Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertSindre Dalen Endret for 9 år siden
1
Orientering eierskapsseminar 15.02.2013 Adm. direktør Erik Nilssen
2
- et steg på veien!
3
Typisk sak • Bakgrunn – Mann 44 år, yrkesaktiv hele sitt voksne liv, kjørt langtransport • Kom til Eskoleia for avklaring april 2012 • Status – Vært borte fra yrkeslivet i fire år – Skilt i perioden, anstrengt økonomi – Sliter med dårlig selvbilde – Pådratt seg vesentlig slitasje i rygg – Mistet troen på å komme ut i arbeidslivet igjen • Hospitert i byggservice – Motivert gjennom perioden til å tenke muligheter – Ble motivert til å styrke ryggen og starte aktivt med trening – Hospitert ut i forhold til interesser og kompetanse oktober 2012 • Resultat – Fast jobb, god økonomi og forbedret helsetilstand
4
KartleggingEkstern arbeidstreningIntern arbeidstrening OppstartAvslutning Attføringsløpet i 3 dimensjoner Heving av formal kompetanse 6 – 24 måneder
5
”Trene i eget hus”
7
Eiere 50% / 50 % Lokalisert i tillegg til Kongsvinger Selskapet (NGM) 100 år Personalutvikling 20 år Barnehagen 10 år Jubileumsåret 2012
8
Erfaringer fra styrearbeid i KF, IKS & AS – alle AS selskapene med offentlig eierandel • Utarbeidet eierskapsmeldinger SelskapBransjePosisjon Eidskog Næringsservice KFNæringsutv/eiendomDaglig leder GIV IKSUndervisningStyreleder Retura Glåma ASNæringsavfallStyreleder/Styremedl. EDAB ASIndustriStyreleder Bramiljø ASRenholdStyreleder Magnor Næringshage ASNæringsutviklingStyremedlem Eidskog Stangeskovene ASSagbrukStyremedlem Eidskog Energi ASBioenergiStyremedlem Bruksgården ASEiendomStyremedlem Siva Magnor Eiendom ASEiendomStyremedlem
9
Noen tanker • Utnytt muligheten når årlig eierskapsmeldingen behandles politisk – Still tydelige krav ved kvantifiserbare målsettinger – Kostnadsutvikling, tjenestenivå, kvalitet – Inviter selskapene til orientering i forkant av behandlingen • Vurder om kommunestyre skal delegere eierskapsforvaltning til formannskap – gir mulighet for tettere oppfølging og dialog – Gode beslutninger vedrørende eierskapet krever innsikt og forståelse av selskapenes utfordringer/muligheter – Videre utvikling av gode fagmiljøer i selskapene til beste for eierne krever fokus & tid
10
Trekant utfordring Forsikre dere om at målsettingene i eierskapsmelding samsvarer med styring/oppfølging av Nav Kommune Selskap Eierskapsutøvelse Kommune Stat Styring/oppfølging Tjenesteleveranse
11
Noen tanker, forts • Bruke IKKE media, før dere har brukt muligheten til å påvirke/skape endring via eierskapsmeldingen – Innlegge i Min mening spalten – de-motiverende for de ansatte – Usikkerhet over tid medfører tap av kompetanse • Suksess for regionen er via samarbeid – Vis tillitt til selskapene – Hver ydmyk ovenfor kompleksiteten og kompetansenivået for tjenestene som ytes i selskapene – Still tydelige krav til selskapene
12
Takk for oppmerksomheten!
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.