingen v/Anne Marie Strømhaug
IHR: Ny organisering av Sentraladministrasjonen Høsten 2013.
s. 1 Forum Nordlandsløftet Stokmarknes 11. juni 2013.
Kunnskapsløftet i videregående opplæring Statssekretær Lisbet Rugtvedt Elevorganisasjonens nasjonale seminar 19. november 2005 Engebråten skole.
NVU – aktører De som presenteres her er: •HiA •HiB •HiNT •HiST •UiS.
s. 1 Møte Nordlandsløftet Narvik, den
Foto: Peder Austrud Vest-Agder fylkeskommune folkestyre- samarbeid - kompetanse Evaluering av elevforsøk med bærbare PC’er 2005/ skoler.
Føringer for fagskolen i Karlsenutvalget NOKUT-konferansen 5. mai 2009 Rolf Jørn Karlsen.
Melding til Stortinget…
ved Wenche Natland Dahlen Karl-Johan Johansen
Kvalitetsarbeid i bærumsskolen Suksessfaktorer, dilemmaer og utfordringer Storbynettverk 2012.
Bredbånd og modernisering av offentlig sektor Karasjok 02. november 2004 statssekretær Eirik Lae Solberg 2005.
Skoleringssamlinger Knut Alfarnæs, avdelingsdirektør prosjektleder
God oppvekst – styrket satsing på barn og unge i Sande og Vestfold
Bente Aronsen Kunnskapsdepartementet
Lærerprofesjonens etiske plattform – veien videre
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Ungdomstrinn i utvikling
Grunnskolelærerutdanning Struktur, mulig løsning og noen utfordringer.
Lektor 2 på Vardal ungdomsskole 5. mars Lektor 2 - ordning Fagpersoner fra industri og øvrig arbeidsliv utenfor skolen deltar aktivt i undervisningen.
Overgangen skole-lærebedrift, etablering av flere læreplasser i arbeidslivet Prosjektpresentasjon Ragnhild Heggen.
Strategiprosess Allmøte SAM desember 2011 DJ
februar-søkere Utdanningsavdelingen Rådgiversamlinger 2012.
s. 1 Gjennomføring i vgo i Nordland Rådgiversamling Foto: Crestock.com.
Aktuelt om rådgivertjenesten
Erfaringer og veien videre Studiesentre i Nordland
”Programfag til valg” En nyskaping innen yrkes- og utdanningsveiledning?
Digital kompetanse for alle. Forord (utdrag) Departementet definerer digital kompetanse som den kompetansen som bygger bro mellom ferdigheter som å lese,
Masterstudium IKT og læring Leikny Øgrim og Monica Johannesen Avd. for lærerutdanning Høgskolen i Oslo.
Hvordan kan skolene og DKS samarbeide for å løfte fram kunstfagene v/ Kirsti Saxi.
Forskningssamarbeid i UH-nett Vest: Status, utvikling og perspektiver Sigmund Grønmo Samarbeidsmøte HiB 30. november 2010.
Ny Stortingsmelding om ungdomstrinnet. Departementet vil innføre valgfag:  Det innføres valgfag på ungdomstrinnet fra høsten  8. trinn får 1,5.
Overgangsprosjektet – NY GIV
FLiK Forskningsbasert læringsmiljøutvikling i barnehager og skoler i Kristiansand.
Undervisningssektoren 2015
Ny GIV – videre - forventninger til skoleeier og skole Dato Svolvær Foto: Peter Hamlin.
Inntakskontoret bidrar med tall og erfaringer Fagopplæringen bidrar med tall, prognoser og erfaringer (innhentet fra arbeidslivet, intensjonsavtaler) Skolene.
LP-modellen fra et rektorperspektiv
Tilpasset undervisning PPT – sakkyndig vurdering og veiledning
Videregående opplæring – mål og strategier
Praksiseksempel fra Lørenskog
DEMONSTRASJONSSKOLER OG -BEDRIFTER fellessamling i Kristiansand Åge R. Rosnes, november 2005.
Strategiplanen 2014 – 2018, Bedre Læring Profesjonell skoleledelse Profesjonell undervisning Profesjonell fag- og yrkesopplæring.
En politikk for Kunnskaps-Norge Statssekretær Åge R. Rosnes LOs utdanningskonferanse 2. november 2005 Sørmarka.
Ungdomstrinn i utvikling
Samarbeid skole-arbeidsliv Eirik Sundan Foto: Crestock.
Framtidas kompetanse Problemstillinger. 1 Utfordringer og muligheter Hva kjennetegner framtidas samfunns- og arbeidsliv? Hvilke samfunnstrekk legger premisser.
Xx Høgskolen i Gjøvik. INNHOLD 2 1)Høgskolen i Gjøvik 2)Mål og strategier 3)Satsingsområder.
Veisøkere og elever Studieverksted Karrieresenter.
Velkommen til samling for regionsledere Nyheter fra Utdanningsdirektoratet (skoleutvikling, etter- og videreutdanning): Ungdomstrinnsatsning Mulig videreføring.
Skolefylket Telemark Fagpolitisk utvalg, Østlandssamarbeidet 1. feb 2016.
Skulpturlandskap Nordland - Ballangen Foto: Vegar Moen Ofoten Studiesenter Siv Lysvold 30. mars 2016.
Skulpturlandskap Nordland - Ballangen Foto: Vegar Moen Velkommen til erfaringssamling Prosjekt sammenslåing karrieresenter studieverksted/OPUS
1 Nordland fagskole i helse- og sosialfag «Fagskoleløftet»
Fylkesplan for Nordland Geir Davidsen Dato Foto: Bjørn Erik Olsen.
s. 1 Konsekvensutredning og naturmangfoldloven rådgiver Geir Davidsen
Strategi – Innspill fra IDI Kalvskinnet Ledermøte 22. mars 2017
Samarbeid raskere kvalifisering innvandrere til jobb
Omstillingsprosjekt ved vernepleierutdanninga ved HiST
Orientering om sammenslåing karrieresenter og studieverksted
Fra utenforskap til ny sjanse – Samordnet innsats for voksnes læring
RSK MIDT-FINNMARK RGO-gaska Finnmárku AOKY-keski Finnmark
Utskrift av presentasjonen:

Nettskolen i Nordland Geir Hareide Hansen, leder 27. Februar 2014 Foto: Crestock

•Vedtak i FT-sak 89/2011 –Evaluering av LOSA og DÅS danner grunnlag for ny strategisk plan for voksenopplæring og samordning av LOSA og DÅS i «Nettskolen i Nordland» •Vedtak i FT-sak 129/2012 –Etablering av Nettskolen i Nordland, tilbud for unge og voksne, LOSA og DÅS inngår i felles organisasjon med felles ledelse –Bidra til å opprettholde en desentralisert struktur med tilrettelegging av en fleksibel og kvalitetsmessig god undervisning – styrke regionene og bidra til vekst og verdiskaping Føringer og rammevilkår – Nettskolen i Nordland (NiN)

•Vedtak i FT-sak 62/13 –Operativ fra 1. august 2014 –Opplæringsenhet for voksne og unge –Tilbud av stor betydning for Nordlands samfunns- og næringsliv og for unge og voksnes læring i den enkeltes nærmiljø –Tilknyttet utd.avd i Nfk (seksjon KRU) – alternativ organisering vurderes etter fire år –Inntak VO skjer normalt 2 ganger i året –Tilbud til unge og voksne innenfor gjeldende økonomiske rammer og omdisponering av midler (i hovedsak VO)

•Vedtak i FT-sak 115 og 118/2013 –LOSA trappet ned fra 12 mill kr til 0 i 2014 – legges ned i opprinnelig form – nettbaserte utdanningstilbud for rettighetselever tas inn i NiN (ikke søkbart tilbud i LOSA fra høst 2014) –NiN skal bidra til å sikre et desentralisert opplæringstilbud og ivareta elevenes behov for faglig oppfølging av pedagogisk personale og læring i fellesskap –«Steigen» videreføres i en ny modell under NiN (i realiteten er ikke denne modellen under NiN skoleåret 2014/2015) –Tilbudene i NiN ses i sammenheng med Stortingets vedtak om vekslingsmodell innen VGO Føringer og rammevilkår – Nettskolen i Nordland (NiN)

•«Bedre læring» – strategiplan 2014 – 2018 –Profesjonell skoleledelse •Lærende organisasjon, forskningsbasert kunnskap, godt læringsutbytte –Profesjonell undervisning •Kompetanseheving, «klasseledelse», relasjoner lærer-elev, IKT- ferdigheter –Profesjonell fag- og yrkesopplæring •Fleksibilitet og relevans, prøve nye modeller, samarbeid skole og arbeidsliv, karrieresentre Føringer og rammevilkår – Nettskolen i Nordland (NiN)

Veien videre … •Styrke pedagogisk kvalitet –Videreutvikle digitale tjenester, bruk av nye metoder og verktøy –Kompetanseheving (bl.a. nettpedagogikk) –Fagansvarlig •Avklaring roller – studieverksted og NiN •Karrieresentrene •Nasjonale nettverk

Veien videre … •Utvikling nye tilbud –Øke kapasitet OT-elever –Vg3 spansk –Teknologi og forskningslære –Geofag –Vg2 akvakultur –Vg2 byggteknikk –Praksiskandidatkurs –Forkurs ing.?

Noen utfordringer … •Økonomi •Administrasjon, rapportering, statistikk •«LOSA» •Digitale verktøy •Med og uten rett? •Samarbeid og deling –Offentlig og privat? –På tvers av fylkesgrenser?