Studieverkstedet v/Grethe Moen Johansen

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
15 Notater og markeringer i teksten
Advertisements

Hvordan skrive en vitenskapelig artikkel?
2 Leseferdigheter og lesevaner
Hva slags spørsmål skal man stille på hvilke nivåer?
Tilpasset opplæring i praksis Ved Espen Schønfeldt
Læringsstøttesenter - kurs
16 Repeter for å huske og forstå
Faglærer og leselærer Ny Giv for alle 2012.
Lesing i alle fag om leseopplæring på Stabbursmoen skole
Kurs i Hurtiglesing – Superlesing – Fotolesing
Hvordan intervjue en forsker?
=HS Bok + Nett • Bøker og nettsted henger nært sammen • Kapitlene i bøkene har tydeligere tilknytning til læreplanen • Nettstedet er inndelt i kapitler.
Skriveprosessen Fra tanke til tekst.
8 Skumlesing.
- Hovedrolle eller birolle
Effektiv lesing - leseteknikker
Filosofi og etikk Horisonter Kapittel 1.
Leselos Ordforråd/metakognisjon
Noen enkle studieteknikker ved innlæring av DRI-emner
”Framtida nå – les og forstå!” Uke 41
Lesing av fagtekster Nordre Modum ungdomsskole
Rapport - bedrift Sammendrag Innholdsfortegnelse
Om å skrive om litterære tekster
Eksamenstips.
PÅ SAMME LAG for å bedre læringsutbytte for alle
12 Reflekterende lesing.
3 Les bedre.
Framtida nå – les og forstå!
Spørsmål og aktiviteter på ulike nivåer
Språk og leseplan 6.trinn Innlandet skole
Språk og leseplan 7.trinn Innlandet skole
STUDIETEKNIKK og gode vaner
Språk og leseplan 5.trinn Innlandet skole
STUDER SMARTERE Kurs i studiestrategi Modul 1 Bli en bedre student Lene Røsok Dahl Karriereveileder, BI Karriereservice Velkommen på kurs Presentere.
Grunnleggende pedagogikk,
Velkommen til foreldremøte i 1.klasse 17.september 2014
Myter om å skrive fagtekster (Og et forsøk på å knuse mytene) Anne-Beathe Mortensen-Buan.
Arbeiderpartiet.no HUSBESØK PÅ 1 – Valgkamp ansikt til ansikt.
Lesing og lesestrategier
Velkommen som student Anne-Beathe Mortensen-Buan
LESEOPPLÆRINGEN Hva er lesing?  Å lese innebærer at eleven må kunne:  avkode tekst  forstå teksten.
Godt språk gjør lesing lettere. Bli kjent med bokstavene. Å lese og forstå det vi leser. Å skrive seg til lesing. Leksearbeid.
| Lær lettere Studieteknikk for mer effektiv læring.
Panorama Vg2 Basis Lesing Læreplanmål: Mål for undervisningen er at elevene skal kunne - vurdere og gi tilbakemelding på andres muntlige presentasjoner.
Leksekveld Torsdag Grunnleggende ferdigheter: - digitale ferdigheter - muntlige ferdigheter - å kunne lese - å kunne regne - å kunne skrive.
STUDIETEKNIKK Mads Friberg, Psykolog/PP-rådgiver Veiledningssenteret Asker og Bærum.
LÆRINGSSTRATEGIER Holte skole, 9. trinn 2016/17.
LÆR LETTARE Studieteknikk for meir effektiv læring.
Lær lettere Studieteknikk for meir effektiv læring.
Lær lettare Studieteknikk for meir effektiv læring.
Studieteknikk Bison.
Innhold Få oversikt Læringsstil Lag en studieplan Lesetips Notater
Elevrådet presenterer spørsmål om læring
Verktøy for å kartlegge holdninger
Studieverkstedet v/ Grethe Moen Johansen
LES SMARTERE Oversikt Lesemål Les aktivt Oppsummer Repeter
LES SMARTERE Oversikt Lesemål Les aktivt Oppsummer Repeter
Noen enkle studieteknikker ved innlæring av DRI-emner
Spørsmål om læring i klasse på […] skole
Studieteknikk for meir effektiv læring
Å lese og lære Læreplanen sier at faget skal stimulere elevene til å
Studieteknikk for nybegynnere Basert på boka: 101 gode råd om studieteknikk av Vegard Molnes og Vidar Kjetilstad Håkon Tolsby Håkon Tolsby.
Panorama Vg3 Kapittel 9 Før eksamen © James Oliver/Getty Images.
Elevoppgaver Kom godt i gang med Unibok.
LESEUTVIKLINGSSKJEMA ET KVALITETSSYSTEM FOR LÆRER OG ELEV
SAMM Systematisk Arbeid Med Motivasjon i barneskole
SAMM Systematisk Arbeid Med Motivasjon i barneskole
Velkommen til kurs for språkhjelpere
Leseopplæring Kurs 6 Utviklet av Oslo VO Rosenhof, publisert med støtte fra IMDI.
Basis Lesing Panorama Vg1 Læreplanmål:
Utskrift av presentasjonen:

Studieverkstedet v/Grethe Moen Johansen Hva ønsker du å lære gjennom dette kurset? Skriv ned på gule lapper et og et ønske. Sorter dette under temaer. Snakk 2 og 2 om hva dere tror kurset handler om. Det i seg selv er en teknikk før man starter å lese, eller skal på forelesning. Mål? LÆRING er målet! Skriv det på tavla! Vi er forskjellige, ulike type kunnskap skal læres. Studieteknikk/læringsstil er individuelt, men her er noen tips, se hva du vil ta med deg videre. Legge om noen vaner? Hva er motivasjonen for å starte på studiet? Dele 2 og 2. Skrive ned/tegn et symbol og hold det foran deg når det røyner på…   Illustrasjon fra Bachelorboka Studieverkstedet v/Grethe Moen Johansen

Studieverkstedet v/Grethe Moen Johansen Innhold Få oversikten Læringsressurser Læringsstil ’Teknikker’ Oppsummering og refleksjon Studieverkstedet v/Grethe Moen Johansen

Studieverkstedet v/Grethe Moen Johansen Få oversikten Faget Pensum, krav, arbeidsmåter, tidsfrister = Fagplan og undervisningsplan! Læringsressurser – hvem kan hjelpe deg? Lærerne Medstudenter (mentorer) Læringssenteret Studieverkstedet Slekt, venner og bekjente Hvem har lest fagplan? Finne fram til Fagplan, emneplan, undervisningsplan på veven Spør eldre studenter Få tak i tidligere oppgavebesvarelser og eksamensoppgavetekster. Prioriter Læringsressurs: bøker, internet, youtube? DU ER IKKE ALENE! Studieverkstedet v/Grethe Moen Johansen

Læringsstil – kjenn deg selv Vaner og uvaner Skippertak ↔ systematisk ”Hvordan kan jeg vite hva jeg tenker før jeg hører hva jeg sier?” (Alice i Eventyrland) ↔ lese alene Trivsel og motivasjon Visuell, høre, farger, bevegelse, ta på (taktil sans) Konsentrert: lenge ↔ kort, ro ↔ lyd? Gjøre og erfare, personliggjøre Be om eks på flyt når det gjaldt å lære, da du ble oppslukt Forbedringsområde? Trivsel: Hva trenger du for å trives? Sosiale – prate om fag. Dra på hytteturer. Bli trygg gjennom å bli kjent. Følelser/stress virker inn på læring og hukommelse. Kollokvie grupper, ekstra hvis ikke basisgruppa fungerer. Trygg på hverandre i basisgruppa. Bli enig om samarbeidsregler. Kan bruke Studieverkstedet for å starte opp arbeidet i grupper. Motivasjon hva er det? Motivasjon er det som gjør at du starter på noe og også det som gjør at du fortsetter å gjøre det. Kan være både gulrot og pisk. Men hva gir energi? Huske å ha det gøy! Læringsstil: husker du hvordan du lærte forskjell på høyre og venstre? Personliggjøre – kan du relatere det du lærer om til egne erfaringer? Studieverkstedet v/Grethe Moen Johansen

Studieverkstedet v/Grethe Moen Johansen ‘Teknikker’ Planlegging Lese Skrive Huske Snakke, spørre, tenke, forstå! Studieverkstedet v/Grethe Moen Johansen

Studieverkstedet v/Grethe Moen Johansen Planlegging Tidsbruk Plan med tidsfrister og evaluering Avtale med deg selv og andre Belønning Holder motivasjonen oppe Hvis planlegging ikke er din styrke, eller din eneste styrke? Bruke pensumliste og forelesningsplan som utgangspunkt for framdriftsplan. Bruk Fagplanen! Alt 1: Oversikt over semesteret med de viktigste milepælene og planlegg ‘baklengs’ – hva skal til for å klare milepælene? Alt 2: Oversikt over antall sider. Dele opp pensum: x sider på y dager= x sider per dag Alt 3: Ukeplan. Jobbe 9-16, helger? Skrive inn fritid, jobb, trening, familieforpliktelser Alt 4: Planlegge ift temaer du vil fordype deg i. Lage en konkret plan felles på tavla m milepæler/tidsfrister. Både individuelt og for gruppa? Dele opp hovedmål i mindre delmål. Bruke farger for ulike temaer og på det som du ikke har fått gjort. Krysse av det du har fått gjort. Evaluere og revidere planen. Fordele kapitler mellom dere i gruppa? Mål per uke. Få fram eksempler. Se på hva som hindret deg i å følge planen. Heller skrive ned hva du faktisk gjør og når i løpet av en dag Å kunne ta seg fri med god samvittighet. Avtal med familie – fortell om planen din. Bruk undervisningsplanen som guide til lesingen. Hvis du blir for stresset over for ambisiøs plan, revider eller start fra nå av. Studieverkstedet v/Grethe Moen Johansen

Studieverkstedet v/Grethe Moen Johansen Lese Få oversikt - Se i Fagplanen hva som forventes av deg. Lese oppgaver og spørsmål først? Finn nøkkelord. Filtrer stoffet. Fokuser lesingen. Aktiv lesing: Still spørsmål, noter, tenk, formuler egen forståelse. Slå opp fremmedord Ta pauser Repeter Lesehastighet avhengig av hva som skal læres. Fakta eller resonnementer? Få oversikt: Skumme (la blikket gli, føre finger eller penn nedover), se på innholdsfortegnelsen, overskrifter, stikkordslister, uthevet skrift. Tenke i forkant på hva som skjuler seg bak overskrifter. Bruk Fagplanen til å styre lesingen Aktiv lesing: Streke under, ikke for mye, notere i boka, stille /skrive spørsmål/egen oppsummering i margen. Fargekoder eller tegnkoder. Snakke med deg selv? Si ordene mens du leser? Når det er vanskelig stoff, men ikke hvis du vil lese raskt. Youtube for lese teknikker, eller Studieverkstedet kurs i lesestrategier. Nøkkelord (fagtermer) og tekstmarkører: …, men… For det første … Dvs. … på den andre siden, …. Dersom… følgelig… Studieverkstedet v/Grethe Moen Johansen

Studieverkstedet v/Grethe Moen Johansen før du leser Tenk igjennom hva du vil med lesingen Få oversikt ved å bruke innholdsfortegnelse og overskrifter Skumles Still deg spørsmål til teksten og skriv disse ned under lesing Strek under viktige ord Skriv med egne ord viktige deler av teksten Spør deg selv hva det betyr Les om igjen hvis du ikke forstår (bruk leksikon) Besvar spørsmålene etter lesing Tenk igjennom hva har du lest Fikk du svar på spørsmålene? Skriv ned det viktigste av det du har lært. Organisere informasjonen med f.eks. tankekart Repeter ved å se over notater, etter en dag, en uke og en måned Dele denne ut i papirformat (Fra dysleksiden.no) Studieverkstedet v/Grethe Moen Johansen

Lese for å forstå og huske: 10 tips Få oversikt over boken. Se gjennom innholdsfortegnelsen. Se på illustrasjoner, og skumles eventuelle sammendrag og spørsmål etter hvert kapittel.  Les overskrifter og tenk: Hva handler denne teksten om? Hva vet jeg om temaet fra før? Hva skal jeg lære her? Filtrer stoffet gjennom å lete etter nøkkelord Slå opp ord du ikke forstår. Eventuelt les lettere litteratur om temaet. Spør spørsmål mens du leser : Hva er nytt? Hvilken praktisk nytte har jeg av dette? Hvilke egne erfaringer har jeg med dette? Visualiser det du leser Marker med egendefinert tegn- og fargesystem Noter i boken: oppsummering, assosiasjoner, spørsmål, ordbetydninger. Sett ord på egen forståelse! Varier lesehastighet i forhold til hvor vanskelig og viktig stoffet er Repeter så snart som mulig etter at du har lest. Snakk om det! Gi link til hjemmesiden 3. Etter å ha sett gjennom Studieplan (krav), snakket med erfarne studenter, fått oversikt over boken – vet du hva som er viktig å lære: nøkkelordene/nøkkelkunnskapen. . Dette er viktige begreper, fagtermer, teorier m.m. som du lar blikket lete etter mens du skummer gjennom teksten. Prioriter tid på å forstå nøkkelordene. Skriv ned din egen forståelse av disse. 6. Lag bilder i ditt hode, i boken eller på eget ark. Knytt den nye kunnskapen til noe du kan i form av levende bilder. Lag tankekart med illustrasjoner og farger, men ikke bland inn flere elementer enn nødvendig. 7. (eks. én farge for definisjoner og en annen farge for viktige eksempler). Det ligger læring i å bestemme seg for hva som skal utheves og hvordan. Det kan dermed være lurt å markere med blyant første gang man skumleser og heller bruke markeringstusj ved 2. gangs gjennomlesing/repetisjon. 8. Eller i egen notatbok 10. Snakk høyt med deg selv eller andre om det du nettopp har lest Studieverkstedet v/Grethe Moen Johansen

Studieverkstedet v/Grethe Moen Johansen Skrive Notere under forelesninger (stikkord, tankekart?) Renskrive notater etter forelesninger (repetisjon og systematisering i feks. tankekart) Referater/oppsummering av det du har lest Logg for refleksjoner/skrive med egne ord det du har forstått Skriv mens du leser Start å skrive oppgaver med én gang Forelesningsnotater: ikke hele set. Egen kode. Det viktigste er tankene du får, ikke å skrive ordrett av det foreleser sier. Gikk du glipp av noe, gi slipp og følg med fra nå av. Bred marg, ulike farger? Youtubevideo om notatteknikk. Studieverkstedets skrivekurs. Studieverkstedet v/Grethe Moen Johansen

Studieverkstedet v/Grethe Moen Johansen Gratisprogram for tankekart på www.vue.tufts.edu eller www.freemind.com Studieverkstedet v/Grethe Moen Johansen

Studieverkstedet v/Grethe Moen Johansen Huske Repeter, repeter, repeter Fortell andre hva du har lest og hørt Snakk med deg selv Spør deg selv etter du har lest et kapittel: hva var det viktigste? Mnemoteknikker http://www.youtube.com/watch?v=KgFZD_HGL4A&feature=channel Visualisere, lage historier, ’reiserute’ Assosiasjoner, knytte det til kjent stoff Finn/lage mening, mønstre, ‘chunking’ Forståelse for essensen Repetere på kvelden, se gjennom notater, tenk gjennom hva du har lest i det du tar en pause, snakk med deg selv. Bruk Fagplanen som sjekkliste Repetere navn de første 30 sek, ved å bruke det. Jo kortere tid det går før du repeterer, jo mindre glemmes. Finne memoteknikker og kurs på nettet, youtube. Eksempler på visualisere i hjemmet ditt. Huskeregler med kombinasjon av forbokstaver eller deler av ordene. Silvametoden meditativ tilstand for innlæring. Studieverkstedet v/Grethe Moen Johansen

Snakke, spørre, tenke, forstå! Kollokvie gruppe eller responsgruppe Avtal at de skal spørre deg Presentér stoffet for andre Sjekk ut det du har forstått Spør læreren ( også i pausen) Be om tilbakemeldinger Ikke vær redd for å gjøre feil (da lærer du mye) Et skritt om gangen Vær aktiv og ta ansvar for din egen læring. Responsgruppe 95 % lærer av å undervise andre Studieverkstedet v/Grethe Moen Johansen

Oppsummering og refleksjon Skriv ned for deg selv hva du tar med deg videre fra dette kurset Har du fått det du forventet? Hva skal du gjøre med én gang ift studieteknikk? Tidsorganisering Planlegging Prioritering Aktiv Bruk flest mulige sanser og sider av deg selv i innlæringen – da husker du bedre. Studieverkstedet v/Grethe Moen Johansen