Organisasjonskultur Lars Klemsdal Arbeidsforskningsinstituttet.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Læring i organisasjoner - hva er en organisasjon
Advertisements

Etablering av effektiv produksjon på tvers av landegrenser
Ledelse i UB God morgen! På en skala fra 1-10 …
1 Tittel på foredraget Navn foredragsholder Tid og sted Hvordan kan vi forstå menighetsutvikling i norsk folkekirke? Harald Hegstad Bergen 2. februar 2010.
Møteplass for etisk refleksjon
Normer, verdier og holdninger
Hydro Oil & Energy Stavanger, Redusert sykefravær – Nærværsarbeid i O&E Offshore Forpleining.
Pedagogisk analyse.
Levanger kommune rådmannen Dialogseminar Åre 15. – Rådmannen Ola Stene - Status og hovedutfordringer 1 Status og hovedutfordringer pr 16. februar.
To kjerneferdigheter Lytte Stille spørsmål
Menighetsutvikling – hva og hvordan?
Kvinne på topp September2008.
Konfliktforståelse En konflikt eksisterer når 2 eller flere parter i et gjensidig avhengighetsforhold oppfatter at deres handlinger eller hensikter er.
Coaching – en frigjøring av menneskelige ressurser
1 Tittel på foredraget Navn foredragsholder Tid og sted Teologiske perspektiver på menighetsutvikling Harald Hegstad 4. mars 2009.
Danning i skolen – et truet prosjekt?
LEDELSE.
Organisasjonskultur Studentlivs lederkurs - Modul 3 Organisasjonskultur Introduser hovedtema og undertema. Kunnskap om hva organisasjonskultur er. Definisjon:
Tolkning og analyse Sigrun Eckhoff rev jan 2009.
Etiske modeller - hva er det?
Stjørdal Rotary-klubb
Personlighetsbegrepet i veiledning
Roman- og novelleanalyse
VELKOMMEN TIL URO OPPLÆRING
Lis Byberg Forelesning BoS3 2005
Goffman, Garfinkel og Giddens
Lek og læring er sterkt knyttet sammen med barnehagepedagogikken
Utdanningsforbundet Halden
Å bruke praksisfortelling En måte å lære på
Lederen som coach Jeg kan ikke lære noen noe,
SiO-Læringsmiljøs lederkurs - Modul 3 Organisasjonskultur
Etikk og moral i lederskap
12 Reflekterende lesing.
Definere og velge hovedmål og delmål
Kulturteori
Om å jobbe aktivt med sitt lederskap
Den bevisste opplevelsen av seg selv som menneske
Roller og synsvinkler Bente Erlien
Lederens rolle i systematisk etikkarbeid og noen erfaringer…. Sandefjord, Stokke, Larvik Kommune Larvik, Leni Klakegg, KS.
Vedlegg 1 kompetanseveileder
ORGANISASJON OG PROSESSER Kjetil Hoff Partner Innsikt1 AS.
Etikk etiske- faglige, og juridiske dilemmaer Etikkveilederskurs høsten 2010 v/høgskolelektor Kristin Bie.
Photo voice som metode i evaluering av folkehelsetiltak Fra kunnskap til handling og fra handling til kunnskap. Stiklestad Eva Magnus (PhD),
"Hva skal vi med samfunnsfaget?”. Bidra til å utdanne en yrkesgruppe som setter barnet i sentrum = utdanne barnepolitiske mennesker = sosialt engasjerte.
«Hvorfor gjør vi det?» Refleksjoner om etikken – og grunnmuren
Gruppeoppgave – Kort refleksjonsmodell
Lederkurs - Studentliv1 Organisasjonskultur Lederkurs - Studentliv2 Populærdefinisjon ”Organisasjonskultur er den måten vi gjør tingene på her hos oss”
Senter for teknologi, innovasjon og kultur (TIK) - Universitetet i Oslo ORGANIZATIONS AND KNOWLEDGE TIK ESST Module 4 Jon Vatnaland.
Politisk påvirkning.
Hvorfor være sammen? Noen sosiologiske grunnbegreper Dag Østerberg. I: sosiologoske nøkkelbegreper (2002)og samfunnsformasjonen(1991). Og Zygmunt Baumann.
Kriterier for skolen som lærende organisasjon
Benny Huser HSH1 I arbeid med mennesker En introduksjon til yrkesetikk og taushetsløftet Kull 2005 høst 2005.
Sosialkonstruktivisme
Trond Haukedal AS Norsk Forening for Rett Syndrom Fagseminar Oslo den 17 oktober 2015 «Hei.
RAMMEPLAN I PRAKSIS. Målet med rammeplanen er å gi styrer, pedagogiske ledere og det øvrige personalet en forpliktende ramme for planlegging, gjennomføring.
Sosial kompetanse og empati. Sosial kompetanse Sosial: forholdet mellom mennesker Kompetanse: dyktighet Sosial kompetanse: evnen til å fungere godt sammen.
Dmmh.no Ledelse av personalets læring og barns læring – TO SIDER AV SAMME SAK? Kari Hoås Moen
Kompetanse for mangfold
Verdensdagen for Psykisk Helse
1) Hvordan kan vi tenke om rett og galt?
Holdninger.
Yrkesetikk for Seksjon kontor og administrasjon
Fra kunnskap til handling
Samarbeid og medbestemmelse
Verdiar i nye ålesund Verdidebatt og verdiblink Leiarsamling P1 Komité for kulturbygging og verdiar.
Pedagogisk dokumentasjon
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Velkommen til Løft Presentasjon av case, sett i lys av hvordan Løft jobber med ettervern. Belyst ved Løft - metodikk v/Roar Andersen.
Danning og voksenrollen i barnehagen
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

Organisasjonskultur Lars Klemsdal Arbeidsforskningsinstituttet

Definisjon av organisasjonskultur Kulturen eksisterer som kollektive handle- og tenkemåter som gir situasjoner, hendelser og omgivelser mening for medlemmene av kulturen. Den eksisterer både symbolsk (A) og praktisk (B). A. Gjennom eksplisitte symboler og formuleringer som gir situasjoner, hendelser eller omgivelser bestemt mening. Det vil si identifiserer hva noe er for oss og hvilken verdi det har. B. Den eksisterer også taust gjennom typiske måter å forholde seg til ting og gjøre ting på. Vi kan kalle det et repertoar av handlemåter, som gjør at vi skjønner akkurat hva vi skal gjøre når vi står ovenfor situasjoner, hendelser eller omgivelser. Det er også når vi forholder oss til situasjoner etc. på bestemte måter, at situasjonene etc. får bestemt mening for oss. Slik gir kulturen mening til vår verden gjennom våre handlinger. Kulturen samler og koordinerer ved at folk følgelig ender opp med både å tenke og handle relativt likt når de tilhører samme kultur.

Verdier og visjoner? Vi gir mennesker muligheter! Tydelige Til stede Løsningsdyktige

1 kultur?

Hvorfor oppgave/handlingsfokus? Vi blir hva vi gjør (Hegel/ Marx) Dvs. hvordan vi fortolker hva vi gjør Handlinger endrer holdninger lettere enn holdninger endrer handlinger Betydningen av tilvenning Endring forutsetter rett og slett at vi gjør ting annerledes Kultur/fellesskap: biprodukt av hvordan vi handler og samhandler: at vi gjør ting på samsvarende eller koordinerte måter.

Hva er det vi holder på med? Overordnet? Hva er vårt felles prosjekt ? (finne vår felles oppgave) og konkret? Hvordan fungerer våre enkelte bidrag? Hva skal til for at våre enkeltes bidrag skal fungere som bidrag til helheten?

Organisasjonsidentitet Jobbe med en utvidet oppgaveforståelse i organisasjonen Kople kompetanseutvikling til organisasjonsutvikling: - folk må være i stand til å gjøre en god jobb og oppleve at de bidrar til det overordnede prosjektet. Folk må oppleve at de har ressurser til å kunne bidra til det overordnede målet. Jobbe med gjensidig forståelse av våre enkelte oppgaver = Tilkopling til organisasjonen gjennom fornuft snarere enn følelser

Vær konkret! Analysér konkrete arbeidscase istedenfor generelle prinsipper Verdidiskusjoner må forankres i konkrete oppgaver

Hva trenger vi ledere til? Ta initiativ til refleksjon/utviklingsmøtene og holde i dem Jobbe med å identifisere gode saker og problemstillinger å diskutere Jobbe systematisk med å gjøre alle synspunkter legitime og hørt Spørre et undersøkende (ikke anklagende) hvorfor!