Undervisnings ressurs i «Form og volum gjennom bretteteknikker i papir

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Konsept, tekst og regler av Skage Hansen.
Advertisements

Vi har kjøpt en liten hytte på fjellet, og lurte på om du ville ta med deg familien eller noen venner og komme en tur i påsken for en liten påskepils med.
Teknologi i klasserommet
«Strykebrettcover og stativ»
4 Bruk øynene riktig.
Fra geometriske former til abstrakt design.
22 tips for den faglitterære forfatteren
MySaemienSijte- en lek med arkitekturformer i SketchUp
ELEKTRONISKE KOMMUNIKASJONSSYSTEMER
Avsluttende prosjekt-oppgave på 10. trinn
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Konsept, tekst og regler av Skage Hansen.
Brukerveiledning til NHOs PowerPoint-mal
Vurdering av nettstedet ”Paper online” Et midt på treet greit nettsted om resirkulering av papir!
Geometrioppgave for 4.klasse
Fra geometriske former til abstrakt design
Godt verktøy er halve jobben
Eksamensoppgave i Design og innovasjon
Foreldresamarbeid Kan vi gjøre det enda bedre ?
Dokumentasjon av en prosess
DAK Design og innovasjon
Prosess – arbeidskrav 3.. •Siden vi skal lage et undervisningsopplegg basert på de erfaringene vi gjør oss, velger jeg å ha en prosess og et produkt som.
Arbeidskrav 5. A.C. Fuglesang
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Konsept, tekst og regler av Skage Hansen.
Form og volum gjennom bretteteknikker i papir
Foreldrene betyr all verden! Mona Røsseland Ann-Christin Arnås
Blooms taksonomi for kunnskap
Hvorfor øker bruken av spesialundervisning? Driverne bak økningen i bruk av spesialundervisning i grunnskolen.
Vi dro til Sverige med store forhåpninger – ikke bare forhåpninger om det å få kunnskap om det vi skulle gjøre på skolen, men også det å få være litt.
Frøydis Hertzberg Institutt for lærerutdanning og skoleforskning (ILS)
SEMESTEROPPGAVEN Design og detaljer Referanser Temavalg
Refleksjon Snakk sammen om hvordan dere gjør på din skole for å finne rett nivå på lesetekster/leselekser. Systematisk observasjon av lesing.
Vitensenteret i Trondheim
”Den viktigste av alle pedagogiske oppgaver er å formidle til barn og unge at de stadig er i utvikling, slik at de får tillit til egne evner.” Kilde:
Kompetansemål Mål for opplæringen er at elevene skal kunne - bruke ulike materialer og redskaper i arbeid med bilder ut fra egne interesser - samtale.
Geometriske figurer… Beregnet på småskoletrinnet, 1. eller 2. klasse
Litteraturuke i et tverrfaglig perspektiv.
Målene for regning og bruk av regnestrategier
Mandag 8. November Powerpoint..
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Konsept, tekst og regler av Skage Hansen.
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Konsept, tekst og regler av Skage Hansen.
Design, arkitektur og kommunikasjon. Emne: Design og innovasjon
”Bygg en by i 2.klasse” Dette er et prosjekt som skal gå over 1 uke.
Bygg en by. Tverrfaglig 4 ukers oppgave i matematikk og kunst og håndverk beregnet for 8. Klasse.
Undersøkelse om undervisningsmateriell for psykisk helse
Hvordan kan foreldre bruke de vangligste funksjonene i Itslearning.com
GØY MED GRAMMATIKK: KURS FOR LÆRERE
Å tenke på ved kjøp av MC utstyr
Utdanningsvalg 10.klasse
Lysekrone fra sykkelhjul til lysekrone
Sammensatte tekster ?.
Her viser jeg hvordan man kan overføre ideen sin til plexiglass
Oppgaven: Lage 3D modell av temasted.
Gautesete SKOLE Kunst og Håndverk skoleåret Trinn
Ressursutvikling NORSK - OLYMPIA. Mål Lærere i fellesfag og programfag skal få møte hverandre og presentere og videreutvikle ideer til tverrfaglige undervisningsopplegg.
Drop-In metoden En metode for å veilede elever til en mer positiv elevrolle Fra bekymring til forandring gjennom samtale, veiledning og oppfølging Utviklet.
Gautesete SKOLE Kunst og Håndverk skoleåret Trinn.
Møte for foresatte 1.trinn IBN vår Klassemiljø – sosial kompetanse MÅL: trivsel og faglig utvikling PERSPEKTIV: nå og i framtiden (skolens visjon)
Skriveopplæringen på 1.trinn Sørbø skole 2015/2016.
Kunst og Håndverk 9-Trinn Skoleåret PRODUKT DESIGN.
GET PAID TO THINK UP STUFF LIKE THIS Reklamekampanje for ArtCenter College of Design, Pasadena (Canada) VISUELL KOMMUNIKASJON.
Hvordan lage passepartout
Design og håndverk VG1 Praksisdager HØST 2016.
Digital kunst, kultur og kommunikasjon Arbeidskrav 2b, Hioa høst 2016 WORKSHOP: FOTOGRAFI I SOSIALE MEDIER Elisabeth og Anne Gro.
X x x «Monotypi». Finn frem glass eller pleksiglass plater i størrelse litt under A4 eller A5. Du må ha tykt papir som er litt større en glassplatene.
GOD SKOLE FOR BARN I KAMBODSJA
Modul 1 – Dynamisk kartlegging
God repetisjon og øving B – Samarbeid
Base 1 sine kurs på Aks Uke
Kom i gang med programmering!
Telle i kor Telle med 4 fra 4 A – Forarbeid
Utskrift av presentasjonen:

Undervisnings ressurs i «Form og volum gjennom bretteteknikker i papir 1

Introduksjon På Digitalt kunst og håndverk ved Hioa skulle vi bruke bretteteknikk til å designe et produkt. Bretting av papir forbinder vi gjerne med origami. Dette er en tradisjon med røtter i Japan, der en bretter figurer, gjerne dyrefigurer. Her brukers gjerne litt tynt papir, med farger eller mønster på en eller begge sidene. En kan bruke bretteteknikker også til andre formål. Når en skal designe produkter, det være seg belysning ,klær/mote eller møbler interiør kan en bruke bretteteknikker i ideprosessen og videreutvikle ideen i andre materialer. Jeg har laget en undervisningsressurs som inneholder kommentarer fra egen designprosess der oppgaven er tverrfaglig med regning. Her er også læringsmål, kjennetegn på måloppnåelse og bilder av prosess og ferdig produkt.

Inspirasjon Når en skal begynne med bretteteknikker i undervisningssammenheng vil det være hensiktsmessig at elevene får god informasjon om hva det er mulig å lage av bretteteknikker. På Hioa fikk vi en god innføring i hva bretteteknikker kunne føre til av produkter. Når jeg gikk i butikker etter den første introduksjonen på kurset, fant jeg produkter som kunne ha vært inspirert av bretteteknikker i papir. Mang klær og smykker som tydelig kunne være inspirert av bretteteknikker i papir, jeg så på alle produktene med helt «nye» øyne. Jeg vil anbefale (om det er mulig)å ta en tur ut i handlegater eller kjøpesenter å se på klær, smykker, møbler etc, for å kunne inspirere og gi elevene ideer om hva bretteteknikk kan føre til.

Tips til læreren Begynn med en enkle modeller. Bruk et stort ark for å demonstrere. La elevene få brette sammen med deg Brett på et fast underlag, helst et bord. Sørg for å ha ro og oppmerksomhet. Introduser matematiske begreper underveis. (halver, roter, midtlinja,lengderettning,vinkel,overflate,areal,volum,målestokk,rektangel,kvadrat, symmetri, formlikhet) Når du beskriver en brett, nevn hvor den starter og slutter eller andre "landemerker". (dalbrett, fjellbrett) Unngå å brette elevens modell. Vær støttende og oppmuntrende når du veileder og korrigerer, la de få gjøre «feil» Ha det gøy!

Utstyr Min erfaring i forhold til papirbretting er at en ikke trenger all verdens utstyr, det er nøyaktighet som er stikkordet i forhold til å ha det morsomt med papir. Jeg brukte bare linjal for å få nøyaktige brettekanter, og det fungerte veldig bra. Utstyr: saks, linjal (ev. falseben) hulltang, lim stift, passer, papir ( 100g/m2) Prinsipper Rød og grønn farge (rød angir «fjellbrett», grønn angir «dalbrett») Dalbrett Fjellbrett

I prosessen Ting å tenke på Tålmodighet Ta den tiden du trenger for å lære deg en ny ferdighet. Resultatet vil være verdt slitet! Nøyaktighet Vær nøye. Jo mer presist du bretter, jo penere vil modellen se ut. Trening Øvelse gjør mester! Jo mer du bretter, jo flinkere blir du.

Prosess Finn fram utstyr Klipp ut malen Bruk linjal til brettekantene Brett «Dalbrett» og Fjellbrett» Denne 3d formen kan bli et bord

Ferdig produkt Denne 3D formen kan brukes til bord Ferdig produkt Denne 3D formen kan brukes til bord. Bordet kan lages i tre med en glassplate oppå. Bordet er slik utformet at «understellet/bordbeina» kan brukes som hyller for tidsskrifter og/eller andre ting som trenger å oppbevares ved/i et bord.

Oppgave 9.trinn Læringsmål Du skal bruke bretteteknikker til å lage en 3D form om du skal videreutvikle til et produkt. Du skal kunne regne ut arealet på formen din, å måle antall i forhold til volum. x antall Læringsmål Designe et produkt ut fra kravspesifikasjon for form og funksjon Beregne areal, antall og volum

Kjennetegn på måloppnåelse lav middels høy Du skal kunne «dalbrett» og «fjellbrett» Du kan i liten grad «dalbrett» og «fjellbrett» Du kan «dalbrett» og «fjellbrett» med veiledning Du viser at du kan «dalbrett» og «fjellbrett» Produktet ditt viser at du har vært nøyaktig i brettene Produktet viser liten grad av nøyaktighet Produktet ditt viser noe nøyaktighet Produktet ditt viser stor grad av nøyaktighet Formen din skal kunne vise en videreføring av en bretteteknikk som skal bli et produkt Formen din lar seg i liten grad videreføre til et produkt Formen din lar seg videreføre til et produkt Formen din lar seg videreføre gjennom en gjennomtenkt bretteteknikk til et godt planlagt produkt Du skal kunne finne ut antallet av produktet ditt som kan fylle en gitt pappeske ( volum) Du kan i liten grad regne ut antall i forhold til volum Du kan regne ut antall i forhold til volum med litt veiledning Du kan regne ut antall i forhold til volum Du skal kunne regne ut arealet av produktet din Du kan i liten grad regne ut arealet av produktet ditt Du kan regne ut arealet av produktet ditt med litt veiledning Du kan regne ut arealet av produktet ditt, selvstendig.