Innblanding fra eiere/stiftere Assisterende rådmann Aasmund Hagen

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Næringsvennlig offentlig sektor Grupperapport til Strategisk næringsplan for storbyregionen Stavanger
Advertisements

Samhandlingsreformens utfordringer og muligheter
Kommunal planstrategi.
Innovative offentlige anskaffelser
Frivilligpolitikk i Askim
8 Det politiske systemet i Norge
Rådmannsrollen slik jeg ser den
EKommune-strategi - verkt ø ykasse Ellen Karin Larsen, KS.
Orientering eierskapsseminar Adm. direktør Erik Nilssen.
Samarbeidsutvalgets rolle og oppgaver
God virksomhetsstyring av universitet og høyskoler Styrearbeid i U&H sektoren sett ”utenfra” Siri Hatlen, styremedlem NTNU 14. november 2007.
Kommentarer til Hovedstadsmeldingen Fung. byråd for finans og utvikling Øyvind Såtvedt Oslo Bolig- og byplanforening 13. november 2007 Oslo kommune Byrådslederens.
Karmøy brann- og redningsvesen
Formannskapsmodellen og det politiske systemet i Stavanger kommune
Kommunale foretak, hva og hvorfor?
Brukermedvirkning i interkommunalt samarbeid Øyer 24. Oktober 2012 Arne Leite.
Levanger kommune Rådmannen Dialogseminar - Kommunestyret, enhetsledere, hovedtillitsvalgte m.fl Innledning ved rådmann Ola Stene Utfordringer.
Juridiske utfordringer for kommunene. Hovedvekt på kommunen utøver av eierrådighet og som ansettelsesmyndighet Geir Sønstebø.
Lovens formål Rundskriv Q-21/2012
Forpliktene samarbeid mellom Frosta, Levanger og Verdal Kommuner i Nord- Trøndelag Presentasjon av mål, visjoner og prosess pr februar 2003.
NTP og RTP – grensesnitt og samspill Fylkesordførernes/- rådsledernes sommermøte 2011 Vest-Agder, Kristiansand 8/8 Jan Fredrik Lund, leder NTP-sekretariatet.
Dialog om kommunal og regional planstrategi Marit Moe, KS Midt-Norge/Nord-Trøndelag, rådgiver
Planstrategi som nytt verktøy
Presentasjon i forbindelse med Statsråd Bjarne Håkon Hanssen sitt besøk i Levanger – Kommunalsjef Øystein Sende 1 STATSRÅD BJARNE HÅKON HANSSEN.
Skolen – en kommunal virksomhet
Relevant utdanning med høy kvalitet – realistiske forventninger til norsk høyere utdanning Marianne Harg, president i Tekna NOKUT-konferansen
Regionalplan for folkehelse 2013 – 2017 Inghild Vanglo Leder politisk styringsgruppe Rogaland fylkeskommune.
Eierskap og Eierstyring.
Hvorfor satser Forskningsrådet på Innovasjon i offentlig sektor? Sogndal Jesper W. Simonsen, divisjonsdirektør.
Hamar kommunes eierskap i selskaper og foretak Folkevalgtopplæring 23
Administrativ organisering
Frosta, Levanger og Verdal - felles kommunestyremøte 14.oktober Geir Vinsand Hva er en samkommune og hva er alternativene? Frosta, Levanger og Verdal.
Aktørenes roller i planprosessene
Levanger kommune Rådmannen Formannskapet 22.august Økonomiplanen Kl 12:00 Informasjon/bakgrunnsdata –(Gjennomgang av KOSTRA-tall 2004)
Plan-og utviklingskomité Driftskomité
Velkommen!. Velkommen! Hvorfor trenger Norge et Faglig råd for PP-tjenesten?
Lederens rolle i systematisk etikkarbeid og noen erfaringer…. Sandefjord, Stokke, Larvik Kommune Larvik, Leni Klakegg, KS.
Kommunestruktur… generalistkommuner Norske kommuner ansvar for langt flere oppgaver enn mellom- og søreuropeiske kommuner 2.
Kommunenettverk for miljø og samfunnsutvikling Nettverk natur og kulturbasert nyskaping i Nord-Trøndelag? Turid Haugen, KS.
”What you measure is what you get” Gardermoen 31. Januar 2002
Velferdstjenester i offentlig eller privat regi?
Kapittel 6: Samfunnskunnskap 8-10 (s.107) Lokalsamfunnet Etter dette kapittelet skal du kunne: Hva er en kommune? Hvorfor er Norge delt inn i kommuner?
Nye Sandefjord Gudrun Haabeth Grindaker Prosjektleder/ rådmann nye Sandefjord 25. januar 2016.
Hamar Energi Holding AS Folkevalgtopplæring – Hamar Rådhus.
Samarbeid ordfører og rådmann Fast møte hver mandag Forarbeid til møter Etterarbeid etter møter Løpende avklaringer rundt representasjon og deltagelse.
Involvering av barn og unge. Hva er involvering? 15. november 2012 Ikke informasjon – bare en forutsetning for å få til involvering Se Forstå Akseptere.
Eierstyring Sigdal kommunestyre 16. – 17. januar 2012.
Overordnede strategier v/folkehelserådgiver Gun Kleve
OMFANG OG UTFORDRINGER VED MARKEDSEKSPONERING AV KOMMUNALE TJENESTER.
Velkommen til strategimøte
Det integrerte universitetssykehuset
Tips, råd og verktøy til kommunenes planstrategier
Kapittel 6: Samfunnskunnskap 8-10 (s.107) Lokalsamfunnet
Terje Skjeggedal og Roald Lysø
Sentraladministrasjonen
Stor-Elvdal kommune Administrativ organisering
Plan- og utviklingskomité Driftskomité
Hva jobbet vi med i går? Kommunen i systemet Rollene og spilleregler
Komité mennesker og livskvalitet
Komité mennesker og livskvalitet
Plan- og utviklingskomité Driftskomité
Presentasjon på KS-nettverk
Arbeidstilsynet syn på verneombudenes plass og rolle i virksomheten
Komité mennesker og livskvalitet
Seminar med partiene 14. november 2018
Plan- og utviklingskomité Driftskomité
Digital styringsmodell og prioriteringsprosess for prosjekter
Komité mennesker og livskvalitet
Strategisk hierarki Regnskap AS.
Larvik - årets kulturkommune?
Utskrift av presentasjonen:

Innblanding fra eiere/stiftere Assisterende rådmann Aasmund Hagen Hedmark Fylkeskommune: Seminar for kulturinstitusjoner 11.september 2012 Innblanding fra eiere/stiftere Assisterende rådmann Aasmund Hagen Elverum kommune

Hvorfor gir vi (kommunen) penger til kultur? … det er et politisk spørsmål, men rådmannens råd blir gjerne at vi vurderer det dithen (tror?) at: det bidrar til å nå overordnede mål (jfr. «Elverum skal være et godt og sunt sted å leve, med aktive, glade og friske innbyggere»). det bidrar til å styrke vårt omdømme utad (vi vil gjerne vise oss som (ut)dannede, «siviliserte» mennesker fra «møblerte hjem») og tiltrekke oss nye innbyggere. det bidrar til å styrke folkehelsearbeidet gjennom sin forebyggende effekt («bidrager til at bevare sindets munterhed»). det sikrer at vi har tilgjengelig noen tjenester som kan anvendes til representasjonsformål, relasjonsbygging m.v.

Elverum i regionalkonkurransen – hvordan skal vi overleve Elverum i regionalkonkurransen – hvordan skal vi overleve? Mål, strategier, planer, budsjetter, gjennomføring, resultater …..

Regionalkonkurranse Det er en betydelig og økende forskning, statistikk, målinger, barometre o.a. som måler regioner og kommuners «gjøren og laden» og derved attraksjon – både i Norge og internasjonalt. Vi er oppmeldt i en konkurranse, enten vi vil eller ikke. Å forholde seg til det synes å være forskjellen mellom å styre (ha styrefart «i en båt på livets elv») eller å bli styrt (være drivved på den samme «elv»).

Vi blir veid og målt

Ambisjonen? …så må vi vel som i enhver konkurranse av noe betydning sørge for å: Finne ut hvilken «divisjon» vi skal spille i: Kun intern – dvs. vi holder oss hjemme – «bygdeslagsmål» Sør-Østerdal – «lokalderby» Hedmark – «kretsmesterskap» Norge – «nasjonal serie» Norden – «söta bror», «finsk sisu» og «dansk dynamitt» Europa – «internasjonal liga» Forberede oss – trene - individuelt og kollektivt, utforme strategi og taktikk osv.

Ett bilde i regionalkonkurransen

Skal vi melde oss på lokalderby eller noe mer krevende… …så trenger vi uansett etter alle solemerker et styrings- og ledelsessystem som: er robust og står seg over tid er omforent uavhengig av politisk farge, og som tåler varierende politisk innhold i kraft av sin faglighet i seg sjøl er en suksessfaktor … og derfor bidrar vesentlig til at våre mål nås.

Kartet Strategisk planlegging = felles viljedannelse Handlingsplanlegging = felles viljegjennomføring

Planstrategi: Fokus – Ambisjon – Strategi… …innenfor 6 områder: Klima og energi By- og bygdeutvikling Samferdsel og infrastruktur Verdiskaping og næringsutvikling Natur, kulturmiljø og landskap Helse, livskvalitet og oppvekstmiljø Innenfor disse områdene må vi holde oss med realistiske mål, robuste strategier og tilhørende tilstrekkelige planer

Mål på overordnet nivå i Elverum «Elverum skal være et godt og sunt sted å leve, med aktive, glade og friske innbyggere»

Kommunestyret AS: Elverum Energi AS, EKI AS, ET AS, ERNU AS Utvalg Kommunestyrekomiteer Råd Formannskapet IKS: Midt-Hedmark Brann- og Redningsvesen Sør-Østerdal Interkommunale Renovasjonsselskap Hedmark Revisjon IKS KF: Elverum Kommuneskoger KF AS: Elverum Energi AS, EKI AS, ET AS, ERNU AS Tunet AS, Flerbruksanlegget AS. Stiftelsen Festspillene i Elverum Elverum kommunale Pensjonskasse Andre: 3 stiftelser for diverse formål Kommuneadministrasjonen

Tjenesteproduksjon Rådmannens stab Stab: Personal Service og IKT Økonomi Samfunnsutvikling Eiendom Sektor for Pleie-, Rehabilitering og Omsorg Sektor for Familie og Helse Sektor for Skole Sektor for Barnehage Sektor for Plan og Kommunalteknikk Kultur NAV Rådmannen Assisterende rådmann Drifts-og utviklingsstøtte Service- og IKT-sjef Personalsjef Juridisk rådgiver Næringsrådgiver Økonomisjef Eiendomssjef Strategi og utvikling PRO-sjef Familie- og helsesjef Skolesjef Barnehage- sjef NAV-leder Teknisk sjef Kultursjef Tjenesteproduksjon

Når vi skal investere i-, og støtte kulturutvikling og kulturproduksjon… … så blir fort rådmannens problemstillinger: Hva kan vi koste på oss utover lovpålagte tjenester? Hva bidrar mest for oss i regionalkonkurransen? .. Les: styrker vårt omdømme slik at befolkningsveksten holder fram? Hva bidrar særlig i forebyggende folkehelsearbeid for å dempe kostnadsveksten til «reparasjon»?

… utøves i Elverum kommune i henhold til egen Eierskapsmelding

Hva er viktigst for en eier? Ramme inn virksomheten (vedtekter med formål, sende med signaler på mål og strategi). Sørge for forsvarlig finansiering i forhold til formålet Sørge for det best mulige styre med den best mulige styreleder i forhold til formålet. Følge opp og kontrollere på «armlengdes avstand» Være tilgjengelig for drøftinger med sitt styre.

Hvorfor gir vi (kommunen) penger til kultur? … det er et politisk spørsmål, men rådmannens råd blir gjerne at vi vurderer det dithen (tror?) at: det bidrar til å nå overordnede mål (jfr. «Elverum skal være et godt og sunt sted å leve, med aktive, glade og friske innbyggere»). det bidrar til å styrke vårt omdømme utad (vi vil gjerne vise oss som (ut)dannede, «siviliserte» mennesker fra «møblerte hjem») og tiltrekke oss nye innbyggere. det bidrar til å styrke folkehelsearbeidet gjennom sin forebyggende effekt («bidrager til at bevare sindets munterhed»). det sikrer at vi har tilgjengelig noen tjenester som kan anvendes til representasjonsformål, relasjonsbygging m.v. …..

… derfor er det av det gode å styrke dialog og kompetanse slik at: Vi blir sikrere i vår sak når det gjelder ressursbruk på kultursektoren. I større grad kan vurdere forholdet mellom nytte og kostnad på omfanget av ressursbruken til kulturformål, basert på etterrettelig kunnskap. Ser på vår ressursbruk samlet innenfor kommunal tjenesteproduksjon, og vurderer systematisk hvilke effekter eventuell økt kultursatsing vil kunne gi for våre innbyggeres livsmestring – barn, unge, voksne, eldre.