Når kunnskap blir handling

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Internasjonalisering av utdanning Stortingsmelding nr. 14 ( )
Advertisements

Nettskolen i Nordland Geir Hareide Hansen, leder 27. Februar 2014 Foto: Crestock.
Forskningsrådets policy for FoU ved høgskolene Møte med Høgskolen i Telemarks styre 19. september 2013 Spesialrådgiver Berit Hyllseth.
Revisjon av FoU-policy for høgskolene Problemstillinger – plan for arbeidet Januar 2013.
Noen utfordringer for skolene
Læring på arbeidsplassen
Bakgrunn og rammer for revisjon av rammeplan for ingeniørutdanning Seniorrådgiver Ole Bernt Thorvaldsen.
s. 1 Forum Nordlandsløftet Stokmarknes 11. juni 2013.
”Kvalitet i hver kvadratmeter” Hva er gode barnehageledere?
NHO og partnerskap for karriereveiledning
Fafo Nettverk for kompetanseutvikling 22. oktober 2004 Forskningsstiftelsen Fafo Anna Hagen.
Organiseringen av det helse- og sosialfaglige området i UHR
Stjernø – Karlsen - fagskolene Dekan Kathrine Skretting, NTNU NOKUT-konferansen 2009.
Hva skal til for å gi ungdom og voksne et bedre grunnlag for yrkes- og utdanningsvalg? Rådgiving og karrièreveiledning.
Føringer for fagskolen i Karlsenutvalget NOKUT-konferansen 5. mai 2009 Rolf Jørn Karlsen.
Om skole og næringslivssamarbeid
Rett kompetanse – fremtidens behov
INNHOLDSFORTEGNELSE ‣ 1 – Nasjonalt Fagskoleråd ‣ 2 – Om fagskolen ‣ 3 – Om fagskolen ‣ 4 – NOKUT ‣ 5 – NIFUs Kandidatundersøkelse 2012 ‣ 6 – NIFUs Kandidatundersøkelse.
Redigert presentasjon til rådgivernettverksmøte INVEST, vår 2013 F agskoleinfo på karrieresenterets hjemmeside:
VOFO, Frokostmøte 26. november 2008
Oppland fylkeskommune som kompetanseaktør for voksne Fredrikstad 21. januar 2010 Oddbjørn Snøfugl, OFK.
NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Veksten i høyere utdanning. Styrt av arbeidslivets behov eller individenes preferanser?
Vi forandrer Norge! Motivasjon - Mestring - Muligheter Ungdomstrinnet Melding til Stortinget nr. 22 ( ) KD ah.
Forskningsseminar : Forskning og utdanning Får vi det vi trenger – og trenger vi det vi får? Åpning ved President Marianne Harg.
HVEM TJENER PÅ ARBEIDSINNVANDRINGEN? OXLO-KONFERANSEN 2012.
Fagopplæring i en akademisk verden 18. oktober 2012 Jørgen Leegaard direktør kompetansepolitikk, utdanning og rekruttering Byggenæringens Landsforening.
Kompetanse og rekruttering. Likeverdig og høy kvalitet i alle barnehager Stortingsmelding om barnehagen i fremtiden, legges frem vår Gi tydelig.
Strategiprosess Allmøte SAM desember 2011 DJ
Forskningsrådets policy for forskning ved de statlige høgskolene Bakgrunn: Nye rammebetingelser Universitets- og høgskoleloven av 2005 Rådets høgskolestrategi.
Møte i Nasjonalt Råd for Teknologisk utdanning - Høgskolen i Oslo oktober 2007 Tiltaksplan for å styrke realfagene 2007/2008 Geir Anton Johansen.
Redigert presentasjon til rådgivernettverksmøter i N-T vår 2013 F agskoleinfo på karrieresenterets hjemmeside:
Regjeringens mål med fagskolesektoren Statsråd for forsknings- og høyere utdannings Tora Aasland 5. mars 2009.
Læringsutbytte i profesjonsutdanning Næringslivets syn på læringsutbytte som bærende prinsipp i et nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk Onsdag 30. april 2008.
En kompetansepolitikk for kunnskapssamfunnet
Den realfaglige skolesekken Hva kan museene gjøre for å styrke interessen for realfag? Statssekretær Lisbet Rugtvedt.
En selvstendig arena for læring Ny lov om voksenopplæring 21.Januar 2010 Seniorrådgiver Anne Skomedal.
Bakgrunn, mandat, oppgaver Oppstartsmøte Universitetsdirektør Tor A, Aagedal Råd for samarbeid med arbeidslivet.
Virksomheten som Campus Seniorrådgiver Helge Halvorsen, NHO Utdanningskonferansen –24. oktober Thon Hotel Oslofjord.
Innledning ved BioHus konferansen
Universitets- og høgskolebibliotekene i kunnskapssamfunnet Randi E. Taxt Bibliotekmøtet på Hamar
Maritim strategi - ubalanse mellom tilbud og etterspørsel etter maritim kompetanse 17. September 2014 Ove Trellevik. Maritimpolitisk talsmann. Næringskomiteen.
Foto: Jo Michael Hvordan arbeider Fagskolerådet – saker? Seniorrådgiver Helge Halvorsen, NHO avdeling Kompetanse/leder av Nasjonalt Fagskoleråd Årkonferanse.
Utfordringer i samspillet mellom høyere utdanning og arbeidsliv i et nasjonalt perspektiv Sigrun Vågeng, NHO 10. november 2008.
DEMONSTRASJONSSKOLER OG -BEDRIFTER fellessamling i Kristiansand Åge R. Rosnes, november 2005.
KURS FOR INSTRUKTØRER 4.DESEMBER 2014 Bli kjent med og avklare rollen som lærebedrift i et 4-åring utdanningsløp.
EVU i samarbeid mellom arbeidsliv og høyere utdanning Seniorrådgiver Helge Halvorsen NHO Avdeling arbeidsliv Miniseminar NRØA.
En politikk for Kunnskaps-Norge Statssekretær Åge R. Rosnes LOs utdanningskonferanse 2. november 2005 Sørmarka.
Regionale forskningsfond
Framtidas kompetanse Problemstillinger. 1 Utfordringer og muligheter Hva kjennetegner framtidas samfunns- og arbeidsliv? Hvilke samfunnstrekk legger premisser.
Xx Høgskolen i Gjøvik. INNHOLD 2 1)Høgskolen i Gjøvik 2)Mål og strategier 3)Satsingsområder.
Kompetansebehov i fremtidens spesialisthelsetjeneste RSA, Torbjørg Vanvik Direktør for eierstyring.
Avdelingsdirektør Gry Høeg Ulverud 27. oktober 2010 ”Voksnes læring - utfordringer”
Norge i omstilling – karriereveiledning for individ og samfunn RAPPORT FRA KARRIEREVEILEDNINGSUTVALGET AVGITT TIL KUNNSKAPSDEPARTEMENTET 25. APRIL 2016.
EVU på UiO Etter- og videreutdanning av lærere som ‘case’ Utdanningskomiteen 25. januar 2016 Eli Ottesen.
1 Livslang læring. Samhandling hele livet Etter LO-kongressen 2013: ”Lik rett til livslang læring er et grunnprinsipp i LOs utdannings- og kompetansepolitikk,
Meld. St. 20 (2012–2013) På rett vei Kvalitet og mangfold i fellesskolen.
1 Nordland fagskole i helse- og sosialfag «Fagskoleløftet»
Foto: Thor-Wiggo Skille Riksrevisjonens undersøkelse av oppfølging av ungdom utenfor opplæring og arbeid. Knut M. Nikolaisen 6. November 2015.
Forskning for framtiden Forskningspolitisk debatt Jan I. Haaland, styreleder UHR.
Utdanningslinja Minister for forskning og høyere utdanning, Tora Aasland Kommunalkonferansen 2009.
Mandat og rammeverk for evalueringen
Om Nasjonal kompetansepolitisk strategi
SÅ FINT DU IKKE ER SIKKER PÅ HVA DU VIL BLI….
Strategi for utdanning og kompetanseutvikling i Helse Midt – Norge
Arbeid med Handlingsplan for undervisning ved UiS
Delprosjekt 2 – Rapport – Planprosess
– ESSENSEN AV LIER VIDEREGÅENDE skole
Kompetanseutvalget (2017- )
Dialogmøte Regional ordning kompetanseheving barnehage
Kompetansestrategi Agder 2030
Utskrift av presentasjonen:

Når kunnskap blir handling - Samarbeid med arbeidslivet som forutsetning for kvalitet i videreutdanningen Helge Halvorsen, seniorrådgiver, NHO avdeling Arbeidsliv

Dannelse i vår tid Statsråd Tora Aasland, Aftenposten 25. mai 2009 ”For en fremtidsrettet og inkluderende utdanningspolitikk er det avgjørende å erkjenne at de aller fleste dannelseselementer springer ut av yrkesfag, og at de deles på tvers av yrker. Praktiske ferdigheter, kjennskap til tradisjon og fagspråk gir fellesskap og trygg forankring som i sin tur stimulerer til innovasjon, nytenking og åpenhet for det ukjente.” Foto: Stig Weston

RAPPORT 6/2009 Tilbud og etterspørsel av etter- og videreutdanning i Norge: en analyse av status, strategier og samspill Ellen Brandt, Taran Thune og Odd Bjørn Ure FAFO NIFU-STEP

De statlige høgskolene dominerer 02.04.2017

Lærer-/pedagogisk utdanning dominerer 02.04.2017

Finansieringsordningene utilstrekkelige Deltakerfinansiering – dekker ikke de reelle kostnadene Oppdragsfinanisering – høye utviklingskostnader Egenfinansiering – for lav studiepoenguttelling

Hva hemmer satsingen på EVU? Marked liten vekst og langsiktighet i markedet Politikk ikke noe nasjonal satsing Økonomi manglende insentiver

Mer entreprenørskap i utdanningen Alle studenter innen høyere utdanning skal innen 2012 få kompetanse knyttet til nyskapning og innovasjon. Regjeringens nye handlingsplan for entreprenørskap i utdanningen   [Presentasjonsheading] 02.04.2017

Utdanningslinja

St.meld. nr. 4 (2008-2009) Utdanningslinja I kunnskapssamfunnet er utdanningslinja en forutsetning for arbeidslinja I årene fremover vil det å falle ut av utdanning være like alvorlig som å falle ut av arbeidslivet

Behov for faglærte og høyt utdannede SSBs rapport skapte mye diskusjon. Særlig når det gjaldt behovet for realfag ”Erkjennelser”: Vi får det arbeids- og næringslivet vi utdanner til Vi får mindre behov for ufaglærte Sysselsetting etter utdanningslengde, 1986--2025, andel av total sysselsetting Kilde: SSB, Framskrivinger

Utdanningslinja Livslang læring – videreutvikle humankapitalen Styrke voksnes rett til opplæring i grunnleggende ferdigheter Flere voksne skal ha mulighet til å ta videregående opplæring Flere plasser på EVU-området – mer relevans og fleksibilitet Sidestille videreutdanning og grunnutdanning i finansieringssystemet Styrke NUVs rolle som knutepunkt mellom utdanning og arbeidsliv på EVU-området Utrede en norsk ordning med kompetansetillitsvalgte Videreutvikle BKA

Utdanningslinja Flere med høyere utdanning Utdanningen skal være relevant Økt gjennomføring og bedre undervisning - SFU Samarbeid, arbeidsdeling og konsentrasjon (SAK) Samarbeid mellom UH-institusjonene og arbeidslivet Strategi for samarbeid med arbeidslivet Råd for samarbeid med arbeidslivet (RSA) EVU Avtakerpaneler Yrkesretting av bachelorutdanninger Fleksible innganger til høyere utdanning

Utdanningslinja Tiltak på tvers Styrke Vox som kompetansepolitisk fagorgan Nasjonal enhet for karriereveiledning Ny satsing på realfag/videreføre vitensenterprogrammet Handlingsplan for entreprenørskap Nasjonalt kompetanseforum Realkompetansevurdering – mer enhetlig praksis Nasjonalt system for framskrivinger og analyser av kompetansebehov Styrke kunnskapsgrunnlaget

Tre hovedutfordringer for bedre samarbeid Informasjonsutfordringen Forbedre kunnskapen om EVU Relevansutfordring En attraktiv samarbeidspartner Kontinuitetsutfordring Kontekst som skaper kontinuitet

Hvorfor samarbeide om grunnopplæring? Våre data avdekker betydelig interesse for å samarbeide…….. Attraktive tilbydere må imidlertid ha svært solid bransjekunnskap og aller helst bedriftskunnskap Dette legger føringer for personalutvikling og organisering av kontakt med virksomheter (s. 12)